Jazz/World

Süle László mesterkurzusa

2005.12.05. 00:00
Ajánlom
A Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem jazz-tanszakos hallgatóinak minden évben lehetőségük nyílik arra, hogy testközelből figyelhessék meg egy-egy nemzetközileg is elismert jazz-zenész játékát és vegyenek részt annak előadásain. Olyan híres zenészek is megfordultak már a tanszaknak otthont adó Újpesti Ady Endre Művelődési Ház falai között, mint Al Foster, Archie Shepp, Tony Lakatos vagy Orszácky Jacki. Idén novemberben a Finnországban élő zongorista, Süle László oktatta a diákokat.

Bár Süle nem tartozik a világ vezető jazz-zenészei közé, előadássorozata valószínűleg mégis gyümölcsözőbb volt, mint a híres szaxofonos Archie Sheppé, aki évekkel korábban nem volt hajlandó „fújni”, még a tanulók kérésére sem, bár cserébe zongorázott egy kicsit. Egyesek szerint a honoráriumot kevesellte. Arról vajmi keveset tudhatott, hogy a Zeneművészeti Egyetem nevetségesen szegény. Anyagilag legalábbis. Tehetségekben ugyanis nem szűkölködik. Az állapotok szemléltetésére, íme egy rövid történet:

Mivel a 2005/2006-os tanévben anyagi megszorításokra került sor, a jazz-tanszaknak nélkülöznie kellett a korábban használt CD-lejátszóit. A tanárok kénytelen-kelletlen a már szinte használhatatlan kazettás magnókra „fanyalodtak”. Így fordulhatott elő egy 20. századi zenetörténet órán, hogy a diákok Sztravinszkij Tűzmadár című művének hallgatásakor hatalmas reccsenést észleltek. Mivel az efféle zajokhoz már mindenki hozzászokhatott, senki sem kapta fel a fejét egészen addig, amíg a tanár így nem szólt: „Gyerekek! Ez volt az üstdob!”

Süle valószínüleg tisztában van a tanszak pénzügyi helyzetével, hiszen körülbelül huszonöt éve ő is itt koptatta a zongoraszéket, s fiatal korában a tanszakvezető Binder Károllyal készített közös lemeze első díjat nyert a Zeneművészek Szövetségének hanglemezpályázatán. A máig fennálló ismeretség közvetlen, jó hangulatú előadásokat eredményezett.

Azok számára, akik részt vettek Süle zeneelmélet-, zongora- és zeneszerzés-óráin, nyilvánvalóvá válthatott: elavult az a nézet, miszerint a jazz-zenészek csak rögtönözni tudnak, a klasszikus zeneirodalomhoz nem konyítanak. Süle majdnem olyan jól ismeri a komolyzenét, mint a jazzt, amit ékesen bizonyít, hogy egyik elhangzott kompozíciója egy szokatlan hangszerösszeállítású (trombita, zongora, dob, elektromos gitár) fúga volt.

Művészetéhez hasonlóan, amely a nagy jazz-elődök mellett Bartók és Messiaen munkásságában is mélyen gyökerezik, előadásai is a különböző zenei irányzatok keveredésének létjogosultságát hirdetik. Saját bevallása szerint lemezeit valamiféle összművészeti alkotásnak tekinti, ahol szöveg, zene és látvány szerves egységet alkot. Ezért szerzeményeinek szövegét maga írja, lemezborítóin pedig saját festményei láthatóak.

Hogy őszinte legyek, az összművészeti alkotások valamint a stílus-párosítások mindig gyanút ébresztenek bennem: vajon nem pusztán arról van-e szó, hogy a szóban forgó művész középszerűségének leplezésére próbál valami különlegeset létrehozni, ezért nyúl az egyik legkézenfekvőbb eszközhöz, a stílusok vegyítéshez? A félreértések elkerülése végett: a zeneirodalom telis-tele van mesteri stílusötvözetekkel komoly- és könnyűzenei téren egyaránt. De jócskán akadnak felületes adaptációk is, amelyek leginkább a számítógépes szimulátorokhoz hasonlóak. Bárki lehet Formula 1-es pilóta vagy hadvezér, élvezheti ezek előnyeit tét és befektetett munka nélkül, az efölött érzett öröm azonban kérészéletű lesz. Ugyanígy, egy zenekultúra legjellegzetesebb közönségcsalogató külsőségei se adhatnak igazán mély lelki örömöt.

Süle esetében a gyanúm alaptalannak bizonyult. „Koktéljai” ízletesek, az egyes stíluselemek nem taszítják egymást. Szerzeményeiről nehezen lehetne megállapítani, hogy azok a jazz vagy a kortárs improvizatív zene kategóriájába sorolhatóak. Ez a kettősség zenészeinek képzettségét illetően is megmutatkozik. Nem ritka, hogy lemezein a kiváló jazz-zenészekkel együtt szerepel rock-gitáros és operaénekesnő. Utóbbiról kiderült, hogy kissé szégyenlős. Történt ugyanis, hogy a lemezfelvételek során az egyik szerzői utasításnak, nevezetesen annak, hogy sikoltozzon, csak azután engedelmeskedett, hogy Süle felidegesítette. Talán az északi emberek nyugodt temperamentumához - ami hátrányt csak ebben az esetben jelentett - nem passzol az efféle feladat.

Majd’ minden északi zeneszerző művészete kissé misztikus és megfejthetetlen a délebben élő ember számára. Ez Süle munkásságára is igaz, de csak részben. Esetében a Griegre emlékeztető színek és kifejezőeszközök mellé tüzesebb temperamentum társul. Ez a kettősség teszi izgalmassá és egyedivé zenéjét, amely könnyednek semmiképpen sem nevezhető, mélyrehatónak viszont annál inkább. Hallgatása közben úgy érezheti az ember, hogy Süle szánt szándékkal emlékezteti azokra az apró lelki rezdüléseire, melyeket fél bevallani.

Süle nem fél az őszinteségtől. A mesterkurzusán elhangzottak talán a diákokat is hozzásegítik majd a bátor alkotáshoz. A Zeneakadémia célja is ez lehet, mert újra a jazz-tanszak rendelkezésére bocsátotta a CD-lejátszókat. Köszönjük!

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

Elmaradnak a Billy Elliot előadásai

Tizenöt előadás marad el a két éve futó Billy Elliotból. A közelmúltban kormányközeli oldalról kritizált musicalnek egy ezernyolcszáz férőhelyes színházat kellene megtöltenie gyakran naponta kétszer.
Vizuál

Amit ne hagyjon ki a Múzeumok Éjszakáján

Hasznos tudnivalók és szerkesztőségünk tagjainak tippjei.
Színház

Működik a kémia Vecsei H. Miklós és Mészáros Blanka között

Megkezdődtek a Szegedi Szabadtéri Játékok új Shakespeare-bemutatójának, a Rómeó és Júlia próbái Hegedűs D. Géza vezetésével.
Klasszikus

Kiállítás nyílik Bősze Ádám antikváriumának kottagyűjteményéből

Sopronban, az Ünnepi Hetek Alkalmából nyílik meg Bősze Ádám Zenei Antikváriumának kiállítása, amely a két háború közötti különleges kottacímlapjait mutatja meg az érdeklődőknek.
Zenés színház

Lőrinczy György: Ezen az úton mennék tovább

Az Operettszínház főigazgatója büszke arra, hogy sokszínű intézményt vezethet és újfajta közönséget vonz a színházuk. A kultura.hu-nak adott interjúban azt is bejelentette, újra pályázik a vezetői pozícióra.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Jazz/World

Gyönyörű örmény népdalfeldolgozással jelentkezik az Antal Gábor Trió

Nem sokkal a megalakulásuk után máris nemzetközi versenyről hozta el a fődíjat a trió, akiknek örmény népzenéből ihletett új szerzeménye most a Fidelión debütál. Cikkünkben a zenekar történetéről és terveikről is mesélnek.
Jazz/World interjú

„Rockopera, csak nem rock és nem opera”

Izgalmas programzenei kísérletbe fogott a Premecz Mátyás Hammond orgonista vezette, idén 10 éves Kéknyúl Band: a bűnügyi filmek világát idézik meg a Müpa színpadán június 20-án, olyan vendégszólistákkal, mint Palya Bea és Sena. Erről kérdeztük Premecz Mátyást.
Jazz/World quincy jones

Andreas Varady nem akar iskolába menni

A magyar származású, csodagyerekként felfedezett gitáros a leghíresebb jazzmagazin, a Downbeat címlapján szereplő cikkben mondja el, miért nem akar a legjobb jazziskolákban továbbtanulni.
Jazz/World lukács miklós

Lukács Miklóssal lép fel Charles Lloyd Budapesten

A tervezettől eltérő helyszínen, a RAM Colosseumban lesz a világhírű amerikai jazzszaxofonos, Charles Lloyd és formációja, a Marvels budapesti koncertje július 1-jén.
Jazz/World ajánló

90 évesen is a legjobbak között a BJC-be látogató Lee Konitz

A Világsztárok a Budapest Jazz Clubban sorozat következő vendége az idén 90 éves Lee Konitz, aki a jazz történetének élő legendája és egyben krónikása.