Jazz/World

Stanley Jordan: „Az emberek megérdemelnek egy olyan világot, amelyben hiteles művészek alkotnak”

2018.11.10. 10:10
Ajánlom
Vajon miért pont Bartók Béla a kedvenc zeneszerzője és miért ragaszkodik annyira magyar zenésztársaihoz, Horváth Kornélhoz és Dörnyei Gáborhoz? A gitárvirtuóz november 17-én ad koncertet a Müpában, ennek apropóján válaszolt a fenti kérdésekre.

Nyolcujjas gitártechnikát fejlesztett ki, a világ legjobb zenészeivel játszott már együtt, listavezető albumokat jegyez, gitárjátékáért az egész világon rajonganak. Mégis, a sok mérföldkő közül, mit gondol, melyik volt a legmeghatározóbb pillanat a karrierjében?

Tíz éves voltam, amikor a zongoratanárom hangversenyt rendezett a növendékeinek, amelyen én a saját szerzeményemet játszottam el. Az emberek ábrándos tekintettel jutalmazták a produkciót, a fellépés után pedig odajöttek, hogy elmondják, mennyire szerették a zenét, amit játszottam. Ez azonban nem rólam szólt vagy arról, hogy mennyire jól játszottam, sokkal inkább róluk, és arról, hogy milyen mélyen megérintette őket a zene. Az volt a pillanat, amikor eldöntöttem, hogy annak szentelem az életem, hogy megosszam ezt az ajándékot másokkal.

Többször is nyilatkozta, mennyire fontos az Ön számára a hitelesség a zenében, de pontosan mit is takar ez a kifejezés?

Hitelesnek lenni annyit jelent, hogy a művész azt a zenét játssza, amit valójában szeretne, és általa lehetősége van teljes mértékben kifejezni önmagát, illetve az érzéseit.

Normál esetben ez nem kérdés, mert amikor természetesen merülünk el a zenében, az elkezd a lelkünkhöz szólni – így a hitelesség magától értetődik. De onnantól kezdve, hogy valaki profi zenésszé válik, minden oldalról erős nyomás nehezedik rá. Annak érdekében, hogy ne zavarodjon össze, meg kell őriznie a belső iránytűjét. Fel kell ismernie, hogy néhány ember talán nem fogja érteni vagy értékelni a művészetét. Ilyen helyzetekben én emlékeztetni szoktam magam arra, hogy az embereknek szükségük van rá, illetve megérdemelnek egy olyan világot, amelyben hiteles művészek alkotnak. Így én éppenséggel szívességet teszek nekik azzal, hogy kizárólag azt csinálom, amit én szeretnék.   

GettyImages-589689782-101128.jpg

Stanley Jordan 2016-ban (Fotó/Forrás: Getty Images)

Milyen előnyökkel és hátrányokkal jár neves zenészek alkotta, úgynevezett szupercsapatban játszani?

Szeretek jó zenészekkel játszani – egy-egy ilyen koncerten nemcsak közreműködő vagyok, hanem rajongó is.

A szupercsapatban való játék hátránya viszont az lehet, ha nagy egók találkoznak, az ugyanis könnyen megnehezítheti a munkát. Christiannal, Kornéllal és Gáborral játszani viszont csak előnyökkel jár, hiszen csodálatos emberek és jó barátok, emellett hihetetlenül inspirálnak engem zeneileg.

Emellett mi az, ami miatt ragaszkodik magyar zenésztársaihoz?

Kornél és Gábor igazán tehetséges művészek, akik jó zenei kémiát hoznak magukkal a koncertekre. Nehéz meghatározni a zenéjüket, mert rengeteg különböző hatás érhető tetten rajta, ezek azonban tökéletes összhangban vannak egymással. A magyar zenészeket mindig is izgalmasnak találtam.

Talán abból kifolyólag, hogy Magyarország egyfajta keresztúton helyezkedik el földrajzilag és kulturálisan egyaránt, rendkívül nyitottak a különböző hatásokra, amiért cserébe a világ többi része elismeréssel adózik előttük.

Kornél és Gábor óriások vállán pihennek, és sikerrel folytatják azt a kreatív zenei tradíciót, amit elődjeik fektettek le.

Ha már zenei óriásokról beszélünk, egy korábbi interjúban említette, hogy egyik kedvenc zeneszerzője nem más, mint Bartók Béla. Mi ragadta annyira magával a zenéjében?

Bartók Bélától a Concerto zenekarra a kedvenc zeneművem. Az ő zenéje rendkívül kalandos és lenyűgözően kreatív. Bartók zseniálisan ötvözte a modern zene komplexitásait a népi dallamok és ritmusok szeretetteljes jellegével. Mi mást kérhetnénk még egy zeneszerzőtől? Néhány évvel ezelőtt, amikor Budapesten jártam, ellátogattam a zenei könyvtárba, ahol lehetőségem nyílt olyan nagy szerzők eredeti, illetve újranyomtatott kéziratait látni, mint Liszt és Bartók.

Teljesen más értelmet nyert számomra Bartók zenéje, amikor láttam a kézírását, amiben kifejezésre jutott az a szenvedély, amit a munkájába is beletett.

A modern művek nagy rajongója vagyok, de némelyik közülük tisztán intellektuális, kevés benne a szív – Bartóknak viszont sosem voltak ilyen korlátai és talán épp emiatt annyira időtálló a művészete.

Programkereső

Legnépszerűbb

Könyv

Egy nem várt kudarc története

Vámos Miklós e hónapban is megmondja, mit érdemes elolvasni. Még mindig a karanténból, Budapest, Magyarország. Ezúttal Benedek Szabolcs legújabb könyvéről ír.
Klasszikus

Keller András: A zenekar a kedvenc hangszerem

Vonósnégyesével, a Keller Quartettel elért világsikerek után Keller András karmesterként építi és irányítja tizenhárom éve a Concerto Budapest Szimfonikus Zenekart. Úgy véli, jobban kellene figyelnünk saját, hazai kincseinkre, a kortárs zenére és egyáltalán – a zenére.
Klasszikus

A Balatonon is koncerteznek a BFZ zenészei

Bár az augusztus még nem az aktív koncertszezon hónapja, a Budapesti Fesztiválzenekar több nyári programmal is készül közönségének Budapesten, a Balatonon és a Dunakanyarban.
Fidelio Tours

Kodály Zoltán gondolata ihlette Veszprém legújabb miniszobrát

A népszerű gerillaszobrász, Kolodko Mihály legújabb alkotása egy vagány utcazenész Veszprém egyik forgalmas pontján.
Vizuál

Elhunyt Reigl Judit festőművész

Kilencvenhét éves korában pénteken elhunyt Reigl Judit Franciaországban élő Kossuth-díjas festőművész, az európai absztrakt expresszionizmus jelentős képviselője.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World hír

5,3 milliárd forint a zenészeknek, kluboknak, fesztiváloknak és technikusoknak

Kezdjünk barátkozni a raktárkoncert fogalmával! A kormány a rendezvényszervezők, a klubok és a technikai személyzet támogatását tervezi a most bejelentett csomaggal. Gulyás Gergely az SZFE-t érintő kérdésekre is válaszolt.
Jazz/World interjú

A boglári közönséget táncoltatja meg pénteken a Budapest Bár

Azt már egyértelműen láthatjuk, hogy 2020 nem a nagykoncertek és a többezres fesztiválok éve, de a Budapest Bár legénysége ebben a nehéz helyzetben sem maradt tétlen. Az utóbbi hónapokban tökéletesítették friss lemezük dalait és előkészítettek egy koncertszínházi darabot, amit augusztusban és szeptemberben több ízben is meghallgathatunk. Legközelebb 7-én, pénteken lépnek fel Balatonbogláron, a Kultkikötő 15. születésnapján. A zenekar vezetőjével, Farkas Robival beszélgettünk.
Jazz/World mao

Tizenhét ember szíve egy akkordban - Beszélgetés Bacsó Kristóffal

Elvégezte a Liszt Ferenc Zeneakadémiát és a Berklee College of Music-ot, bizonyított a francia és az amerikai komolyzenei színtéren, londoni, barcelonai és pescarai jazz fesztiválokon nyűgözte le a szakmát, Orszáczky- és Artisjus-díjban részesült, és különböző formációival eddig négy saját lemezt jelentetett meg. Bacsó Kristóf szaxofonista és zeneszerző jelenleg a Modern Art Orchestra művésze – zenei pályafutásáról, a MAO-val közös munkájáról, jövőbeni terveiről beszélgettünk.
Jazz/World lemezajánló

10+1 magyar jazzlemez, amit hallanod kell idén

Összeszedtük az elmúlt hónapok legfontosabb megjelenéseit a magyar jazzben: Lukács Miklós, a Subtones, Dés András, a Modern Art Orchestra és Juhász Gábor, valamint egy külföldi csapat tisztelgése Bartók előtt – a Fidelio válogatásában.
Jazz/World opus jazz club

Női újhullám az Opus Jazz Club színpadán

Augusztusban öt olyan formáció játszik a fővárosi Opus Jazz Club színpadán, amely új megvilágításba helyezi az improvizatív női éneklést.