Jazz/World

Szelleműzés tűzzel és cintányérral

2012.08.14. 12:56
Ajánlom
Útibeszámoló VIDEÓval egy fülsüketítő, cintányéros hercegi hamvasztási rítusról, Bali kulturális centrumából.

Amikor Indonéziába utazom, valójában hazamegyek egy kicsit. De közben iskolába is megyek, hiszen itt folyton tanulok valami újat. És miután sokszor tisztelettel hallgattam az Amadinda Ütőegyüttes előadásában James Wood megrendítő kamaradarabját, a Village Burial with Fire-t, idén nyáron elcsíptem azt, ami az ihletet adta: egy fülsüketítő, lélegzetelállító, cintányéros hercegi hamvasztási rítust Bali kulturális centrumában, Ubudban.

Hogy miért tartják Balit paradicsomi szigetnek? A csoda titka az élet döbbenetes ünneplése, a szépség művészi megragadása mindig és mindenhol - még a halálban is. A hamvasztás a legalsóbb szociális közegben is kijáró, döbbenetes erejű összművészeti ceremónia, leégő iparművészeti remek, elszálló zenei áldozat. De míg a legszegényebbeknek átmeneti sírhelyeken kell várniuk a júliusi tömeges hamvasztásra, a piramis tetején élő és halott egyaránt megkülönböztetett bánásmódban részesül.

Balin, a muzulmán vallású Indonézia egyetlen hindu többségű szigetén a kasztrendszer is elevenen él még. És ahogy a hierarchia megmaradt, úgy övezi kultikus tisztelet a csúcsán Bali arisztokrata dinasztiáit ma is. Ubud, Bali kulturális csomópontja a mai napig az egykori rádzsa leszármazottainak a lakhelye is. Közülük az egyik, Tjokorda Putra Dharma Yudha herceg július elején, 76 éves korában hunyt el. Végső búcsújának előkészületei három hétig húzódtak, ami csak addig tűnik hosszú időnek, amíg a kitűzött napon fel nem állítják a rítus lélegzetelállító díszleteit.

A testet ugyanis egy 21 méter magas, gazdagon díszített toronyba helyezve viszik át az Ubud központjában található királyi palotából a körülbelül 500 méterrel odébb elhelyezkedő szentélybe. A tornyot, amely 4 tonnát nyom, bambuszemelvényre helyezve, emberi erővel cipelik egyik helyről a másikra. Ez a zarándoklat az, amely igazán különbözik a nyugati temetések via dolorosájától. A szállítók hihetetlen energiával, lendületesen, szinte szaladva szállítják a koporsót tartalmazó mobil mauzóleumot végső útján, de olykor mégis megállva, aztán újra nekilódulva, hangosan kiabálva - hatalmas, kíváncsi tömeg kíséretében. Gyásznak, a veszteség jelének nyoma sincs az egész menetben - a szertartás hangvétele az ujjongás. Balin - a hindu valláshoz igazodva - a halált egy újabb földi életbe való továbblépésnek tekintik, amely pusztán átmeneti állapot, kapu egyik énből a másikba. A szertartás célja, hogy hozzásegítse a halott lelkét ahhoz, hogy ezt az utat minél könnyebben megtegye.

A szertartásban központi szerepe van a zenének. (Balin általában központi szerepe van a zenének...) A zenét pedig mi más szolgáltatná Indonézia-szerte, mint a mágikus bronzzenekar, amely zeneszerzők és költők egész sorát - köztük Claude Debussyt, Ligeti Györgyöt, John Cage-et, Steve Reichet vagy akár Weöres Sándort - ihlette meg Európában és Amerikában: a gamelán. A gamelán a földöntúli zenei élmény biztos receptje: a titkos fémötvözetből készült metallofon és gongskálák olyanfajta zenei többszólamúságot teremtenek meg, amely merőben eltér mindenféle nyugati mintától. Nem is csoda, hogy pl. Debussy teljes áhítattal fogadta, amikor első európai tanújaként hallhatta meg a jávai szultán zenekarát, amely a párizsi világkiállítás alkalmával érkezett Franciaországba, 1889-ben.

A bali zene a hagyományos indonéz zenekar, a gamelán hullámvasútja. Szemben a szomszédos Jáva szigetén tapasztalt, kimódolt, lassúdad gamelánnal, amely sokszor méltósággal hömpölygő folyóra emlékeztet, Balin a zene tempója döbbenetes kilengéseket produkál, a szólamok sebességének a sodrása pedig olykor emberfelettinek tűnik, amelyhez különleges hangszeres játéktechnika, a kotekan segíti hozzá a zenészeket.

A számos balinéz gamelánműfaj közül a hamvasztást - paradox módon - a zenekarok leghangosabbja, a gamelán heavy metálja kíséri: a balegandzsur. Ez a csinnadrattás formáció a gamelánban szokásos gongok és dobok nagytotálján túl négy pár cintányérost foglalkoztat, akik a kotekan technikával, egymást párban kiegészítve játsszák a döbbenetes dinamikájú szólamot. A balegandzsur évszázadokkal ezelőtt a katonákat kísérte - azt hiszem, magyar ember először akkor hallhatott hasonlót, amikor a janicsárzenészek vonultak végváraink alá. A cintányérok hangnyomása ma is ugyanolyan hátborzongató, mint anno a csatamezőn lehetett - ám a hamvasztási szertartáson a rossz szellemek elijesztése, és a halott lelkének bátorítása a feladatuk.

A gamelánnak nincs kottája. A zene sokszor egy nagyobb keretbe helyezett, tematikus kulissza, amelynek kulcsszerepe a pillanat művészi kommentálása, az improvizáció. A balegandzsur zenészei is élénken figyelik és hűen kísérik a hamvasztási szertartás eseményeit: a koporsónak a toronyba helyezését, a diadalmenetet a palotától a szentélyig, és végül a máglya fellobbanását, a szarkofág porrá égését. 

A szerző 2000-ben az Indonéz Köztársaság ösztöndíjasaként az STSI művészeti akadémián szerzett zenei oklevelet a nyugat-jávai Bandungban, azóta az indonéziai tradicionális zene itthoni előadója. Együttesével, a Triginta Percussionnal és az Amadinda Ütőegyüttessel 2008-ban a Budapesti Tavaszi Fesztivál keretében adtak emlékezetes gamelán koncertet a Zeneakadémia nagytermében - az estről szerencsére videó is készült, mely ide kattintva tekinthető meg.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Szokolay Ádám nyerte az idei Bartók Világversenyt

A nemzetközi zsűri a szombati nagyzenekari döntő után hozta meg a végső határozatot. A második díjat Balogh Ádám, a harmadikat pedig Peter Klimo kapta.
Színház

„Molnár műveinek épségére figyelni fogunk a jogok lejárta után is”

Lukin Ágnes rendező, Molnár Ferenc dédunokája tette közzé saját álláspontját az általa csak „Delila-gate”-ként emlegetett esettel kapcsolatban.
Klasszikus

Kurtág operája a negyedik a legjobb 21. századi művek listáján – a Guardian szerint

Habár úgy tűnt, soha nem készül el, végül Kurtág életművének eklatáns darabja lett A játszma vége – írja a Guardian. A tekintélyes brit lap összeszedte a 21. század legjobb kortárs klasszikus zenei alkotásait. Íme a lista.
Klasszikus

Nagy zeneszerzők szerelmi életéről szól Bősze Ádám új előadássorozata

Nem a komolyzenét akarja népszerűsíteni, célja csupán, hogy érdekes legyen. Új előadássorozatában a női szemszögre különös figyelmet fordítva beszél nagy zeneszerzők nagy szerelmeiről Bősze Ádám.
Színház

Bezárja tanodáját Gór Nagy Mária

Nem talált elég tehetséges diákokat, így már csak a kifutó évfolyamokat tanítja a róla elnevezett intézményben a színésznő.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World womex

A Romano Drom az egyedüli magyar fellépő az idei Womexen

Az idén húszéves jubileumát ünneplő Romano Drom zenekar koncertet ad a világ legrangosabb világzenei eseményén, a Womexen, amelyet idén ősszel a finnországi Tamperében rendeznek.
Jazz/World interjú

„Engem a zenében elsősorban a kommunikáció izgat”

Tizenöt éves Nagy János Yancha egyik zenekara, a Free Style Chamber Orchestra, ami mottója szerint az „az együttes, amelybe mindenki máshonnan érkezett, de ugyanoda talált haza”. A zenekarvezetővel az október 2-ai jubileumi koncert apropóján beszélgettünk, amit a Müpában adnak.
Jazz/World ajánló

Grammy-díjas nagyságok a Budapesti Nemzetközi Gitárfesztiválon

A klasszikus gitár nagyjai, három Grammy-díjas legenda lesz a vendég az idei Budapesti Nemzetközi Gitárfesztiválon november 8-10. között a Zeneakadémián. Az Eötvös József Liszt-díjas gitárművész, a Zeneakadémia tanszékvezető tanára által hat éve életre hívott rangos fesztivál a klasszikus gitárzenét helyezi el a hazai zenei életben a megfelelő helyre, bemutatva a hangszer és irodalmának sokoldalúságát és kiemelkedő művészeit.
Jazz/World ajánló

Budapesten is bemutatkozik Harcsa Veronika menő belgiumi zenekara

A Next.Ape tagjai mindannyian jazz-zenészek, mégsem jazzt játszanak, hanem elektronikával és improvizációkkal megspékelt alternatív popzenét. A formáció szeptember 27-én játszik az A38 hajón.
Jazz/World ajánló

Szülővárosáról énekel Budapesten Dee Dee Bridgewater

A project ötlete évek óta érlelődött, miután Dee Dee Bridgewater visszatért Memphisbe, hogy felkutassa a zenei gyökereket, melyek hatással voltak egész életére. Október 7-én a Kongresszusi Központban énekli ezeket a nosztalgiával teli dalokat a Get Closer Concerts szervezésében.