Jazz/World

Saját hegedűversennyel a Zeneakadémián

2019.08.31. 21:45
Ajánlom
Várallyay Petra hegedül, zongorázik, énekel, zenét szerez, zenekart vezet – mindezt műfaji határok és gátlások nélkül. Ősszel első lemezét adja ki triójával Deadline Haze címmel, jövőre pedig egy saját hegedűversenyt is előad a Zeneakadémián.

vp_portre_allo-213521.jpg

Várallyay Petra (Fotó/Forrás: Várallyay Nóra)

Születésed óta körülvesz a zene. Milyen volt így felnőni?

Heten vagyunk testvérek, mindenki játszik hangszereken. Otthon sokféle zene szólt, nagyon különböző zenei hatások értek. A zongorához bármikor leülhettünk, ez volt az első hangszer, amivel megismerkedtem, a hegedűt pedig négyévesen választottam magamnak. A régi közös zenélésekre szívesen gondolok vissza, a mai napig nagyon inspiráló együtt játszani.

Négyévesen még a nyolcados méretű hegedű is nagy lehetett neked. 

Igen, sőt még a tizenhatodos is, ezért várnom kellett egy kicsit, mielőtt elkezdhettem. Aztán anyukámnak pont kiállítása volt Németországban, és onnan tudott nekem hozni egy harminckettedes hegedűt. A hangszer egyébként még most is megvan, és szerencsére nem is szomorkodik magányosan a szekrényben, mert mindig akad rá jelentkező, aki ezen kezd el tanulni. 

2017-ben nagy sikere volt a Dal című műsorban a Fall Like Rain című szerzeményednek Kanizsa Gina előadásában. Ez hogyan született?

A dal eredetileg egy ötszólamú acapella darab, amit a Jazzationnek írtunk nővéremmel, Várallyay Katussal. Az alkotói folyamat mindig más, van, hogy zene és szöveg együtt születik, olyan is van, hogy kész szövegre írok zenét, a Fall Like Rain esetében pedig a zene készült el először, majd a szöveget később írtuk meg rá. A műsorba való nevezés egy spontán ötlet volt, ekkor készült belőle a hangszerkíséretes verzió, amit a jelentkezési határidő napján 23:59-kor sikerült postára adni egy kellemes sprintelés után. Egyébként ez az utolsó pillanatig alkotó szokásom az elmúlt éveket nagyon meghatározta,

a hamarosan megjelenő triólemezünk Deadline Haze című száma is erről a határidő előtti hiperinspirált állapotról szól. 

petravarallyaytrio_2019_pic-213137.jpg

Várallyay Petra Trió (Fotó/Forrás: Várallyay Nóra)

A triókoncerteteken a legmodernebb, progresszív jazz-rock szólt. Az is feltűnt, hogy nem a tipikus jazz- attitűddel építitek fel a számokat, nincsenek hosszú, kifejtős szólók, hanem pörög az egész. 

Igen, viszonylag sűrű és intenzív zene, ebben jól egymásra találtunk a trió másik két tagjával, mert valahogy ösztönösen ilyen irányba indultunk el.

Amellett, hogy nem kifejezetten könnyen emészthető darabokat játszunk, fontos számunkra, hogy aki szeretne, az tudjon kapcsolódni a zenénkhez.

Ha a darab koncepciója nem kívánja másképp, akkor az idővel is úgy bánok, hogy inkább azt érezze a közönség, hogy ezt még szívesen hallgatta volna tovább. Az elmúlt öt évben volt olyan időszakunk is, amikor inkább az elborulós kollektív szabadimpróban éreztük magunkat hitelesnek, mostanában viszont az esik jól, ha konkrétabb forgatókönyv szerint építjük fel a koncertet, és rövidebb számokban, sűrített intenzitással fejezzük ki magunkat. 

A zenekarodat mi alapján állítottad össze?

Egy ilyen formációnál mindenképp fontos, hogy ne csak zenei érdeklődésben, hanem emberileg is passzoljunk, és szívesen töltsünk időt egymással. Az sem árt, ha hasonló életszakaszban vagyunk, és hasonló tervekkel, elvárásokkal vágunk bele a projektbe. Olyan zenészeket kerestem magam mellé, akikkel kölcsönösen inspiráljuk egymást, emellett megbízhatóak, nyitottak és rugalmasak. A basszusgitáros Berta Zalánt a Lamantin jazz táborban ismertem meg egy jamsessionön, már ott elhatároztuk, hogy egyszer majd csinálunk egy zenekart. Szikora Balázs dobossal a Bartók Konziban kerültünk ugyanabba a formációba zenekari gyakorlaton, már az első próbákon kiderült, hogy nagyon jól tudunk együtt dolgozni. Amikor 2014-ben felvetődött bennem a triózás gondolata, akkor egyértelműen éreztem, hogy őket szeretném ritmusszekciónak, így aztán egy konzis dobtanszaki koncert után összeültünk, átbeszéltünk mindent, és megalakítottuk a Várallyay Petra Triót.

Milyen lesz a hamarosan megjelenő Deadline Haze című triólemezetek?

Bízunk benne, hogy egy triókoncerthez hasonló élmény lesz majd hallgatni, bár egy stúdiólemezt felvenni ugye mindig más, mint élőben játszani. A kedvenc darabjaink kerültek rá az elmúlt öt év repertoárjából, tehát hegedülős, zongorázós, éneklős számok vegyesen, elég széles dinamikai és műfaji spektrummal. A My Favorite Things feldolgozásunk kivételével a darabok mind saját szerzemények, ezek közé egy bonus track-et is betettünk, ami a koncertekre rendszeresen járó közönségünknek is meglepetés lesz. 

A hegedűt itthon leginkább a klasszikus zenében használják, honnan inspirálódtál, amikor improvizatív zenét kezdtél játszani ezen a hangszeren?

Aki gyerekkoromban nagy hatással volt rám, az a nagybátyám, Pejtsik Péter. Őt hallottam először vonós hangszereken improvizálni az After Crying nevű progresszív rock zenekarával. Ez teljesen lenyűgözött, talán valahol ennek is köszönhetem, hogy később a fúziós zenék irányába indultam el. A hegedűt szívesen hallgatom még népzenei környezetben, régen sok ír zenét is játszottunk otthon, amit most is nagyon szeretek. Aztán az évek során persze mindenféle más hangszeren játszott zene is hatással volt a hegedülésemre, a rock gitárszólóktól kezdve a free jazz szaxofonozásig.

Ez mind hozzásegített ahhoz, hogy új hangzásokkal kísérletezve jobban elrugaszkodjak a hangszer hagyományos játékmódjától, és kibővített eszköztárral valósítsam meg zenei elképzeléseimet. 

Mindig nagy alkímia, hogy hogy születik egy kompozíció. Neked mi a bevett módszered a zeneszerzésben? 

Ez attól függ, hogy éppen min dolgozom, és mennyi időm van rá. Általában jön valami ötlet, próbálgatom, elviszem különböző irányokba, improvizálok, felveszem, visszahallgatom, aztán egy bizonyos ponton le is kottázom, és úgy dolgozom rajta tovább. Ha nagyon elveszek a részletekben, akkor jót tesz, ha kicsit csinálok valami teljesen mást,

sokszor olyankor jönnek a legjobb ötletek, mikor mondjuk mosogatás vagy főzés közben nem gondolok az adott problémára, csak valahonnan bevillan egy megoldás.

Viszonylag sokat dolgozom közeli határidők nyomása alatt, ami ugye elég erős inspiráció, de van, hogy hónapokra, évekre elteszek pihenni egy darabot, majd friss ötletekkel állok neki újra.

Ha jól tudom, most egy nagyobb lélegzetvételű munkán is dolgozol.

Az elkövetkező hónapok egyik fő projektje egy saját hegedűverseny, amit jövő februárban mutatunk be a Zeneakadémián.

A darab formailag klasszikusabb felépítésű, de stílusát tekintve a műfajok széles skáláján mozog. Minden, amivel az elmúlt években foglalkoztam, valamilyen módon megjelenik benne, a progresszív jazz-rock témáktól kezdve a kelta beütésű dallamokon át egészen a kollektív improvizációig. Mindez főként akusztikus hangszereken szólal majd meg egy különleges összeállítású kamarazenekar közreműködésével. 

(Fejléckép: Várallyay Nóra)

Paganini az olasz Várallyay Petra

Kapcsolódó

Paganini az olasz Várallyay Petra

Igaz, hogy Várallyay Petra zongorázik és énekel is, szóval szinte akármit írhatnék a címbe. Viszont olyan caprice-t írt, hogy azt legalább olyan szívesen hallgatom, mint az ördög egykori hegedűséit.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

A 94 éves Kurtág György Mozartot játszik – VIDEÓ

Feleségének, Mártának tett ígéretét teljesíti be azzal, hogy február 19-én előadja Mozart F-dúr szonátáját a BMC-ben.
Zenés színház

Az operavilág Angelina Jolie-ja az Erkel Színház színpadán

Először lép fel Magyarországon a világhírű grúz szoprán 2020. február 22-én, az Opera ünnepi műsorának sztárvendégeként. Az est programjában, amely több műrészlettel is utal az intézmény aktuális Keresztény Évadának tematikájára, az Opera együttesei és szólistái is közreműködnek.
Klasszikus

Zaklatási botrány rázza meg a finn Sibelius Akadémiát

Egy finn lap szerint a helsinki zeneművészeti akadémia működéséhez tartozik a szexuális zaklatás és a növendékek megalázása.
Plusz

Megalakult a Nemzeti Kulturális Tanács

Megtartotta alakuló ülését az Országgyűlés által tavaly decemberben kihirdetett törvény alapján életre hívott testület.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World

Profik segítenek az induló dalszerzőknek

Március 2-3. között a Budapest Music Centerben te is megmutathatod a zenédet a frissen Grammy-t nyert producernek, Steve Dubnak, hiszen többek között ő is részt vesz a DEX Songwriting Expo-n, sőt mi több, listening session keretében segíti majd a dalszerzőket a legaktuálisabb iránymutatásokkal. Budapest harmadjára is a dalszerzés fővárosa lesz!
Jazz/World ajánló

Szakcsi Lakatos Béla és Müller Péter Sziámi koncertje – Csodavárás a Ludwig Múzeumban

Különleges élményben lehet része a Ludwig Múzeum február 22-i programján résztvevőknek. 16 órától Waliczky Tamás: Képzelt kamerák című kiállításában tart kurátori tárlatvezetést Szegedy-Maszák Zsuzsanna, majd 17.30-tól Szakcsi Lakatos Béla és Müller Péter Sziámi közös koncertje következik, amely az improvizáció világának eddig ismeretlen, egyedi rétegébe hívja a hallgatókat.
Jazz/World ajánló

A jazz nagyágyúi érkeznek a Müpába

A jazz élő legendái, Roy Ayers, Lee Ritenour, Dave Grusin, Kamasi Washington és Wynton Marsalis érkeznek a Müpa Jazztavasz sorozatába.
Jazz/World ajánló

Új szenzációk és nagy visszatérők a 2020-as Szigeten

A napokban nyilvánosságra hozta első 80 idei fellépőjének névsorát a Sziget. A teljesség igénye nélkül kicsipegettük belőle a szívünknek legkedvesebb tízet. Akiket szerintünk botorság lenne kihagyni.
Jazz/World portré

Genesis-szel és anélkül: Peter Gabriel a feltűnő jelmezektől a filmzenékig

A Genesis együttes első énekese, aki szólóban is mindent elért, amit ebben a szakmában el lehet. Peter Gabriel február 13-án ünnepli hetvenedik születésnapját.