Jazz/World

Saját hegedűversennyel a Zeneakadémián

2019.08.31. 21:45
Ajánlom
Várallyay Petra hegedül, zongorázik, énekel, zenét szerez, zenekart vezet – mindezt műfaji határok és gátlások nélkül. Ősszel első lemezét adja ki triójával Deadline Haze címmel, jövőre pedig egy saját hegedűversenyt is előad a Zeneakadémián.

vp_portre_allo-213521.jpg

Várallyay Petra (Fotó/Forrás: Várallyay Nóra)

Születésed óta körülvesz a zene. Milyen volt így felnőni?

Heten vagyunk testvérek, mindenki játszik hangszereken. Otthon sokféle zene szólt, nagyon különböző zenei hatások értek. A zongorához bármikor leülhettünk, ez volt az első hangszer, amivel megismerkedtem, a hegedűt pedig négyévesen választottam magamnak. A régi közös zenélésekre szívesen gondolok vissza, a mai napig nagyon inspiráló együtt játszani.

Négyévesen még a nyolcados méretű hegedű is nagy lehetett neked. 

Igen, sőt még a tizenhatodos is, ezért várnom kellett egy kicsit, mielőtt elkezdhettem. Aztán anyukámnak pont kiállítása volt Németországban, és onnan tudott nekem hozni egy harminckettedes hegedűt. A hangszer egyébként még most is megvan, és szerencsére nem is szomorkodik magányosan a szekrényben, mert mindig akad rá jelentkező, aki ezen kezd el tanulni. 

2017-ben nagy sikere volt a Dal című műsorban a Fall Like Rain című szerzeményednek Kanizsa Gina előadásában. Ez hogyan született?

A dal eredetileg egy ötszólamú acapella darab, amit a Jazzationnek írtunk nővéremmel, Várallyay Katussal. Az alkotói folyamat mindig más, van, hogy zene és szöveg együtt születik, olyan is van, hogy kész szövegre írok zenét, a Fall Like Rain esetében pedig a zene készült el először, majd a szöveget később írtuk meg rá. A műsorba való nevezés egy spontán ötlet volt, ekkor készült belőle a hangszerkíséretes verzió, amit a jelentkezési határidő napján 23:59-kor sikerült postára adni egy kellemes sprintelés után. Egyébként ez az utolsó pillanatig alkotó szokásom az elmúlt éveket nagyon meghatározta,

a hamarosan megjelenő triólemezünk Deadline Haze című száma is erről a határidő előtti hiperinspirált állapotról szól. 

petravarallyaytrio_2019_pic-213137.jpg

Várallyay Petra Trió (Fotó/Forrás: Várallyay Nóra)

A triókoncerteteken a legmodernebb, progresszív jazz-rock szólt. Az is feltűnt, hogy nem a tipikus jazz- attitűddel építitek fel a számokat, nincsenek hosszú, kifejtős szólók, hanem pörög az egész. 

Igen, viszonylag sűrű és intenzív zene, ebben jól egymásra találtunk a trió másik két tagjával, mert valahogy ösztönösen ilyen irányba indultunk el.

Amellett, hogy nem kifejezetten könnyen emészthető darabokat játszunk, fontos számunkra, hogy aki szeretne, az tudjon kapcsolódni a zenénkhez.

Ha a darab koncepciója nem kívánja másképp, akkor az idővel is úgy bánok, hogy inkább azt érezze a közönség, hogy ezt még szívesen hallgatta volna tovább. Az elmúlt öt évben volt olyan időszakunk is, amikor inkább az elborulós kollektív szabadimpróban éreztük magunkat hitelesnek, mostanában viszont az esik jól, ha konkrétabb forgatókönyv szerint építjük fel a koncertet, és rövidebb számokban, sűrített intenzitással fejezzük ki magunkat. 

A zenekarodat mi alapján állítottad össze?

Egy ilyen formációnál mindenképp fontos, hogy ne csak zenei érdeklődésben, hanem emberileg is passzoljunk, és szívesen töltsünk időt egymással. Az sem árt, ha hasonló életszakaszban vagyunk, és hasonló tervekkel, elvárásokkal vágunk bele a projektbe. Olyan zenészeket kerestem magam mellé, akikkel kölcsönösen inspiráljuk egymást, emellett megbízhatóak, nyitottak és rugalmasak. A basszusgitáros Berta Zalánt a Lamantin jazz táborban ismertem meg egy jamsessionön, már ott elhatároztuk, hogy egyszer majd csinálunk egy zenekart. Szikora Balázs dobossal a Bartók Konziban kerültünk ugyanabba a formációba zenekari gyakorlaton, már az első próbákon kiderült, hogy nagyon jól tudunk együtt dolgozni. Amikor 2014-ben felvetődött bennem a triózás gondolata, akkor egyértelműen éreztem, hogy őket szeretném ritmusszekciónak, így aztán egy konzis dobtanszaki koncert után összeültünk, átbeszéltünk mindent, és megalakítottuk a Várallyay Petra Triót.

Milyen lesz a hamarosan megjelenő Deadline Haze című triólemezetek?

Bízunk benne, hogy egy triókoncerthez hasonló élmény lesz majd hallgatni, bár egy stúdiólemezt felvenni ugye mindig más, mint élőben játszani. A kedvenc darabjaink kerültek rá az elmúlt öt év repertoárjából, tehát hegedülős, zongorázós, éneklős számok vegyesen, elég széles dinamikai és műfaji spektrummal. A My Favorite Things feldolgozásunk kivételével a darabok mind saját szerzemények, ezek közé egy bonus track-et is betettünk, ami a koncertekre rendszeresen járó közönségünknek is meglepetés lesz. 

A hegedűt itthon leginkább a klasszikus zenében használják, honnan inspirálódtál, amikor improvizatív zenét kezdtél játszani ezen a hangszeren?

Aki gyerekkoromban nagy hatással volt rám, az a nagybátyám, Pejtsik Péter. Őt hallottam először vonós hangszereken improvizálni az After Crying nevű progresszív rock zenekarával. Ez teljesen lenyűgözött, talán valahol ennek is köszönhetem, hogy később a fúziós zenék irányába indultam el. A hegedűt szívesen hallgatom még népzenei környezetben, régen sok ír zenét is játszottunk otthon, amit most is nagyon szeretek. Aztán az évek során persze mindenféle más hangszeren játszott zene is hatással volt a hegedülésemre, a rock gitárszólóktól kezdve a free jazz szaxofonozásig.

Ez mind hozzásegített ahhoz, hogy új hangzásokkal kísérletezve jobban elrugaszkodjak a hangszer hagyományos játékmódjától, és kibővített eszköztárral valósítsam meg zenei elképzeléseimet. 

Mindig nagy alkímia, hogy hogy születik egy kompozíció. Neked mi a bevett módszered a zeneszerzésben? 

Ez attól függ, hogy éppen min dolgozom, és mennyi időm van rá. Általában jön valami ötlet, próbálgatom, elviszem különböző irányokba, improvizálok, felveszem, visszahallgatom, aztán egy bizonyos ponton le is kottázom, és úgy dolgozom rajta tovább. Ha nagyon elveszek a részletekben, akkor jót tesz, ha kicsit csinálok valami teljesen mást,

sokszor olyankor jönnek a legjobb ötletek, mikor mondjuk mosogatás vagy főzés közben nem gondolok az adott problémára, csak valahonnan bevillan egy megoldás.

Viszonylag sokat dolgozom közeli határidők nyomása alatt, ami ugye elég erős inspiráció, de van, hogy hónapokra, évekre elteszek pihenni egy darabot, majd friss ötletekkel állok neki újra.

Ha jól tudom, most egy nagyobb lélegzetvételű munkán is dolgozol.

Az elkövetkező hónapok egyik fő projektje egy saját hegedűverseny, amit jövő februárban mutatunk be a Zeneakadémián.

A darab formailag klasszikusabb felépítésű, de stílusát tekintve a műfajok széles skáláján mozog. Minden, amivel az elmúlt években foglalkoztam, valamilyen módon megjelenik benne, a progresszív jazz-rock témáktól kezdve a kelta beütésű dallamokon át egészen a kollektív improvizációig. Mindez főként akusztikus hangszereken szólal majd meg egy különleges összeállítású kamarazenekar közreműködésével. 

(Fejléckép: Várallyay Nóra)

Paganini az olasz Várallyay Petra

Kapcsolódó

Paganini az olasz Várallyay Petra

Igaz, hogy Várallyay Petra zongorázik és énekel is, szóval szinte akármit írhatnék a címbe. Viszont olyan caprice-t írt, hogy azt legalább olyan szívesen hallgatom, mint az ördög egykori hegedűséit.

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

„Csönd, zokogás, fájdalom” – Böröndi Tamásra emlékezik Bodrogi Gyula

Rövid, versnek is beillő nekrológot közölt kollégájáról a Kossuth-díjas, Nemzet Művésze címmel kitüntetett Bodrogi Gyula. Az éjjel elhunyt Böröndi Tamásra emlékezik,
Színház

Koronavírusban halt meg Böröndi Tamás

A Vidám Színpad 65 éves igazgatójának nem volt alapbetegsége - tudta meg a Blikk.
Jazz/World

Debussy a klasszikus címkéje nélkül

Megjelent Harcsa Veronika, Razvaljajeva Anasztázia és Fenyvesi Márton első közös lemeze, amelyen Debussy-dalok hallhatók modern és izgalmas köntösben, úgy, ahogy még biztosan nem találkoztunk velük. Hiányzik az a hang, amit ez a megjelenés képvisel.
Vizuál

Spilák Klára rövidfilmes alakítását díjazták New Yorkban

A magyar színésznőt az SZFE hallgatójának, Rosanics Patrik diplomamunkájában nyújtott alakításáért díjazták.
Plusz

Black Friday helyett válaszd a fenntartható életet!

Fogyasztás helyett boldogság, pénz helyett élet! Ezt üzenik ismert művészek, köztük Vecsei H. Miklós, Pokorny Lia és Kollár-Klemencz László.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World gyász

Elhunyt Balázs Fecó

Életének 70. évében elhunyt Balázs Fecó énekes, zenész, zeneszerző – közölte a hírt a család nevében Várkonyi Attila, a Retro Rádió műsorvezetője.
Jazz/World hír

Lukács Miklósé az év jazzalbuma

A MagyarJazz.hu szakmai szavazatok alapján ismerte el az év legjobb jazzelőadóit és lemezeit. A legjobb zenekar a Modern Art Orchestra, a legjobb énekesek Winand Gábor és Hajdu Klára.
Jazz/World lemezajánló

Debussy a klasszikus címkéje nélkül

Megjelent Harcsa Veronika, Razvaljajeva Anasztázia és Fenyvesi Márton első közös lemeze, amelyen Debussy-dalok hallhatók modern és izgalmas köntösben, úgy, ahogy még biztosan nem találkoztunk velük. Hiányzik az a hang, amit ez a megjelenés képvisel.
Jazz/World jótékonyság

Gyűjtés indul nehéz helyzetben lévő népzenészek számára

Gyűjtés indul nehéz helyzetben lévő népzenészek megsegítésére; az Összefogás hagyományőrző mesterekért elnevezésű kampány zárásaként december 19-én online jótékonysági gálaestet szervez a Hagyományok Háza.
Jazz/World gyász

Elhunyt Mihály Tamás, az Omega basszusgitárosa

73 éves korában elhunyt Mihály Tamás, Kossuth- és Liszt Ferenc-díjas zenész, az Omega basszusgitárosa – tudatta Facebook oldalán a zenekar.