Jazz/World

Snétberger kalandozásai

2005.12.08. 00:00
Ajánlom
A Berlinben élő magyar gitárvirtuóz, Snétberger Ferenc nevét viselő trió legújabb albumának címe az Európában több mint ezer éve eltűnt életforma, a Nomád.

Az ilyen módon élő népek a lelegelt réteket elhagyva, újabb és újabb mezőkre hajtották az állataikat. Kalandozásaik során a Snétberger Ferenc (gitár), Arild Andersen (bőgő), és Paulo Vinaccia (ütőhangszerek) felállású horda november 12-én a Nemzeti Hangversenyteremben ütött tanyát egy estére.

A roppant egyszerű dallamvilágú, harmóniamenetű kompozíciók egészen a koncert feléig alig voltak megkülönböztethetőek egymástól, és semmitmondónak tűntek számomra. Lelkiismeretes próbálkozásaim az elhangzottak megértésére rendre kudarcba fulladtak. Sem Snétberger, sem Andersen szólóiban nem fedeztem fel meglepő ritmikai vagy dallamfordulatokat, bár a gitáros ennek ellenére is lenyűgözött gyönyörű hangszínével. Már éppen kezdtem feladni próbálkozásaimat, amikor Vinaccia-ra terelődött a figyelmem.

Az ő ütőhangszeres játéka már több izgalmat okozott. Mintha a zenekar tudatosan a ritmushangszer köré építette volna fel előadását: az egyszerű ritmus-ostinatókból kiinduló ütőhangszeres szólam fokozatosan egyre összetettebbé vált a kompozíciók csúcspontjáig. De ez sem elégített ki. Vártam, hogy mikor történik már végre valami.

A koncert második része sem hozott sok újdonságot. Jazz-es lüktetés csak időnként fordult elő, folytatódott az előzőekben leírt játék, annyi változással, hogy Andersen, az általam inkább csak basszusgitárosoknál látott, ismétlő-effektes szólójával nyitotta meg a második félidőt és a koncert egyetlen, What are you doing with the rest of your life című sztenderdjét.

Újból megcsodálhattam Snétberger lenyűgözően virtuóz gitárjátékát, Andersen elmélyült és olykor kissé hamisan intonált bőgőzését, valamint Vinaccia zsonglőröket meghazudtoló ügyességét, amellyel a változó, páratlan ütemmutatójú ritmusokat irányította. „Hátán vitte” társait és életet vitt a dallamhangszerek talán túlságosan is tiszta modális játékába. De még mindig csak vártam valamire, ami ezen a koncerten nem következett be. Úgy éreztem, előbb utóbb jönnie kell valami „csattanófélének”. De nem jött. Később aztán rájöttem, miért nem.

Előtte azonban azon tűnődtem, hogy a zenei produkció vagy csak Snétberger hírneve az, ami a publikumot időnként heves tapsolásra indította. Valószínűleg mindkettő, mert a hallgatóság profi zenészek világszínvonalú előadását élvezhette, kifogástalan hangosítás mellett, ám a Nomád zenei anyaga puritánságával még annak tudatában is meglepő, hogy a gitáros előző lemezein is sok népi elemet fedezhetünk fel. Így talán nem én vagyok az egyetlen, aki elismeréssel, ugyanakkor némi csalódással nyugtázta a hallottakat.

Napokkal később jöttem rá, hogy talán a hozzáállásomban lehetett a hiba. Aki hozzám hasonlóan egy izgalmas ritmikájú és harmóniavilágú, disszonanciákkal és hatásos elemekkel telített jazz-koncertre készült, annak csalódottan kellett távoznia a Művészetek Palotájából. Ellenben mindazok rengeteget nyertek, akik nyugodt szívvel elmélyültek ebben a látszólag unalmas és nem túl változatos formájú és színű zenében. Akik a három zenei nomádhoz hasonlóan otthon tudták magukat érezni ezen a zenei rónán.

(2005. november 12. 19:30 Művészetek Palotája, Nemzeti Hangversenyterem - A Snétberger-trio koncertje. Snétberger Ferenc - gitár; Arild Andersen - bőgő; Paulo Vinaccia -ütőhangszerek)

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Újabb 26 oktató mondott fel az SZFE-n az őszi félév végén

A Színház- és Filmművészeti Egyetem további 26 oktatója mondott fel, Vidnyánszky Attila pedig interjút adott, és sikertelen liberális támadásról és fájó kijózanodásról beszélt, és állította, hogy többen jelentkeztek az egyetemre, mint tavaly.
Zenés színház

Először neveztek ki női zeneigazgatót Szentpétervár történelmi színházában

A szentpétervári Mihajlovszkij Színház zeneigazgatója lett Alevtina Ioffe, aki több rangos német színházban is bemutatkozott már. Ilyen magas pozíciót még nem kapott női dirigens Oroszországban.
Klasszikus

A főváros értéket lát a Budapesti Tavaszi Fesztiválban, és meg fogja menteni

Miután kiderült, a kormány nem segíti a fővárost a Budapesti Tavaszi Fesztivál finanszírozásában, megkérdeztük a feleket, mi lesz a fesztiválok sorsa: azoké, amelyek most bukkanóra hajtanak, és azoké, amelyek most alakulnak. Úgy tűnik, az elválás inkább békés.
Klasszikus

Elhunyt Magyar Gábor gordonkaművész

Életének 60. évében, 2021. február 23-án súlyos betegség után elhunyt Magyar Gábor, az Opera Zenekar gordonkaművésze.
Klasszikus

Ők részesülnek állami zenei ösztöndíjban

Idén 23 fiatal részesül állami zenei ösztöndíjba: Fischer Annie zenei előadóművészeti ösztöndíjban tizenhárman, Kodály Zoltán zenei alkotói ösztöndíjban heten, Lakatos Ablakos Dezső dzsessz-előadóművészeti ösztöndíjban hárman.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World hír

Az üveghegyen túl – Új nagylemezt készített a Free Style Chamber Orchestra

Az album azokat a népzenei- és jazz elemeket ötvöző dalokat tartalmazza, melyeket a zenekar a járványügyi korlátozások miatt őszre halasztott, ingyenes ifjúsági koncertsorozatán fogja játszani. A lemezbemutató koncert a tervek szerint április 12-én lesz a Budapest Jazz Clubban.
Jazz/World ajánló

Egy teljes hét zene és együttlét: Fonó Selection

Ebben az időszakban még fontosabb az egymásra figyelés, a beszélgetés, a másik szempontjainak megértése, a támogatás. A Fonó Selection sorozata idén erről szól. Hétfőtől kezdve minden reggel 8 órakor podcastban beszélgetnek a szakma részvevői, művészek, intézményvezetők, újságírók a piac szereplőit mozgató kérdésekről, esténként pedig duó formációban különleges művészek találkozásaira kerülhet sor, így együtt lép fel Dresch Mihály és Tóth Viktor, Bede Péter és Unger Balázs, Kacsó Hanga és Szabó Dániel, Szokolay Dongó Balázs és Fábri Géza, Varga Veronika és Réti Benedek, ifj Szerényi Béla és Fekete Márton. A hét vasárnap a Fonó 25 díj átadásával zárul, amely a közönség és a szakmai zsűri szavazatai alapján állt össze, tíz kategóriában díjazzák az alkotókat. A Fonó Selection tartalmai ingyenesen érhetők el a Fonó YouTube- és Facebook-csatornáján.
Jazz/World magazin

Chick Corea – Hogyan kezdjünk ismerkedni a legendás billentyűs zenéjével?

Összeszedtünk tíz felvételt – stúdiólemezeket és élő felvételeket egyaránt –, amelyek remekül bevezetnek Chick Corea világába, ha még nem ismered a művészetét. Azok számára pedig, akik ismerik már az életművet, lehetőséget teremtünk az emlékezésre.
Jazz/World felhívás

Jelentkezőket vár a Snétberger Zenei Tehetség Központ

Elindult a jelentkezés a Snétberger Zenei Tehetség Központ 11. évfolyamára. Az idén jubileumát ünneplő Snétberger Program keretén belül hatvan hátrányos helyzetű, elsősorban roma származású fiatal kezdheti meg tanulmányait júniusban a felsőörsi központban. Online formában, április 30-ig várják a bemutatkozó videókat.
Jazz/World magazin

Több dalt adtak ki a zenészek tavaly, a koronavírus alatt, mint a korábbi években

A kifizetett jogdíjak fele – 4,74 milliárd forint – jutott hazai dalok, zeneművek alkotóinak. 2020-ban 15 468 magyar zenei szerző részesült jogdíjban és rekordszámú új dal született. A pandémiás helyzet miatt megnőtt a jogdíjak jelentősége, ugyanakkor az Artisjus tavalyi bevételei már 17,7 százalékkal csökkentek, ezen belül az élőzenei jogdíjbevételek a felére zuhantak – tette közé friss zeneipari statisztikáit a szerzői egyesület.