Jazz/World

Stravinsky alaposan meglepődött, amikor először hallotta Charlie Parker játékát

2018.01.06. 15:42
Ajánlom
A klasszikus zene és a jazz két emblematikus alakjának történelmi jelentőségű találkozása nem nélkülözte a humort sem.

A 20. századi zenetörténet tele van legendás találkozásokkal, de ezek a legtöbbször műfajon belül történnek, mint ahogyan például Beethoven és Haydn karácsonyi találkozója. Arra viszonylag ritkán van példa, amikor teljesen eltérű műfajok képviselői találkoznak és hatnak egymásra. Ilyen volt a jazztörténet egyik legmeghatározóbb szaxofonosának, a bebopot feltaláló Charlie Parkernek, becenevén Birdnek és Igor Stravinskynek a legendás találkozása. 

Beethoven karácsonykor találkozott először Haydnnel

Kapcsolódó

Beethoven karácsonykor találkozott először Haydnnel

Haydn Londonba utazott, és Bonnban pihent meg. Minden bizonnyal Beethovennel is találkozott, aki ekkor már a város fiatal büszkesége volt.

A nevezetes eset 1951-ben történt Charlie Parker törzshelyén, a legtöbb jazz-anekdota helyszínéül szolgáló Birdland nevű klubban. A klub már majdnem megtelt az estet indító Billy Taylor zongorista triójának koncertje előtt, csupán egyetlen asztal állt szabadon, rajta a Birdlandben szokatlan módon a FOGLALT táblácskával. A zongorista 40 perces szettje után négy férfi és egy nő telepedett le az üres asztalhoz, meglehetősen hangosan. Feltűnő volt, hogy azonnal három pincér rohant az asztalhoz, a teremben pedig suttogás moraja futott végig, amint a tömeg felismerte az egyik férfi személyében Igor Stravinskyt.

Ő eddigre már hírességnek számított, és a jazz-zenészek között is sok rajongója volt, mivel a Woody Herman big bandje számára írt Ebony Concerto című művével rátette kézjegyét a modern jazzre.

Charlie Parker és Stravinsky (képünk illusztráció)

Charlie Parker és Stravinsky (képünk illusztráció)

Ahogy Charlie Parker kvintettje felsétált a színpadra, a trombitás Red Rodney felismerte a közönség soraiban Stravinskyt. Jelezte ezt Parkernek, aki viszont direkt nem nézett Stravinskyra, ráadásul a közönség üdvözlését is elhagyta. Azonnal elkezdték játszani KoKo című szám trombita és altszaxofon uniszónóját. Ez az a szám, amivel Charlie Parker soha nem indította azelőtt a koncertet, mert bemelegítés nélkül képtelenség eljátszani ezt a 300 bpm gyorsaságú számot. Ennek ellenére Parker a szóló közben úgy szárnyalt, mint soha azelőtt. 

Ezután váratlanul idézett Stravinsky Tűzmadár szvitjének nyitó tételéből, ami tökéletesen illeszkedett a KoKo harmóniamenetére. Stravinsky erre örömében felkiáltott, és a poharát az asztalra csapta, amiből a likőr kirepült a mögötte ülő nézőkre.

Charlie Parker egyébként saját bevallása szerint nem csak azt a néhány ütemet ismerte Stravinsky életművéből, eddigre már mélyen áttanulmányozta a ritmikailag legösszetettebb zenekari mű, a Tavaszi áldozat (1913) szerzőjének műveit. A Tavaszi áldozat ugyanis a jazz-zenészek számára nagyon ismerős nyelven szólt. Egy későbbi feljegyzés szerint 1949-es párizsi látogatása során a mű első hangjait is beépítette a Salt Peanuts című számának szólójába, 1947-ben pedig Neal Hefti zenekarában való vendégszereplés során szintén improvizált a Tavaszi áldozatból vett idézetre.

Parker mindent tudott Stravinskyről, aki szerinte Bartók mellett minden idők legjobb zeneszerzője volt, és ezt bátran hangoztatta is jazz körökben.

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Gothár Péter a nyilvánosság elé lépett a Katona zaklatási ügyében

A budapesti Katona József Színház közösségi oldalán jelent meg a színházból kitiltott rendező közleménye.
Színház

Egy ideje már szóbeszéd tárgya volt a zaklató kolléga a Katonában

A Katona József Színház tegnap közleményben tudatta, hogy egyik munkatársát kitiltották a teátrumból, mert "erkölcsi határokat átlépő módon viselkedett". Többen úgy tudják, a Katona egyik ismert tagjáról van szó, akivel máshol is akadtak problémák.
Színház

Schilling Árpád: „Csak az áldozatok tudják leleplezni a tettest”

A budapesti Katona József Színház zaklatási ügye kapcsán tette közzé véleményét Schilling Árpád rendező közösségi oldalán.
Klasszikus

„Az ember csak játszik és játszik” – interjú Lakatos Györggyel

A Partiúra kalocsai adásában vendégeskedett Lakatos György fagottművész, aki szülővárosában alapította meg a beteg gyerekek gyógyulását segítő jótékonysági Kék Madár Fesztivált. Kortárs zenéről, fagottról és Vivaldiról is beszélgettünk.
Színház

Lekerült Gothár Péter rendezése a Katona műsoráról

A 2017 márciusában bemutatott Hóhérok című rendezés meghirdetett előadásairól van szó. Mint megtudtuk, egyelőre nem került sor a felújítópróbára.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World hír

Világzenei toplistára került Lajkó Félix és a VOŁOSI lemeze

A legjelentősebb világzenei szaklap, a SONGLINES közzétette 2019 legjobb albumainak 10-es listáját honlapján, amelyen egyetlen hazai kiadású album szerepel: Lajkó Félix és a VOLOSI közös lemeze, mely a Fonó Records kiadásában jelent meg.
Jazz/World ajánló

Értelmi fogyatékosokat segítő koncertet adnak színészeink

December 9-én népszerű színészek előadásában hallhatunk világslágereket a Time After Time című koncerten, melynek teljes bevételét értelmi fogyatékosokat segítő egyesületnek ajánlják fel.
Jazz/World ajánló

Különleges basszusharsonaversenyt mutat be a Modern Art Orchestra

Korb Attila a Modern Art Orchestra (MAO) alapító tagja, zenésze és zeneszerzője. Harsonajátéka az összes MAO lemezről és a koncertekről is ismerős lehet. Egy korábbi szerzői est alkalmával több saját szerzeményét és hangszerelését is volt szerencsénk bemutatni. Most azonban egy teljesen új concerto hangzik majd el, eredeti címe Concert for Bass Saxophone & Big Band.
Jazz/World klip

Dallal emlékeznek Fábián Julira zenésztársai

„Játsszuk azt, hogy csak úgy elbújtál / Dolgod van, csak nekünk nem szóltál...” A Földrevaló című dalban a Konyha együttes mellett olyan előadók szerepelnek, mint Palya Bea, Rúzsa Magdi és Lábas Viki.
Jazz/World interjú

Visszahelyezik a verset ősi jogaiba – 50 éves a Kaláka

Idén ötvenéves a Kaláka zenekar, akinek dalain már több generáció nőtt fel. A jubileumot november 30-án a Müpában is megünneplik, ennek kapcsán kérdeztük Gryllus Dánielt a vers szerepéről, a gyerekközönségről és Latinovits Zoltánról.