Jazz/World

Stanley Jordan: „Az emberek megérdemelnek egy olyan világot, amelyben hiteles művészek alkotnak”

2018.11.10. 10:10
Ajánlom
Vajon miért pont Bartók Béla a kedvenc zeneszerzője és miért ragaszkodik annyira magyar zenésztársaihoz, Horváth Kornélhoz és Dörnyei Gáborhoz? A gitárvirtuóz november 17-én ad koncertet a Müpában, ennek apropóján válaszolt a fenti kérdésekre.

Nyolcujjas gitártechnikát fejlesztett ki, a világ legjobb zenészeivel játszott már együtt, listavezető albumokat jegyez, gitárjátékáért az egész világon rajonganak. Mégis, a sok mérföldkő közül, mit gondol, melyik volt a legmeghatározóbb pillanat a karrierjében?

Tíz éves voltam, amikor a zongoratanárom hangversenyt rendezett a növendékeinek, amelyen én a saját szerzeményemet játszottam el. Az emberek ábrándos tekintettel jutalmazták a produkciót, a fellépés után pedig odajöttek, hogy elmondják, mennyire szerették a zenét, amit játszottam. Ez azonban nem rólam szólt vagy arról, hogy mennyire jól játszottam, sokkal inkább róluk, és arról, hogy milyen mélyen megérintette őket a zene. Az volt a pillanat, amikor eldöntöttem, hogy annak szentelem az életem, hogy megosszam ezt az ajándékot másokkal.

Többször is nyilatkozta, mennyire fontos az Ön számára a hitelesség a zenében, de pontosan mit is takar ez a kifejezés?

Hitelesnek lenni annyit jelent, hogy a művész azt a zenét játssza, amit valójában szeretne, és általa lehetősége van teljes mértékben kifejezni önmagát, illetve az érzéseit.

Normál esetben ez nem kérdés, mert amikor természetesen merülünk el a zenében, az elkezd a lelkünkhöz szólni – így a hitelesség magától értetődik. De onnantól kezdve, hogy valaki profi zenésszé válik, minden oldalról erős nyomás nehezedik rá. Annak érdekében, hogy ne zavarodjon össze, meg kell őriznie a belső iránytűjét. Fel kell ismernie, hogy néhány ember talán nem fogja érteni vagy értékelni a művészetét. Ilyen helyzetekben én emlékeztetni szoktam magam arra, hogy az embereknek szükségük van rá, illetve megérdemelnek egy olyan világot, amelyben hiteles művészek alkotnak. Így én éppenséggel szívességet teszek nekik azzal, hogy kizárólag azt csinálom, amit én szeretnék.   

GettyImages-589689782-101128.jpg

Stanley Jordan 2016-ban (Fotó/Forrás: Getty Images)

Milyen előnyökkel és hátrányokkal jár neves zenészek alkotta, úgynevezett szupercsapatban játszani?

Szeretek jó zenészekkel játszani – egy-egy ilyen koncerten nemcsak közreműködő vagyok, hanem rajongó is.

A szupercsapatban való játék hátránya viszont az lehet, ha nagy egók találkoznak, az ugyanis könnyen megnehezítheti a munkát. Christiannal, Kornéllal és Gáborral játszani viszont csak előnyökkel jár, hiszen csodálatos emberek és jó barátok, emellett hihetetlenül inspirálnak engem zeneileg.

Emellett mi az, ami miatt ragaszkodik magyar zenésztársaihoz?

Kornél és Gábor igazán tehetséges művészek, akik jó zenei kémiát hoznak magukkal a koncertekre. Nehéz meghatározni a zenéjüket, mert rengeteg különböző hatás érhető tetten rajta, ezek azonban tökéletes összhangban vannak egymással. A magyar zenészeket mindig is izgalmasnak találtam.

Talán abból kifolyólag, hogy Magyarország egyfajta keresztúton helyezkedik el földrajzilag és kulturálisan egyaránt, rendkívül nyitottak a különböző hatásokra, amiért cserébe a világ többi része elismeréssel adózik előttük.

Kornél és Gábor óriások vállán pihennek, és sikerrel folytatják azt a kreatív zenei tradíciót, amit elődjeik fektettek le.

Ha már zenei óriásokról beszélünk, egy korábbi interjúban említette, hogy egyik kedvenc zeneszerzője nem más, mint Bartók Béla. Mi ragadta annyira magával a zenéjében?

Bartók Bélától a Concerto zenekarra a kedvenc zeneművem. Az ő zenéje rendkívül kalandos és lenyűgözően kreatív. Bartók zseniálisan ötvözte a modern zene komplexitásait a népi dallamok és ritmusok szeretetteljes jellegével. Mi mást kérhetnénk még egy zeneszerzőtől? Néhány évvel ezelőtt, amikor Budapesten jártam, ellátogattam a zenei könyvtárba, ahol lehetőségem nyílt olyan nagy szerzők eredeti, illetve újranyomtatott kéziratait látni, mint Liszt és Bartók.

Teljesen más értelmet nyert számomra Bartók zenéje, amikor láttam a kézírását, amiben kifejezésre jutott az a szenvedély, amit a munkájába is beletett.

A modern művek nagy rajongója vagyok, de némelyik közülük tisztán intellektuális, kevés benne a szív – Bartóknak viszont sosem voltak ilyen korlátai és talán épp emiatt annyira időtálló a művészete.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Lányával, Norával zenél Fischer Iván a Fesztiválzenekar új évadában

A Budapesti Fesztiválzenekar bejelentette új évadát, amelynek fénypontjába Monteverdi Orfeója kerül Fischer Iván befejezésével.
Klasszikus

Jascha Heifetz ujjai lassított felvételen: ezért volt ő a 20. század Paganinije!

A filmrészlet az 1951-es Of Men and Music című portréból megmutatja, hogy a mindig tökélyre törekvő Heifetz milyen technikás játékos volt.
Klasszikus

Lehet, hogy hiába gyakorolsz, minden a genetikán múlik

Sokan úgy tartják, hogy a kimagasló eredményekhez gyakorlás, gyakorlás és gyakorlás kell. Nos, ez nem igaz, sokkal több múlik a genetikán.
Zenés színház

Miért írt új befejezést az Orfeóhoz Fischer Iván?

Valami nem stimmel Monteverdi Orfeójával. Fischer Iván több mint negyven éve ezt érzi, és most tett is érte, hogy ne így legyen: új befejezést írt hozzá. Hogy miért volt erre szükség?
Tánc

Nálunk vetítik először a Rudolf Nurejev-portréfilmet

Április 2-án egyetlen alkalommal - a Rudolf Nureyev Nemzetközi Balettverseny részeként - eredeti nyelven, angolul, felirat nélkül vetítik az Urániában a White Crow című portréfilmet, még a hivatalos, New York-i premiervetítés előtt.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World hír

Zenészlegendák ünneplik a 75 éves Joni Mitchellt

Március 23-án egyetlen alkalommal az Uránia Nemzeti Filmszínházban láthatjuk a legendás énekes-dalszerző hetvenötödik születésnapjára rendezett Los Angeles-i koncert felvételét, Joni 75 – Sztárok köszöntik Joni Mitchellt címmel.
Jazz/World Nők a zenében

Akik megmutatták, hogy melltartóban is lehet szaxofonozni

A híres jazzmagazin, a DownBeat 1937-ben közölt egy cikket, melynek címe így szólt: How Can You Blow A Horn With A Brassiere? Aki ezt megválaszolta, Peggy Gilbert volt, aki egy egész korszak női zenészének törekvését foglalta össze.
Jazz/World demokrácia

A jazz úgy működik, ahogy egy demokratikus társadalomnak kellene

Kölcsönös tisztelet, egymásra figyelés és őszinte kommunikáció - ezek nélkül még a legtehetségesebb jazz-zenészek sem képesek együtt játszani.
Jazz/World magazin

Ezüst koronával kapta becenevét Nat 'King' Cole

Legnagyobb slágereit, a Nature Boy-t, az Unforgettable-t és a Route 66-et, ma is felismerjük: 100 éve született a bársonyos baritonhang tulajdonosa, Nat 'King' Cole.
Jazz/World interjú

Kenny Garrett: „Én vagyok a fiatal generáció Miles Davise”

A jazzszaxofonosok számára az egyik legfontosabb hivatkozási pont jelenleg az 58 éves amerikai post-bop szaxofonos, Kenny Garrett, aki meglepő természetességgel viseli az „élő legenda” szerepet. Telefonon adott nekünk exkluzív interjút.