Jazz/World

Stravinsky alaposan meglepődött, amikor először hallotta Charlie Parker játékát

2018.01.06. 15:42
Ajánlom
A klasszikus zene és a jazz két emblematikus alakjának történelmi jelentőségű találkozása nem nélkülözte a humort sem.

A 20. századi zenetörténet tele van legendás találkozásokkal, de ezek a legtöbbször műfajon belül történnek, mint ahogyan például Beethoven és Haydn karácsonyi találkozója. Arra viszonylag ritkán van példa, amikor teljesen eltérű műfajok képviselői találkoznak és hatnak egymásra. Ilyen volt a jazztörténet egyik legmeghatározóbb szaxofonosának, a bebopot feltaláló Charlie Parkernek, becenevén Birdnek és Igor Stravinskynek a legendás találkozása. 

Beethoven karácsonykor találkozott először Haydnnel

Kapcsolódó

Beethoven karácsonykor találkozott először Haydnnel

Haydn Londonba utazott, és Bonnban pihent meg. Minden bizonnyal Beethovennel is találkozott, aki ekkor már a város fiatal büszkesége volt.

A nevezetes eset 1951-ben történt Charlie Parker törzshelyén, a legtöbb jazz-anekdota helyszínéül szolgáló Birdland nevű klubban. A klub már majdnem megtelt az estet indító Billy Taylor zongorista triójának koncertje előtt, csupán egyetlen asztal állt szabadon, rajta a Birdlandben szokatlan módon a FOGLALT táblácskával. A zongorista 40 perces szettje után négy férfi és egy nő telepedett le az üres asztalhoz, meglehetősen hangosan. Feltűnő volt, hogy azonnal három pincér rohant az asztalhoz, a teremben pedig suttogás moraja futott végig, amint a tömeg felismerte az egyik férfi személyében Igor Stravinskyt.

Ő eddigre már hírességnek számított, és a jazz-zenészek között is sok rajongója volt, mivel a Woody Herman big bandje számára írt Ebony Concerto című művével rátette kézjegyét a modern jazzre.

Charlie Parker és Stravinsky (képünk illusztráció)

Charlie Parker és Stravinsky (képünk illusztráció)

Ahogy Charlie Parker kvintettje felsétált a színpadra, a trombitás Red Rodney felismerte a közönség soraiban Stravinskyt. Jelezte ezt Parkernek, aki viszont direkt nem nézett Stravinskyra, ráadásul a közönség üdvözlését is elhagyta. Azonnal elkezdték játszani KoKo című szám trombita és altszaxofon uniszónóját. Ez az a szám, amivel Charlie Parker soha nem indította azelőtt a koncertet, mert bemelegítés nélkül képtelenség eljátszani ezt a 300 bpm gyorsaságú számot. Ennek ellenére Parker a szóló közben úgy szárnyalt, mint soha azelőtt. 

Ezután váratlanul idézett Stravinsky Tűzmadár szvitjének nyitó tételéből, ami tökéletesen illeszkedett a KoKo harmóniamenetére. Stravinsky erre örömében felkiáltott, és a poharát az asztalra csapta, amiből a likőr kirepült a mögötte ülő nézőkre.

Charlie Parker egyébként saját bevallása szerint nem csak azt a néhány ütemet ismerte Stravinsky életművéből, eddigre már mélyen áttanulmányozta a ritmikailag legösszetettebb zenekari mű, a Tavaszi áldozat (1913) szerzőjének műveit. A Tavaszi áldozat ugyanis a jazz-zenészek számára nagyon ismerős nyelven szólt. Egy későbbi feljegyzés szerint 1949-es párizsi látogatása során a mű első hangjait is beépítette a Salt Peanuts című számának szólójába, 1947-ben pedig Neal Hefti zenekarában való vendégszereplés során szintén improvizált a Tavaszi áldozatból vett idézetre.

Parker mindent tudott Stravinskyről, aki szerinte Bartók mellett minden idők legjobb zeneszerzője volt, és ezt bátran hangoztatta is jazz körökben.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Miranda Liu három órán át játszott a zenekarnak, míg megkapta a koncertmesteri széket

Tizenkilenc évesen vált a legfiatalabb hazai koncertmesterré, igaz, meg is dolgozott érte. Miranda Liu még mindig csak huszonkettő, de már kvartettalapító, most pedig egy új kamarazenei fesztivált szervez az ősz beköszöntekor. Ez lesz a New Millennium.
Könyv

Ernest Hemingway ritkán látott családi fotói

Felépítette saját mítoszát: síelt, horgászott, vadászott, bikaviadalokat látogatott, szenvedélyesen érdekelte a háború és fáradhatatlanul kereste a személyes boldogságot. A Nobel-díjas amerikai író, akinek tárgyilagos szikár stílusát sokan próbálják utánozni azóta is, 1899. július 21-én született.
Plusz

Sokkal több ilyen kölyök kéne ebbe az országba

Szokatlanul kulturált fesztiválozókra bukkantam, összebarátkoztam egy csigával, de aztán hamar tempót váltottam, ficamodott bokával toltam a Middlemist Redre. Színházat alapítottak egy erdő szélén. Bánkitó-napló négy napról.
Klasszikus

Barokk randevú Gödöllőn

A barokk zenének ad otthont augusztusban a Gödöllői Királyi Kastély, ahol Bach egyik ritkán játszott világi kantátájának színpadi változata és Vivaldi a-moll kettősversenye is elhangzik.
Vizuál

Aki pestiesítette a párizsi divatot

Egyszerű másoló, remek divatérzékű üzletasszony vagy tervezőzseni? Rotschild Klára szalonja a luxust jelentette a harmincastól a hetvenes évekig. Simonovics Ildikó mesélt arról, milyen kihívás összegyűjteni a még megmaradt ruhákat, dokumentumokat és kibogozni a valóságot a legendák és pletykák közül.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World interjú

Oláh Szabolcs: "A zenét spirituális útnak tartom"

A Fidelión debütál a gitáros-zeneszerző Oláh Szabolcs kvintettjének új sessionvideója, mely a szeptember 6-án megjelenő – de az iTunes-on már előrendelhető – Crystal Brook című lemezen szereplő Dawn Rider című kompozícióhoz készült. Ennek apropóján fel is tettünk néhány kérdést Oláh Szabolcsnak.
Jazz/World magazin

Tényleg segít a zenehallgatás a koncentrációban?

Miért segítene? Miért lenne jobb az agyunknak, ha egy dolog helyett rögtön kettőre kellene figyelnie: a zenére és arra, amit csinálsz?
Jazz/World balatonfüred

Kedden kezdődik a Balatonfüredi Prímásverseny

Ebben az évben a cigányprímásokon a sor, hiszen a 7. Prímásverseny nekik szól. A versenyre idén tíz prímás jelentkezett az ország több pontjáról.
Jazz/World hegedű

Ez Amerika egyik legjelentősebb hegedűkollekciója, mégis fel fogják darabolni

David Bromberg 263 historikus értékű hegedűjét tudósoknak, hangszerészeknek kellene tanulmányozni, de az amerikai Library of Congress nem akarja megvenni a gyűjteményt. Pedig megígérték.
Jazz/World gyász

Elhunyt a zenész, aki Mandelával egy színpadon énekelte az apartheid-ellenesek himnuszát

Hatvanhat éves korában kedden meghalt Johnny Clegg dél-afrikai énekes, dalszerző. Ő írta az Asimbonanga című dalt.