Jazz/World

Szaxofon Különkiadás – Modern Art Orchestra

2020.07.31. 11:20
Ajánlom
Fekete-Kovács Kornél, a Modern Art Orchestra művészeti vezetője a karantén időszakában sem hagyta unatkozni közönségét: minden második szerdán egy lemezhallgatással egybekötött beszélgetést hallgathatunk tőle a MAO Facebook-oldalán. Az adásokban a zenekar Legendás Albumok sorozatának egy-egy koncertjét játsszák le, a trombitás-zeneszerző pedig ehhez igazítva hív meg énekeseket, zenészeket, fotósokat, szobrászokat, tanárokat vagy akár IT szakembereket.

Mivel a szerdán meghallgatott Cannonball & Coltrane-ben a szaxofon játssza a főszerepet, Kornél a beszélgetésre is két kiváló szaxofonistát, a Liszt Ferenc Zeneakadémia jazztanszékének adjunktusát, Bacsó Kristófot és a szituációs módszer megalkotóját, a szintén tanári pályán mozgó Götz Nándor invitálta meg.

GN-002_001-110448.jpg

Götz Nándor (Fotó/Forrás: MAO)

Kornél az adás elején elmondta, hogy egy,

a zenetörténetben fiatal hangszerről beszélhetünk, ami – bár egyaránt jelen van a jazzben és a klasszikus zenében, egészen más jelentőséggel bír a két műfajban.

Adolphe Sax eredetileg katonazenekarok meneteléséhez, a vonósok helyettesítésére tervezte a hangszert, majd amikor a polgárháború végével szélnek eresztették a katonákat, a feketék olcsón megvásárolhatták a zaciba leadott fúvósokat, ezzel fontos lépést téve a jazz műfaja felé. Kornél szerint attól különleges igazán a szaxofon, hogy rengeteg arca van, rengeteg színben meg lehet szólaltatni. Lehetőséget ad arra, hogy a zenész beletegye a saját elképzelését és személyiségét, és azt az irányvonalat kövesse, ami a fejében felcsendül.

Nándor éppen ezért tanárként szükségtelennek tartja, hogy az ízlést és a játékot uniformizálják.

Sőt! Az apró hibák és tökéletlenségek olykor még teljesebbé teszik egy művész produkcióját. Kristóf szerint egyébként maga a hangszer sem tökéletes, az intonáción rendszeresen kell korrigálni, annak függvényében pedig, hogy jazzt vagy klasszikust játszanak vele, finomítani kell a hang melegségén, zörejességen.

_MG_8387_ok-110447.jpg

Bacsó Kristóf (Fotó/Forrás: MAO)

Mivel a folyamatos tanulás és tanítás mindhármójuk életének szerves része – Nándor és Kristóf a Zeneakadémián tanítanak, Kornél pedig a Kőbányai Zeneiskolában adott órákat éveken át –, a zeneoktatás módszertanának megvitatása is elengedhetetlen része volt a beszélgetésnek.

Kristóf sok klasszikus etűdöt játszik, mert azok stabilitást és technikai felkészültséget adnak,

Kornél pedig egyfajta meditációnak éli meg a metronóm melletti gyakorlást. Bár a növendékek nem rajonganak ezekért, az oktatásban egyaránt fontos a technikák elsajátítása, valamint a saját zenei ízlés kifejlesztése és tettenérhetősége.

Kornél kérdésére Nándor elmondta, hogy a szaxofonoktatás manapság főként a kortárs zenére koncentrál, pláne, hogy közel sincs annyi „kötelezően begyakorlandó” mestermű, mint mondjuk a zongoristáknál. Egyébként a zeneszerzők is szeretik a hangszercsaládot, mert rengeteg lehetőséget kínál.

Ha pedig valaki úgy érzi, szívesen kalandozna még tovább a szaxofon világában, érdemes Nándor és Kristóf "ajámonlatai" mentén bővíteni a Spotify-listát: Michael Becker, Sigurd Raschèr, Charlie Parker, Wayne Shorter, Branford Marsalis, Joe Lovano művei kihagyhatatlanok.

Támogatott tartalom

Fejléckép: Fekete-Kovács Kornél (fotó: fotó: Burger Barna)

Modern Art Orchestra

Tizenötödik évadát kezdi a széles körben elismert hazai jazz big band, a Modern Art Orchestra.

A nem mindennapi formáció 2005 októberében, a zenekarvezető Fekete-Kovács Kornél kezdeményezésére alakult meg a magyar jazz- és klasszikus zenei élet akkori legkiválóbb fiatal muzsikusaiból. A zenekar alapítása óta kizárólag kortárs zenei repertoárral rendelkezik, amely esztendőről esztendőre növekszik, köszönhetően elsősorban a MAO körül tevékenykedő szerzőknek, akik az együttes létezését is elegendő inspirációnak érzik a komponáláshoz. A kortárs zenei műhelyként működő együttes példaértékű tevékenységet folytat, hiszen fennállása óta már több, mint huszonöt órányi olyan új kompozíció született meg, ami kifejezetten a Modern Art Orchestra számára íródott. Ez a minden túlzás nélkül rekordnak mondható adat nem csupán statisztika, de az együttes kiemelkedő alkotó- és inspiráló tevékenységét is kellőképpen illusztrálja.

A trombitaművész zeneszerző célja a big band megalapításával a kortárs klasszikus zene és a jazz határainak kitágítása és ezeknek a műfajoknak a népszerűsítése. Emellett a zenekar központi szerepet vállal a fővárosi jazz és kortárs komolyzenei életben, hiszen az aktív jazz zenészek nagy részét foglalkoztatja. A ma már nem csak jazz-kedvelő körökben elismert MAO az évek alatt rengeteg díjjal, elismeréssel gazdagodott, számtalan koncertet adtak: Budapesten rendszeresen fellépnek a Budapest Music Centerben, turnéztak Európában, az Egyesült Államokban és Izraelben, valamint játszottak már olyan legendás művészekkel, mint Tom Harrell, David Liebman, Bob Mintzer, Rhoda Scott, Adam Nussbaum és Ennio Morricone.

Legnépszerűbb

Klasszikus

Átadták a Junior Prima Díjakat zeneművészet kategóriában

Idén is tíz fiatal tehetség vehette át a Junior Prima Díjat zeneművészet kategóriában csütörtökön, a járvány miatt online közvetített díjátadón.
Klasszikus

Rendkívüli csodagyerekek a Virtuózok új évadában

Öt ország legjobbjai gyűltek össze a komolyzenei tehetségkutatóban. A nemzetközi műsorfolyam november 27-től látható minden péntek este 20.30-kor a Duna tévé műsorán.
Plusz

Fischer Ádám: Az első csöngetés

Sorozatunkban Budapest díszpolgárai osztják meg velünk a fővároshoz kötődő személyes történetüket. Fischer Ádám karmester, aki 2009 óta a cím birtokosa, elárulta egy kedves szokását, amely kimondottan az Akácfa utcához kötődik.
Színház

Az SZFE elleni harcra használhatja a kormány a veszélyhelyzeti felhatalmazást?

Amennyiben a felsőoktatási intézmény fenntartója úgy dönt, hogy egy félévet nem ismer el, mert nem tudja ellenőrizni az órákat, akkor ez azonnal végrehajtható – szúrta ki a HVG.
Színház

Bodolay Géza vezetheti az SZFE Színházművészeti Intézetét

Az Országos Színháztörténeti Múzeum és Intézetet is vezető rendező Bagossy Lászlót váltja az intézetvezetői poszton – írta meg a HVG.

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World interjú

Azt követik, amit Debussy követett – Páros interjú Harcsa Veronikával és Razvaljajeva Anasztáziával

Egy hárfaművész, egy jazzénekes és elektronikus művész – nem szokványos felállás Debussy zenéjéhez. Új lemezük apropóján Harcsa Veronikával és Razvaljajeva Anasztáziával beszélgettünk. Mit tanultak egymástól, mennyiben járnak különböző és párhuzamos ösvényeken?
Jazz/World lemezajánló

Az LGT legjobb számai „csíkosítva” – Itt a Csík Zenekar új lemeze

A Locomotiv GT előtt tiszteleg A dal a miénk című új lemezével a Csík Zenekar. A rockszámok népzenei ihletésű átdolgozásairól is ismert együttes friss albumán közreműködött Presser Gábor, Karácsony János és Kovács Kati.
Jazz/World gyász

Elhunyt Balázs Fecó

Életének 70. évében elhunyt Balázs Fecó énekes, zenész, zeneszerző – közölte a hírt a család nevében Várkonyi Attila, a Retro Rádió műsorvezetője.
Jazz/World hír

Lukács Miklósé az év jazzalbuma

A MagyarJazz.hu szakmai szavazatok alapján ismerte el az év legjobb jazzelőadóit és lemezeit. A legjobb zenekar a Modern Art Orchestra, a legjobb énekesek Winand Gábor és Hajdu Klára.
Jazz/World lemezajánló

Debussy a klasszikus címkéje nélkül

Megjelent Harcsa Veronika, Razvaljajeva Anasztázia és Fenyvesi Márton első közös lemeze, amelyen Debussy-dalok hallhatók modern és izgalmas köntösben, úgy, ahogy még biztosan nem találkoztunk velük. Hiányzik az a hang, amit ez a megjelenés képvisel.