Jazz/World

Stanley Jordan: „Az emberek megérdemelnek egy olyan világot, amelyben hiteles művészek alkotnak”

2018.11.10. 10:10
Ajánlom
Vajon miért pont Bartók Béla a kedvenc zeneszerzője és miért ragaszkodik annyira magyar zenésztársaihoz, Horváth Kornélhoz és Dörnyei Gáborhoz? A gitárvirtuóz november 17-én ad koncertet a Müpában, ennek apropóján válaszolt a fenti kérdésekre.

Nyolcujjas gitártechnikát fejlesztett ki, a világ legjobb zenészeivel játszott már együtt, listavezető albumokat jegyez, gitárjátékáért az egész világon rajonganak. Mégis, a sok mérföldkő közül, mit gondol, melyik volt a legmeghatározóbb pillanat a karrierjében?

Tíz éves voltam, amikor a zongoratanárom hangversenyt rendezett a növendékeinek, amelyen én a saját szerzeményemet játszottam el. Az emberek ábrándos tekintettel jutalmazták a produkciót, a fellépés után pedig odajöttek, hogy elmondják, mennyire szerették a zenét, amit játszottam. Ez azonban nem rólam szólt vagy arról, hogy mennyire jól játszottam, sokkal inkább róluk, és arról, hogy milyen mélyen megérintette őket a zene. Az volt a pillanat, amikor eldöntöttem, hogy annak szentelem az életem, hogy megosszam ezt az ajándékot másokkal.

Többször is nyilatkozta, mennyire fontos az Ön számára a hitelesség a zenében, de pontosan mit is takar ez a kifejezés?

Hitelesnek lenni annyit jelent, hogy a művész azt a zenét játssza, amit valójában szeretne, és általa lehetősége van teljes mértékben kifejezni önmagát, illetve az érzéseit.

Normál esetben ez nem kérdés, mert amikor természetesen merülünk el a zenében, az elkezd a lelkünkhöz szólni – így a hitelesség magától értetődik. De onnantól kezdve, hogy valaki profi zenésszé válik, minden oldalról erős nyomás nehezedik rá. Annak érdekében, hogy ne zavarodjon össze, meg kell őriznie a belső iránytűjét. Fel kell ismernie, hogy néhány ember talán nem fogja érteni vagy értékelni a művészetét. Ilyen helyzetekben én emlékeztetni szoktam magam arra, hogy az embereknek szükségük van rá, illetve megérdemelnek egy olyan világot, amelyben hiteles művészek alkotnak. Így én éppenséggel szívességet teszek nekik azzal, hogy kizárólag azt csinálom, amit én szeretnék.   

GettyImages-589689782-101128.jpg

Stanley Jordan 2016-ban (Fotó/Forrás: Getty Images)

Milyen előnyökkel és hátrányokkal jár neves zenészek alkotta, úgynevezett szupercsapatban játszani?

Szeretek jó zenészekkel játszani – egy-egy ilyen koncerten nemcsak közreműködő vagyok, hanem rajongó is.

A szupercsapatban való játék hátránya viszont az lehet, ha nagy egók találkoznak, az ugyanis könnyen megnehezítheti a munkát. Christiannal, Kornéllal és Gáborral játszani viszont csak előnyökkel jár, hiszen csodálatos emberek és jó barátok, emellett hihetetlenül inspirálnak engem zeneileg.

Emellett mi az, ami miatt ragaszkodik magyar zenésztársaihoz?

Kornél és Gábor igazán tehetséges művészek, akik jó zenei kémiát hoznak magukkal a koncertekre. Nehéz meghatározni a zenéjüket, mert rengeteg különböző hatás érhető tetten rajta, ezek azonban tökéletes összhangban vannak egymással. A magyar zenészeket mindig is izgalmasnak találtam.

Talán abból kifolyólag, hogy Magyarország egyfajta keresztúton helyezkedik el földrajzilag és kulturálisan egyaránt, rendkívül nyitottak a különböző hatásokra, amiért cserébe a világ többi része elismeréssel adózik előttük.

Kornél és Gábor óriások vállán pihennek, és sikerrel folytatják azt a kreatív zenei tradíciót, amit elődjeik fektettek le.

Ha már zenei óriásokról beszélünk, egy korábbi interjúban említette, hogy egyik kedvenc zeneszerzője nem más, mint Bartók Béla. Mi ragadta annyira magával a zenéjében?

Bartók Bélától a Concerto zenekarra a kedvenc zeneművem. Az ő zenéje rendkívül kalandos és lenyűgözően kreatív. Bartók zseniálisan ötvözte a modern zene komplexitásait a népi dallamok és ritmusok szeretetteljes jellegével. Mi mást kérhetnénk még egy zeneszerzőtől? Néhány évvel ezelőtt, amikor Budapesten jártam, ellátogattam a zenei könyvtárba, ahol lehetőségem nyílt olyan nagy szerzők eredeti, illetve újranyomtatott kéziratait látni, mint Liszt és Bartók.

Teljesen más értelmet nyert számomra Bartók zenéje, amikor láttam a kézírását, amiben kifejezésre jutott az a szenvedély, amit a munkájába is beletett.

A modern művek nagy rajongója vagyok, de némelyik közülük tisztán intellektuális, kevés benne a szív – Bartóknak viszont sosem voltak ilyen korlátai és talán épp emiatt annyira időtálló a művészete.

Programkereső

Legolvasottabb

Színház

Aki tudott szeretni – Törőcsik Mari visszatért a Nemzetibe

Szeptember 21-én nagyszabású gála keretében helyezték el az emlékezés sárga rózsáit egy ikonikus fotel mellé Törőcsik Mari pályatársai és barátai a Nemzeti Színházban. A nézőtéren meghatott csend, a színpad elé kifeszített kivetítőn egy mondat – „Tudni kell szeretni” – és egy távolba révedő arc… Marié.
Klasszikus

Csodagyerekeket hív új évadjába a Pannon Filharmonikusok

Az élet sója mesei motívuma kíséri végig a zenekar 2021/22-es évadát, amely során a fiatalok nem csupán a közönség soraiban, de a színpadon is helyet foglalnak. A Varga Tibor hegedűművész és tanár emlékének szentelt koncerten versenygyőztes ifjú szólisták lépnek fel.
Színház

Spiró György „sötét kalandregénye” és Garaczi László karanténdrámája nyerte a Kortárs Magyar Dráma-díjat

A Radnóti Zsuzsa alapította kuratórium 2019 óta díjjal jutalmazza a legkiemelkedőbb drámaírókat, hagyományosan február 24-én. Az apropót Örkény István Tóték című drámájának bemutatója adja, amely 1964. február 24-én volt. Idén Spiró György és Garaczi László vehette át az elismerést a Rózsavölgyi Szalonban, ezúttal a magyar dráma napján, szeptember 21-én.
Színház

Mécs Károly végleg visszavonul

A Nemzet Művésze címmel kitüntetett, kétszeres Kossuth- és Jászai Mari-díjas színművész pályafutásának hatvan éve alatt számos helyen megfordult, jelenleg egy előadásban látható, utána visszavonul.
Vizuál

A terek végrendelkezése – Gergye Krisztián kiállítása Szentendrén

Akvarelljeit mutatja be Gergye Krisztián kortárs táncművész és koreográfus a szentendrei MANK Galériában, amely helyet ad továbbá egy transzformatív performansznak is szeptember 25-én, 10 és 18 óra között.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Jazz/World ajánló

Hogy zenél egy pigmeus? – Szalóki Ági gyermekkoncertje

Az október 2-i koncerten elhangzó dalokat a Körforgás című lemez számaiból, a Cipity Lőrinc és Gingalló dalaiból, valamint a Téli-nyári labodából válogatja Szalóki Ági, de elhangzanak majd olyan szerzemények is, amelyek még nem kerültek lemezre.
Jazz/World ajánló

Súlyos avantgárdtól a hagyományos szvingig a Fonóban

Tizennegyedik alkalommal rendezik meg az Újbuda Jazz Fesztivált, amelynek három napra, szeptember 30. és október 2. között a Fonó Budai Zeneház ad otthont, más koncertekre az A38-on kerül sor.
Jazz/World klippremier

Varga Bendegúz zenészi álmai – Klippremier

Készülő új lemezének felvezetéseként a nyáron három részből álló live session videósorozatot forgatott a Varga Bendegúz Quartet, amelyek közül a sodró lendületű Chasing Your Dreams felvétele a Fidelión debütál.
Jazz/World ajánló

Különleges zenei csemegék a MOMkultban

Az idei GetCloser Jazz Fest második napján, szeptember 28-án a jazz méltán elismert művészei váltják egymást a MOMkult színpadán. 19 órától Dresch Quartet lép fel, majd őket a norvég basszusgitáros és a magyar ütőhangszeres Per Mathisen és Mogyoró Kornél követi.
Jazz/World hír

„Fúvom az énekem” - a Hajdu Klára Quartet új lemezre készül

A következő év elején jelenik meg a Hajdu Klára jazz díva legújabb lemeze, amelynek zenei világa az énekesnő gyerekkori zenei élményeiből és a magyar népdalkincsből építkezik.