Jazz/World

"Soha nem volt kérdés, hogy zenész leszek-e"

2015.08.20. 08:52
Ajánlom
Oláh Krisztián, a tizenkilenc éves zongorista július elején harmadik helyen végzett a világ egyik legrangosabb jazzversenyén, a Montreux-i Jazz Fesztivál harminc év alattiaknak szóló zongoraversenyén. A Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem jazz-zongora tanszakán tanuló Oláh Krisztián nem csak zongoristaként, de zeneszerzőként is bontogatja szárnyait. INTERJÚ

- Hogyan zajlott a verseny Montreux-ben?

- Mivel ez az egyik legrégebbi és legrangosabb jazzfesztivál, illetve -verseny Európában, ezért –mint minden jazz-zenész –én is figyelemmel követtem, de csak idén mertem először jelentkezni rá. Nagyon boldog voltam, amikor meghívtak a helyszíni fordulókra is, ahol már csak tízen versenyeztünk. Külön öröm volt, hogy két jó barátom – Tálas Áron és Gayer Mátyás – is bekerült a tíz döntős közé. A fesztivállal kapcsolatban viszont nagyon vegyes tapasztalataim voltak. Úgy éreztem, hogy a koncertek tekintetében a jazz-zenéhez képest túlsúlyba kerültek a populárisabb műfajok, holott több mint ötven éven keresztül ez a fesztivál volt a leghíresebb jazz-zenészek fő találkozóhelye. Viszont a városnak varázslatos a hangulata a fesztivál ideje alatt és a verseny is nagyon jól szervezett volt: fantasztikus körülmények között, gyönyörű termekben játszhattunk.

Oláh Krisztián

Oláh Krisztián

- Harminc év alattiaknak szólt a verseny, te még mindössze tizenkilenc vagy. Látod már, hogy mit jelenthet a pályád szempontjából ez a harmadik helyezés?

- Ezt még nem tudom felmérni, de nagyon örülök, hogy ilyen eredményt sikerült elérnem. Viszonylag magas volt az átlagéletkor, eltekintve az első helyezett kínai sráctól, aki csak tizenöt éves. Most hárman, a verseny dobogósai egy ígéretes lehetőséget kaptunk: meghívtak minket a Montreux-i Jazzakadémiára, ahol októberben két héten keresztül tanulhatunk többek között Janon Herman fiatal jazz-zongoristától, aki a zsűri elnöke volt a versenyen. Nemcsak zenei képzést kapunk majd, hanem a zenészség más, fontos oldalaihoz -úgymint menedzsment- is adnak támpontokat. Illetve jelen lesznek a legfőbb európai zenei ügynökségek és impresszáriók, tehát a kapcsolatépítésre is nyílik lehetőség.

- Édesapád, Oláh Kálmán a szakma és a közönség szerint is az egyik legjobb magyar jazz-zongorista. Soha nem élted meg nyomásként azt, hogy egy ilyen példa állt előtted?

- Nem. Édesanyám is zenész, ő klasszikus zenét oktat, így a közeg, amiben felnőttem, mindig inspirált. Ötéves korom óta a mai napig foglalkozom klasszikus zongorával, úgyhogy abban a kivételes helyzetben vagyok, hogy mindkét szülőmtől rengeteget tanulhatok. Valószínűleg pont ennek a családi közegnek köszönhetően soha nem volt kérdés, zenész leszek-e.

Oláh Krisztián Trió

Oláh Krisztián Trió

- Nemcsak jazz-számokat írsz, de klasszikus darabokat is szerzel. Milyen indíttatásból kezdtél el komponálni?

- Teljesen máshogy írok jazz-kompozíciókat mint nagyzenekari klasszikus művet. Klasszikus darabokban akkor kezdtem gondolkodni, amikor a barátaimmal megalapítottam a Color Art Ensemble kamarazenekart. Ezzel a zenekarral nemrég a Magyar Rádió Márványtermében mutattuk be az első művemet, egy szvitet, amiben vannak improvizatív részek is: ezeket az Oláh Krisztián Trió tagjaival játsszuk. A jazztriómmal pedig kezdetben főleg standardeket játszottunk, azzal a kollektív spontaneitással, hogy a szám tempója, lüktetése, hangneme, a szólók sorrendje is zenélés közben alakult ki. Ezt a mai napig imádom csinálni, de a jazz-standardeknek egy idő után kimerül a stílusbeli palettája. Amikor elkezdtem jazz-számokat írni, akkor olyan hangulatokat kerestem, amiket nem tudok a standardekkel elmondani.

- Hogy látod, a korosztályod mennyire tudja befogadni a jazzt?

- Ebben a kérdésben alapvetően elég optimista vagyok, de megértem azokat a fiatalokat is, akik nehezen tudnak elmélyülni ebben a zenében; ez hatvan éve volt nagy divatban, tehát az akkori emberek fülére tervezték. Viszont egy mai zenész soha nem fogja tudni teljesen autentikusan játszani az akkori slágereket, szóval a jazzbe akaratlanul is belekerülnek a mai világ hatásai. Nagyon sok olyan fiatal jazz-zenekar van ma, ami tud olyan befogadható zenét játszani, ami mai hangzású, mégis akusztikus zene és megmarad benne valami a jazz autentikusságából. Mi ezért is igyekszünk minél több saját számot játszani.

- Milyen terveid vannak most?

- Elsősorban nagyon örülünk annak, hogy a Montreaux-i verseny eredményeképpen a januári Jazz Showcase fesztiválon a Művészetek Palotájában esti nagykoncertet adhatunk hárman -Tálas Áron, Gayer Mátyás és jómagam - a saját zenekarunkkal. Továbbra is próbálunk új szerzeményeket írni a triómmal és remélhetőleg jövőre az első lemezünket is föl tudjuk venni. Ezen kívül tervben van, hogy egy új klasszikus darabot is elkészítsek a Color Art Ensemble Zenekarra.

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

Bellini-operát énekelnek az erdő állatai egy cuki videoklipben

Az olasz bel canto-stílus egyik alapművének részletéből, Vincenzo Bellini Norma című operájának egyik számából készült bájos animációs film.
Klasszikus

Megszűnhet a Duna Szimfonikus Zenekar

Egy december 23-i hivatalos értesítést szerint legkésőbb 2021. május 31-én megszűnhet a Duna Szimfonikus Zenekar – tudta meg a Zene-Kar.hu. A levél szerint az ügy mögött Kásler Miklós, az emberi erőforrások miniszterének döntése áll, aki Alapítói Határozatában ezt a dátumot jelölte meg.
Színház

Megvan, hová költözik az SZFE a Vas utcából

Közleményt adott ki a Színház- és Filmművészeti Egyetem vezetése, amelyben az új oktatási helyszíneken túl az átalakuló intézeteket is bemutatják. A három helyszínen folyó képzés megújult, modern struktúrát ígér.
Vizuál

9+1 műalkotás az amszterdami Rijksmuseumból, amit egyszer újra látni akarunk

Rembrandt, Vermeer és Avercamp festményei, több korszak fajanszkerámiái, babaházak és csendéletek sajttal, gyümölccsel. Szabadon böngészhető az amszterdami Rijksmuseum gyűjteménye az interneten. Tíz must-see műalkotást válogattunk össze az alábbi cikkben, amiket látni akarunk az újranyitás után.
Színház

Szarka Gábor az SZFE-ről: „Egészen megdöbbentő állapotokat találtunk”

Péntek este Szarka Gábor a Hír TV Magyarország élőben című műsorában reagált az elmúlt napok SZFE-vel kapcsolatos híreire és vádjaira, hangsúlyozva, hogy minden intézkedés a hallgatók érdekeit szolgálja.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World Film

Film készül Billie Holiday hírhedt kábítószeres peréről

Február végén érkezik a legendás jazzénekesnőről szóló életrajzi dráma, amely azt mutatja be, miként vált Billie Holiday az Egyesült Államok drogellenes háborújának egyik legfontosabb ellenségévé egy protest song miatt.
Jazz/World ajánló

Magyarországra jön a modern trubadúr, Estas Tonne

Estas Tonne 2020-as nemzetközi őszi turnéja a járványhelyzet miatt a 2021-es évre tolódva az eredetileg tervezett tematikával érkezik Budapestre. Csodálatos jelenséget állít a középpontba: az emberi észlelést, amit akkor érzékelünk, mikor tetten érjük a kreativitást, amely kitolja spirituális tájképünk belső határait.
Jazz/World hír

Toplistás lemezekkel indul az év a Fonónál

Online koncertekkel és új lemezekkel búcsúztatta az óévet a Fonó. A 2020-ban megjelent albumok közül több a nemzetközi toplistákra és a legjobb hazai kiadványok közé került.
Jazz/World lemez

David Bowie utolsó, legnehezebb szerepe

Öt éve, utolsó albumának megjelenése és hatvankilencedik születésnapja után két nappal elhunyt David Bowie. Hogy a Blackstar hattyúdalnak készült-e, abban az alkotótársak véleménye is megoszlik. Nézz fel, a mennyben vagyok – énekelte a popsztár, és ezt aligha lehet másképpen értelmezni.
Jazz/World hír

A legjobb lemezkiadók közé választotta a BMC-t egy rangos amerikai jazzmagazin

A 2020-as év öt legjobb dzsessz lemezkiadója közé választotta a magyar BMC Recordsot a New York City Jazz Record rangos magazin. A BMC több tavalyi albumát külön is díjazta a lap.