Jazz/World

Szegedi Jazz Napok 2005

2005.11.10. 00:00
Ajánlom
Idén november 12-13-án rendezik meg a Szegedei Jazz Napokat a szegedi Ifjúsági Házban magyar, ameriaki és észak-afrikai jazzművészek közreműködésével.

Az első napon, november 12-én, este nyolc órától “Blues Revival” címmel először “Philadelphia” Jerry Ricks bluesgitáros, énekes ad koncertet. Jerry Ricks (1940) az archaikus fekete country-blues egyik még élő, legnagyobb mestere. Játszott Buddy Guy zenekarával is, de legszívesebben szólóban, egy szál gitárral énekelt. Hobóként évekig élt Európában, a '80-as években nagy sikerrel játszott Szegeden is. Jellegzetes hangjával, egyszerű gitárjátékával mára a blues leghitelesebb, autentikus előadói közé emelkedett. Jerry Ricks után a Csík Gusztáv Quartet lép színpadra. Bobby Durham, a kvartett dobosa a blues alapú fekete jazz egyik legeredetibb nagy öregje. 1937-ben született Philadelphiában. Nevét Ella Fitzgerald és Oscar Peterson klasszikus felállásainak dobosaként írta be a jazztörténelembe, később Charles Eland és Shirley Scott orgonisták triójának motorja volt. Jóízű, swinges dobjátéka mellett „titokban” fantasztikus blues-énekes. Csík Gusztáv (1943) egyike a legkiválóbb zongoristáknak Európában. 1962-ben végzett a Zeneakadémián, jazzt Pege Aladár együttesében kezdett játszani. Évekig szerepelt külföldön és tanított idehaza, végül Svájcban telepedett le. Első „fekete” zenekarát Jimmy Woode és Alvin Queen társaságában alapította, mely óriási sikert aratott a '80-as években Szegeden is. Mindig elegáns, gondolatgazdag zenéje sokakat megihletett; olyan nagyságokkal játszott együtt, mint Dizzy Gillespie, Tony Scott, Kenny Clarke, Ed Thigpen vagy Johnny Griffin.

November 13-án elsőként az algériai Karim Ziad, napjaink egyik legelismertebb world music előadója és zenekara ad koncertet. Cheb Mami zenekarában tűnt fel, majd Joe Zawinul hívta együttesébe, így a Syndicate tagja a mai napig. Kitűnő zeneszerző, kompozícióiban az észak-afrikai berber hagyományt, az ún. Maghreb-repertoárt ötvözi a jazz ritmusképleteivel, harmóniáival úgy, hogy kiemelten fontos szerepet hagy a rögtönzésnek és virtuóz hangszerszólóknak is. Az „Ifrikya” zenekar Észak-Afrika „szuper-groupjaként” a berber gyökereket reprezentálja. Őket követi Billy Cobham és a „CultureMix”. Billy Cobham (1944, Panama) a világ egyik legjobb jazz-rock dobosa: ritmikai ügyessége, tökéletes technikai tudása lenyűgöző. Játékában rendkívüli virtuozitás feszül, megoldhatatlan feladványok sorát adva ezzel kitartó utánzóinak. Egyike a fúziós zenét megalkotó géniuszoknak. Játszott „A Király”, Miles Davis korszakalkotó lemezein, majd 1969-ben Jerry Goodman, Rick Laird, John McLaughlin és Jan Hammer társaságában megalapították a Mahavishnu Orchestra jazz-rock együttest. Cobham pályafutása során olyan muzsikusokkal játszott még, mint Larry Coryell, Freddy Hubbard, Milt Jackson, Eumir Deodato, Ron Carter, Joe Farrell, Roberta Flack, George Duke, John Scofield, Alphonso Johnson, Dexter Gordon, Benny Golson, Stan Getz, Jack Bruce, Count Basie, Gratetul Dead, Gil Evans, Zakir Hussain, Herbie Hancock, Peter Gabriel, Stanley Clarke, Bireli Lagrene, George Benson, McCoy Tyner vagy Kenny Baron.

(Jegyinformáció: Szegedi Ifjúsági Ház (62) 423-638; Belvárosi Mozi (62) 543-185; JATE Klub (62) 420-445; Csermák Hangszerüzlet (62) 420-792; Tourinform (62) 488-690; Filharmónia (62) 425-260; Sziti Ifjúsági Iroda (62) 420-310; Publika Jegyiroda (1) 322-2010); jegyárak: napijegy 4000, bérlet 6000 forint.)

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

Közleményt adott ki Domingo ügyében a nevét viselő fesztivál

A Plácido Domingo Classics Fesztivál közleménye nem utal arra, hogy a tenor #metoo-botrányára kíván reagálni, de beszédes, hogy két nappal a kirobbanása után tették közzé.
Vizuál

Erőszakterápia és macsónosztalgia Tarantino kilencedikje

Volt egyszer egy férfiasabb világ, ahol a koszos hippik felett győzött John Wayne. Sharon Tate csillogó szemmel nézi a saját filmjét, és a rendező ilyen csillogónak akarja látni a mi szemünket is.
Zenés színház

Sonya Yoncheva kiáll Domingo mellett

A fiatal bolgár szoprán, Sonya Yoncheva szerint, aki majdnem tíz éve dolgozik a spanyol tenorral, Domingo igazi úriember. Anna Nyetrebko vagy Daniel Barenboim viszont hallgat. Európában nem mondták le az énekes koncertjeit.
Klasszikus

Mégis, hogy írjuk Sztravinszkij nevét? Akarom mondani, Stravinskyét...

Fél hajkoronámat elvesztettem már a kérdés felett töprengve, és a legrosszabb, hogy a másik fele beleőszül. Szerencsére Bárdos Lajos kisegít.
Klasszikus

„Atyaúristen” – Ilyen volt nekem idén Kaposfest

„Atyaúristen” – nyögte a templomi csöndben egy hölgy két tétel között. Ugyanis jó zenét hallott, meg én is, sokat. Naplószerűség Kaposfest első két napjáról.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World videó

Zseniális: dalban mondanak híreket

A Hírek dalban projekt az online térben kavargó híreket szórakoztatóan, akusztikus zenei kísérettel tálalja nekünk. Az első részben a Lóci játszik frontembere, Csorba Lóci öltötte magára az énekes-bemondó szerepét.
Jazz/World ajánló

Mintha Provence-ben járnánk - minifesztivál a Diszeli Kúriában

Új igazodási pont a Balaton-felvidék kulturális kínálatában a nemrég nyílt 18. századi műemlékegyüttes, a Diszeli Kúria. A Hosszúahétvége elnevezésű minifesztiválon fellép a Dés László Free Sounds Quartet, Bereményi Géza és Másik János pedig közös estjét adja elő.
Jazz/World lapszemle

A nap, amikor az egyik leghíresebb filozófus faggatta a legnagyobb jazz-szaxofonost

Milyen kapcsolatot talál nyelv és improvizáció között az egyik legnagyobb 21. századi posztmodern gondolkodó, nyelvfilozófus és a korszakalkotó free-jazz szaxofonosa? Ez is kiderül Jacques Derrida Ornette Colemannel készített 1997-es interjújából.
Jazz/World magazin

Ó, az az énekes! - 10 éve hunyt el Cseh Tamás

Tíz éve, 2009. augusztus 7-én hunyt el Cseh Tamás Kossuth-díjas énekes, zeneszerző, előadóművész, egy korszak hangulatának legendás tolmácsolója. Az évforduló alkalmából több megemlékezést is tartanak. 
Jazz/World magazin

Hogyan próbálta a jazzt felhasználni a saját céljaira Hitler?

Amerika fekete hangja beszűrődött a náci Németországba is, ezért a leleményes propagandisták saját finanszírozású jazz-zenekart hívtak életre.