Mivel a szerdán meghallgatott Cannonball & Coltrane-ben a szaxofon játssza a főszerepet, Kornél a beszélgetésre is két kiváló szaxofonistát, a Liszt Ferenc Zeneakadémia jazztanszékének adjunktusát, Bacsó Kristófot és a szituációs módszer megalkotóját, a szintén tanári pályán mozgó Götz Nándor invitálta meg.
Kornél az adás elején elmondta, hogy egy,
a zenetörténetben fiatal hangszerről beszélhetünk, ami – bár egyaránt jelen van a jazzben és a klasszikus zenében, egészen más jelentőséggel bír a két műfajban.
Adolphe Sax eredetileg katonazenekarok meneteléséhez, a vonósok helyettesítésére tervezte a hangszert, majd amikor a polgárháború végével szélnek eresztették a katonákat, a feketék olcsón megvásárolhatták a zaciba leadott fúvósokat, ezzel fontos lépést téve a jazz műfaja felé. Kornél szerint attól különleges igazán a szaxofon, hogy rengeteg arca van, rengeteg színben meg lehet szólaltatni. Lehetőséget ad arra, hogy a zenész beletegye a saját elképzelését és személyiségét, és azt az irányvonalat kövesse, ami a fejében felcsendül.
Nándor éppen ezért tanárként szükségtelennek tartja, hogy az ízlést és a játékot uniformizálják.
Sőt! Az apró hibák és tökéletlenségek olykor még teljesebbé teszik egy művész produkcióját. Kristóf szerint egyébként maga a hangszer sem tökéletes, az intonáción rendszeresen kell korrigálni, annak függvényében pedig, hogy jazzt vagy klasszikust játszanak vele, finomítani kell a hang melegségén, zörejességen.
Mivel a folyamatos tanulás és tanítás mindhármójuk életének szerves része – Nándor és Kristóf a Zeneakadémián tanítanak, Kornél pedig a Kőbányai Zeneiskolában adott órákat éveken át –, a zeneoktatás módszertanának megvitatása is elengedhetetlen része volt a beszélgetésnek.
Kristóf sok klasszikus etűdöt játszik, mert azok stabilitást és technikai felkészültséget adnak,
Kornél pedig egyfajta meditációnak éli meg a metronóm melletti gyakorlást. Bár a növendékek nem rajonganak ezekért, az oktatásban egyaránt fontos a technikák elsajátítása, valamint a saját zenei ízlés kifejlesztése és tettenérhetősége.
Kornél kérdésére Nándor elmondta, hogy a szaxofonoktatás manapság főként a kortárs zenére koncentrál, pláne, hogy közel sincs annyi „kötelezően begyakorlandó” mestermű, mint mondjuk a zongoristáknál. Egyébként a zeneszerzők is szeretik a hangszercsaládot, mert rengeteg lehetőséget kínál.
Ha pedig valaki úgy érzi, szívesen kalandozna még tovább a szaxofon világában, érdemes Nándor és Kristóf "ajámonlatai" mentén bővíteni a Spotify-listát: Michael Becker, Sigurd Raschèr, Charlie Parker, Wayne Shorter, Branford Marsalis, Joe Lovano művei kihagyhatatlanok.
Támogatott tartalom
Fejléckép: Fekete-Kovács Kornél (fotó: fotó: Burger Barna)