Jazz/World

Saját hang

2009.07.27. 15:59
Ajánlom
Négy saját lemez után Palya Bea vett egy nagy levegőt és jó adag bátorságot, és kiadott egy albumot, amelyen egy szál magában énekel. Magyarország egyik legnépszerűbb énekesnőjét, aki Őriszentpéteren épp olyan szívesen lép fel, mint New Yorkban, az új lemezről kérdeztük.

Fidelio: Mióta tervezel a most megjelent, Egyszálének című lemezedhez hasonló szólólemezt, amelyen teljesen egyedül énekelsz?

Palya Bea: Nagyon régóta, de konkrétan hat éve próbálkozom vele. Mostanáig nem hittem, hogy képes vagyok rá. Sokat gondolkoztam a munka folyamán, hogy hol is kezdődik, vagy végződik a zene. Hiszen legalább John Cage óta tudjuk, de talán már jóval korábbról is, hogy valójában minden zaj és zörej is tekinthető zenének. A Lábam alá hosszú utat című dalban a háttérben gyerekzsivaj hallatszik, ami éppúgy hallható zeneként, mint az énekdallam. Számomra ezek a zajok és hangok nagyon fontosak, van a lemezen három dal, amelyet külső helyszínen rögzítettem. Ezek közül a legkülönösebb talán a Csillagtalan setét éjjel, amit Mexikóban énekeltem fel a saját kis felvevőmre. Ez egy furcsa lélekröpködős, lélekvándorlós népdal, amit nagyon jól esett az óceán partján énekelnem. Minden olyat használtam tehát a lemezen, ami hang, és ami én vagyok. Ütögettem a mellkasomat például, táncoltam, kopogtam, összesimítottam a tenyerem és hasonlók.

F: Okoz nehézséget, hogy ennyire személyes lemezt készítettél?

PB: Egy időben perzsa zenékkel is foglalkoztam, és ennek kapcsán rengeteget tanultam egy szőnyegkereskedő barátomtól, Amintól. Képzelj el egy végtelenül finom, érzékeny lényt, akinek már a beszédhangja is gyönyörű. Egy alkalommal bementem a boltjába, énekeltünk, és egyszerre azt mondja nekem: „Bea, sing on your own voice!" Húszéves voltam, hosszú évek óta mást sem csináltam, mint népdalokat tanultam kagylózós-imitációs módszerrel, és akkor valaki azt mondja nekem, hogy „énekelj a saját hangodon". Meghatározó mondat volt ez számomra. Az énekes-embernek minden életszakaszában fel kell tennie a kérdést, hogy „mi a te saját hangod?". A legjobb választ pedig akkor kapom, ha teljesen egyedül énekelek, otthon, de még inkább koncerten vagy stúdióban: állok a mikrofon előtt, és tudom, most itt csak az fog szólni, ami belőlem, egyedül belőlem jön. A kötéltánc félelmetesen izgató kihívása ez. A kérdésedre a válaszom tehát az, hogy nem, nem okoz nehézséget, sőt, ez a lemez egyfajta öndefiníció, ami szükségképpen nagyon személyes.

F: Hova helyezed ezt a lemezt a saját lemezek sorában?

PB: Ez a' utolsó gyerök, ezt szeretöm, me' pici, szoptatom, etetem, bár má' majdnem jár. Ettől függetlenül persze, talán fontosabb a többinél. Ami nem jelenti, hogy mostantól már mindig így lesz: fogok zenészekkel is új dolgokat csinálni, már most sokkal mélyebb, izgalmasabb az együttzenélés akár a régi társakkal, Szokolay Dongó Balázzsal, Dés Andrással, Bolya Mátyással, akár újakkal, például Lajkó Félixszel. De szükségem volt arra, hogy megtudjam, egyedül mit tudok. Hogy meghalljam a bennem lévő zene erejét, szépségét, de a csiszolatlan részeket is. Azóta egyébként sokkal többet foglalkozom zenével, új dalokkal, a hangommal, könnyebben írok szöveget és dallamot - mintha ebbe az irányba is tereltem volna magam ezzel az egész egyszál-folyamattal. Meg egy fontos örökséghez is kapcsolódom, amely gyerekkorom óta meghatározó számomra. Azoknak a néniknek és bácsiknak a tradíciójához, akiknek az „egyszálénekét" kazettás magnóról hallgattam egykor. Van, akinek ez a hagyomány az én szűrőmön át éppen nem tetszik, de egy másik nagyon fontos hozadéka a lemeznek, hogy most már nem zavar, ha valakinek nem tetszik, amit csinálok.

F: Magyarország egyik legismertebb énekese vagy, januárban „meghódítottad" a New York-i Carnegie Hallt. Mennyire célod, hogy tiéd legyen az egész világ?

PB: Bennem van a világhódítás vágya, de nem minden áron akarok én híres lenni és sok lemezt eladni. Csak úgy jó ez nekem, ha közben a zene legbelülröl tör föl, nem elvárások mentén születik, időt és munkát szentelek egy-egy lemeznek, és akkor szállok ki az egészből, amikor én akarom. Azt hiszem, az az oka annak, hogy az előző lemez, az Adieux les complexes végső soron nem az lett, amit megálmodtam, hogy akkor még nem bírtam volna el ezt az álmot. És ez független attól, hogy végül a World Music Chart huszadik helyére eljutott a lemez. Azt gondolom, hogy csak akkor érdemes sikeresnek lenni, ha az ember elbírja a sikert. Jó dolog, hogy szeretnek, hogy hallgatják a zenédet, de a kérdés az, hogy te mit kezdesz ezzel? Hol húzod meg a saját határaidat? Két éve még nem bírtam volna el azt, amit most elbírok. Úgyhogy igen, ide nekem a világot, vagy legalábbis azt a részét, amelyik szívesen hallgatja a zenémet.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Színház

Átadták a Kortárs Magyar Dráma-díjat: Pintér Béla és Horváth János Antal az idei kitüntetettek

A Radnóti Zsuzsa dramaturg alapította elismerést idén Pintér Béla érdemelte ki több évtizedes munkásságáért és színpadi szövegeiért. Különdíjat kapott Horváth János Antal, a Loupe Színházi Társulás alapítótagja.
Klasszikus

Tiszteletbeli lovagi címmel tüntették ki Vlagyimir Jurovszkij karmestert

A Bajor Állami Opera főzeneigazgatója és a Berlini Rádiózenekar művészeti vezetője tizenhárom évig vezette a Glyndebourne-i Operafesztivált, és tizenöt évig állt a Londoni Filharmonikus Zenekar élén.
Színház

Miért kell eljutni a tragédiáig? – Budaörsön rendezi meg a Hamletet Alföldi Róbert

Megtartották a h.ml.t. című előadás próbáját. Shakespeare drámáját április 20-án mutatják be a Budaörsi Latinovits Színházban, de a premiert még megelőzi egy nyílt próba márciusban, a Színházak Éjszakáján.
Klasszikus

„Egy álmom válik valóra” – interjú Mohai Bálint fagottművésszel

A Concerto Budapest szimfonikus zenekar március 3-i Mozart-napjának nyitókoncertjén csendül fel az örök érvényű mester Esz-dúr sinfonia concertantéja oboára, klarinétra, kürtre és fagottra (K. 297b). Ennek apropóján beszélgettünk az együttes szólamvezetőjével.
Zenés színház

Párkapcsolati dráma színes háttér előtt – A víg özvegy Zürichben

Az operettműfaj megújítójaként is emlegetett ausztrál rendező, Barrie Kosky ezúttal Lehár-műhöz nyúlt. Produkciójában ezúttal sem alkalmazott túl radikális eszközöket, már amennyiben nem tekintjük annak az emberi lélek mélységeit feltáró elemzést.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Jazz/World hír

Omara Portuondo, a kubai Edith Piaf Budapesten is fellép búcsúturnéja során

A Buena Vista Social Club világhírű énekesnője október 6-án lép fel a Budapest Sportarénában, ahol a 93 éves előadó hosszú pályafutásának legismertebb dalai hangzanak el.
Jazz/World ajánló

Ráadáskoncertet ad Charlie triója a BJC-ben

A nagy érdeklődésre való tekintettel február 20-án a telt házas este nyolc órai koncert után fél tízkor is fellép a Trio Special a Budapest Jazz Clubban.
Jazz/World ajánló

Bartók jazzköntösben a Sárik Péter Trióval

Bartók Béla születésének 143. évfordulója alkalmából ad koncertet a Sárik Péter Trió március 25-én 19 órától az Óbudai Társaskörben.
Jazz/World videó

Jó hír – már meghallgatható a Dresch Quartet új albumának dala

„Ha van egy jó érzés, akkor azt elkezdem dalként építeni” – meséli a Kossuth-díjas Dresch Mihály, aki Quartetjével 2022 novemberében az EFG London Jazz Fesztiválon lépett fel. A koncert felvételéből március 8-án jelenik meg a Live in London című album.
Jazz/World ajánló

Világsztárok érkeznek áprilisban a Budapest Ritmóra

Mások mellett Salif Keita, Gérald Toto, Gaye Su Akyol és a BCUC is fellép a főváros legnagyobb világzenei fesztiválján április 11. és 13. között.