Jazz/World

Szakcsi Lakatos Béla: "Rengeteg elképzelés dolgozik bennem"

2011.08.26. 10:07
Ajánlom
A szeptember elsején kezdődő 40. Debreceni Jazznapok kiemelt fellépőjeként négy koncerten is hallható lesz a hatvannyolc éves zongoraművész-zeneszerző, aki ezúttal szinte a teljes jazztörténeten átívelő irányzatok fel-felvillantásával demonstrálhatja, miért is számít változatlanul mértékadó muzsikusnak – nemzetközi viszonylatban is.

- A fesztivál négy évtizede alatt elég gyakran kaptál meghívást egy-egy koncertre, de a mostani alkalommal többről van szó. 

- Igen, mind a négy nap játszom: az első nap szólóban, másnap lesz az új zenekarom, a Climate Change koncertje, szombaton Vasvári Pál Soul Six formációjában zongorázom néhány számban vendégként, a zárónapon pedig a Debrecen Dixieland Jazz Band felkérésének teszek eleget.

- Ezek szerint, a zenédet inkább jellemző modernebb irányzatok mellett tradicionális jazz sem idegen közeg számodra.

- Nem... az is jazz, abban is ugyanúgy kell szvingelni, legfeljebb kicsit mások a körülmények. Egyébként én egyformán játszom bármilyen közegben; úgy értem, a saját zenémet, és nem a különböző irányzatok begyakorlott sztereotípiáit. Teljesen más dolog a Vasvári-produkció, ami nem mellesleg nagyon közel áll hozzám. Ez a zene kicsit a hajdani Miles Davis-féle fúziós vonal újraértelmezése. Talán köztudott, hogy a fúziós műfajokhoz van némi kötődésem; nekem volt először fenderzongorám, és én csináltam először ilyesmit az országban. Emiatt sok jazz-zenésztől meg is kaptam érte a lesújtó véleményt, mely szerint elárultam a jazzt.

- Feltételezem, hogy a szóló-ested megint valami más zenei világot fog feltárni...

- ...olyannyira mást, hogy azt valamelyest szeretném Szabados Gyuri emlékének szentelni. Továbbá arról az új szólólemezemről is fogok néhány darabot játszani, melyet nemrég vettünk fel élőben, a Budapest Jazz Clubban.

- Természetesen az új formáció, a Climate Change mellett sem mehetünk el szó nélkül. Gyakran esik szó manapság a klímaváltozásról, de nálatok mire utal (még) a névválasztás?

- Az előzetes elképzelésem szerint, valami teljesen új dolgot akartam csinálni, melyről végül is elmondható, hogy sikerült, mert ilyen zene eddig nem volt hallható mifelénk. De épp amiatt, hogy minden tekintetben új, bár tradíciókra alapozott - például népzenéhez, klasszikusokhoz, vagy a Bartóki örökséghez is kötődő -, mégis eredeti zenéről van szó, nagyon nehéz volt megfelelő partnereket találni hozzá. Talán kicsit a Weather Report mintájára, de mindenképp a változás, illetve annak szükségszerűsége hívta életre a zenekart, melyben Dresch Mihály, Barcza Horváth József és Balázs Elemér az ideális partnerek. A produkcióval először a Müpában mutatkoztunk be, szép sikerrel.

- Az utóbbi időben sokat foglalkoztál a kortárs magyar zene legfontosabb szerzőivel, Bartók, Ligeti, de főleg Kurtág műveivel. Befolyásolja-e ez utóbbi kutatómunkád a saját zenédet?

- Bizonyára; legalábbis örülnék annak, ha ezek a tapasztalatok például a szólózongorás munkáimban megjelennének. Érdekes összefüggéseket fedeztem fel Liszt, Wagner, Bartók és Kurtág kompozíciós-harmonizációs technikái között, melyeket nem szeretnék figyelmen kívül hagyni a jövőben tervezett zenéimet illetően sem. Itt elsősorban a szerzői munkákra gondolok.

Aláírtam egy szerződést az Operaházzal, melyben kötelezettséget vállaltam egy új mű, természetesen opera írására, 2013-ra tervezett bemutatóval. Ebben természetesen már örömmel élnék a tanulmányaimban szerzett tapasztalatokkal. Ám a tervben van egy kis „szépséghiba": régóta tisztázatlan az intézmény irányítása, és egyáltalán nem lehetek biztos abban, hogy a Horváth Ádámmal aláírt szerződés érvényben marad. A produkciós munkák hiánya általában a jazz felé visz, vagyis a kreatív tevékenységet illetően nem okoz zavart; rengeteg ötlet, elképzelés dolgozik bennem.

- A legkülönbözőbb műfajok iránti nyitottságod is közismert. Hogyan lehet ezt megőrizni, főleg úgy, hogy munkáidon egyáltalán nem tapasztalható, hogy kicsit is lejjebb adnál a művészi igényből?  

- Amikor az ember elér egy bizonyos kort, nagyon fontos, hogy onnantól kezdve ne révedjen visszafelé, hanem csakis az előtte álló feladatokkal, és lehetőleg új dolgokkal foglalkozzon. Nálam ez hatvan körül volt. Ha erre nem ügyelünk, megáll a munka, megreked a kreatív erő, és esély sem marad arra, hogy valamit még le tudjunk tenni az asztalra. Talán ennek is köszönhetem, hogy a debreceni fesztiválon ilyen aktív szereplő lehetek, aminek nagyon örülök, és amit ezúton is megköszönnék a szervezőknek.

A 40. Debreceni Jazznapok részletes műsorát ide kattintva böngészhetik a Fidelio programkeresőjében.

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

10 érdekesség a ma 75 éves Marton Éváról

Június 18-án ünnepli hetvenötödik születésnapját Marton Éva Kossuth-díjas operaénekes, a Magyar Szent István-rend birtokosa, a Corvin-lánc kitüntetettje, a nemzet művésze.
Zenés színház

Díjakkal ismerte el művészei munkáját az Operaház

A 2017/18-es évad zárásaként a Csillagóra Gálaesten az intézmény legrangosabb kitüntetéseit adták át, először jutalmazva Balett- és Énekkari Kamaraművészt is.
Vizuál

Makulátlan pálya - a színész, akinek minden filmjét Oscarra jelölték

Marlon Brando? Daniel Day-Lewis? Esetleg Jack Nicholson? Valószínűleg ők ugranak be először, ha minden idők legjobb színészére gondolunk. Pedig a legtökéletesebb filmográfiája valószínűleg John Cazale-nak volt - ehhez azonban sajnos korai halála is hozzájárult.
Zenés színház

Spontán, közös énekléssel zárult a miskolci operafesztivál

Dupla gálakoncerttel, utcabállal, remek hangulatban ért véget tegnap este a 18. Bartók Plusz. A friss Kossuth-díjas Sümegi Eszter még meg is énekeltette a Miskolci Nemzeti Színház közönségét.
Vizuál

Száz év magyar plakátjai a Magyar Nemzeti Múzeumban

Sör és vetőmag plakátok, színházi és politikai hirdetések is megtalálhatóak a Tolongó idők című időszaki kiállításon.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Jazz/World

Gyönyörű örmény népdalfeldolgozással jelentkezik az Antal Gábor Trió

Nem sokkal a megalakulásuk után máris nemzetközi versenyről hozta el a fődíjat a trió, akiknek örmény népzenéből ihletett új szerzeménye most a Fidelión debütál. Cikkünkben a zenekar történetéről és terveikről is mesélnek.
Jazz/World interjú

„Rockopera, csak nem rock és nem opera”

Izgalmas programzenei kísérletbe fogott a Premecz Mátyás Hammond orgonista vezette, idén 10 éves Kéknyúl Band: a bűnügyi filmek világát idézik meg a Müpa színpadán június 20-án, olyan vendégszólistákkal, mint Palya Bea és Sena. Erről kérdeztük Premecz Mátyást.
Jazz/World quincy jones

Andreas Varady nem akar iskolába menni

A magyar származású, csodagyerekként felfedezett gitáros a leghíresebb jazzmagazin, a Downbeat címlapján szereplő cikkben mondja el, miért nem akar a legjobb jazziskolákban továbbtanulni.
Jazz/World lukács miklós

Lukács Miklóssal lép fel Charles Lloyd Budapesten

A tervezettől eltérő helyszínen, a RAM Colosseumban lesz a világhírű amerikai jazzszaxofonos, Charles Lloyd és formációja, a Marvels budapesti koncertje július 1-jén.
Jazz/World ajánló

90 évesen is a legjobbak között a BJC-be látogató Lee Konitz

A Világsztárok a Budapest Jazz Clubban sorozat következő vendége az idén 90 éves Lee Konitz, aki a jazz történetének élő legendája és egyben krónikása.