Jazz/World

Szelleműzés tűzzel és cintányérral

2012.08.14. 12:56
Ajánlom
Útibeszámoló VIDEÓval egy fülsüketítő, cintányéros hercegi hamvasztási rítusról, Bali kulturális centrumából.

Amikor Indonéziába utazom, valójában hazamegyek egy kicsit. De közben iskolába is megyek, hiszen itt folyton tanulok valami újat. És miután sokszor tisztelettel hallgattam az Amadinda Ütőegyüttes előadásában James Wood megrendítő kamaradarabját, a Village Burial with Fire-t, idén nyáron elcsíptem azt, ami az ihletet adta: egy fülsüketítő, lélegzetelállító, cintányéros hercegi hamvasztási rítust Bali kulturális centrumában, Ubudban.

Hogy miért tartják Balit paradicsomi szigetnek? A csoda titka az élet döbbenetes ünneplése, a szépség művészi megragadása mindig és mindenhol - még a halálban is. A hamvasztás a legalsóbb szociális közegben is kijáró, döbbenetes erejű összművészeti ceremónia, leégő iparművészeti remek, elszálló zenei áldozat. De míg a legszegényebbeknek átmeneti sírhelyeken kell várniuk a júliusi tömeges hamvasztásra, a piramis tetején élő és halott egyaránt megkülönböztetett bánásmódban részesül.

Balin, a muzulmán vallású Indonézia egyetlen hindu többségű szigetén a kasztrendszer is elevenen él még. És ahogy a hierarchia megmaradt, úgy övezi kultikus tisztelet a csúcsán Bali arisztokrata dinasztiáit ma is. Ubud, Bali kulturális csomópontja a mai napig az egykori rádzsa leszármazottainak a lakhelye is. Közülük az egyik, Tjokorda Putra Dharma Yudha herceg július elején, 76 éves korában hunyt el. Végső búcsújának előkészületei három hétig húzódtak, ami csak addig tűnik hosszú időnek, amíg a kitűzött napon fel nem állítják a rítus lélegzetelállító díszleteit.

A testet ugyanis egy 21 méter magas, gazdagon díszített toronyba helyezve viszik át az Ubud központjában található királyi palotából a körülbelül 500 méterrel odébb elhelyezkedő szentélybe. A tornyot, amely 4 tonnát nyom, bambuszemelvényre helyezve, emberi erővel cipelik egyik helyről a másikra. Ez a zarándoklat az, amely igazán különbözik a nyugati temetések via dolorosájától. A szállítók hihetetlen energiával, lendületesen, szinte szaladva szállítják a koporsót tartalmazó mobil mauzóleumot végső útján, de olykor mégis megállva, aztán újra nekilódulva, hangosan kiabálva - hatalmas, kíváncsi tömeg kíséretében. Gyásznak, a veszteség jelének nyoma sincs az egész menetben - a szertartás hangvétele az ujjongás. Balin - a hindu valláshoz igazodva - a halált egy újabb földi életbe való továbblépésnek tekintik, amely pusztán átmeneti állapot, kapu egyik énből a másikba. A szertartás célja, hogy hozzásegítse a halott lelkét ahhoz, hogy ezt az utat minél könnyebben megtegye.

A szertartásban központi szerepe van a zenének. (Balin általában központi szerepe van a zenének...) A zenét pedig mi más szolgáltatná Indonézia-szerte, mint a mágikus bronzzenekar, amely zeneszerzők és költők egész sorát - köztük Claude Debussyt, Ligeti Györgyöt, John Cage-et, Steve Reichet vagy akár Weöres Sándort - ihlette meg Európában és Amerikában: a gamelán. A gamelán a földöntúli zenei élmény biztos receptje: a titkos fémötvözetből készült metallofon és gongskálák olyanfajta zenei többszólamúságot teremtenek meg, amely merőben eltér mindenféle nyugati mintától. Nem is csoda, hogy pl. Debussy teljes áhítattal fogadta, amikor első európai tanújaként hallhatta meg a jávai szultán zenekarát, amely a párizsi világkiállítás alkalmával érkezett Franciaországba, 1889-ben.

A bali zene a hagyományos indonéz zenekar, a gamelán hullámvasútja. Szemben a szomszédos Jáva szigetén tapasztalt, kimódolt, lassúdad gamelánnal, amely sokszor méltósággal hömpölygő folyóra emlékeztet, Balin a zene tempója döbbenetes kilengéseket produkál, a szólamok sebességének a sodrása pedig olykor emberfelettinek tűnik, amelyhez különleges hangszeres játéktechnika, a kotekan segíti hozzá a zenészeket.

A számos balinéz gamelánműfaj közül a hamvasztást - paradox módon - a zenekarok leghangosabbja, a gamelán heavy metálja kíséri: a balegandzsur. Ez a csinnadrattás formáció a gamelánban szokásos gongok és dobok nagytotálján túl négy pár cintányérost foglalkoztat, akik a kotekan technikával, egymást párban kiegészítve játsszák a döbbenetes dinamikájú szólamot. A balegandzsur évszázadokkal ezelőtt a katonákat kísérte - azt hiszem, magyar ember először akkor hallhatott hasonlót, amikor a janicsárzenészek vonultak végváraink alá. A cintányérok hangnyomása ma is ugyanolyan hátborzongató, mint anno a csatamezőn lehetett - ám a hamvasztási szertartáson a rossz szellemek elijesztése, és a halott lelkének bátorítása a feladatuk.

A gamelánnak nincs kottája. A zene sokszor egy nagyobb keretbe helyezett, tematikus kulissza, amelynek kulcsszerepe a pillanat művészi kommentálása, az improvizáció. A balegandzsur zenészei is élénken figyelik és hűen kísérik a hamvasztási szertartás eseményeit: a koporsónak a toronyba helyezését, a diadalmenetet a palotától a szentélyig, és végül a máglya fellobbanását, a szarkofág porrá égését. 

A szerző 2000-ben az Indonéz Köztársaság ösztöndíjasaként az STSI művészeti akadémián szerzett zenei oklevelet a nyugat-jávai Bandungban, azóta az indonéziai tradicionális zene itthoni előadója. Együttesével, a Triginta Percussionnal és az Amadinda Ütőegyüttessel 2008-ban a Budapesti Tavaszi Fesztivál keretében adtak emlékezetes gamelán koncertet a Zeneakadémia nagytermében - az estről szerencsére videó is készült, mely ide kattintva tekinthető meg.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Színház

Szász Júlia társulati tag lesz a Vígben, Brasch Bence elszerződik

Megtartotta évadzáróját a Vígszínház. A 2025/26-os évadtól Szász Júlia, Kovács Tamás és Sághy Tamás csatlakozik a társulathoz, míg Bach Kata, Brasch Bence, Dino Benjamin, Kövesi Zsombor és Stohl András vendégművészként dolgoznak tovább a teátrumban.
Színház

Székely Kriszta vezetésével folytatja a Katona – jövőre Hamletet rendez ifj. Vidnyánszky Attila

15 év után utolsó teljes évadát zárta a Katona igazgatójaként Máté Gábor. Székely Kriszta igazgatói pozíciójáról június 25-én szavaz a Fővárosi Közgyűlés. A jövő évadban rendez ifj. Vidnyánszky Attila mellett Bodó Viktor, Ascher Tamás és Tarnóczi Jakab is.
Színház

Bagossy Júlia Bergmant, Szikszai Rémusz Parasztoperát rendez a Radnótiban

Megtartotta évadzáró társulati ülését a Radnóti Színház. Hat bemutató lesz jövőre, Bagossy Júlia, Szikszai Rémusz és Nagy Péter István is rendez. A következő évadtól kezdve Krisztik Csaba és Katona Péter Dániel csatlakozik a társulathoz.
Színház

Kolovratnik Krisztián: „Színházamra találtam a Játékszínben”

A nézők 2024/25-ben is szavazhattak kedvenceikre a Játékszínben. Az Évad színésznője Gubik Petra, az Évad színésze pedig Kolovratnik Krisztián lett, aki lapunknak arról is beszélt: a színházban jobbnál jobb szerepek találják meg egymás után.
Zenés színház

Szörényi Levente: „Az áldozatvállalás kérdése miatt kezdtünk el foglalkozni a Kőműves Kelemennel”

Több mint negyven évvel az ősbemutatót követően a Városmajori Szabadtéri Színpadon mutatják be a Bródy–Szörényi alkotópáros Kőműves Kelemen című rockballadáját Alföldi Róbert rendezésében. A sajtónyilvános olvasópróba után Szörényi Levente nyilatkozott a Fideliónak.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Jazz/World interjú

„Hatalmas felelősség, hogy sok embernek én mutathatom be a cimbalmot” – beszélgetés Horváth Áron cimbalomművésszel

Japánból Hollandiába menet értük utol a keresett művészt, aki otthon van a klasszikus zene és a jazz terén is. Horváth Áron az MVM Zrt. jóvoltából Junior Prima díjat vehetett át magyar zeneművészet kategóriában.
Jazz/World interjú

„A basszusgitár ősi ereje mindenkit megbabonáz” – beszélgetés Kéri Sámuel jazz-basszusgitárművésszel

Hosszú évekig zongorázott, aztán beleszeretett a basszusgitárba. Hazai tanulmányai után felvették a bostoni Berklee College of Musicra. Kéri Sámuel ma már az egyik legígéretesebb hazai jazz-basszusgitáros, aki a napokban Junior Prima díjat kapott magyar zeneművészet kategóriában.
Jazz/World ajánló

Balatonfüred újra a gitárzene nemzetközi centruma lesz

A 19. Balatonfüredi Nemzetközi Gitárfesztivál rangos hazai és külföldi művészek fellépéseivel, nyilvános mesterkurzusokkal és szakmai programokkal várja a közönséget június 22. és 28 között.
Jazz/World ajánló

Gombafejűek a Kobuciban – ismét összegyűlnek Budapesten a hazai Beatles-rajongók

Június 22-én rendezik meg a 10. Országos Beatles Találkozót a Kobuci Kertben. A délutántól estig tartó minifesztiválon – amelyen a tíz éven aluliak idén is ingyen vehetnek részt – minden a Beatles körül forog majd: koncertekkel, játékokkal és meglepetésekkel ünneplik a legendás zenekar örökségét.
Jazz/World interjú

„Számomra minden zene, még a mosógép duruzsolása is” – beszélgetés Horváth Szabolcs Péter jazz-zongoraművésszel

Végtelen derű, kiváló humor és szakmai alázat jellemzi Horváth Szabolcs Péter jazz-zongoraművészt, aki az MVM Zrt. jóvoltából Junior Prima díjat vehetett át magyar zeneművészet kategóriában.