Jazz/World

Steve Coleman és Marcus Miller nagyobb beleszólást kér az előadóknak

2002.11.06. 00:00
Ajánlom
A nagykanizsai dzsessznapok sztárjaként fellépő Steve Coleman szaxofonos dupla koncertlemezét a rajongók Amerikában hiába keresik a lemezboltokban. A basszusgitáros Marcus Miller Az igazi kalózlemez címmel adott ki válogatást idei turnéjának anyagából, de ő is csak Európában. Az alkati és felfogásbeli különbségek ellenére a két középgenerációs amerikai muzsikus hasonló utakon próbál kitörni az összeomló lemezipar falai közül.

Az idő- és térbeli egybeesések messze túlmutatnak holmi véletlenen. A Magyarországon is hatalmas sikerrel szerepelt basszusgitáros fenomén, Marcus Miller, akire Miles Davis szinte vakon rábízta magát nyolcvanas évekbeli sorlemezeinek készítésekor, megint egyszer úgy döntött, hogy koncertlemezt jelentet meg, méghozzá duplát. Egy francia kiadónak (Dreyfus) hála október vége óta az anyag kapható itthon, Európán kívül Japánban is megjelentetik, de Amerikában nem. Kizárólag Miller, a keresett producer és stúdiózenész saját cégének weblapján keresztül rendelhető meg.

A negyvenhat éves Steve Coleman altszaxofonos mindig elutasította a könnyű érvényesülés útját. Tudatos művészi hitvallással rendelkező nemzedéktársaival húsz éve laza mozgalmat hozott létre (M-Base), zenéjében azóta is roppant következetességgel törekszik a fejlődésre. A Five Elements nevű zenekarral lemezre játszott egy koncertet, amelyet dupla album formájában egy másik francia cég (Label Bleu) szintén októberben jelentetett meg. Japánban is árulják, de Amerikában nem kapni. Letölthető viszont az egész anyag ingyen (!) az internetről hangfileok formájában.

"Én minden lemezemet koncerten venném fel, ha lehetne, de ezt a lemeztársaságok nem akarják” – mondta Coleman a kanizsai fesztiválkoncert után lapunk kérdésére, ahol bemutatta a néhány napja megjelent Resistance Is Futile című műsorát. Neki az felelne meg, ha minden lemezét koncerten kellene felvenni, de a lemeztársaságok talán úgy érzik, hogy jobban tudják ellenőrizni a folyamatot a stúdióban. Talán már hozzászoktak a zenészek, gondolkodik hangosan Coleman, hogy csak bevonuljanak a stúdióba. Ha csak néha kellene egy-egy stúdiólemezt csinálni, az összes többi meg "élő” lehetne, az neki pont megfelelő arány volna. De sajnos az arányok – teszi hozzá – fordítva vannak.

"Voltak előttem is, akik megtették, nem én voltam az első, hogy az interneten ingyen elérhetővé tettem a zenémet” – válaszolta Coleman a honlapjára (www.m-base.org) vonatkozó kérdésünkre. Miért is kellene fizetni a zenéért? – kérdezett vissza. Ô abban hisz, hogy a zene gondolatok kifejezésére szolgáló hangok rendezett formája, és ebből az nem következik, hogy ez valakinek a tulajdona kellene legyen. A szerzői jogot, a befektett (például technikusi) munkát tiszteletben tartja, de arra a következtetésre jutott, hogy nem kell lemezcégek, kereskedők, boltok anyagi érdekeit szolgálja az a folyamat, ha ő közli a gondolatait. Hogy ettől ne fossza meg az embereket, inkább az ingyen letölthető zene médiumaként használja az internetet.

Marcus Miller hivatalos kalózlemezként (The Official Bootleg alcímmel) hirdeti új lemezét, mely valójában dupla koncertalbum. Ennek fő oka, hogy saját pályájukon akarta megverni azokat, akik kalózfelvételeket készítenek és azokat kiadják – válaszolt telefonon kérdésünkre saját New York-i stúdiójából, a már fiatalon befutott, idén 43 éves Marcus Miller. "A CD-ket általában soksávos felvételi technikával rögzítjük, bevonulunk a stúdióba, hosszú ideig keverjük az anyagot, és különböző technikákkal próbáljuk meg a tökéletes hangzást elérni. Rá kellett jönnöm, hogy amitől a kalózlemeznek más a hangzása, az az, hogy nyersebben szól, ettől élőbb a hangzás. Akkor jöttem rá ennek az ízére, amikor hallgattam a buszban a turnén a hangmérnök által saját használatunkra készített előző napi felvételeket.”

Ekkor született Miller ötlete, hogy ezeket a felvételeket úgy, ahogy vannak, ki is lehetne adni, mert közvetlenségük egészen különleges.
"Nagyon tetszik nekem az az elképzelés, ki akarom próbálni, hogy ezzel egy kicsit underground marad a lemez, különösen az Egyesült Államokban” – magyarázza Miller, hogy miért csak saját weboldalán keresztül (www.marcusmiller.com) tette megrendelhetővé új lemezét. "Jelenleg még nincs elég embernek elég gyors komputere, sem elég gyors vonala, hogy ez a folyamat kiteljesedjen, de nagyon hamar be fog következni. Annak, aki meglátogatja az én honlapomat, felkelthetjük érdeklődését, így közvetlenül rendelheti meg a lemezt.” Azért nosztalgiát az LP-k eltűnése miatt Miller is érez. "Nagyon szomorú, de a zeneipar, különösen az Egyesült Államokban, forradalmi időkön megy át, a Tower lemezbolthálózat például majdnem csődbe ment tavaly, annak ellenére, hogy ez volt a legnagyobb kiskereskedelmi lánc. Nekünk kell megtalálni az új utakat az emberekhez, hogy megtudhassák: egy-egy új lemez elkészült. Természetesen nekem is hiányzik, hogy lemenjek a sarki lemezboltba, ahol órákat tudtam tölteni csak azzal, hogy nézegettem a régi albumok borítóit, de ez az idő már elmúlt.”

Miller szerint is azért volt már halaszthatatlan a változás, mert már nem a kiskereskedelemben és nem is feltétlenül a nagy lemezcégek igazgatói irodáiban kell eldőlnie egy-egy zenei anyag sorsának. A nosztalgiával szemben az áll, érvel a basszusgitáros, hogy nagyon sok világszínvonalú muzsikus tengeti szegénységben most is napjait, mert felborult az egyensúly a lemezcégek és az előadóművészek között. "Szerintem az előadóművésznek nagyobb beleszólása kell legyen. Ezért szerveztem meg a saját lemezcégemet, ezért adom ki a saját zenémet én magam, így olyan módon és formában publikálom a zenémet, ahogy én szeretném.”

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Vizuál

Átadták a Magyar Filmakadémia Aranyérmeit

A filmszakmai egyesület a magyar kultúra napján adta át a Filmakadémia Aranyérmeket közössége azon tagjainak, akik kiemelkedő tevékenységükkel vagy akár életművükkel szolgálták a hazai mozgóképkultúrát. Márta Istvánt, Mikulás Ferencet és Novák Jánost is kitüntették.
Klasszikus

Visszanézhető a Concerto Budapest Hegedűgálája

Nagy sikert aratott január 18-án a Zeneakadémián a Keller András karmester és neves hegedűművészek közreműködésével tartott koncert, amely tíz napig online is megtekinthető a közvetítés különböző felületein.
Plusz

10 kiváló programot ajánlunk a magyar kultúra napjára

Ingyenes múzeumlátogatás, koncert, néptánc, felolvasás, cirkusz és cimbalomest is lesz a magyar kultúra napján. Tíz eseményt választottunk ki, amire érdemes odafigyelni január 22-én.
Zenés színház

Kortárs opera molnári receptre

Mit tesz egy vezető színész, ha revolverrel üldözik, ráadásul jogosan? A kulisszák mögé visz Molnár Ferenc egyfelvonásosa, az Előjáték Lear királyhoz, amely kortárs operaként éledt újjá Kecskeméten.
Színház

„Semmilyen feljelentésről nincs tudomásom” – Zalán János megszólalt az Index cikke kapcsán

Nyilatkozatot és nyílt levelet küldött Zalán János az Index szerkesztőségének, amelyben a portál január 10-án megjelent cikkére reagál. Ebben arról írtak, hogy a korábban Zalán által vezetett Pesti Magyar Színház ellen büntetőfeljelentést tettek.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Jazz/World hír

A magyar dalszerzés évének nyilvánították 2025-öt

Az Artisjus Magyar Szerzői Jogvédő Iroda Egyesület és a Nemzeti Kulturális Alap közös ünnepi eseménnyel nyitotta meg a magyar dalszerzés évét január 22-én, a magyar kultúra napján az Artisjus székházában.
Jazz/World hír

Magyar zenekar dala lett listavezető Spanyolországban

A Peet Project 2024-ben megjelent új albumán szereplő, Queen of My Heart című a spanyol és latin-amerikai smooth jazz Top 100-as lista élére került.
Jazz/World gyász

Meghalt Horváth Márton zenész, dalszerző

Horváth Márton, művésznevén Hó Márton, a magyar zenei élet fontos alkotója 43 éves volt. Zenekara, a Hó Márton és a Jégkorszak utoljára 2023-ban koncertezett.
Jazz/World ajánló

Déli szláv hagyományokkal köszönti az új évet a Fonó

A Szerb Újéven a műfaj válogatott zenekarai adnak koncertet, és muzsikálnak táncházat, fellép a Balkan Pop Up és a Poklade is. A tánctér mindenkit vár – akár táncolni, akár csak balkáni ritmusokkal ünnepelni az új esztendőt!
Jazz/World ajánló

BJC 17! – ingyenes születésnapi esemény, neves fellépőkkel

Január 4-én nagyszabású koncerttel ünnepli 17. születésnapját a Budapest Jazz Club. A 20 órától kezdődő eseménysorozaton Fellép a Nagy János Trio és Nagy-Czirok Csaba, a Balázs József Quintet Molnár Enikővel kiegészülve, valamint a Hász Eszter Quartet.