Jazz/World

„Sokszor szitokszó a klasszikusok számára az, ha valaki jazz-zenész”

Interjú Sárik Péterrel
2018.08.11. 17:30
Ajánlom
Sárik Péter jazz-zongoristával a Ritmus és hang blogon jelent meg tartalmas interjú Sümegi Noémi tollából, amelyben egyebek mellett a jazz „policájról”, zörgős cukorkákról, valamint a klasszikus és jazz-zenészek viszonyáról is szó esett a szeptember 21-ei Bartók-lemezbemutató kapcsán, ami a Zeneakadémián lesz.

Sárik Péternek határozott véleménye van arról az attitűdről, ahogyan a jazz- és klasszikus zenészek a közönséghez viszonyulnak.

Bűncselekménynek tartom, amit a közönséggel műveltünk a jazz és a klasszikus zene terén. Tisztelet a kivételnek, de rengeteg művésznél megfigyelhető sajnos a fölülről lefele nézés, a gőgösség, az elefántcsonttoronyba zárkózás, aminek semmi más következménye nincs, csak az, hogy az emberek nem jönnek koncertre.

Ez téves, rossz értelmiségi attitűd, ami a lehető legtávolabb áll a zenétől, és senki másnak nem rossz, csak nekünk. A zene szerintem azt jelenti, hogy annyira tele vagyok már örömmel vagy bánattal, hogy ezt ki kell adni, sikítani, kilökni magamból, és alig várom, hogy más is hallja, hogy együtt örüljünk és sírjunk (...)” - fogalmaz.

PeterSarikTrio01k-135226.jpg

Sárik Péter Trió (Fotó/Forrás: sarikpeter.hu)

A zeneoktatás visszásságairól pedig így vélekedett: „(…) Nagy álmom, hogy Magyarországon is meg lehessen valósítani azt, amit mondjuk Párizsban, a Conservatoirban láttam, hogy a klasszikus és jazz-zenészek együtt, egymás mellett tanulnak. Lehetne tartani közös órákat, és akkor elkerülhető lenne az, amit most tapasztalok, hogy a saját nemzedékünk, a kortársaink nem igazán tudnak már találkozni. Nem lenne ez az őrült szakadék, ami a jazz- és a klasszikus zenészek között most van. Sajnos sokszor még ma is szitokszó a klasszikusok számára az, ha valaki jazz-zenész.

De szerencsére már nagyon erős a nyitás, és mi sem bizonyítja ezt jobban, mint hogy a Zeneakadémián játszhattunk Beethovent jazzben, és szeptember 21-én is ott fogjuk bemutatni a Bartók-feldolgozásainkat”

- árulta el Sárik Péter. A népzenei körökben ismert, a feldolgozásokat rossz szemmel néző folkrendőrség megfelelőjét is megtalálta a jazz zene területén: „Nálunk is van jazz policáj! Nem is akármilyen! Nehéz kérdés ez: a jazz-zenészek között szinte átjárhatatlan kasztok alakultak ki, valahogy a hasonló emberek keresik egymás társaságát, és igenis létezik a jazz policáj, amely megmondja, mi a jó” - vélekedik. Saját triójáról szólva hozzátette: „Nekünk a közönség a policáj. Nekik játszunk, de úgy, hogy közben soha nem kötünk zenei kompromisszumot”.

A művész szerepéről szólva pedig kifejtette Sárik Péter: "Nem vagyok híve annak, hogy mutassuk meg az embereknek, hogy én, mint művész, milyen rosszul érzem magam a világban. Amikor azt mondja egy zenész vagy rendező, hogy »tükröt tartok a társadalomnak, megmutatom, milyen«, az súlyos tévedés. Lehet, hogy annak a művésznek éppen olyan, de honnan gondolja, hogy mindenki éppen olyan rosszul van, mint ő?

Nekünk az a célunk, hogy ha bejön valaki a koncertünkre, akkor reményt adjunk és erőt. Nagy szavak ezek, de látom, hogy működik.

Az interjú teljes terjedelmében a ritmuseshang.blog oldalon olvasható.

Programkereső

Legnépszerűbb

Plusz

Összeköt és feszültséget teremt – Dejcsics Konrád bencés szerzetes az Arcus Temporum csendjéről 

Egy pillanatnyi csendre hív meg a művészet és az élet forgatagában az Arcus Temporum művészeti fesztivál augusztus 23. és 25. között Pannonhalmán. Dejcsics Konrád fesztiváligazgatóval beszélgettünk a Főapátság és a kortárs kultúra kapcsolatáról, és a fesztivál eszmeiségéről.
Színház

Tompos Kátya énekli a Színházak Éjszakája „himnuszát” - Klippremier

Tompos Kátya dalos játékra hívta kollégáit, többek közt Udvaros Dorottyát, Vecsei H. Miklóst és Mucsi Zoltánt. Hangulatos videoklip készült a Színházak Éjszakája idei „himnuszához”, melyet Hrutka Róbert és a népszerű színésznő közösen jegyeznek.
Klasszikus

Hangversenyek hegyek között – Börzsöny Barokk Napok

Tizenhatodik alkalommal csendül fel augusztusban a régi korok muzsikája a Börzsöny és a Dunakanyar hegyei között. A Börzsöny Barokk Napok idén is különleges, több évszázad zenéjét bemutató műsorral és a szokásos gyönyörű helyszínekkel várja visszatérő és új vendégeit.
Vizuál

Nemecsek Ernő szobrot kapott a Füvészkertben

Már megint megfürdették nemecsek ernőt. A Pál utcai fiúk bandájának közlegényéről a Füvészkertben mintáztak szobrot.
Zenés színház

Ügy lett a Soharóza kórus szerepléséből a Szigeten – Galéria!

A Soharóza Ügy című előadása megjárta a Szigetet, a backstage-ben és a próbán pedig fotósorozat készült. Ezt a galériát mutatjuk meg most Önöknek.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World videó

Zseniális: dalban mondanak híreket

A Hírek dalban projekt az online térben kavargó híreket szórakoztatóan, akusztikus zenei kísérettel tálalja nekünk. Az első részben a Lóci játszik frontembere, Csorba Lóci öltötte magára az énekes-bemondó szerepét.
Jazz/World ajánló

Mintha Provence-ben járnánk - minifesztivál a Diszeli Kúriában

Új igazodási pont a Balaton-felvidék kulturális kínálatában a nemrég nyílt 18. századi műemlékegyüttes, a Diszeli Kúria. A Hosszúahétvége elnevezésű minifesztiválon fellép a Dés László Free Sounds Quartet, Bereményi Géza és Másik János pedig közös estjét adja elő.
Jazz/World lapszemle

A nap, amikor az egyik leghíresebb filozófus faggatta a legnagyobb jazz-szaxofonost

Milyen kapcsolatot talál nyelv és improvizáció között az egyik legnagyobb 21. századi posztmodern gondolkodó, nyelvfilozófus és a korszakalkotó free-jazz szaxofonosa? Ez is kiderül Jacques Derrida Ornette Colemannel készített 1997-es interjújából.
Jazz/World magazin

Ó, az az énekes! - 10 éve hunyt el Cseh Tamás

Tíz éve, 2009. augusztus 7-én hunyt el Cseh Tamás Kossuth-díjas énekes, zeneszerző, előadóművész, egy korszak hangulatának legendás tolmácsolója. Az évforduló alkalmából több megemlékezést is tartanak. 
Jazz/World magazin

Hogyan próbálta a jazzt felhasználni a saját céljaira Hitler?

Amerika fekete hangja beszűrődött a náci Németországba is, ezért a leleményes propagandisták saját finanszírozású jazz-zenekart hívtak életre.