Jazz/World

Soul a kakas már

2009.09.22. 08:30
Ajánlom
Magyarországon a klezmer világa a 20. század második felében hosszú időre elcsendesült. Hogy a kelet-európai zsidó népzene mégsem ismeretlen felénk, abban épp egy New York-i muzsikusnak volt óriási szerepe. Bob Cohen több mint két évtizede itt él, zenél és kutatja a jiddis kultúrát. Autentikus hangzású, kirobbanó energiájú együttesét, a Di Naye Kapelyét pedig világszerte a legjobbak közé sorolják.

A zsidó népzene éppoly sokféle, mint maga a nép. Dallamait ma megtaláljuk a jazzben, a popban, a színházban, illetve, ami a boldog békeidőket idézi, a legkülönfélébb népzenészek ujjaiban és szívében. Egy tipikus mezőségi repertoárból például aligha hiányozhatnak a lakodalmasok, siratók, cigánytáncok, ritka és sűrű magyarok mellől a zsidócsárdások. Persze már az elmúlt századok klezmerei, vagyis zsidó népzenészei is rengeteg hatásnak voltak kitéve, felfedezhetünk játékukban török, délszláv, román és magyar motívumokat egyaránt. Így fordulhatott elő, hogy az egyik legismertebb dal, amelyet a Szatmárból elszármazott New York-i haszid közösségekben máig magyarul énekelnek, a Micsoda madár, amit a legenda szerint a nagykállói csodarabbi vett egy pásztorfiútól egy aranyért.

Ami viszont az életérzést, a zene kulcsát adja, amiben a Di Naye Kapelye (Az új együttes) példaértékű, az a zenén túli kultúra: a liturgikus énekek díszítései, amiket a klarinét szinte emberi hangon szólaltat meg, a tánc, amihez a talpalávalót a bőgő és a kontra mellett gyakran a cimbalom adja, a fájdalmak és örömök, amit jiddis nyelv íze és játékossága is közvetít; illetve maga a lélek, aminek két fizikai formája is az örömzenélés része, a hegedű közepén egy kis tartórúd, amely minden rezdülésért felel, valamint a spiritusz, ami például a kóser szilvapálinkában lakozik.

Ezt a hagyományt vitték magukkal Amerikába a 20. század első felében a klezmerek, akik azonban a keveredések közepette egyre kevésbé tudták azt életben tartani. A hetvenes években a következő generációnak már újra fel kellett fedeznie a stílust, ez a revival pedig új irányokhoz és egyre nagyobb elismertséghez vezetett, a Klezmatics együttes tavalyi Grammy-díja is ezt jelzi.

Bob Cohen az amerikai klezmerirányzatok helyett magyarországi és moldvai felmenői világát választotta. Amikor a nyolcvanas évek közepén ideköltözött, a néptáncmozgalom magával ragadta, Romániában és Ukrajnában kutatta a még fellelhető gyökereket. Az idős cigányzenészek, akik annak idején a zsidó zenészekkel játszottak esküvőkön, mestereivé váltak. A kilencvenes években alapító tagja volt a Budapest Klezmer Bandnek, azonban az autentikus irányt választva hamarosan saját bandát formált, amely az „igazi" hangzással együtt a régi idők ízeit és tüzét is továbbviszi.

Gyűjtéseit világszerte nagyra becsülik, repertoárját játsszák New York-i és párizsi együttesek, de nem csak kutatóként és zenekarvezetőként, hanem muzsikusként is lehengerlő, legújabb, Traktorist című albumát például a tekintélyes világzenei szaklap, a Songlines májusban a legjobb tíz közé sorolta. A lemezen olyan elismert vendégzenészek is szerepelnek, mint Michael Alpert hegedűs vagy Josh Dolgin harmonikás, de a zenekar alaptagjai szintén a műfaj mesterei: Yankl Falk amerikai ortodox kántor és klarinétos mellett Pribojszki Ferenc cimbalmos, Kozma Gyula bőgős és Fekete Antal kontrás játszik. A zenészbarátok sorát a koncerten még egy kiváló klarinétos, Barta János bővíti, illetve egy másik zenei kincs, a kárpátaljai Técsői Banda, akikkel összeszokottan, kötetlenül és rengeteg lélekkel szoktak közösen játszani.

Di Naye Kapelye - Traktorist 

2009. október 1. 20:00 Művészetek Palotája - Fesztivál Színház

Km.: Di Naye Kapelye: Bob Cohen (hegedű, mandolin, koboz, gadulka, cumbus, fuvola, ének), Jack „Yankl" Falk (klarinét, ének), Pribojszki Ferenc (cimbalom, kaval, dob), Kozma „Kosztya" Gyula (bőgő, koboz), Fekete „Puma" Antal (kontra); Técsői Banda: Joszif Jurijevics Csernavec (gombos harmonika), Jurij Alexandrovics Csernavec (dob, plonka, dremba, ének), Mihail Jurijevics Csernavec (kiscimbalom), Ivan Popovics Mikolajovics (hegedű)

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

A zene olyan, mint a pszichoanalízis

Fejérvári Zoltán november 20-án, illetve a rá következő két estén a Budapesti Fesztiválzenekarral lép pódiumra a Müpában. A külföldön is sikeres zongoraművész beszélgetésünkben elmondta, hogy miért jó egyedül zenélni, miért jó kamarázni, és mi köze mind ennek a pszichoterápiához.
Klasszikus

Plácido Domingo fia végigfényképezte a Virtuózok koncertjét – íme a fotók!

„Istenem! Annyi érzelem van bennem a Virtuózokkal kapcsolatban!” – mondta a koncert után José Plácido Domingo, a világhírű tenor fia.
Zenés színház

Először csendült fel az Egyesült Államokban a Bánk bán

Tizenötezer néző volt kíváncsi a magyar kultúrát népszerűsítő, vasárnap zárult kéthetes rendezvénysorozat előadásaira New Yorkban.
Klasszikus

Akit Kodály még személyesen instruált – Perényi Miklós

Azt vallja, egy zeneművet eljátszani csak a kezdet: elmélyedni, újrajátszani, folyton keresni, mint az aranyásó, ez a zenész feladata. Perényi Miklós Kult50-ben megjelent portréja.
Klasszikus

Átkelni az Urálon Berezovszkijjal

Egyszerre különleges, és első pillantásra kissé rendhagyó összeállítással készült Borisz Berezovszkij A Zongora című sorozatban rendezett idei koncertjére, melyet a Zeneakadémia Nagytermében adott november 9-én.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Jazz/World ajánló

Tankcsapdát és Quimby-t is feldolgoz új lemezén a Sárik Péter Trió

Nemrég még Bartók jazzfeldolgozásai apropóján beszélgettünk Sárik Péter zongorista-zeneszerzővel, most azonban könnyedebb vizekre eveztünk a Jazzkívánságműsor magyarul című lemez kapcsán, amit december 14-én mutatnak be a MOMKultban.
Jazz/World magazin

60 éve készült ez az ikonikus fotó a jazz-legendák találkozójáról

Art Kane, az Esquire magazin jazz-szerető szerkesztője 1958-ban ötvenhét veterán és feltörekvő jazz-csillagot hívott egybe, hogy elkészítse A Great Day in Harlem című, azóta emblematikussá vált fotót.
Jazz/World soul

Ötven év után bemutatják az Aretha Franklinnel készült koncertfilmet

Sydney Pollack dokumentumfilmje 50 éven át dobozban lapult, most, hogy az énekesnő elhunyt, az ügyvédei sem akadályozzák meg a bemutatását.
Jazz/World interjú

Stanley Jordan: „Az emberek megérdemelnek egy olyan világot, amelyben hiteles művészek alkotnak”

Vajon miért pont Bartók Béla a kedvenc zeneszerzője és miért ragaszkodik annyira magyar zenésztársaihoz, Horváth Kornélhoz és Dörnyei Gáborhoz? A gitárvirtuóz november 17-én ad koncertet a Müpában, ennek apropóján válaszolt a fenti kérdésekre.
Jazz/World magazin

A test is egy hangszer, amit meg kell tanulni használni

"A zene fölemel" – szól a Snétberger Központ mottója. Igen ám, de a zenéléshez szükséges napi 5-8 óra gyakorlás rengeteg terhet, feszültséget is ró a zenészekre, különösen a testükre. Ezt felismerve indított Alexander-órákat a felsőörsi intézmény.