Jazz/World

Showcase-figyelő Deseő Csabával

2011.01.19. 12:12
Ajánlom
A Müpában a Showcase (Jazz tehetségbörze) koncertjeit következetesen végigülő szakemberek között idén is ott volt Deseő Csaba, aki amellett, hogy a magyar jazzhegedű doyenje, legendás felvételek és együttesek részese, a budapesti Háló Klub jazzprogramjainak vezetője is. Az utolsó nagykoncert, Gonda János fellépése előtt kértük meg, hogy foglalja össze a Fideliónak benyomásait.

- Először arra kérlek, hogy a legikább kiemelkedő produkciókat méltasd! De úgy is feltehetném a kérdést, hogy ha holnap valaki lemondaná a következő klubestet a Hálóban, akkor melyik volna az az egy vagy két együttes, amelyiknek a fellépett 12 produkció közül azonnal telefonálnál?

 - Lehet, hogy csak azért, mert néhány perccel ezelőtt lett vége, de nekem nagyon imponáló volt a Hodek Dávid Trió. Csodagyerekről van szó, aki most 13 éves, dobos, rendkívül tehetséges, kitűnő tempóérzéke is van amellett, hogy nagyokat szólózik, és két, érett, befutott zenésszel lépett fel. Sárik Péter zongorázása tűnt nekem személy szerint ezalatt a három nap alatt a legjobbnak. Oláh Peti bőgőzését jól ismerem...

- Talán játszottál is vele...

- Hogyne, nagyon sokat, szeretek vele játszani, de ez a trió, így ahogy van, rendkívül imponáló volt. Ha most egy meghívásról lenne szó, akkor őket hívnám.

- Ha - folytatva ezt a feltételezést - ők mondjuk éppen nem érnének rá, kiket hívnál még meg?

- Szeretném előrebocsátani, hogy én elsősorban a középutas mainstream zenének vagyok a híve, de igyekszem nyitott lenni mindenfelé. Most hallottam először élőben azt a csapatot, akiket a Hálóban vendégül látunk márciusban, már meghívtam őket korábban, ez a Masala zenekar. Ebben Magyar Kornél indiai és indonéz ütőhangszereken játszik. Úgy tudom, hogy sokáig tanulmányozta ezt a zenét a Távol-Keleten, ami természetesen mély nyomokat hagyott a játékán, tehát itt szó sem lehet valami olcsó imitációról, hanem ő belülről érzi ezt. És nem csak ő, hanem a partnerei is, akik nagyon kulturált muzsikusok. Zana Zoltán kezében a különleges hangszer, az EWI nagyon jól szólal meg, nagyon szép színeket kevert ki rajta, Horváth Balázs nagyon jól kísér, ahogy Komjáthy Áron is, aki akusztikus gitáron játszik. Kicsit emlékeztetett a hetvenes évekre, amikor a Mahavishnu zenekar divatos volt, és érdekes módon az a divatirányzat akkor elaludt. Mostanában viszont nemcsak a Masala zenekarban, hanem külföldi produkciókban is lehet ilyeneket hallani.

Rajtuk kívül a Juhász Márton Kvartettet említem szívesen, amelyben a dobos mellett ifj. Lakatos Sándor "Szoszó" szaxofonos, Fenyvesi Márton gitáros és Farkas Norbert bőgős játszik. Ez egy nagyon kellemes, nagyon magas színvonalon előadott bebop zene.

- Többször is végigülted ezeket a Tehetségbörzéket. Milyennek érzékelted az általános színvonalat?

- Végighallgatva a három napot, azzal kezdeném, amivel tavaly ilyenkor is kezdtem, hogy tehetségekben gazdagok vagyunk, azzal semmi baj nincs. Volt egy jónak mondható színvonal végig, viszont amit hiányolok, az az egyéniség - úgy az együttes megszólalásban, mint szólisztikusan. Magyarországon mindig jó volt az általános színvonal, a komoly színvonalú oktatásból jól képzett zenészek kerülnek a piacra. De amint tudjuk, a piac kegyetlen, és ki merem jelenteni, hogy már inkább kicsit túltermelés folyik, és túl sok zenész kerül a piacra. Nem biztos, hogy a legfiatalabbak közül, akik nyilván tele vannak illúzióval, mindegyikük meg fog tudni kapaszkodni a pályán.

Programkereső

Legnépszerűbb

Tánc

Elmaradó előadások az Experidance Társulatnál (FRISSÍTETT CIKK)

A Román Sándor vezette társulat közleménye szerint a repertoár bemutatása csak időszakosan szünetel, amelynek oka nyolc táncművész távozása. (CIKKÜNK FRISSÜLT.)
Színház

„Mindent elölről kell mindig kezdeni” – Fodor Tamás a Kult50-ben

Fodor Tamás, a Stúdió K alapítója A vihar és A székek című előadásban nyújtott alakításáért került be a Fidelio Kult50 című kiadványába. Videónkban a független színház mibenlétéről is beszélt nekünk.
Vizuál

Modern rabszolgák, akiket a félelem tart fogva

Maris modern rabszolgaként él napjaink Budapestjén egy családnál, ahol megalázzák, és fizikailag is bántalmazzák. Tuza-Ritter Bernadett másfél évig követte kamerájával az 52 éves asszony mindennapjait, hogy bemutassa, hogyan lehet valakit tíz évig fogva tartani rácsok helyett rettegéssel. 
Klasszikus

Egy női zeneszerző kapta idén a zenei Pulitzer-díjat

Ellen Reid első operájáért kapta meg a 15 ezer dollárral járó elismerést.
Klasszikus

Én vagyok az igazmondó a zenekarban

Konrád Györgynek kilencvennégy évesen már nem kell kertelnie. Örökifjú, máig kezébe fogja a brácsát, a hegedűt, és olyan egyszerűséggel beszél a zenéről, hogy öröm hallgatni. A zene mellett egy másik szenvedélye is megmaradt egy életen át, a sport. Mellesleg a hosszú élet titkát is elárulta.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World ajánló

Budapesten játszik John McLaughlin, a gitárlegenda

John McLaughlin, olyan zenészóriásokkal játszott együtt, mint Miles Davis, Jimi Hendrix, vagy Jaco Pastorius, az ő nevéhez fűződik az első jazz-rock album, és a szimfonikus zene, a jazz és az indiai zene legelső fúziója. Ezúttal a The 4th Dimension nevű zenekarával lép fel április 20-án.
Jazz/World ajánló

Szerelmes Chagall – Horgas Eszter és Bálint András estje

A mester életútját követve orosz, zsidó, francia és amerikai klasszikus és jazz zeneművekből válogatott bravúros feldolgozásokat hallhat a közönség május 25-én az Urániában.
Jazz/World hír

A spanyol királyi család is elismerően nyilatkozott a Snétberger-módszerről

A Nemzetközi Roma Napon, április 8-án vette át a Spanyol Roma Kulturális Intézet díját (Nuevos Creadores) Snétberger Ferenc a Spanyol Nemzeti Múzeumban, a Pradóban, ahol a királyi család tagjai is gratuláltak a Felsőörsön zajló tehetséggondozáshoz.
Jazz/World interjú

„Ha valaki nem őszinte, az a jazzben erősen kiütközik” - Interjú Oláh Krisztiánnal

A zongorista Oláh Krisztián mindössze 23 éves, de már nyolc éve profi zenészként működik. Azt meséli, most jött el az a pillanat, amikortól kezdve tudatos szeretne lenni a mindennapokban és a zenekarvezetésben egyaránt.
Jazz/World interjú

Szőke Nikoletta újabb saját dallal ostromolja a jazz és pop közötti falat

Néhány napja debütált a sztenderd-éneklés és scat egyik legnagyobb hazai kiválósága, Szőke Nikoletta harmadik saját szerzeménye, melynek kapcsán nekünk is mesélt a dalszerzés belső folyamatáról.