Jazz/World

Saját hegedűversennyel a Zeneakadémián

2019.08.31. 21:45
Ajánlom
Várallyay Petra hegedül, zongorázik, énekel, zenét szerez, zenekart vezet – mindezt műfaji határok és gátlások nélkül. Ősszel első lemezét adja ki triójával Deadline Haze címmel, jövőre pedig egy saját hegedűversenyt is előad a Zeneakadémián.

vp_portre_allo-213521.jpg

Várallyay Petra (Fotó/Forrás: Várallyay Nóra)

Születésed óta körülvesz a zene. Milyen volt így felnőni?

Heten vagyunk testvérek, mindenki játszik hangszereken. Otthon sokféle zene szólt, nagyon különböző zenei hatások értek. A zongorához bármikor leülhettünk, ez volt az első hangszer, amivel megismerkedtem, a hegedűt pedig négyévesen választottam magamnak. A régi közös zenélésekre szívesen gondolok vissza, a mai napig nagyon inspiráló együtt játszani.

Négyévesen még a nyolcados méretű hegedű is nagy lehetett neked. 

Igen, sőt még a tizenhatodos is, ezért várnom kellett egy kicsit, mielőtt elkezdhettem. Aztán anyukámnak pont kiállítása volt Németországban, és onnan tudott nekem hozni egy harminckettedes hegedűt. A hangszer egyébként még most is megvan, és szerencsére nem is szomorkodik magányosan a szekrényben, mert mindig akad rá jelentkező, aki ezen kezd el tanulni. 

2017-ben nagy sikere volt a Dal című műsorban a Fall Like Rain című szerzeményednek Kanizsa Gina előadásában. Ez hogyan született?

A dal eredetileg egy ötszólamú acapella darab, amit a Jazzationnek írtunk nővéremmel, Várallyay Katussal. Az alkotói folyamat mindig más, van, hogy zene és szöveg együtt születik, olyan is van, hogy kész szövegre írok zenét, a Fall Like Rain esetében pedig a zene készült el először, majd a szöveget később írtuk meg rá. A műsorba való nevezés egy spontán ötlet volt, ekkor készült belőle a hangszerkíséretes verzió, amit a jelentkezési határidő napján 23:59-kor sikerült postára adni egy kellemes sprintelés után. Egyébként ez az utolsó pillanatig alkotó szokásom az elmúlt éveket nagyon meghatározta,

a hamarosan megjelenő triólemezünk Deadline Haze című száma is erről a határidő előtti hiperinspirált állapotról szól. 

petravarallyaytrio_2019_pic-213137.jpg

Várallyay Petra Trió (Fotó/Forrás: Várallyay Nóra)

A triókoncerteteken a legmodernebb, progresszív jazz-rock szólt. Az is feltűnt, hogy nem a tipikus jazz- attitűddel építitek fel a számokat, nincsenek hosszú, kifejtős szólók, hanem pörög az egész. 

Igen, viszonylag sűrű és intenzív zene, ebben jól egymásra találtunk a trió másik két tagjával, mert valahogy ösztönösen ilyen irányba indultunk el.

Amellett, hogy nem kifejezetten könnyen emészthető darabokat játszunk, fontos számunkra, hogy aki szeretne, az tudjon kapcsolódni a zenénkhez.

Ha a darab koncepciója nem kívánja másképp, akkor az idővel is úgy bánok, hogy inkább azt érezze a közönség, hogy ezt még szívesen hallgatta volna tovább. Az elmúlt öt évben volt olyan időszakunk is, amikor inkább az elborulós kollektív szabadimpróban éreztük magunkat hitelesnek, mostanában viszont az esik jól, ha konkrétabb forgatókönyv szerint építjük fel a koncertet, és rövidebb számokban, sűrített intenzitással fejezzük ki magunkat. 

A zenekarodat mi alapján állítottad össze?

Egy ilyen formációnál mindenképp fontos, hogy ne csak zenei érdeklődésben, hanem emberileg is passzoljunk, és szívesen töltsünk időt egymással. Az sem árt, ha hasonló életszakaszban vagyunk, és hasonló tervekkel, elvárásokkal vágunk bele a projektbe. Olyan zenészeket kerestem magam mellé, akikkel kölcsönösen inspiráljuk egymást, emellett megbízhatóak, nyitottak és rugalmasak. A basszusgitáros Berta Zalánt a Lamantin jazz táborban ismertem meg egy jamsessionön, már ott elhatároztuk, hogy egyszer majd csinálunk egy zenekart. Szikora Balázs dobossal a Bartók Konziban kerültünk ugyanabba a formációba zenekari gyakorlaton, már az első próbákon kiderült, hogy nagyon jól tudunk együtt dolgozni. Amikor 2014-ben felvetődött bennem a triózás gondolata, akkor egyértelműen éreztem, hogy őket szeretném ritmusszekciónak, így aztán egy konzis dobtanszaki koncert után összeültünk, átbeszéltünk mindent, és megalakítottuk a Várallyay Petra Triót.

Milyen lesz a hamarosan megjelenő Deadline Haze című triólemezetek?

Bízunk benne, hogy egy triókoncerthez hasonló élmény lesz majd hallgatni, bár egy stúdiólemezt felvenni ugye mindig más, mint élőben játszani. A kedvenc darabjaink kerültek rá az elmúlt öt év repertoárjából, tehát hegedülős, zongorázós, éneklős számok vegyesen, elég széles dinamikai és műfaji spektrummal. A My Favorite Things feldolgozásunk kivételével a darabok mind saját szerzemények, ezek közé egy bonus track-et is betettünk, ami a koncertekre rendszeresen járó közönségünknek is meglepetés lesz. 

A hegedűt itthon leginkább a klasszikus zenében használják, honnan inspirálódtál, amikor improvizatív zenét kezdtél játszani ezen a hangszeren?

Aki gyerekkoromban nagy hatással volt rám, az a nagybátyám, Pejtsik Péter. Őt hallottam először vonós hangszereken improvizálni az After Crying nevű progresszív rock zenekarával. Ez teljesen lenyűgözött, talán valahol ennek is köszönhetem, hogy később a fúziós zenék irányába indultam el. A hegedűt szívesen hallgatom még népzenei környezetben, régen sok ír zenét is játszottunk otthon, amit most is nagyon szeretek. Aztán az évek során persze mindenféle más hangszeren játszott zene is hatással volt a hegedülésemre, a rock gitárszólóktól kezdve a free jazz szaxofonozásig.

Ez mind hozzásegített ahhoz, hogy új hangzásokkal kísérletezve jobban elrugaszkodjak a hangszer hagyományos játékmódjától, és kibővített eszköztárral valósítsam meg zenei elképzeléseimet. 

Mindig nagy alkímia, hogy hogy születik egy kompozíció. Neked mi a bevett módszered a zeneszerzésben? 

Ez attól függ, hogy éppen min dolgozom, és mennyi időm van rá. Általában jön valami ötlet, próbálgatom, elviszem különböző irányokba, improvizálok, felveszem, visszahallgatom, aztán egy bizonyos ponton le is kottázom, és úgy dolgozom rajta tovább. Ha nagyon elveszek a részletekben, akkor jót tesz, ha kicsit csinálok valami teljesen mást,

sokszor olyankor jönnek a legjobb ötletek, mikor mondjuk mosogatás vagy főzés közben nem gondolok az adott problémára, csak valahonnan bevillan egy megoldás.

Viszonylag sokat dolgozom közeli határidők nyomása alatt, ami ugye elég erős inspiráció, de van, hogy hónapokra, évekre elteszek pihenni egy darabot, majd friss ötletekkel állok neki újra.

Ha jól tudom, most egy nagyobb lélegzetvételű munkán is dolgozol.

Az elkövetkező hónapok egyik fő projektje egy saját hegedűverseny, amit jövő februárban mutatunk be a Zeneakadémián.

A darab formailag klasszikusabb felépítésű, de stílusát tekintve a műfajok széles skáláján mozog. Minden, amivel az elmúlt években foglalkoztam, valamilyen módon megjelenik benne, a progresszív jazz-rock témáktól kezdve a kelta beütésű dallamokon át egészen a kollektív improvizációig. Mindez főként akusztikus hangszereken szólal majd meg egy különleges összeállítású kamarazenekar közreműködésével. 

(Fejléckép: Várallyay Nóra)

Paganini az olasz Várallyay Petra

Kapcsolódó

Paganini az olasz Várallyay Petra

Igaz, hogy Várallyay Petra zongorázik és énekel is, szóval szinte akármit írhatnék a címbe. Viszont olyan caprice-t írt, hogy azt legalább olyan szívesen hallgatom, mint az ördög egykori hegedűséit.

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

Elhunyt Haramza László operaénekes

A Magyar Állami Operaház magánénekesét 60 éves korában érte a halál – adta hírül az Opera.
Zenés színház

Ingyen látható a Macskák londoni előadása az online térben

Bemutatásának 40. évfordulóján a The Show Must Go On Youtube-csatornája ingyenesen közvetíti Andrew Lloyd Webber kultikus darabját, a Macskákat.
Zenés színház

Idén is díjazták a nemzetközi operaélet legjobbjait

Online díjátadón jelentették be az Opera Awards győzteseit, akik a 2020/21-es évadban nyújtott teljesítményük alapján érdemelték ki a díjat.
Plusz

A b(m)űvész embersége – interjú a 110 éve született Rodolfo lányával, Gálvölgyi Judittal

Polgári neve Gross Dezső volt, de Rodolfoként ismerte meg a világ. „Vigyázat, csalok!”, mondta – és csalt. A többi már játék volt és szórakozás. Születésének 110. évfordulója alkalmából lánya, Gálvölgyi Judit segítségével idéztük föl a bűvész és édesapa legendás alakját.
Vizuál

KÉP-regény: A Gyilkos tó kémiája

A Fidelio sorozatában hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg velünk a Morphoblog szerzője, morpho, azaz Hegedűs Ákos. Ezúttal Gyilkos-tónál megélt pálinka-történeteket mesélt.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World ajánló

Hegyi levegő receptre: a Bagossy Brothers Company

A Bagossy Brothers Company erdélyi csapatként eljutott oda, ahova csak nagyon kevesen: az elmúlt évek egyik legnépszerűbb koncertzenekarává nőtték ki magukat itthon. Talán éppen azért, mert nem tesznek mást, egyszerű érzésekről, otthonról, kötődésről énekelnek sallangmentesen, őszintén. A Gyergyószentmiklóson alakult csapat több tízmilliós nézettségű videói is jól mutatják: valamit nagyon elkaptak. Mi a titkuk, hogyan látják szülővárosukat és Budapestet, és mit takar a #HEGYILEVEGŐ?
Jazz/World ajánló

Megjelent a Zűrös Banda 2021 című új lemeze

A Zűrös második lemeze a 2021 címet viseli, egy nehéz évben született, de tele alkotó energiákkal és saját számokkal! A zenekar talán nem is fejezhette volna be jobbkor az albumot, hiszen itt a nyitás: a lemezbemutatóra már élőben, közönség előtt kerül sor a Fonó nagytermében június 4-én.
Jazz/World hír

"Tragikus végű játszma" – A kékszakállú herceg várát új formába öntötte Sárik Péter

Bartók Béla A kékszakállú herceg vára című operájára Sárik Péter zeneszerző, jazz-zongoraművész készített jazzátiratot, melyet először élőben augusztusban hallhat a közönség a Zempléni Fesztiválon.
Jazz/World ajánló

Kocsmazene magyarul – ezért könnyű beleszeretni az Aurevoir.-ba

Ma már egyre inkább elmosódnak a könnyűzene műfaji határai, de még ebben a sokszínű felhozatalban is akadnak karakteres, azonnal felismerhető stílusok. Az Aurevoir. rengeteg forrásból táplálkozó zenéje ethno-beat névre hallgat, és alig pár év alatt hódította meg a hazai klubszínpadokat. Népzene és angolszász beat-folk, lélekig hatoló mélységek és őrült elszállás: mutatjuk, miért ne hagyjátok ki a zenekar május 16-i ingyenes online koncertjét!
Jazz/World hír

Egyedi hangszín és világzenei hangulat

Szól a világ címmel május 10-én jelenik meg a Napfonat együttes első nagylemeze. Az öttagú a cappella csapat 2018-ban alakult és dalaikban a saját szövegeik mellett, versfeldolgozások, valamint magyar és más nemzetek népdalai szólalnak meg egyedi hangzásban.