Jazz/World

Ron Carter megtisztít

2015.06.26. 07:00
Ajánlom
Kevesen képviselik Ron Carternél autentikusabban az egyetemes jazztörténetet – írja a Drogellenes világnapon a Budapesti Nyári Fesztiválon június 26-án rendezendő koncert előzetesében Zipernovszky Kornél. Jegyzetében kollégánk egy-egy zenei hírt, eseményt, jelenséget tárgyal E/1-ben, szigorúan a vonal alatt. TAKE7

Jellegzetesen telt, határozott, s hihetetlen tempóérzékről árulkodó bőgőhangja megszámlálhatatlan lemez talapzatát adja. Tanáros, precíz, szinte minden stílusban otthon lévő, de azért habitusában inkább konzervatív embernek tűnik nekem Ron Carter - akinek életműve óriási hitelességet ad a június 26-i gálakoncert üzenetének: "élj tisztán!" Nyilván nem véletlenül volt egyik lemezének címe: Mr Bow Tie (csokornyakkendő). Pedig hetvenötödik születésnapján visszatekintve az AAJ újságírójának nagy szerénységgel így beszélt magáról: "Én csak egy vidéki srác vagyok... A Teremtő adott nekem tehetséget és megengedte, hogy idáig eljussak."

Ron Carter önálló címszó a jazzlexikonokban, amióta Miles Davis együttesében szerepelt, elég fiatalon. Ugyan Carter azóta ezernyi lemezt és többször ennyi koncertet adott, és a legnagyobbakkal játszik azóta is, mindez nem homályosította el a legendát, annak a kolosszális kvintettnek a hírét. Carter sem unja fél évszázaddal később aktuális együttesével újra műsorra tűzni a Davis-repertoárt. Két állandó együttese közül az egyik, a Foursight folyamatosan Miles Davis híres számaiból állítja össze műsorát, például a Dear Miles című lemezt, ami évtizedes távlatban Carter legsikeresebb albuma. Kíméletlen őszinteséggel tollba mondott önéletrajzából Miles Davistól magától tudjuk, hogy ő is a kábítószerrel együtt különböző problémákat magukhoz vett zenészek közé tartozott - ezért is illik a drogellenes tematikába a gálakoncert nyitó műsorszáma.

Carter kezdettől fogva komoly imázsa a jazz világában tanáros megjelenésén túl abból is adódhat, hogy középiskolás korában klasszikus zenei pályára készült, csellistaként nagy tehetségnek tartották. Azonban klasszikus zenei szerződésekkel kapcsolatban akkoriban afroamerikai származása miatt nem táplálhatott túl vérmes reményeket. A jazzmuzsikusok viszont nyitottan fogadták, ő pedig maradt a nagybőgőnél, amit addig csak kiegészítő kereseti forrásnak gondolt. "Megtalálni a jó hangokat, ennyi az egész" - ezt szokta mondani a riportereknek és tanítványainak. Már a Miles Davis-együttesbe kerülése előtt is fantasztikus szólisták foglalkoztatták. Azóta enyhén meglepődve veszi tudomásul, hogy nem kell munkát keresnie, hívják anélkül is. Davis-szel 1962-től kezdődően a következő lemezeken játszott: Quiet Nights, Four & More, My Funny Valentine, Live in Milan 1964, Live at the Plugged Nickel, Miles Smiles, ESP,Miles in the Sky, Seven Steps to Heaven,Sorcerer, Filles de Kilimanjaro, Water Babies, Nefertiti - külön öröm a nagyszámú Davis-rajongónak, hogy a különleges kalózfelvételek is megjelentek időközben egy gyűjteményes, immár jogosított CD-n, a Live In Europe 1967-en. Ezek egy egész korszak mérföldkövei, ami nem sokkal később a jazziskolák kötelező anyagának részévé vált.

A bőgős John Pattitucci, aki jelenleg is Wayne Shorter zenekarának oszlopos tagja, azt tartja a leginkább utolérhetetlennek Carter művészetében, hogy milyen hihetetlen architektúrája van a bőgőszólamainak. Matt Penman, egy keresett fiatal New York-i bőgős szerint pedig Carter minden zenei szituációba képes beilleszkedni, miközben magát tudja hozni, saját hangján tud megszólalni. A jazzrajongók számára az a tény, hogy a hetvennyolc évesen is teljesen aktív Carter több mint kétezer lemezen közreműködött, inkább ijesztő - mennyi csodát nem ismer még! - gondolja. A hatvanas évek óta alig van jelentős zenekarvezetője a műfajnak, akivel ne dolgozott volna, ráadásul a hetvenes években megpróbálkozott a basszusgitárral is, de hamar rájött, hogy ezt nem neki találták ki. Ő rengeteg gyakorlással érte el eredményeit, annyiszor próbálta ki élesben, közönség előtt, hogy mik a "legjobb" hangok, hogy már nem volt ideje elmélyedni a basszusgitározásban. A Piccolo című 1977-es, és későbbi lemezein szólóban, és közel félszáz lemezen saját zenekarai élén így is kísérletezgetett eleget. A most a Margitszigetet turnéja során útba ejtő, Foursight néven futó kvartettjében Donald Vega zongorázik, Payton Crossley dobol, ütőhangszereken Rolando Morales-Matos működik közre.

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Zenés színház

Súlyosan megsérült a Budapesti Operettszínház egyik táncosa a terézvárosi házomlásnál

Június 27-én, a reggeli órákban leomlott egy ház tetőszerkezete a 6. kerületi az Aradi utca és Jókai utca sarkán. A leeső szerkezeti elemek a Jókai utcára zuhantak, maguk alá temetve a Budapesti Operettszínház egyik táncművészét, aki éppen próbára tartott.
Színház

„Kételyek és kétségek visznek előre” – Beszélgetés Blaskó Péterrel

Hamarosan a Nemzeti Színházban is látható lesz Blaskó Péter „családi előadása”, a GRANE – Képzelgések a Peer Gynt nyomán, amelyet lánya, Blaskó Borbála rendezett, és fia is szerepel a Bethlen Téri Színház produkciójában. A színművésszel ősztől Hubay Miklós Ők tudják, mi a szerelem című drámájában is találkozhatunk, Udvaros Dorottya oldalán.
Klasszikus

Új vizekre hajózhatunk a Nemzeti Filharmonikusok új évadában

Régi és új zene, különleges hangszeres művek és egész estés operaprodukciók, beavatókoncertek és kórushangversenyek várják a közönséget a 2022/23-as évadában a Nemzeti Filharmonikusok koncertjein.
Vizuál

Last Minute kiállítások június utolsó hetére

Ezúttal olyan ritkaságszámba menő csoportos és egyéni tárlatokra hívjuk fel a figyelmet, amelyek ezen a héten még megnézhetők. A válogatásban szerepel vadonatúj kiállítótér rég nem látott művésszel, jól ismert galéria 24 kortárs művész munkáját bemutató tárlattal, valamint digitális művészeti triennálé.
Vizuál

Itt születik a zseni – Megnéztük Baz Luhrmann Elvis-filmjét

Ki volt Elvis? És miért lehet fontos nekünk, itt és most? Egyáltalán mit tudunk a Királyról – teszi fel a kérdést Baz Luhrmann rendező, aki hollywoodi szuperprodukcióban dolgozta fel Elvis Presley életét. A vibráló, feszítő, eksztatikus alkotást a nyár egyik legjobb filmjének tartjuk.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Jazz/World ajánló

Bájolás sokszögben – Megjelent a Borbély Mihály Polygon új lemeze

A legendás formáció – Borbély Mihály, Lukács Miklós és Dés András triója – januárban rögzítette a Polygon második lemezét, amely most a Fonó kiadásában jelenik meg Bájoló / Enchantment címmel. A lemezbemutató koncertre a Hagyományok Háza szervezésében június 25-én került sor a Hagyományok Házában.
Jazz/World ajánló

A Vujicsics Együttes is fellép Salföldön

A Balkánra fókuszál a 7. Salföldi Dalföld; a fesztivál koncertekkel, kiállításokkal, táncházzal, minikonferenciával és sok más kulturális programmal várja a közönséget június 24. és 26. között a Káli-medencében.
Jazz/World ajánló

Löszfal-tövi új dimenziók: Dombos Fest 2022

A Dombos Fest július elején újra várja Kishegyesen az igényes szórakozásra vágyókat, és mindazokat, akik idén is elvarázsolódnának a löszfal tövében. 22 évvel ezelőtt egy szemétdomb helyén civil összefogással indult a Dombos Fest, amely azóta a térség egyik legkedveltebb művészeti fesztiváljává vált.
Jazz/World ajánló

Chris Potter San Franciscó-i supergroupja, az SFJazz a Müpában

A jelenkor kihívásaira, az elmúlt évek nehézségeire reflektál június 24-i budapesti koncertjén az SFJAZZ Collective. A kilenctagú supergroup az élő bizonyítéka, hogy a jazz ma is ugyanolyan élő, érvényes és szerethető műfaj, mint egykoron.
Jazz/World gyász

Elhunyt Ducsai Szabolcs trombitás

A Budapest Jazz Orchestra és a Studio 11 állandó tagjának halálhírét a Magyar Jazz Szövetség jelentette be közösségi oldalán.