Jazz/World

Rost Andrea: "Már nem ’csak’ operaénekes akarok lenni"

2011.12.13. 12:40
Ajánlom
A napokban jelent meg Rost Andrea: Pannon dalok - Magyar, cigány és zsidó népdalok a Kárpát-medencéből - című legújabb lemeze. A világhírű lírai szopránban, a Bartók, Kodály és Ligeti dalokból összeállított 2008-as lemeze után merült fel a gondolat, hogy a pannon térség zeneiségét is újrafogalmazza. Mindehhez olyan zeneszerző-alkotótársakat talált, mint Jávori Ferenc, a Budapest Klezmer Band vezetője. Szokolay Dongó Balázs és Bolya Mátyás. Rost Andreát egyebek mellett arról is kérdeztük, gondolkodik-e a közeljövőben (hangos)könyv megírásán is.

- Csaknem három évvel a Magyar dalok című lemeze után jelent meg a Pannon dalok című CD-je.  Ezúttal az a szándék vezérelte, hogy visszataláljon a zenei ősforráshoz?

- Megmondom őszintén, már az előző lemezemmel is pontosan az volt a megfogalmazott célom, hogy megmutassam a világnak, tehát nem csak a hazai közönségnek, hogy mennyire intenzív a magyar népzene jelenléte Bartók, Kodály, vagy Ligeti munkáiban. Ennek kapcsán kezdtem el azon gondolkodni, hogy mi volna, ha tényleg visszamennék a tiszta forráshoz, és megnézném azt, hogy miből is tevődik össze, milyen színei vannak ennek az úgynevezett magyar népzenének. Azt pontosan tudjuk, hogy ebben a térségben mennyi minden találkozott az évszázadok során, elég csak a hódításokra és a megszállásokra gondolnunk, amik a népek keveredése mellett mind-mind hatással voltak a zenei kultúránk kialakulására. Valahogy úgy, mint amikor az ember egy puha gyurmát formáz, akkor is benne marad a kezének a lenyomata. Engem elsősorban az izgatott ebben az elgondolásban, hogyha a magyar, cigány és zsidó zenei hagyományt egymás mellé állítom, akkor a hangszerek révén egy olyan összeköttetést lehet teremteni a zenék között, ami valami újat hoz létre. Soha nem gondoltam volna, hogy amikor a cigányzenében megszólal a klezmer muzsika, az milyen érdekes hangzást képes előhívni! Vagy ha beemeljük a klezmer zenébe a dudát és a cimbalmot, akkor is elképesztően gyönyörű dolgok születnek. Ez a kísérletezés, nekünk muzsikusoknak is, számos meglepetéssel szolgált. Kiderült, hogy mindez csak ma tűnik ennyire idegennek, mert régen Erdélyben a zsidó zenészek hordtak nyakba akasztható kis cimbalmot, tehát ők is használták, úgyhogy magunk között meg is állapítottuk: megint feltaláltuk a spanyolviaszt.De nem baj, mert most legalább újra megmutathatjuk mindezt az embereknek.

- Szemmel láthatóan ez a felfedezés és zenei kísérletezés új energiákkal töltötte fel. Mondhatjuk azt, hogy Rost Andrea újjászületett?

- A Pannon dalok valóban olyan öröm- és szabadságérzetet hozott, ami egy ilyen komolyzenészt, mint én, kiragadott egy kicsikét a melankóliából.  Persze a népzenének is nagyon sok árnyalata van, a keserűség éppúgy megjelenik benne, mint a boldogság. Ez természetesen a komolyzenében is így van, csak valamiért azt sokan olyan távolinak érzik, nem mindenkinek az asztala a „szomorúzene". Bartóknak is ugyanez volt a célja a népzenével: azt akarta ugyanis megtenni, hogy beviszi a mezőről a nép zenéjét a szalonokba, hogy bebizonyítsa: nem idegen a kettő egymástól. Nekem sem kellett átalakulnom, vagy változtatnom az énekstílusomon, amikor a Pannon dalokat készítettük. Bár elismerem, hogy nagyon komoly munkaperiódusnak a végére jöttem rá, hogy nem kell másképpen énekelnem ezen a lemezen, mint ahogyan szoktam. Kiderült, hogy a saját hangomat kell használnom, és pontosan ezért transzponálták a zeneszerzők egyre följebb a dalokat. Azáltal, hogy a dalok magasabb hangfekvésbe kerültek, a saját jól bevált bel canto énektechnikámmal tudom ezeket a dalokat megszólaltatni - természetesen nem olyan vibratóval, mint a Bohémélet Mimijét.

- Aki ismeri Jávori Ferencet, a Budapest Klezmer Band vezetőjét, tudja, hogy a koncertjein kőbe vésett dolgok nem léteznek, és ami megtörtént, még az is megváltozhat. Folyton változó és dinamikus volt a lemezfelvétel folyamata is?

 - Természetesen. Lehet, hogy a lemezbemutató koncert nem ugyanazt fogja szóról-szóra (vissza)adni, mint a lemez, de épp ettől van ez a hihetetlenül nagy szabadságfoka ennek az előadói formának. Borzasztóan élvezem a másikra odafigyelést a színpadon, és ezek a muzsikusok pontosan érzik, hogyha én nem akarok megismételni valamit, vagy ha kétszer énekelnék el egy részt. Nos, ez ugye egy operában elképzelhetetlen. Nekem ez a fajta szabadság eddig ismeretlen volt. Azt is elárulhatom, hogy mindez visszahat az operaénekesnői mivoltomra. Persze nem úgy, hogy most máshogy énekelnék a színpadon, de rájöttem arra, hogy igenis mennyire felszabadíthatom magamat. Továbbra is alázattal teszem a dolgom, tehát ez nem változott, de előjött bennem a játékos énem, és ezt nagyon élvezem.

- Elképzelhető, hogy ezek az „örömzenészek" a hivatalos, vagyis az operaénekesi életében is szerephez jutnak?

- Ezek a zenészek az életem részévé váltak a Pannon dalok műsorral. Bízom benne, hogy lesznek olyan dalestjeim - nemcsak itthon -, ahová Bolya Mátyás, Szokolay Dongó Balázs, és Lukács Miklós elkísérnek majd. Ami engem izgat, az ugyanis őket is érdekli, hogy például egy Bartók vagy Kodály dal hogyan tud még kiegészülni a dudával vagy a cimbalommal.

Biztos vagyok benne, hogy Bartók, akinek a duda a kedvenc hangszere volt, néz minket föntről, figyel, hallgat és boldog attól, ha azokban a megkomponált dalokban, amiket ő megírt, egyszer csak megszólal a duda hangja. Legalábbis nagyon remélem, hogy nem szentségtörés az, amit mondok, és valóban a ránk bízott örökséget bontogatjuk. Egyúttal arra is keressük a választ, ami itt és most, a 21. században nagyon is lényeges kérdés: hová tart a zene, az operajátszás? Mi lesz a dalénekléssel? A mai felgyorsult életformánkba eposzok nem férnek bele, csak összesűrített életek és gondolatok - azaz a dalok. Egy Wagner opera hat óra, egy Schubert dal pedig négy perc, és állítom, hogy utóbbi ugyanazt el tudja mondani.

- Amennyiben azt kérnék Öntől, hogy készítsen egy rendhagyó (hangos)könyvet,  amiben  zene-és eszmetörténeti háttérmagyarázat, és természetesen rengeteg zenei betét kapna helyet, a válasz igen lenne?

- Valóban szeretnék egy ilyesmi, nem önéletrajzi ihletésű könyvet. Olyan kiadvány foglalkoztat, ahol gondolatok, zenék, érzelmek jelennek meg, s mivel fotózom is, rengeteg képet szeretnék látni benne. És lesz egy csokoládém is, ami Pannon dalok - Tüzes Csokoládé néven fog kijönni, és a lemezbemutató estéjén lehet majd megvásárolni a Müpában, de ez már a non plus ultra (nevet). De visszakanyarodva, mostanra kialakult bennem, hogy már nem „csak" operaénekes akarok lenni. Persze ez most nagyon idézőjelben értendő, mert természetesen ez egy nagyon nehéz és összetett feladat, de már nem elégít ki. Megkapom ugye a felkérést, hogy énekeljek el egy szerepet, megveszem a kottát, megtanulom, gyakorolom, odautazom, eljátszom, előadások, majd vége és lyukba esem, ugye. Az ember belekerül egy légüres térbe, majd jön a következő darab, az újabb felkérés, és ugyanaz folytatódik, megtanulom, fölmondom, vége. Ez már nem elégít ki. Nagyon kíváncsi ember vagyok, s ha lehetőségem lesz rá, biztos, hogy fogok még meglepetéssel szolgálni - remélem, saját magamnak is!

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Miranda Liu három órán át játszott a zenekarnak, míg megkapta a koncertmesteri széket

Tizenkilenc évesen vált a legfiatalabb hazai koncertmesterré, igaz, meg is dolgozott érte. Miranda Liu még mindig csak huszonkettő, de már kvartettalapító, most pedig egy új kamarazenei fesztivált szervez az ősz beköszöntekor. Ez lesz a New Millennium.
Könyv

Ernest Hemingway ritkán látott családi fotói

Felépítette saját mítoszát: síelt, horgászott, vadászott, bikaviadalokat látogatott, szenvedélyesen érdekelte a háború és fáradhatatlanul kereste a személyes boldogságot. A Nobel-díjas amerikai író, akinek tárgyilagos szikár stílusát sokan próbálják utánozni azóta is, 1899. július 21-én született.
Plusz

Sokkal több ilyen kölyök kéne ebbe az országba

Szokatlanul kulturált fesztiválozókra bukkantam, összebarátkoztam egy csigával, de aztán hamar tempót váltottam, ficamodott bokával toltam a Middlemist Redre. Színházat alapítottak egy erdő szélén. Bánkitó-napló négy napról.
Klasszikus

Barokk randevú Gödöllőn

A barokk zenének ad otthont augusztusban a Gödöllői Királyi Kastély, ahol Bach egyik ritkán játszott világi kantátájának színpadi változata és Vivaldi a-moll kettősversenye is elhangzik.
Vizuál

Aki pestiesítette a párizsi divatot

Egyszerű másoló, remek divatérzékű üzletasszony vagy tervezőzseni? Rotschild Klára szalonja a luxust jelentette a harmincastól a hetvenes évekig. Simonovics Ildikó mesélt arról, milyen kihívás összegyűjteni a még megmaradt ruhákat, dokumentumokat és kibogozni a valóságot a legendák és pletykák közül.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World interjú

Oláh Szabolcs: "A zenét spirituális útnak tartom"

A Fidelión debütál a gitáros-zeneszerző Oláh Szabolcs kvintettjének új sessionvideója, mely a szeptember 6-án megjelenő – de az iTunes-on már előrendelhető – Crystal Brook című lemezen szereplő Dawn Rider című kompozícióhoz készült. Ennek apropóján fel is tettünk néhány kérdést Oláh Szabolcsnak.
Jazz/World magazin

Tényleg segít a zenehallgatás a koncentrációban?

Miért segítene? Miért lenne jobb az agyunknak, ha egy dolog helyett rögtön kettőre kellene figyelnie: a zenére és arra, amit csinálsz?
Jazz/World balatonfüred

Kedden kezdődik a Balatonfüredi Prímásverseny

Ebben az évben a cigányprímásokon a sor, hiszen a 7. Prímásverseny nekik szól. A versenyre idén tíz prímás jelentkezett az ország több pontjáról.
Jazz/World hegedű

Ez Amerika egyik legjelentősebb hegedűkollekciója, mégis fel fogják darabolni

David Bromberg 263 historikus értékű hegedűjét tudósoknak, hangszerészeknek kellene tanulmányozni, de az amerikai Library of Congress nem akarja megvenni a gyűjteményt. Pedig megígérték.
Jazz/World gyász

Elhunyt a zenész, aki Mandelával egy színpadon énekelte az apartheid-ellenesek himnuszát

Hatvanhat éves korában kedden meghalt Johnny Clegg dél-afrikai énekes, dalszerző. Ő írta az Asimbonanga című dalt.