A VilágFogadó koncertsorozat minden egyes alkalma különböző kultúrákból jövő és más-más zenei gyökerekkel rendelkező muzsikusok műhelymunkájába enged bepillantást. A koncertekhez filmvetítések, hangszerkiállítás és egyéb programok is kapcsolódnak. Az október 6-i koncert az Észak-Indiai Klasszikus zenéről, és annak talán legméltóságteljesebb hangszeréről, a sarodról fog szólni. A sarod a szitár mellett az indiai klasszikus zene egyik legfontosabb hangszere. A hangszer teste egy fából van kifaragva és a bendzsóhoz hasonlóan bőr fedi. Pengetővel szólaltatják meg, ami leggyakrabban kókuszhéjból készül. A hangszer legkülönösebb eleme az érintők nélküli, krómozott acél fogólap, amihez a zenész a körme hegyével szorítja oda az acél és bronz húrokat. Ezzel a technikával megvalósíthatók az indiai zenére jellemző hajlítások. A különböző iskoláknak megvannak a saját sarode változatai, ami a húrok számában is megmutatkozik. A négy főhúr és a két ritmushúr mellett a rezonáns húrok adják meg a sarode telt hangzását, melyekkel együtt a húrok száma 18 és 25 között változik.
Az est első felében az amerikai David Trasoff és az indiai Arnab Chakrabarty sarod duettjét (jugalbandi) hallhatjuk Szalai Péter tabla kíséretével. A két sarode játékos két különböző iskola képviselője, ezért közös fellépésük világviszonylatban is ritkaságnak számít. A második részben kiváló magyar zenészek látják vendégül David-et. Szőke Szabolcs, Juhász Gábor, Szalai Péter, Váczi Dániel és Kallai Nóra olyan, indiai zenei hatásokat is ötvöző együttesek kompozícióiból válogatták össze a repertoárt, mint a Tin-Tin, az Ektar és a Trasoff vezette Svara. A sarode és a tabla mellett hallhatunk még gadulkát, sarangit, aquaphone-t, array mbira-t, szaxofont, gitárt és viola da gambát is.
VilágFogadó - Világzenei Műhely I. Az indiai sarod
2011. október 6. 20:00 Millenáris Fogadó
hírlevél








