Jazz/World

"Szemet kaptunk a szépség látására"

2014.09.30. 07:41
Ajánlom
Kiváló altszaxofonosunk, a tökéletesség keresésének jegyében élő Tóth Viktor idén jelentette meg ötödik szólólemezét. Balladákra épülő programját új, Arura nevű triója adja elő Lukács Miklós cimbalomművésszel és Orbán György nagybőgőssel. A Lengyelországban is népszerű szaxofonost a Budapest Music Center-beli lemezbemutató koncertje előtt új zenekaráról kérdeztük. INTERJÚ

- Az Arura a testi és lelki bajra is gyógyírt adó, képzeletbeli, misztikus növény neve. A harmóniahangszeres kapcsolódás mindig érzékeny terület volt nekem, így azt gondoltam, hogy Lukács Miki személyében igazi partnerre találok. Orbán Gyuri régi kolléga, nagyon jó választás volt. Miki is teljesen más ízt hozott, mint amire számítottam. Sok időt töltünk azzal, hogy ezek a számok miről szólnak. Mindegyiknek nagyon erős képi vagy lelki világa van, nincs sok köze a papíron lefektetett harmóniasorhoz és hangjegyekhez, ezek érzetek inkább. Nagyon fontos volt nekem a zenészek kiválasztásában, hogy olyan lelkialkatú emberekkel próbáljam meg ezt eljátszani, akik megértik, hogy miről van szó. Ezek nem balladák, nem is vagyok benne biztos, hogyha ezeket a számokat mások eljátszanák, akkor jó számok lennének. Lehet, hogy így sem azok, de erre a hangzásra lettek írva, a belső tartalmaim kivetülései. Viszont a játszókra van bízva, hogy milyen érzelmi plusszal töltik meg őket. Először mesélek egy történetet, például hogy mi a kapcsolat a macska és a Hold közt ott a kertben a Cat and the Moon című számban, azután azt mondom, játsszátok el, ahogy gondoljátok. Nekem fontos, hogy ők megnyissák a saját tudattalan emlékképeiket a Holddal és a macskával kapcsolatban, és ne arról beszéljünk, hogy ez egy dm9-es akkord vagy éppen fisz-moll major. Itt a macska meg a Hold a kérdés.

- Ezeket a történeteket, képeket, nagyobb gondolati egységeket megjelenítő számokat hogyan komponálod?

- A lemez címe, a Szemed kincse egy Weöres Sándor-i gondolat, vagyis hogy az egyetlen kincsed a könnyed. Ezzel egyetértek, mert a szomorúságban és az örömben is az egyetlen dolog a könnyünk, amit „cserébe" tudunk adni. A felsőbb létező viszont a szemünkbe a fényt adja. A szemed kincse szerintem a könny és a fény. A lemez egyfajta hálaadás, örömzene, köszönet annak, akitől kaptuk ezt a nagy szerencsét. Nem is annyira azt, hogy számot írhatunk meg koncertezhetünk, esetleg az embereknek örömet okozhatunk, hanem hogy szemet kaptunk a szépség látására. Hogy hallhatom azt a zenét, amit szeretek, vagy hogy láthatom a Tisza csillogását, vagy érezhetem a hársfa illatát. Megnyitottak minket a szépre. Úgy érzem, hogy nekem ezt ünnepelnem kell. Ezért hálaadás minden kompozíció ezen a lemezen. Vannak drámaibb pillanatok is rajta, de azok is örömben gyökereznek.

- Az a benyomásom, hogy ha nem is sötétebb, de mintha kicsit tempóban és tónusban visszafogottabb lenne ez a lemezed az eddigieknél.

- Két szám valóban sötétebb a lemezen. Az egyik, a Barta Bertalan dala, az ükapám története, ilyen is akart lenni. Hortobágyi juhász volt, aki szerelmes lett a számadó juhász lányába. Eltiltották tőle és elkergették, de a lány is vele ment. Húsz lovassal keresték őket, hogy mindkettejüket megöljék. Így került Barta Bertalan és az egész családom a Vajdaságba. Ez a hortobágyi juhász egy csillagokat olvasó, furulyázó, „fényes" ember volt. Megfogott a történet, amit a nagymamámtól hallottam. Ez a hangulat inkább a „juhász blues", a hortobágyi bolyongás gondolatkörében fogant meg. A másik, Az éjszaka zenéje, amelyiktől megijedhet az, aki például nem jár éjszaka egy réten. Először vannak szokatlan, ijesztő hangok, de azután rájön az ember, hogy ezek ugyanazok, mint amit csodált az ember napközben, a katángokat meg a fehér virágokat. 

- A lengyel trombitással, Piotr Wojtasikkal folytatott együttműködésed már rég nem alkalmi, hiszen egy working bandről, rendszeres közös munkáról van szó.

- Vagy öt évvel ezelőtt odafordult mellém Piotr Wojtasik egy BMC-fesztiválon, utánam játszott, és azt mondta, hogy meghallgatta a koncertemet, és hagyjam meg az elérhetőségemet a trombitatokján, mert az új kvartettjében én leszek a szaxofonos. Ezek után két évig semmi, én meg rég letettem róla, mondván, hogy ez biztos csak egy kedves gesztus volt. És egyszer csak csörgött a telefon, hogy: na, megvan a zenekar, nagyon várlak, mondom a dátumokat! Kérdeztem, hogy mit fogunk játszani? Azt válaszolta, hogy csak a mosolyomat vigyem és a szaxofonomat. Akkor elindult, és azóta is megy ez a dolog. Piotr mint mester és társ fantasztikus. Tavaly meg is jelent az első lemezünk, Amazing Twelve címmel, amin az első szám az én szerzeményem, a White Flowers, és minden koncertet is ezzel kezdünk, ehhez Piotr ragaszkodik. Nagyon komoly szeretet és barátság fűzi össze ezt a négy embert.

Programkereső

Legnépszerűbb

Plusz

„Akik pörgetik a kultúrát” – Itt a Kult50 idei névsora!

A Fidelio idén is összeállította azoknak a művészeknek a névsorát, akik a saját területükön jelentős teljesítményt nyújtottak az előző év folyamán. Ezúttal is tíz kategóriában választottuk ki az alkotókat és alkotócsoportokat védnökeink segítségével.
Klasszikus

Amerikában éppen arról megy a vita, hogy rasszista-e a klasszikus zeneelmélet

De óvatosan ítéljünk a kérdésben, mert nem minden „libsi” mondja, hogy rasszista, és senki nem lesz híve a fehér felsőbbrendűségnek attól, mert szereti Beethovent vagy Wagnert.
Vizuál

Budapest legmesésebb tetőteraszai

A Budapest100 csodája, hogy kinyitsz egy átlagos kaput a bulinegyed közepén és besétálsz egy 1800-as években épült ház ősfás udvarába. Vagy kijutsz egy tetőre és új perspektívát kapsz az egész városról. Galéria!
Fidelio Tours

Művészcsaládok évszázados búvóhelye – Partitúra az Áprily-völgyben

„Megérkezik a busz Visegrádra, néhány jellemző, az autóból is értelmezhető tájkép, plusz drónfelvétel, utána átérünk Tahiba, a Péreli-Tolcsvay művészpár házához…” – így kezdődik a Partitúra Visegrád-környéki kalandozásának forgatási terve. Most szombaton, szeptember 19-én pedig már láthatjuk is a Duna tévén – a szokásos időben, 14.30-kor –, hogyan vendégeskedett Miklósa Erika operaénekes és Batta András zenetudós műsorvezető páros először Péreli Zsuzsa textilművész és Tolcsvay László zeneszerző otthonában.
Plusz

Ők kapták idén a Junior Prima díjakat népművészet és közművelődés kategóriában

A díjátadó rendezvény idén a Docler Irodaházban kapott helyet, ahol a biztonsági előírásokat betartva nyújtotta át a díjakat Árendás Péter, a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem docense, valamint Gattyán György, a Docler cégcsoport alapító-tulajdonosa.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World hír

Íme a járványhelyzet-kompatibilis szórakoztatás: indul a Raktárkoncert-sorozat

Zenei legendák, fesztiválzenekarok és a mulatós zene képviselői is feltűnnek a szeptember 21-től kezdődő sorozatban, amelyet a könnyűzenei ipar támogatására indítottak el.
Jazz/World lemez

Budapesti koncertjének felvételét adja ki lemezen Keith Jarrett

Keith Jarrett 2016-ban a Müpában lépett fel. Most duplaalbumon jelenik meg a teljes improvizációs szólókoncert az ECM kiadónál.
Jazz/World ajánló

Szerdán indul a Fonó születésnapi sorozata

A nyári szabadtéri Teraszkoncertek után az idén 25 éves Fonó egy különleges jubileumi válogatással indítja útjára az évadot. A Fonó25 Folkfőváros szeptember 16-19. között egyfajta mixe a zeneház több kedvelt sorozatának.
Jazz/World guessous mesi

Premier: Guessous Mesi a gyermeki énünkről mesél új dalában

Az egzotikus, népi hangzásvilágáról ismert Guessous Mesi, Junior Príma Díjas énekesnő új dallal és videoklippel jelentkezik szeptember 12-én a Fidelio felületén. "Lüktet a lét" című új dala az anyává válás izgalmas és egyben ismeretlen terepe mellett, a saját belső gyermeki énünk megélését dolgozza fel.
Jazz/World lapszemle

Neves szaklap méltatja a Budapest Music Centert

Hosszú cikkben mutatja be a Budapest Music Centert az egyik legolvasottabb jazz-szaklap, az All About Jazz. Nemcsak magáról az intézményről, hanem a körülötte lévő művészi csoportról és az általuk készített hanglemezekről is szó van az írásban.