Jazz/World

"Szemet kaptunk a szépség látására"

2014.09.30. 07:41
Ajánlom
Kiváló altszaxofonosunk, a tökéletesség keresésének jegyében élő Tóth Viktor idén jelentette meg ötödik szólólemezét. Balladákra épülő programját új, Arura nevű triója adja elő Lukács Miklós cimbalomművésszel és Orbán György nagybőgőssel. A Lengyelországban is népszerű szaxofonost a Budapest Music Center-beli lemezbemutató koncertje előtt új zenekaráról kérdeztük. INTERJÚ

- Az Arura a testi és lelki bajra is gyógyírt adó, képzeletbeli, misztikus növény neve. A harmóniahangszeres kapcsolódás mindig érzékeny terület volt nekem, így azt gondoltam, hogy Lukács Miki személyében igazi partnerre találok. Orbán Gyuri régi kolléga, nagyon jó választás volt. Miki is teljesen más ízt hozott, mint amire számítottam. Sok időt töltünk azzal, hogy ezek a számok miről szólnak. Mindegyiknek nagyon erős képi vagy lelki világa van, nincs sok köze a papíron lefektetett harmóniasorhoz és hangjegyekhez, ezek érzetek inkább. Nagyon fontos volt nekem a zenészek kiválasztásában, hogy olyan lelkialkatú emberekkel próbáljam meg ezt eljátszani, akik megértik, hogy miről van szó. Ezek nem balladák, nem is vagyok benne biztos, hogyha ezeket a számokat mások eljátszanák, akkor jó számok lennének. Lehet, hogy így sem azok, de erre a hangzásra lettek írva, a belső tartalmaim kivetülései. Viszont a játszókra van bízva, hogy milyen érzelmi plusszal töltik meg őket. Először mesélek egy történetet, például hogy mi a kapcsolat a macska és a Hold közt ott a kertben a Cat and the Moon című számban, azután azt mondom, játsszátok el, ahogy gondoljátok. Nekem fontos, hogy ők megnyissák a saját tudattalan emlékképeiket a Holddal és a macskával kapcsolatban, és ne arról beszéljünk, hogy ez egy dm9-es akkord vagy éppen fisz-moll major. Itt a macska meg a Hold a kérdés.

- Ezeket a történeteket, képeket, nagyobb gondolati egységeket megjelenítő számokat hogyan komponálod?

- A lemez címe, a Szemed kincse egy Weöres Sándor-i gondolat, vagyis hogy az egyetlen kincsed a könnyed. Ezzel egyetértek, mert a szomorúságban és az örömben is az egyetlen dolog a könnyünk, amit „cserébe" tudunk adni. A felsőbb létező viszont a szemünkbe a fényt adja. A szemed kincse szerintem a könny és a fény. A lemez egyfajta hálaadás, örömzene, köszönet annak, akitől kaptuk ezt a nagy szerencsét. Nem is annyira azt, hogy számot írhatunk meg koncertezhetünk, esetleg az embereknek örömet okozhatunk, hanem hogy szemet kaptunk a szépség látására. Hogy hallhatom azt a zenét, amit szeretek, vagy hogy láthatom a Tisza csillogását, vagy érezhetem a hársfa illatát. Megnyitottak minket a szépre. Úgy érzem, hogy nekem ezt ünnepelnem kell. Ezért hálaadás minden kompozíció ezen a lemezen. Vannak drámaibb pillanatok is rajta, de azok is örömben gyökereznek.

- Az a benyomásom, hogy ha nem is sötétebb, de mintha kicsit tempóban és tónusban visszafogottabb lenne ez a lemezed az eddigieknél.

- Két szám valóban sötétebb a lemezen. Az egyik, a Barta Bertalan dala, az ükapám története, ilyen is akart lenni. Hortobágyi juhász volt, aki szerelmes lett a számadó juhász lányába. Eltiltották tőle és elkergették, de a lány is vele ment. Húsz lovassal keresték őket, hogy mindkettejüket megöljék. Így került Barta Bertalan és az egész családom a Vajdaságba. Ez a hortobágyi juhász egy csillagokat olvasó, furulyázó, „fényes" ember volt. Megfogott a történet, amit a nagymamámtól hallottam. Ez a hangulat inkább a „juhász blues", a hortobágyi bolyongás gondolatkörében fogant meg. A másik, Az éjszaka zenéje, amelyiktől megijedhet az, aki például nem jár éjszaka egy réten. Először vannak szokatlan, ijesztő hangok, de azután rájön az ember, hogy ezek ugyanazok, mint amit csodált az ember napközben, a katángokat meg a fehér virágokat. 

- A lengyel trombitással, Piotr Wojtasikkal folytatott együttműködésed már rég nem alkalmi, hiszen egy working bandről, rendszeres közös munkáról van szó.

- Vagy öt évvel ezelőtt odafordult mellém Piotr Wojtasik egy BMC-fesztiválon, utánam játszott, és azt mondta, hogy meghallgatta a koncertemet, és hagyjam meg az elérhetőségemet a trombitatokján, mert az új kvartettjében én leszek a szaxofonos. Ezek után két évig semmi, én meg rég letettem róla, mondván, hogy ez biztos csak egy kedves gesztus volt. És egyszer csak csörgött a telefon, hogy: na, megvan a zenekar, nagyon várlak, mondom a dátumokat! Kérdeztem, hogy mit fogunk játszani? Azt válaszolta, hogy csak a mosolyomat vigyem és a szaxofonomat. Akkor elindult, és azóta is megy ez a dolog. Piotr mint mester és társ fantasztikus. Tavaly meg is jelent az első lemezünk, Amazing Twelve címmel, amin az első szám az én szerzeményem, a White Flowers, és minden koncertet is ezzel kezdünk, ehhez Piotr ragaszkodik. Nagyon komoly szeretet és barátság fűzi össze ezt a négy embert.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Plácido Domingo fia végigfényképezte a Virtuózok koncertjét – íme a fotók!

„Istenem! Annyi érzelem van bennem a Virtuózokkal kapcsolatban!” – mondta a koncert után José Plácido Domingo, a világhírű tenor fia.
Zenés színház

Először csendült fel az Egyesült Államokban a Bánk bán

Tizenötezer néző volt kíváncsi a magyar kultúrát népszerűsítő, vasárnap zárult kéthetes rendezvénysorozat előadásaira New Yorkban.
Klasszikus

Átkelni az Urálon Berezovszkijjal

Egyszerre különleges, és első pillantásra kissé rendhagyó összeállítással készült Borisz Berezovszkij A Zongora című sorozatban rendezett idei koncertjére, melyet a Zeneakadémia Nagytermében adott november 9-én.
Klasszikus

Akit Kodály még személyesen instruált – Perényi Miklós

Azt vallja, egy zeneművet eljátszani csak a kezdet: elmélyedni, újrajátszani, folyton keresni, mint az aranyásó, ez a zenész feladata. Perényi Miklós Kult50-ben megjelent portréja.
Klasszikus

Ezt hallani kell: Rahmanyinov Chopint játszik

Az orosz zeneszerző, aki negyvenöt éves korában határozta el, hogy zongoraművész lesz, egy 1919-es felvételen Chopin Asz-dúr keringőjét játssza. Lélegzetelállító!

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Jazz/World ajánló

Tankcsapdát és Quimby-t is feldolgoz új lemezén a Sárik Péter Trió

Nemrég még Bartók jazzfeldolgozásai apropóján beszélgettünk Sárik Péter zongorista-zeneszerzővel, most azonban könnyedebb vizekre eveztünk a Jazzkívánságműsor magyarul című lemez kapcsán, amit december 14-én mutatnak be a MOMKultban.
Jazz/World magazin

60 éve készült ez az ikonikus fotó a jazz-legendák találkozójáról

Art Kane, az Esquire magazin jazz-szerető szerkesztője 1958-ban ötvenhét veterán és feltörekvő jazz-csillagot hívott egybe, hogy elkészítse A Great Day in Harlem című, azóta emblematikussá vált fotót.
Jazz/World soul

Ötven év után bemutatják az Aretha Franklinnel készült koncertfilmet

Sydney Pollack dokumentumfilmje 50 éven át dobozban lapult, most, hogy az énekesnő elhunyt, az ügyvédei sem akadályozzák meg a bemutatását.
Jazz/World interjú

Stanley Jordan: „Az emberek megérdemelnek egy olyan világot, amelyben hiteles művészek alkotnak”

Vajon miért pont Bartók Béla a kedvenc zeneszerzője és miért ragaszkodik annyira magyar zenésztársaihoz, Horváth Kornélhoz és Dörnyei Gáborhoz? A gitárvirtuóz november 17-én ad koncertet a Müpában, ennek apropóján válaszolt a fenti kérdésekre.
Jazz/World magazin

A test is egy hangszer, amit meg kell tanulni használni

"A zene fölemel" – szól a Snétberger Központ mottója. Igen ám, de a zenéléshez szükséges napi 5-8 óra gyakorlás rengeteg terhet, feszültséget is ró a zenészekre, különösen a testükre. Ezt felismerve indított Alexander-órákat a felsőörsi intézmény.