Jazz/World

Shut it down! – Kimagasló művészek Solti Árpád szerzői lemezén

2020.07.22. 16:00
Ajánlom
A Junior Prima-díjas zeneszerző régebbi és új műveit a szerző művész barátai szólaltatják meg a Shut it down! című kortárs zenei albumon.

Július 22-én megjelent Solti Árpád szerzői lemeze, a Shut it down!, amelyet a Junior Prima-díjas zeneszerző művész barátaival közösen készített el. A kortárs zenei albumon közreműködik Harcsa Veronika (ének), Anastasia Razvalyaeva (hárfa), Palotás Gábor (timpani), Opauszki Gergely György (kürt), Szűcs Péter (klarinét) és Bán Máté (fuvola), vezényel: Derecskei András.

A változatos hangszer apparátus (zongora, ének, ütőhangszerek, kürt, fuvola és klarinét), hangzások (akusztikus és elektronikus) és stílusok (jazz, klasszikus, experimentális, techno) nem mindennapi zenei élményt nyújtanak.

IMG_1454-170709.jpg

Harcsa Veronika és Solti Árpád (Fotó/Forrás: Magyar Zeneműkiadó Kft.)

Solti Árpád gondolatai a lemezen szereplő művek kapcsán:

Cooltrain (2013)

Szűcs Péter klarinétművész felkérésére, Brüsszelben íródott első elektroakusztikus kompozícióm. John Coltrane amerikai jazz-szaxofonos, zeneszerző örök klasszikusa, a Giant Steps és a 2010-es évek népszerű zsánere, a dup-step hatalmas befolyást gyakoroltak a kompozíciós munkálatok során zenei gondolkodásomra, így egyértelmű volt számomra a választás, amikor e két zenei világ találkozása mellett döntöttem: a gépiesen ritmikus (groove-os) elektronikus sáv és az élő klarinét szólam egymásra találása izgalmas gondolatébresztő az ember alkotta technológia művészi felhasználásáról.

Quasi Cadenza (2009/2018)

A mű, amely Tóth Zsolt klarinétművész felkérésére, eredetileg klarinétra íródott, Dratsay Ákos fuvolaművész javaslatára nyerte el fuvolás-, valamint altfuvolás formáját. A cadenzában, a hangszeres versenyművek hagyományainak megfelelően, lehetőséget teremtettem arra, hogy a szólista bemutathassa saját és hangszerének képességeit. Darabomban ez két eltérő karakterben történik meg: a lassú, mély, sejtelmes ősi szertartásokat idéző hangulatot rikító, gyors, sebes skálák követik.

Rontás elleni imádság (2019)

A Dratsay Ákos ösztönzésére piccolora és zongorára komponált darab a görögkatolikus szertartás soraira reflektál:

Nem kell félnem a gonoszságtól, mert Te velem vagy, Istenem, Te vagy az én erősségem, hatalmas Uram, a béke Istene és az eljövendő korok Ura.

Halk zenei ima, ami a csak a vége felé fordul át hangos könyörgéssé. A háromrészes forma tulajdonképpen egy „dal szöveg nélkül”, amelyben egy korábban, 2014-ben szintén piccolo-zongorára írott darab, a Boszorkányszombat hangkészlete kerül újbóli felhasználásra − ám ezúttal annak ellenpólusaként pozitív kontextusban elhelyezkedve. Ezen a felvételen a zongora szerepét a hárfa veszi át, ami talán jobban kifejezi a kompozíció szakralitását.

IMG_1403-170709.jpg

Opauszki Gergely György (Fotó/Forrás: Magyar Zeneműkiadó Kft.)

Femme et Chatte (2017)

Éppen egy barátomnál tartózkodtam Párizsban, aki pár száz méterre lakott a Notre Dame-tól, amikor is telefonhívást kaptam: azonnal írnom kell egy francia dalt. Paul Verlaine 1866-os verse, az Asszony és a Macska megzenésítése pontosan 60 perc alatt készült el. A francia dalirodalomból leginkább Francis Poulenc hatása érhető tetten: egyszerű dallam jazz-harmóniákkal kombinálva – ez fejezi ki számomra a legjobban a szonett tartalmát.

Szonatina (2006/2008)

Álljanak itt a felvételen közreműködő Palotás Gábor szavai: „Szonatina című négy timpanira írt művében a klasszikus formákat ötvözi a rá jellemző energikus nyelvezettel. A Rondino precíz pedál munkát követelő első tételét egy szinte meditatív, az előadótól fegyelmezettséget és elmélyülést igénylő Intermezzo követi. A Szonatina lezárásaként igazi virtuóz tételként megjelenő Toccata minden ütőhangszeres számára kitűnő lehetőséget biztosít hangszerjátékbeli felkészültsége megmutatására.”

Jesus geht auf dem See (2019)

A David E. Molnar szövegére írt rövid szólókantátát kifejezetten Harcsa Veronika művészetét ismerve komponáltam.

Ennek tudatában nagy hangterjedelmet és változatos hangszínhasználatot követeltem meg tőle.

Veronika felvetésére egy looper nevű felvevő készüléket is bevetettünk. Ez az eszköz lehetővé teszi, hogy az előadó élőben felvételeket készítsen saját magával, így kvázi mini kórust formáljon magából. Az eszköz egyéb hangzásbeli manipulációra is képes, így például a darab végén a „Veronika-kórust” hallhatjuk egy oktávval mélyebben, megfelezett tempóban. Ily módon olyan komikus hatást keltve, amely a szöveg ironikus-tónusát emeli ki: „Jesus geht auf dem See”, azaz Jézus a vízen jár. Mindent összevetve tehát a minimalista, groove-os gondolkodással korunk emberének kereszténységgel szemben kimutatható, elidegenült viszonyát kívántam szemléltetni.

IMG_1441-170709.jpg

Anastasia Razvalyaeva (Fotó/Forrás: Magyar Zeneműkiadó Kft.)

Listen to Me Now (2019)

Az eredetileg Harcsa Veronika tollából származó kompozícióról, amely hangszerelésem által nyert megújult formát, ekképp vélekedett az énekes-dalszerző: „A Gyémánt Bálinttal közös, Shapeshifter című lemezünk utolsó darabjaként írtam. Már bepróbáltuk a lemez többi dalát, összeálltak bonyolult ritmikai képletek, éles váltások, és

megvolt a megfelelő alkotói nyugalom ahhoz, hogy egy igazán egyszerű dalt is meg merjek írni.

A Listen To Me Now-ban nem akartam semmilyen komplex zenei problémát megfejteni, egyszerű, skandináv minimalista szépséget kerestem a dallamban és az akkordokban. Végül ez lett a lemez nyitódala, a hallgató figyelmének invitálása. Nagy öröm, hogy Solti Árpád hangszerelésében új éteriséget nyert a hangzás.”

Shapeshifter (2019)

Gyémánt Bálint meghatározása szerint: „Az »alakváltó« kifejezés mindig is nagy hatással volt rám. Az a gondolat, hogy egy mesebeli figura egyetlen mozdulattal változtatja meg külsejét, miközben a személyisége ugyanaz marad, kisgyermek korom óta lenyűgöz. (…) Talán a létezés maga is egy alakváltás. Ahogyan kapjuk, később pedig továbbadjuk az életet ékes bizonyítéka annak, hogy bár minden változik körülöttünk, a lényeg mégis ugyan az marad.”

IMG_1547-170710.jpg

Harcsa Veronika (Fotó/Forrás: Magyar Zeneműkiadó Kft.)

Shut It Down! (2018)

A Shadanga Duo felkérésére írott elektro-akusztikus darabom a Cooltrainhez hasonlóan több műfajt ötvöz: techno, soundtrack, indiai népzene stb. A három részből álló kompozíció valamennyi szakasza egy-egy apró zenei sejtből építkezik egészen addig, amíg csúcspontot nem ér el. Ezek a tetőpontok sokszor következmény nélküliek a folytatás szempontjából, de ugyanakkor mégis lehetővé válik általuk a két rész organikus összekapcsolódása, akárcsak egy DJ-mixben.

A Shut It Down! itt meghallgatható:

 

Gyakran ismételt kérdések a hárfáról – Razvaljajeva Anasztázia válaszol

Kapcsolódó

Gyakran ismételt kérdések a hárfáról – Razvaljajeva Anasztázia válaszol

Új sorozatunkban, amelynek címe: Hangszertár, zenekari művészeket és szólistákat kértünk arra, mutassák be szakmájuk legfontosabb eszközét. Razvaljajeva Anasztázia a klasszikus zenei színtér egyik legizgalmasabb hangszerese. Egyértelmű volt, hogy ha hárfáról van szó, hozzá kell fordulnunk.

Programkereső

Legnépszerűbb

Könyv

Meztelenre vetkőzni még az orvos előtt sem!

Láthatóvá válnak a cselédlányok, szegényebb sorból való asszonyok hétköznapjai, a kor egészségügyi, higiéniai, sőt erkölcsi viszonyai. Szécsi Noémi legutóbbi kötetében dr. Hugonnai Vilma, az első magyar orvosnő rendelési naplói alapján enged bepillantást a 19. század végén és a 20. század elején élő nők életébe.
Klasszikus

Különleges koncertpárral indítja új évadát a Zeneakadémia

A Zeneakadémia és a Nemzeti Filharmonikus Zenekar közös hangversenyén a Kossuth-díjas Balázs János szólójával hallható Rahmanyinov összes zongoraversenye és a virtuóz Paganini-variációk augusztus 18-án és 19-én a Nagyteremben. A vendégkarmester a kanadai Charles Olivieri-Munroe lesz.
Jazz/World

5,3 milliárd forint a zenészeknek, kluboknak, fesztiváloknak és technikusoknak

Kezdjünk barátkozni a raktárkoncert fogalmával! A kormány a rendezvényszervezők, a klubok és a technikai személyzet támogatását tervezi a most bejelentett csomaggal. Gulyás Gergely az SZFE-t érintő kérdésekre is válaszolt.
Fidelio Tours

A fürdődivat történelmét mutatja be a német bikinimúzeum

A Bad Rappenau-i BikiniArt Museumban a látogatók a gyapjúból készült magasan zárt fürdőkosztümtől a nagyon apró kétrészesig megismerhetik a fürdőruhák több mint száz éves múltját 1880-tól napjainkig.
Zenés színház

„Újra élünk” – Budapesten a két olasz sztárénekes

A legnépszerűbb Rossini-opera, A sevillai borbély két este, augusztus 7-én és 9-én látható a Margitszigeti Szabadtéri Színpadon. Figaro és Rosina szerepében Giorgio Caodurót és Annalisa Stroppát láthatja-hallhatja a magyar közönség. A két olasz művész a világ legnagyobb operaszínpadait külön-külön is meghódította, de közös történetük is van.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World hír

5,3 milliárd forint a zenészeknek, kluboknak, fesztiváloknak és technikusoknak

Kezdjünk barátkozni a raktárkoncert fogalmával! A kormány a rendezvényszervezők, a klubok és a technikai személyzet támogatását tervezi a most bejelentett csomaggal. Gulyás Gergely az SZFE-t érintő kérdésekre is válaszolt.
Jazz/World interjú

A boglári közönséget táncoltatja meg pénteken a Budapest Bár

Azt már egyértelműen láthatjuk, hogy 2020 nem a nagykoncertek és a többezres fesztiválok éve, de a Budapest Bár legénysége ebben a nehéz helyzetben sem maradt tétlen. Az utóbbi hónapokban tökéletesítették friss lemezük dalait és előkészítettek egy koncertszínházi darabot, amit augusztusban és szeptemberben több ízben is meghallgathatunk. Legközelebb 7-én, pénteken lépnek fel Balatonbogláron, a Kultkikötő 15. születésnapján. A zenekar vezetőjével, Farkas Robival beszélgettünk.
Jazz/World mao

Tizenhét ember szíve egy akkordban - Beszélgetés Bacsó Kristóffal

Elvégezte a Liszt Ferenc Zeneakadémiát és a Berklee College of Music-ot, bizonyított a francia és az amerikai komolyzenei színtéren, londoni, barcelonai és pescarai jazz fesztiválokon nyűgözte le a szakmát, Orszáczky- és Artisjus-díjban részesült, és különböző formációival eddig négy saját lemezt jelentetett meg. Bacsó Kristóf szaxofonista és zeneszerző jelenleg a Modern Art Orchestra művésze – zenei pályafutásáról, a MAO-val közös munkájáról, jövőbeni terveiről beszélgettünk.
Jazz/World lemezajánló

10+1 magyar jazzlemez, amit hallanod kell idén

Összeszedtük az elmúlt hónapok legfontosabb megjelenéseit a magyar jazzben: Lukács Miklós, a Subtones, Dés András, a Modern Art Orchestra és Juhász Gábor, valamint egy külföldi csapat tisztelgése Bartók előtt – a Fidelio válogatásában.
Jazz/World opus jazz club

Női újhullám az Opus Jazz Club színpadán

Augusztusban öt olyan formáció játszik a fővárosi Opus Jazz Club színpadán, amely új megvilágításba helyezi az improvizatív női éneklést.