Jazz/World

Swiss Miss és magyar barátai

2013.02.06. 11:08
Ajánlom
Eliane Amherd, a bájos svácji énekes-gitáros Csepregi Gyulával, Rátonyi Róberttel és amerikai muzsikusokkal lép fel először Magyarországon február 15-én. Mióta a New School University for Jazz and Contemporary Music hallgatójaként diplomázott, rendszeres vendége a legjobb New York-i kluboknak, szóló projektjeivel pedig a fél világot bejárta.

- Most Svájcban, az eredeti hazájában értem önt el telefonon, de állandó lakása New York-ban van. Hogyan osztja meg az idejét a két város között?

New Yorkban élek, de gyakran jövök Svájcba, és minden ilyen alkalommal szoktam koncerteket is adni, vagy kurzusokat tartok. Ilyenkor meglátogathatom a családomat, és találkozhatok a barátaimmal.

- Gyakran nevezik önt Swiss Missnek; ez egy korábbi lemezének a címe, ugye?

- Így van, a Swiss Miss projektet néhány éve mutattam be, még Svájcban. Tudja, általában latin-amerikai dalokat énekelek, és mindig lenyűgözött, hogy a fiatal brazil zenészek milyen magas szinten kultiválják a népzenei örökségüket (egyébként szerintem a brazil a legszebb zene a világon). Amikor a saját, mai zenéjüket játsszák, akkor is mindig műsorra tűznek egy-két régi dalt. Ezért gondoltam, hogy nekem sem kellene mindig ilyen messzire tekintenem, hanem kutakodtam egy kicsit a saját népzenénkben. Persze sok dalt találtam, amelyet gyerekkoromból ismertem, néhányat meg akkor fedeztem fel. Nem hagyományőrző lemezt akartam csinálni, ezért a saját ízlésem szerint meghangszereltem a népdalokat. Főleg afrikai, latin-amerikai és brazil ritmusok került bele, aztán nagynevű svájci énekesnőket kértem fel partnernek, de úgy, hogy legyen köztük több női korosztály, és hogy legyenek köztük bevándorlók, nigériai, kínai és más származású svájciak. Meg akartam mutatni, hogy ma már egyetlen ország, még Svájc sem, vagy Magyarország sincs elszigetelve kulturális téren, mind többé-kevésbé világpolgárok vagyunk. Ezen a projekten hosszú ideig dolgoztam, 2008-ban jelent meg. Utána 2011-ben jelent meg a valóban "saját" lemezem.

- De mielőtt azt kiadta volna, sokáig játszott kisebb New York-i klubokban, ahol apránként kellett felépítenie a hírnevét. Ez volt az igazi iskola? Végig kell ezt járni, mielőtt az ember igazán befutna?

- Nem tudom, mindenkinek más a pályája, biztos vannak szerencsésebbek, akik azonnal befutnak, de gyakorlatnak mindenképpen nagyon jó. New Yorkban pedig még a híresebb jazzklubok is elég kicsikék: ha megnézi őket közelebbről, többnyire intim helyek. A jazzre pedig változatlanul igaz, hogy csak szűk piacot jelent, és még mindig a kis klubokban történnek a nagy dolgok. Egy-egy helyre, lehet az egy bár vagy étterem, az emberek a zenéért járnak, de attól még nem lehet ott koncertszerű körülmények között zenélni. Ez szólóban néha nehezebb, de ha más muzsikusokkal együtt állok ki, akkor nagyon élvezetessé válhat.

- A Now and from Now On című lemezébe sok önéletrajzi ihletés került, hiszen egy Tom Waits-számon kívül csak saját szerzeményeit énekli, saját szövegeivel. Ennyire fontos a személyesség?  

- Tény, hogy főleg rólam szól. A szövegeket valóban leginkább a saját életemből merítettem. A legtöbb dalt azonban kis történetté kerekítettem ki, s így már szinte bárkivel megtörténhettek volna. A címadó számnak az alaphangja a bátorítás, a barátomnak szántam, amikor nehéz időket élt át. Az As If című szám pedig egy nőről szól, aki hosszú úton van. Brazíliában írtam, és felbukkan benne a helyi macsó, egy típus, aki akkor is segíteni akar a nőn, amikor nincs rá szükség. Biztosan sok nő tapasztalt már ilyet. Egy dal pedig a szülővárosom folyójáról szól, vagyis arról, hogy nem kell mindig nagyon messze utazni, hogy megtalálja az ember azt, amit keres.

- Ahogy azt mondta, ma már mind világpolgárok vagyunk, ugyanígy érzi magát a világ sokféle stílusában is otthon. Mi a viszonya a jazzhez, mint kifejezési formához?

- A jazz ma már olyan sok eltérő dolog gyűjtőfogalma, olyan hatalmas lehetőségeket rejt magában. De én nem stílusfogalmakban gondolkodom, csak hagyom, hogy az inspiráció sodorjon. Ez persze inkább hátrányt jelent számomra. Ha meghallgatja a felvételeimet, akkor sok különböző forrásra bukkanhat bennük. Az egyik szám egy szamba, a másik egy latin, azután egy R&B nóta jön, de én azt akartam csinálni, amit szeretek, így sosem sorolható be ilyen vagy olyan marketing kategóriába. Emiatt egyébként egyre nehezebb a független művészeknek. Én általában a world music fiókban kötök ki.

- Hogy talált rá erre a két nagyszerű és univerzális magyar zenészre?

- Nagyon érdekes történet. Svájcban játszottak egy berni klubban, ahol már én is szerepeltem. Megkerestek, hogy tudunk-e valamit közösen csinálni, és persze elsőre nem volt olyan egyszerű tető alá hozni, de végül sikerült. Megnéztem, hogy mi elérhető tőlük az interneten, és gyönyörű zenéket találtam, nagyon érdekes dolgokat csinálnak. Csodálatos, lenyűgöző muzsikusok, nagyon várom, hogy együtt játsszunk. Nagyon jó, hogy számíthatunk egymásra, a következő lépés persze az lesz, hogy Svájcban is felléphessenek velem. Még nem dőlt el ugyan véglegesen, de valószínűleg a New York-i zenekaromat fogjuk tudni magunkkal hozni Budapestre, vagyis a csodálatos dobost, Willard Dysont, aki egyfolytában járja a világot, valamint a brazil bőgős Gustavo Amarantét. Mindketten játszanak a lemezemen, imádom őket, annyira muzikálisak és nagyszerű emberek.

- Rátonyinak énekesek kíséretében is nagy tapasztalata van.

- Igen, ez érezhető. Ezért arra gondoltam, hogy legalább egy szerzeményükhöz írok szöveget, és ezt ezen a koncerten fogjuk bemutatni. Fogunk játszani az ő számaikból, meg ez enyémek közül, most dolgozunk ezen. Nem kizárt, hogy híres számokat is játszunk, ha nem is kifejezetten jazz sztenderdeket, inkább brazil slágereket.

- Most tért vissza egy távol-keleti turnéról, említette Dél-Amerikát, hol nem járt még?

- Ó, rengeteg helyre kell még eljutnom. Úgy érzem, hogy ez még csak a kezdet, még sokat akarok elérni és sok helyet meg akarok ismerni. Először 2009-ben játszottunk Pekingben, egy svájci óramárka meghívására. Ehhez kapcsolódóan a svájci konzulátus segítségével Mongóliába is eljutottam. Nagyszerű dolgokat csinálnak ott, pedig néha még az is nehézségekbe ütközik, hogy egy dobfelszerelést szerezzenek a vendégművészek fellépésére. Azután a Hong Kong-i jazzfesztiválra is meghívtak. De sok kitartás, e-mailezés és megkeresés kellett mindehhez. És persze nagy türelem.

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Újabb nyílt levél az SZFE modellváltásáról szóló törvény kapcsán

Több mint hetven színész, rendező, színházi művész támogatta aláírásával a Színművészeti Egyetem modellváltását lehetővé tevő törvényt.
Klasszikus

Elhunyt Ida Haendel, az egykori csodagyerek, akinek Sibelius gratulált

Lengyelországban született, háromévesen felfedezték zenei tehetségét. Kanadában élte le élete jelentős részét. Sibelius levélben gratulált neki a hegedűversenyének előadásáért.
Színház

Megszavazta az Országgyűlés az SZFE modellváltását

Az Országgyűlés július 3-án döntött a Semjén Zsolt miniszterelnök-helyettes által benyújtott törvényjavaslatról.
Színház

Szabó Magda: Régimódi történet – online közvetítés

A Tasnádi Csaba által rendezett történet visszarepít a múltba, ahol hasonló problémákkal küzdöttek Szabó Magda hősei, mint a mostaniak, csak szebb ruhákban.
Zenés színház

Szántó Andrea: „Tőlem kérdezed, aki nem vagyok dívatípus?”

Mezzoszoprán és alt szerepekben egyaránt tündököl: Juditként érzékeny és megejtő, Carmenként vad és szenvedélyes. Ha nem söpri el a bemutatót a világjárvány, Kundry szerepében mutatkozott volna be az Operaház új Parsifal-előadásában. Szántó Andreát március elején faggattam operákról, operaszerepekről, de óhatatlanul is magasabb kérdések felé terelődött a beszélgetés.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World magazin

KÉP-regény: Buller a Pubban

A Fidelio sorozatában hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg velünk a Morphoblog szerzője, morpho, azaz Hegedűs Ákos. Ezúttal egy felettébb szokatlan sajtótájékoztatót idéz fel.
Jazz/World hír

Segítséget kérnek a válság miatt a brit zenészek a kormánytól

Paul McCartney, Ed Sheeran és a Rolling Stones 1500 további zenésszel együtt azt kéri, hogy a kormány adjon támogatást az élő zenei rendezvények életben tartásához.
Jazz/World ajánló

Koncert Vaksötétben – zongora és énekhang fények nélkül

A Bodor Tibor Kulturális Egyesület a mögöttünk álló nehéz hónapok után újra, immáron hetedszer szervez Vaksötét koncertet, hogy a kikapcsolódásra és a zenére vágyó közönséget invitálhassa meg egy különleges estére.
Jazz/World lemez

Bob Dylan a legidősebb élő zenész, aki új dalokkal került a brit slágerlista élére

Új, Rough and Rowdy Ways című lemezével nyolc év után tér vissza Bob Dylan. A hetvenkilenc éves zenész albumáért rajong a kritika.
Jazz/World hír

Itt nézheted vissza a Fonó oktatóvideóit

A karanténhelyzet bevezetésének első heteiben indította el a Fonó online oktatásait Kubinyi Júlia és Berecz István vezetésével.