Jazz/World

"Szemet kaptunk a szépség látására"

2014.09.30. 07:41
Ajánlom
Kiváló altszaxofonosunk, a tökéletesség keresésének jegyében élő Tóth Viktor idén jelentette meg ötödik szólólemezét. Balladákra épülő programját új, Arura nevű triója adja elő Lukács Miklós cimbalomművésszel és Orbán György nagybőgőssel. A Lengyelországban is népszerű szaxofonost a Budapest Music Center-beli lemezbemutató koncertje előtt új zenekaráról kérdeztük. INTERJÚ

- Az Arura a testi és lelki bajra is gyógyírt adó, képzeletbeli, misztikus növény neve. A harmóniahangszeres kapcsolódás mindig érzékeny terület volt nekem, így azt gondoltam, hogy Lukács Miki személyében igazi partnerre találok. Orbán Gyuri régi kolléga, nagyon jó választás volt. Miki is teljesen más ízt hozott, mint amire számítottam. Sok időt töltünk azzal, hogy ezek a számok miről szólnak. Mindegyiknek nagyon erős képi vagy lelki világa van, nincs sok köze a papíron lefektetett harmóniasorhoz és hangjegyekhez, ezek érzetek inkább. Nagyon fontos volt nekem a zenészek kiválasztásában, hogy olyan lelkialkatú emberekkel próbáljam meg ezt eljátszani, akik megértik, hogy miről van szó. Ezek nem balladák, nem is vagyok benne biztos, hogyha ezeket a számokat mások eljátszanák, akkor jó számok lennének. Lehet, hogy így sem azok, de erre a hangzásra lettek írva, a belső tartalmaim kivetülései. Viszont a játszókra van bízva, hogy milyen érzelmi plusszal töltik meg őket. Először mesélek egy történetet, például hogy mi a kapcsolat a macska és a Hold közt ott a kertben a Cat and the Moon című számban, azután azt mondom, játsszátok el, ahogy gondoljátok. Nekem fontos, hogy ők megnyissák a saját tudattalan emlékképeiket a Holddal és a macskával kapcsolatban, és ne arról beszéljünk, hogy ez egy dm9-es akkord vagy éppen fisz-moll major. Itt a macska meg a Hold a kérdés.

- Ezeket a történeteket, képeket, nagyobb gondolati egységeket megjelenítő számokat hogyan komponálod?

- A lemez címe, a Szemed kincse egy Weöres Sándor-i gondolat, vagyis hogy az egyetlen kincsed a könnyed. Ezzel egyetértek, mert a szomorúságban és az örömben is az egyetlen dolog a könnyünk, amit „cserébe" tudunk adni. A felsőbb létező viszont a szemünkbe a fényt adja. A szemed kincse szerintem a könny és a fény. A lemez egyfajta hálaadás, örömzene, köszönet annak, akitől kaptuk ezt a nagy szerencsét. Nem is annyira azt, hogy számot írhatunk meg koncertezhetünk, esetleg az embereknek örömet okozhatunk, hanem hogy szemet kaptunk a szépség látására. Hogy hallhatom azt a zenét, amit szeretek, vagy hogy láthatom a Tisza csillogását, vagy érezhetem a hársfa illatát. Megnyitottak minket a szépre. Úgy érzem, hogy nekem ezt ünnepelnem kell. Ezért hálaadás minden kompozíció ezen a lemezen. Vannak drámaibb pillanatok is rajta, de azok is örömben gyökereznek.

- Az a benyomásom, hogy ha nem is sötétebb, de mintha kicsit tempóban és tónusban visszafogottabb lenne ez a lemezed az eddigieknél.

- Két szám valóban sötétebb a lemezen. Az egyik, a Barta Bertalan dala, az ükapám története, ilyen is akart lenni. Hortobágyi juhász volt, aki szerelmes lett a számadó juhász lányába. Eltiltották tőle és elkergették, de a lány is vele ment. Húsz lovassal keresték őket, hogy mindkettejüket megöljék. Így került Barta Bertalan és az egész családom a Vajdaságba. Ez a hortobágyi juhász egy csillagokat olvasó, furulyázó, „fényes" ember volt. Megfogott a történet, amit a nagymamámtól hallottam. Ez a hangulat inkább a „juhász blues", a hortobágyi bolyongás gondolatkörében fogant meg. A másik, Az éjszaka zenéje, amelyiktől megijedhet az, aki például nem jár éjszaka egy réten. Először vannak szokatlan, ijesztő hangok, de azután rájön az ember, hogy ezek ugyanazok, mint amit csodált az ember napközben, a katángokat meg a fehér virágokat. 

- A lengyel trombitással, Piotr Wojtasikkal folytatott együttműködésed már rég nem alkalmi, hiszen egy working bandről, rendszeres közös munkáról van szó.

- Vagy öt évvel ezelőtt odafordult mellém Piotr Wojtasik egy BMC-fesztiválon, utánam játszott, és azt mondta, hogy meghallgatta a koncertemet, és hagyjam meg az elérhetőségemet a trombitatokján, mert az új kvartettjében én leszek a szaxofonos. Ezek után két évig semmi, én meg rég letettem róla, mondván, hogy ez biztos csak egy kedves gesztus volt. És egyszer csak csörgött a telefon, hogy: na, megvan a zenekar, nagyon várlak, mondom a dátumokat! Kérdeztem, hogy mit fogunk játszani? Azt válaszolta, hogy csak a mosolyomat vigyem és a szaxofonomat. Akkor elindult, és azóta is megy ez a dolog. Piotr mint mester és társ fantasztikus. Tavaly meg is jelent az első lemezünk, Amazing Twelve címmel, amin az első szám az én szerzeményem, a White Flowers, és minden koncertet is ezzel kezdünk, ehhez Piotr ragaszkodik. Nagyon komoly szeretet és barátság fűzi össze ezt a négy embert.

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Úgy fest, megtalálták az egyetlen felvételt Frida Kahlo hangjáról

A mexikói nemzeti hangarchívum, a National Sound Library úgy véli, Frida Kahlo saját, Diego portréja című esszéjét olvassa föl az El Bachiller radio pilotjában, amely hangfelvétel nemrégiben került elő.
Klasszikus

Liszt Ferenc szépunokája ez a csodakamasz zongoraművész

Ahogy a középkorú és idősebb generációk birtokba vették a közösségi médiát, úgy futott fel Michael Andreas Häringer karrierje is. A most tizenhét éves zongoraművész nem csak ragyogó tehetség, de kivételesen népszerű is.
Klasszikus

Zenetörténeti pillanat: Arvo Pärt és Sting találkoztak

Tallinn közelében találkozott az egyik legnépszerűbb kortárs zeneszerző és a brit popcsillag. Szemmel láthatólag élvezték egymás társaságát.
Vizuál

Ilyen volt a nyár 50 éve

Egy fotóriporternő élete a szövegben, az 1960-as, 70-es, 80-as évek hétköznapjai pedig a galériában. A Magyar Nemzeti Múzeum Történeti Fényképtárának munkatársai ezúttal egy különleges életműből válogattak.
Könyv

„Először életben kell maradnunk” – A Mengele-lány

Stern Rózsa Ibolya nemcsak kibírta a haláltábort és Mengele kísérleteit, de neki köszönhetően fogták el a birkenaui láger egyik felügyelőnőjét is. Az idős asszony Veronika H. Tóth újságírónak mesélte el a második világháború előtt, alatt és után történteket.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World hír

Tíz évig titkolták, hogy félmillió történelmi jelentőségű felvétel égett el

500 ezer master, köztük jazz- és poptörténeti jeletőségűek váltak a lángok martalékává a los angeles-i Universal Studióban kitört tűzvészben, 2008-ban. A hatalmas veszteségre most derült fény.
Jazz/World ajánló

Dzsesszben formált Bartók-művek

A Bartók Plusz Operafesztivál megnyitja a komolyzenei műfaj határait. Báb- és animációs operaelőadások mellett Bartók-művek dzsesszátiratait mutatja be a mai magyar dzsesszélet egyik legmeghatározóbb együttese, a Sárik Péter Trió közreműködésével.
Jazz/World Partitúra

„Itt, Budapesten valójában csak imitáljuk a népzenét” - Interjú Kuczera Barbarával

Minden év júliusának első hetében rendezik meg a Méta népzenei tábort, más-más helyszínen, rendszerint apró falvakban. Idén Karádon, nem messze a Balatontól lesz a tábor, a Partitúra forgatásán Kuczera Barbara mesélt róla.
Jazz/World lemez

Harcsa Veronika és Gyémánt Bálint bejárják az országot új lemezükkel

Kilenc állomásos magyarországi turnén mutatja be februárban megjelent Shapeshifter című lemezét a Harcsa Veronika & Gyémánt Bálint Quartet.
Jazz/World söndörgő

A Babra és a Söndörgő a világzene nemzetközi élvonalába került

A Babra debütáló anyaga a tizedik, a Söndörgő Nyolc 8 Nyolc című lemeze a tizenötödik helyen szerepel a World Music Charts Europe (WMCE) májusi nemzetközi világzenei toplistáján.