Jazz/World

Szarka Tamás: "Ezek az alkalmak segítenek kapaszkodni"

2014.11.25. 09:47
Ajánlom
A tavaly harmincéves Ghymes zenekar december 5-én a Mátyás-templomban tartja nagy karácsonyi koncertjét, melyen Mendika című lemezük dallamai hangzanak el Rudolf Péter és a Budapesti Ifjúsági Kórus közreműködésével. A zenekarvezető Szarka Tamással a kezdetekről, a zenei forrásokról és az ünnepről beszélgettünk. INTERJÚ

- Hogyan emlékszel vissza a harminc évvel ezelőtti kezdetekre? Milyen jövőt képzeltél akkor a zenekarnak?

- Emlékszem az első próbánkra, ami 1983-ban volt. Ez az évszám már önmagában is durván hangozhat. Erre a próbára csak Gyula, a testvérem és én jöttünk el, úgyhogy ez nem is valósult meg akkor. Így indult a zenekar. Akkor még nem álmodhattunk Aréna-beli koncertekről, mert akkor az Arénát még nem is láttuk élőben, tehát ez a zenekar egy alulról jövő kezdeményezés, ami végül is elrepült. Én azt érzem, hogy szerencsére azóta is repül, és még nem szállt le. Jó lenne néha megpihenni, de közben mégse lenne jó. Aztán természetesen a 2001-es platinalemez és a '83-as kétszemélyes próba közt történtek bizonyos dolgok.

- Eleinte autentikus népzenét játszottatok és fokozatosan tértetek át a saját számokra, amikben megmaradt a népies íz. Az elsők között voltatok, akik népzene-feldolgozásokkal jelentkeztetek, azóta viszont nagyon telített lett ez a piac. Úgy látod, hogy részetek volt a stílusteremtésben?

- Amikor saját számokat kezdtem írni, nem tudatosan választottam ki, hogy milyen stílusba fogok betagozódni. Aztán amikor felnéztem a hangszereimből, mondták, hogy ez világzene. Ami engem illet, én népzenei hangulatú zenéket írok, amelyek megírt zenék. A világzene pedig hivatalosan feldolgozott népzene, vagy/és autentikus népzene. Ez egy nagyon nagy kosár: ha te össze ütsz két követ megfelelő ritmusban, én meg valamit ráfütyörészek, akkor az sokak szerint már világzene. Innentől engem ez az egész ügylet annyira nem is érdekel, de a folklór, az autentikus népzene természetesen a véremmé vált, hiszen a Ghymes sokáig táncház-zenekar volt. Mint vonós, természetesen én az erdélyi vonószenéből indultam ki, az talált telibe: az valami egészen extra és csodálatos muzsika számomra, úgyhogy ez a zenei világ a mai napig is benne van a zenénkben. Szimfonikus zenekarokkal is szívesen dolgozom, szerelmes vagyok a szimfonikus hangzásba. Egyébként Bachhal én már az autentikus folklór előtt foglalkoztam. Nyilvánvaló, hogy népzenei gyökereket ott is lehet találni, hiszen a legnagyobb klasszikusok állandóan nyúltak népzenéhez.

- Szokatlan helyzet, hogy a szerzőtársad egyben a testvéred is: Szarka Gyula szerzi a zenéket, amire te szövegeket írsz. Mikor kezdődött köztetek ez a munkakapcsolat, honnan ered ez a zenei véna?

- Úgy alakult, hogy egy ideje a zenék nagy részét is én írom. A zenei véna részben anyai nagyapámtól van, Sárközi Károlytól, aki egy nagyon híres prímás volt az Felvidéken. Hangszerek mindig keringtek a házban: én alapiskolán a hegedűt végeztem, aztán Gyula hazahozott egy gitárt, amit én is a kezembe vettem. Nem volt ezzel semmi különösebb tervünk, csak zenélgettünk, a kornak megfelelő slágereket játszogattuk a hetvenes, nyolcvanas években. A gimnáziumban és a főiskolán például én voltam a gitáros gyerek. A közös munka csak akkor kezdődött, amikor csináltunk egy zenekart. Együtt zenét mi soha nem szereztünk, csak olyan értelemben, hogy én írom a szövegeket, a verseket a Gyula zenéire. Mi saját magunk dolgozunk, külön-külön. Ő megmutatja a dalt és akkor én írok rá szöveget.

- Az, hogy ti határon túli magyarok vagyok, mennyire határozta meg azt, hogy milyen zenét csináltok?

- A zenébe az nagyon nem szól bele, az a versekbe szól bele.

- És a versekbe hogyan?

- Hát nagyon. "Megverekedtük a magunkét". Utcán, kővel dobáltak, vasbotokkal jöttek. Ilyen volt. Ha most téged, mint verselőt csúnyán megvernének azért az utcán, mert magyarul beszélsz, akkor az lehet, hogy belefolyik a papírlapba is. Engem nem vertek meg, de csak azért nem, mert fiúból vagyok. De amikor hónapokkal egy megtörtént eset után kinyitod a tévét és azt látod, hogy az ország miniszterelnöke és belügyminisztere ott állnak és azt állítják, hogy az a nő, akit valójában megvertek, saját magát verte meg, akkor elgondolkodsz. Ez nem az Európai Unió megalakulása előtt volt, nem a török időkben és nem a tatárjáráskor, hanem 2013-ban. Ez egy eklatáns példa.

- December 5-én lesz a Mátyás templomban a nagy karácsonyi koncertetek. Mi teszi ünnepivé ezt az alkalmat?

- A Mendika című lemezünk anyagát játsszuk, amin az eddigi karácsonyi dalainkat gyűjtöttük össze, és amin Törőcsik Mari művésznő szavalja a verseimet. Tíz vagy tizenegy karácsonyi koncertünk lesz most. Beesteledik, a várhatóan teltházas nézőtéren ünneplőbe öltözött emberek ülnek, felfénylik a karácsonyfa, megfordulok és mögöttem áll ötven gyönyörűen fölöltözött gyermek, akik mindjárt ezeket a dalokat fogják énekeli. Megszólalnak, és egyszer csak nekem karácsony van már. Úgy gondolom, hogy nagyon szerencsés vagyok, hogy ezeket a koncerteket ilyen hangulatban lejátszhatom. Az olyan alkalmak, mint a karácsony, szerintem mindenkinek segítenek kapaszkodni, mert egyébként nagy a zaj.

- Milyen szerepben működik közre Rudolf Péter a koncerten?

- A Mátyás templom-beli koncert több szempontból kiemelkedik. Rudolf Peti barátom eljön, és elmondja a verseimet, sőt, kacérkodunk a gondolattal, hogy a novelláim közül is elmond majd egyet. Rajta kívül a Budapesti Ifjúsági Kórus lesz a vendégünk Gerenday Ágnes vezetésével, akik a csodálatos hangjukat hozzák.

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Hamarosan eldől, hogy ki vezetheti tovább a Pécsi Nemzeti Színházat – íme a pályázatok!

Rázga Miklós igazgatói megbízatása jövő év elején lejár, a meghirdetett igazgatói pozícióra pedig a szeptember 28-i határidőig két egyéni és két páros tervezet érkezett. A szakmai bizottság ezekről a pályázatokról október 21-én döntött, de a pécsi közgyűlés határozata még hátravan. Bemutatjuk a pályázókat.
Vizuál

Hatvan éve eltűnt festményt ismert fel szomszédai nappalijában a Met egyik látogatója

Jacob Lawrence sorozatából öt kép hiányzott, ebből kettőnek, köztük a most előkerült darabnak, csupán a címe volt ismert.
Klasszikus

A tanár és az előadóművész egyensúlya – interjú Farkas Gáborral

Szeptembertől a Zeneakadémia Billentyűs és Akkordikus Hangszerek Tanszékének vezetője lett, hazaköltözik Tokióból Farkas Gábor zongoraművész. Lehet, hogy észre sem vettük, hogy távol volt: rendszeresen találkoztunk vele a hazai színpadokon. Mert, miként a zongoraművész vallja, koncertezést és tanítást együtt érdemes művelni.
Zenés színház

Eladta alapítója portréját a londoni Királyi Operaház, hogy túlélje a járványt

A képet David Hockney, az egyik legkeresetebb élő művész készítette még a hetvenes években. Értékét az is növeli, hogy Hockney alig fest felkérésre. A portrét követően harminc évig nem vállalt hasonló megbízást.
Vizuál

Vidnyánszky az eszefésekért tüntet drMáriás festményén

Újabb drMáriással gazdagodott a magyar festészet tárháza. A festőművész, aki általában a napilapokban keresi témáit, most Vidnyánszky és a színművészetisek ügyét találta meg.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World fonó

Akusztikus „emberzene” – Megjelent az Ötödik Évszak új lemeze

Ne rejtsd el című lemezének bemutató koncertjét tartja október 31-én az Ötödik Évszak, akik a napokban léptek fel a világzene éves legjelentősebb eseményén a WOMEX-en. A Ne rejtsd el című album október 27-étől kapható.
Jazz/World lemez

Megjelent a Nagy Emma Quintet új lemeze

A folyamatos változásról szól a Nagy Emma Quintet új, második lemeze. A Bartók Konzervatórium növendékeiből alakult formáció október 27-én mutatja be a Low Frequency Oscillator című anyagot a fővárosi Opus Jazz Clubban.
Jazz/World ajánló

Élvezze a fotelból a legnevesebb gitárművészek koncertjeit a Budapesti Nemzetközi Gitárfesztiválon!

A V4 országok nemzetközi hírű művészeire fókuszál idén november 2-7. között a Budapesti Nemzetközi Gitárfesztivál. Olyan kiválóságok adnak koncertet, mint Marcin Dylla (PL), Pavel Steidl (CZ), Karol Samuelcik (SLO) és Csáki András (HU) és bemutatkoznak remek fiatal művészek is.
Jazz/World hír

Keith Jarrett agyvérzést kapott, soha nem léphet pódiumra többé

A jazzlegenda 2017-ben játszotta utolsó koncertjét, azóta nem állt közönség elé. A New York Timesban megjelent riport szerint két agyvérzés után részlegesen lebénult.
Jazz/World interjú

Nagy Emma: Akik minket kedvelnek, nyitottak a változásra

A Nagy Emma Quintet már az alapítás évében, 2018-ban alakult elnyerte a II. Belvárosi Jazzverseny fődíját, a következő évben pedig a Müpa Jazz Showcase szakmai díját. Eközben megjelent első lemezük Set to Face címmel, amellyel felléptek a Müpa, a Sziget Fesztivál és az Opus Jazz Club színpadán is. Idén az NKA Hangfoglaló Program jóvoltából elkészítették második, LFO (Low Frequency Oscillator) című albumukat. A zenekar énekesnője, Nagy Emma a Fidelio.hu-nak mesélt. Október 24-én a Partitúra kulturális kalandtúra bajai adásában a Duna tévén a Novák Péter által rendezett videóklipje is megtekinthető.