Jazz/World

Szakcsi Lakatos Béla: "Rengeteg elképzelés dolgozik bennem"

2011.08.26. 10:07
Ajánlom
A szeptember elsején kezdődő 40. Debreceni Jazznapok kiemelt fellépőjeként négy koncerten is hallható lesz a hatvannyolc éves zongoraművész-zeneszerző, aki ezúttal szinte a teljes jazztörténeten átívelő irányzatok fel-felvillantásával demonstrálhatja, miért is számít változatlanul mértékadó muzsikusnak – nemzetközi viszonylatban is.

- A fesztivál négy évtizede alatt elég gyakran kaptál meghívást egy-egy koncertre, de a mostani alkalommal többről van szó. 

- Igen, mind a négy nap játszom: az első nap szólóban, másnap lesz az új zenekarom, a Climate Change koncertje, szombaton Vasvári Pál Soul Six formációjában zongorázom néhány számban vendégként, a zárónapon pedig a Debrecen Dixieland Jazz Band felkérésének teszek eleget.

- Ezek szerint, a zenédet inkább jellemző modernebb irányzatok mellett tradicionális jazz sem idegen közeg számodra.

- Nem... az is jazz, abban is ugyanúgy kell szvingelni, legfeljebb kicsit mások a körülmények. Egyébként én egyformán játszom bármilyen közegben; úgy értem, a saját zenémet, és nem a különböző irányzatok begyakorlott sztereotípiáit. Teljesen más dolog a Vasvári-produkció, ami nem mellesleg nagyon közel áll hozzám. Ez a zene kicsit a hajdani Miles Davis-féle fúziós vonal újraértelmezése. Talán köztudott, hogy a fúziós műfajokhoz van némi kötődésem; nekem volt először fenderzongorám, és én csináltam először ilyesmit az országban. Emiatt sok jazz-zenésztől meg is kaptam érte a lesújtó véleményt, mely szerint elárultam a jazzt.

- Feltételezem, hogy a szóló-ested megint valami más zenei világot fog feltárni...

- ...olyannyira mást, hogy azt valamelyest szeretném Szabados Gyuri emlékének szentelni. Továbbá arról az új szólólemezemről is fogok néhány darabot játszani, melyet nemrég vettünk fel élőben, a Budapest Jazz Clubban.

- Természetesen az új formáció, a Climate Change mellett sem mehetünk el szó nélkül. Gyakran esik szó manapság a klímaváltozásról, de nálatok mire utal (még) a névválasztás?

- Az előzetes elképzelésem szerint, valami teljesen új dolgot akartam csinálni, melyről végül is elmondható, hogy sikerült, mert ilyen zene eddig nem volt hallható mifelénk. De épp amiatt, hogy minden tekintetben új, bár tradíciókra alapozott - például népzenéhez, klasszikusokhoz, vagy a Bartóki örökséghez is kötődő -, mégis eredeti zenéről van szó, nagyon nehéz volt megfelelő partnereket találni hozzá. Talán kicsit a Weather Report mintájára, de mindenképp a változás, illetve annak szükségszerűsége hívta életre a zenekart, melyben Dresch Mihály, Barcza Horváth József és Balázs Elemér az ideális partnerek. A produkcióval először a Müpában mutatkoztunk be, szép sikerrel.

- Az utóbbi időben sokat foglalkoztál a kortárs magyar zene legfontosabb szerzőivel, Bartók, Ligeti, de főleg Kurtág műveivel. Befolyásolja-e ez utóbbi kutatómunkád a saját zenédet?

- Bizonyára; legalábbis örülnék annak, ha ezek a tapasztalatok például a szólózongorás munkáimban megjelennének. Érdekes összefüggéseket fedeztem fel Liszt, Wagner, Bartók és Kurtág kompozíciós-harmonizációs technikái között, melyeket nem szeretnék figyelmen kívül hagyni a jövőben tervezett zenéimet illetően sem. Itt elsősorban a szerzői munkákra gondolok.

Aláírtam egy szerződést az Operaházzal, melyben kötelezettséget vállaltam egy új mű, természetesen opera írására, 2013-ra tervezett bemutatóval. Ebben természetesen már örömmel élnék a tanulmányaimban szerzett tapasztalatokkal. Ám a tervben van egy kis „szépséghiba": régóta tisztázatlan az intézmény irányítása, és egyáltalán nem lehetek biztos abban, hogy a Horváth Ádámmal aláírt szerződés érvényben marad. A produkciós munkák hiánya általában a jazz felé visz, vagyis a kreatív tevékenységet illetően nem okoz zavart; rengeteg ötlet, elképzelés dolgozik bennem.

- A legkülönbözőbb műfajok iránti nyitottságod is közismert. Hogyan lehet ezt megőrizni, főleg úgy, hogy munkáidon egyáltalán nem tapasztalható, hogy kicsit is lejjebb adnál a művészi igényből?  

- Amikor az ember elér egy bizonyos kort, nagyon fontos, hogy onnantól kezdve ne révedjen visszafelé, hanem csakis az előtte álló feladatokkal, és lehetőleg új dolgokkal foglalkozzon. Nálam ez hatvan körül volt. Ha erre nem ügyelünk, megáll a munka, megreked a kreatív erő, és esély sem marad arra, hogy valamit még le tudjunk tenni az asztalra. Talán ennek is köszönhetem, hogy a debreceni fesztiválon ilyen aktív szereplő lehetek, aminek nagyon örülök, és amit ezúton is megköszönnék a szervezőknek.

A 40. Debreceni Jazznapok részletes műsorát ide kattintva böngészhetik a Fidelio programkeresőjében.

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Szabadon hozzáférhető Sára Sándor hét emblematikus filmje

A közelmúltban elhunyt Sára Sándor emléke előtt tisztelegve, hét emblematikus filmjét mától 20 napon át szabadon elérhetővé teszi a Magyar Nemzeti Filmalap.
Klasszikus

RENDKÍVÜLI: Ázsiai turnéra indulunk a Concerto Budapesttel

Három nagyvárosba, Bangkokba, Fucsouba és Sanghajba kísérjük el a világhírű magyar szimfonikus zenekart, amely többek között Bartók mesterművével, a Concertóval a bőröndben utazik.
Zenés színház

A János vitéz az Operettszínházban – negyven év után

Kacsóh Pongrác daljátéka, a János vitéz novemberben tér vissza a Budapesti Operettszínház színpadára. Szeptember 30-án sajtónyilvános olvasópróbával vette kezdetét a munka, ahol számos érdekesség kiderült az előadásról és az alkotógárdáról.
Klasszikus

Kicsoda Hildur Guðnadóttir, a Joker zeneszerzője?

Egy nő a férfidominálta zeneszerzőszakmában, aki a Chernobyl után a Joker eredeti filmzenéjével új színt hoz a film világába.
Zenés színház

A punktól az opera felé – Kérdések és válaszok az operajátszásról

Új sorozat indult az Opera Magazinban, amelyben a színházi szakma képviselői beszélnek arról, szerintük hogyan érdemes operát játszani, mitől jó egy előadás, valamint mivel lehet megszólítani a fiatalokat és megtartani az idősebbeket. Az első részben Kiss Eszter Veronika és Fáy Miklós kritikusokat kérdezték.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World ajánló

40 feledhetetlen dal Koncz Zsuzsa új válogatásalbumán

Így volt szép címmel dupla válogatásalbummal jelentkezett Koncz Zsuzsa, amelyen a legkedvesebb dalait válogatta össze a legelső eredeti felvételétől kezdve napjainkig. Ritkaságok, eddig még nyilvánosságra nem hozott felvételek is színesítik a páratlan pályafutás esszenciáját.
Jazz/World improvizáció

Roby Lakatos videóüzenetben játssza el azt a dallamot, amelyre improvizációkat vár

A Roby Lakatos Improvizációs Hegedűverseny hivatalos Facebook-oldalán pénteken közzétették Roby Lakatos videóüzenetét, amelyben elmondja a jelentkezés feltételeit, a megmérettetés menetét, valamint eljátssza azt a dallamot, amelyre az improvizációkat várják.
Jazz/World hír

Jövőre ismét Budapesten rendezik meg a Womexet

Fantasztikus hír a különböző népzenék kedvelőinek, valamint a magyar zenészeknek: öt év után ismét a Hangvető szervezi és a magyar főváros ad otthont a földkerekség legnagyobb világzenei expójának.
Jazz/World interjú

Balogh Kálmán: „A dallam közös, élő egység”

Balogh Kálmán cimbalomművész 60. születésnapja alkalmából jubileumi koncertet ad a Zeneakadémián október 30-án. Az ünnepi koncert szellemi kerete a népzene lesz, de az akadémiai cimbalom-oktatás múltját és jelenét is érintik. Interjú.
Jazz/World fonó

Milyen zenékre figyelnek fel a nemzetközi rádiós szerkesztők?

Ismét eltelt egy hónap, sőt egy negyedév és közzé tették a világzenei toplistákat. A hazai lemezek közül több album – a Fonó kiadványai – kerültek fel a rangos névsorba.