Jazz/World

Stanley Jordan: „Az emberek megérdemelnek egy olyan világot, amelyben hiteles művészek alkotnak”

2018.11.10. 10:10
Ajánlom
Vajon miért pont Bartók Béla a kedvenc zeneszerzője és miért ragaszkodik annyira magyar zenésztársaihoz, Horváth Kornélhoz és Dörnyei Gáborhoz? A gitárvirtuóz november 17-én ad koncertet a Müpában, ennek apropóján válaszolt a fenti kérdésekre.

Nyolcujjas gitártechnikát fejlesztett ki, a világ legjobb zenészeivel játszott már együtt, listavezető albumokat jegyez, gitárjátékáért az egész világon rajonganak. Mégis, a sok mérföldkő közül, mit gondol, melyik volt a legmeghatározóbb pillanat a karrierjében?

Tíz éves voltam, amikor a zongoratanárom hangversenyt rendezett a növendékeinek, amelyen én a saját szerzeményemet játszottam el. Az emberek ábrándos tekintettel jutalmazták a produkciót, a fellépés után pedig odajöttek, hogy elmondják, mennyire szerették a zenét, amit játszottam. Ez azonban nem rólam szólt vagy arról, hogy mennyire jól játszottam, sokkal inkább róluk, és arról, hogy milyen mélyen megérintette őket a zene. Az volt a pillanat, amikor eldöntöttem, hogy annak szentelem az életem, hogy megosszam ezt az ajándékot másokkal.

Többször is nyilatkozta, mennyire fontos az Ön számára a hitelesség a zenében, de pontosan mit is takar ez a kifejezés?

Hitelesnek lenni annyit jelent, hogy a művész azt a zenét játssza, amit valójában szeretne, és általa lehetősége van teljes mértékben kifejezni önmagát, illetve az érzéseit.

Normál esetben ez nem kérdés, mert amikor természetesen merülünk el a zenében, az elkezd a lelkünkhöz szólni – így a hitelesség magától értetődik. De onnantól kezdve, hogy valaki profi zenésszé válik, minden oldalról erős nyomás nehezedik rá. Annak érdekében, hogy ne zavarodjon össze, meg kell őriznie a belső iránytűjét. Fel kell ismernie, hogy néhány ember talán nem fogja érteni vagy értékelni a művészetét. Ilyen helyzetekben én emlékeztetni szoktam magam arra, hogy az embereknek szükségük van rá, illetve megérdemelnek egy olyan világot, amelyben hiteles művészek alkotnak. Így én éppenséggel szívességet teszek nekik azzal, hogy kizárólag azt csinálom, amit én szeretnék.   

GettyImages-589689782-101128.jpg

Stanley Jordan 2016-ban (Fotó/Forrás: Getty Images)

Milyen előnyökkel és hátrányokkal jár neves zenészek alkotta, úgynevezett szupercsapatban játszani?

Szeretek jó zenészekkel játszani – egy-egy ilyen koncerten nemcsak közreműködő vagyok, hanem rajongó is.

A szupercsapatban való játék hátránya viszont az lehet, ha nagy egók találkoznak, az ugyanis könnyen megnehezítheti a munkát. Christiannal, Kornéllal és Gáborral játszani viszont csak előnyökkel jár, hiszen csodálatos emberek és jó barátok, emellett hihetetlenül inspirálnak engem zeneileg.

Emellett mi az, ami miatt ragaszkodik magyar zenésztársaihoz?

Kornél és Gábor igazán tehetséges művészek, akik jó zenei kémiát hoznak magukkal a koncertekre. Nehéz meghatározni a zenéjüket, mert rengeteg különböző hatás érhető tetten rajta, ezek azonban tökéletes összhangban vannak egymással. A magyar zenészeket mindig is izgalmasnak találtam.

Talán abból kifolyólag, hogy Magyarország egyfajta keresztúton helyezkedik el földrajzilag és kulturálisan egyaránt, rendkívül nyitottak a különböző hatásokra, amiért cserébe a világ többi része elismeréssel adózik előttük.

Kornél és Gábor óriások vállán pihennek, és sikerrel folytatják azt a kreatív zenei tradíciót, amit elődjeik fektettek le.

Ha már zenei óriásokról beszélünk, egy korábbi interjúban említette, hogy egyik kedvenc zeneszerzője nem más, mint Bartók Béla. Mi ragadta annyira magával a zenéjében?

Bartók Bélától a Concerto zenekarra a kedvenc zeneművem. Az ő zenéje rendkívül kalandos és lenyűgözően kreatív. Bartók zseniálisan ötvözte a modern zene komplexitásait a népi dallamok és ritmusok szeretetteljes jellegével. Mi mást kérhetnénk még egy zeneszerzőtől? Néhány évvel ezelőtt, amikor Budapesten jártam, ellátogattam a zenei könyvtárba, ahol lehetőségem nyílt olyan nagy szerzők eredeti, illetve újranyomtatott kéziratait látni, mint Liszt és Bartók.

Teljesen más értelmet nyert számomra Bartók zenéje, amikor láttam a kézírását, amiben kifejezésre jutott az a szenvedély, amit a munkájába is beletett.

A modern művek nagy rajongója vagyok, de némelyik közülük tisztán intellektuális, kevés benne a szív – Bartóknak viszont sosem voltak ilyen korlátai és talán épp emiatt annyira időtálló a művészete.

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Hamarosan eldől, hogy ki vezetheti tovább a Pécsi Nemzeti Színházat – íme a pályázatok!

Rázga Miklós igazgatói megbízatása jövő év elején lejár, a meghirdetett igazgatói pozícióra pedig a szeptember 28-i határidőig két egyéni és két páros tervezet érkezett. A szakmai bizottság ezekről a pályázatokról október 21-én döntött, de a pécsi közgyűlés határozata még hátravan. Bemutatjuk a pályázókat.
Klasszikus

A tanár és az előadóművész egyensúlya – interjú Farkas Gáborral

Szeptembertől a Zeneakadémia Billentyűs és Akkordikus Hangszerek Tanszékének vezetője lett, hazaköltözik Tokióból Farkas Gábor zongoraművész. Lehet, hogy észre sem vettük, hogy távol volt: rendszeresen találkoztunk vele a hazai színpadokon. Mert, miként a zongoraművész vallja, koncertezést és tanítást együtt érdemes művelni.
Vizuál

Vidnyánszky az eszefésekért tüntet drMáriás festményén

Újabb drMáriással gazdagodott a magyar festészet tárháza. A festőművész, aki általában a napilapokban keresi témáit, most Vidnyánszky és a színművészetisek ügyét találta meg.
Jazz/World

Megjelent a Nagy Emma Quintet új lemeze

A folyamatos változásról szól a Nagy Emma Quintet új, második lemeze. A Bartók Konzervatórium növendékeiből alakult formáció október 27-én mutatja be a Low Frequency Oscillator című anyagot a fővárosi Opus Jazz Clubban.
Plusz

Petőfi menedzsere – Takács Ákos a Kult50-ben

Ezreket mozgat meg, százezreket ér el. A Red Bull Pilvaker ötletes performance-ként indult, mára viszont komoly misszióvá vált, amely kreatív módon népszerűsíti a magyar irodalmat a fiatalok körében. Ötletgazdája, Takács Ákos talán maga sem gondolta az elején, hova jut majd el a kezdeményezésük.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World gyász

107 évesen elhunyt a női dobosok úttörője, Viola Smith

Elhunyt a női dobosok úttörője, Viola Smith. A zenész, aki a harmincas-negyvenes évek amerikai szving és big band korszakában ért el sikereket, novemberben lett volna 108 éves, múlt szerdán a kaliforniai Costa Mesában halt meg.
Jazz/World fonó

Akusztikus „emberzene” – Megjelent az Ötödik Évszak új lemeze

Ne rejtsd el című lemezének bemutató koncertjét tartja október 31-én az Ötödik Évszak, akik a napokban léptek fel a világzene éves legjelentősebb eseményén a WOMEX-en. A Ne rejtsd el című album október 27-étől kapható.
Jazz/World lemez

Megjelent a Nagy Emma Quintet új lemeze

A folyamatos változásról szól a Nagy Emma Quintet új, második lemeze. A Bartók Konzervatórium növendékeiből alakult formáció október 27-én mutatja be a Low Frequency Oscillator című anyagot a fővárosi Opus Jazz Clubban.
Jazz/World ajánló

Élvezze a fotelból a legnevesebb gitárművészek koncertjeit a Budapesti Nemzetközi Gitárfesztiválon!

A V4 országok nemzetközi hírű művészeire fókuszál idén november 2-7. között a Budapesti Nemzetközi Gitárfesztivál. Olyan kiválóságok adnak koncertet, mint Marcin Dylla (PL), Pavel Steidl (CZ), Karol Samuelcik (SLO) és Csáki András (HU) és bemutatkoznak remek fiatal művészek is.
Jazz/World hír

Keith Jarrett agyvérzést kapott, soha nem léphet pódiumra többé

A jazzlegenda 2017-ben játszotta utolsó koncertjét, azóta nem állt közönség elé. A New York Timesban megjelent riport szerint két agyvérzés után részlegesen lebénult.