Jazz/World

"Szemet kaptunk a szépség látására"

2014.09.30. 07:41
Ajánlom
Kiváló altszaxofonosunk, a tökéletesség keresésének jegyében élő Tóth Viktor idén jelentette meg ötödik szólólemezét. Balladákra épülő programját új, Arura nevű triója adja elő Lukács Miklós cimbalomművésszel és Orbán György nagybőgőssel. A Lengyelországban is népszerű szaxofonost a Budapest Music Center-beli lemezbemutató koncertje előtt új zenekaráról kérdeztük. INTERJÚ

- Az Arura a testi és lelki bajra is gyógyírt adó, képzeletbeli, misztikus növény neve. A harmóniahangszeres kapcsolódás mindig érzékeny terület volt nekem, így azt gondoltam, hogy Lukács Miki személyében igazi partnerre találok. Orbán Gyuri régi kolléga, nagyon jó választás volt. Miki is teljesen más ízt hozott, mint amire számítottam. Sok időt töltünk azzal, hogy ezek a számok miről szólnak. Mindegyiknek nagyon erős képi vagy lelki világa van, nincs sok köze a papíron lefektetett harmóniasorhoz és hangjegyekhez, ezek érzetek inkább. Nagyon fontos volt nekem a zenészek kiválasztásában, hogy olyan lelkialkatú emberekkel próbáljam meg ezt eljátszani, akik megértik, hogy miről van szó. Ezek nem balladák, nem is vagyok benne biztos, hogyha ezeket a számokat mások eljátszanák, akkor jó számok lennének. Lehet, hogy így sem azok, de erre a hangzásra lettek írva, a belső tartalmaim kivetülései. Viszont a játszókra van bízva, hogy milyen érzelmi plusszal töltik meg őket. Először mesélek egy történetet, például hogy mi a kapcsolat a macska és a Hold közt ott a kertben a Cat and the Moon című számban, azután azt mondom, játsszátok el, ahogy gondoljátok. Nekem fontos, hogy ők megnyissák a saját tudattalan emlékképeiket a Holddal és a macskával kapcsolatban, és ne arról beszéljünk, hogy ez egy dm9-es akkord vagy éppen fisz-moll major. Itt a macska meg a Hold a kérdés.

- Ezeket a történeteket, képeket, nagyobb gondolati egységeket megjelenítő számokat hogyan komponálod?

- A lemez címe, a Szemed kincse egy Weöres Sándor-i gondolat, vagyis hogy az egyetlen kincsed a könnyed. Ezzel egyetértek, mert a szomorúságban és az örömben is az egyetlen dolog a könnyünk, amit „cserébe" tudunk adni. A felsőbb létező viszont a szemünkbe a fényt adja. A szemed kincse szerintem a könny és a fény. A lemez egyfajta hálaadás, örömzene, köszönet annak, akitől kaptuk ezt a nagy szerencsét. Nem is annyira azt, hogy számot írhatunk meg koncertezhetünk, esetleg az embereknek örömet okozhatunk, hanem hogy szemet kaptunk a szépség látására. Hogy hallhatom azt a zenét, amit szeretek, vagy hogy láthatom a Tisza csillogását, vagy érezhetem a hársfa illatát. Megnyitottak minket a szépre. Úgy érzem, hogy nekem ezt ünnepelnem kell. Ezért hálaadás minden kompozíció ezen a lemezen. Vannak drámaibb pillanatok is rajta, de azok is örömben gyökereznek.

- Az a benyomásom, hogy ha nem is sötétebb, de mintha kicsit tempóban és tónusban visszafogottabb lenne ez a lemezed az eddigieknél.

- Két szám valóban sötétebb a lemezen. Az egyik, a Barta Bertalan dala, az ükapám története, ilyen is akart lenni. Hortobágyi juhász volt, aki szerelmes lett a számadó juhász lányába. Eltiltották tőle és elkergették, de a lány is vele ment. Húsz lovassal keresték őket, hogy mindkettejüket megöljék. Így került Barta Bertalan és az egész családom a Vajdaságba. Ez a hortobágyi juhász egy csillagokat olvasó, furulyázó, „fényes" ember volt. Megfogott a történet, amit a nagymamámtól hallottam. Ez a hangulat inkább a „juhász blues", a hortobágyi bolyongás gondolatkörében fogant meg. A másik, Az éjszaka zenéje, amelyiktől megijedhet az, aki például nem jár éjszaka egy réten. Először vannak szokatlan, ijesztő hangok, de azután rájön az ember, hogy ezek ugyanazok, mint amit csodált az ember napközben, a katángokat meg a fehér virágokat. 

- A lengyel trombitással, Piotr Wojtasikkal folytatott együttműködésed már rég nem alkalmi, hiszen egy working bandről, rendszeres közös munkáról van szó.

- Vagy öt évvel ezelőtt odafordult mellém Piotr Wojtasik egy BMC-fesztiválon, utánam játszott, és azt mondta, hogy meghallgatta a koncertemet, és hagyjam meg az elérhetőségemet a trombitatokján, mert az új kvartettjében én leszek a szaxofonos. Ezek után két évig semmi, én meg rég letettem róla, mondván, hogy ez biztos csak egy kedves gesztus volt. És egyszer csak csörgött a telefon, hogy: na, megvan a zenekar, nagyon várlak, mondom a dátumokat! Kérdeztem, hogy mit fogunk játszani? Azt válaszolta, hogy csak a mosolyomat vigyem és a szaxofonomat. Akkor elindult, és azóta is megy ez a dolog. Piotr mint mester és társ fantasztikus. Tavaly meg is jelent az első lemezünk, Amazing Twelve címmel, amin az első szám az én szerzeményem, a White Flowers, és minden koncertet is ezzel kezdünk, ehhez Piotr ragaszkodik. Nagyon komoly szeretet és barátság fűzi össze ezt a négy embert.

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Székely Krisztát, Kováts Adélt és a kolozsvári társulatot is díjazta a POSZT

A XVIII. Pécsi Országos Színházi Találkozó szakmai, színész- és közönségzsűrije idén is döntött a fesztivál díjairól. A Kolozsvári Állami Magyar Színházé a legjobb előadásnak járó elismerés, a Fidelio támogatásával átadott legjobb 30 év alatti színésznőnek járó díjat Szakács Hajnalka vehette át. Íme a díjazottak listája!
Zenés színház

DaCapo: lehet kétszer is érdekes ugyanaz a produkció?

Ismerik azt a keserédes érzést, amikor felvirrad egy várva várt esemény utolsó napja? Ezzel ébredtünk ma Miskolcon immár túl operabáron, régi keresztény hagyományokat idéző felvonuláson, és a RockGiovanni második előadásán is.
Zenés színház

10 érdekesség a ma 75 éves Marton Éváról

Június 18-án ünnepli hetvenötödik születésnapját Marton Éva Kossuth-díjas operaénekes, a Magyar Szent István-rend birtokosa, a Corvin-lánc kitüntetettje, a nemzet művésze.
Vizuál

Frida Kahlo személyes tárgyai a Victoria és Albert Múzeumban

A Frida Kahlo: Making Her Self Up (Hogyan építette fel magát Frida Kahlo) című kiállítás több mint 200 tárgyat mutat be a művész mexikóvárosi szülőházából, a Kék Házból, ahol 1954-ben, 47 éves korában meghalt. Festményei július elején Budapestre érkeznek.
Zenés színház

Spontán, közös énekléssel zárult a miskolci operafesztivál

Dupla gálakoncerttel, utcabállal, remek hangulatban ért véget tegnap este a 18. Bartók Plusz. A friss Kossuth-díjas Sümegi Eszter még meg is énekeltette a Miskolci Nemzeti Színház közönségét.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Jazz/World interjú

„Rockopera, csak nem rock és nem opera”

Izgalmas programzenei kísérletbe fogott a Premecz Mátyás Hammond orgonista vezette, idén 10 éves Kéknyúl Band: a bűnügyi filmek világát idézik meg a Müpa színpadán június 20-án, olyan vendégszólistákkal, mint Palya Bea és Sena. Erről kérdeztük Premecz Mátyást.
Jazz/World quincy jones

Andreas Varady nem akar iskolába menni

A magyar származású, csodagyerekként felfedezett gitáros a leghíresebb jazzmagazin, a Downbeat címlapján szereplő cikkben mondja el, miért nem akar a legjobb jazziskolákban továbbtanulni.
Jazz/World lukács miklós

Lukács Miklóssal lép fel Charles Lloyd Budapesten

A tervezettől eltérő helyszínen, a RAM Colosseumban lesz a világhírű amerikai jazzszaxofonos, Charles Lloyd és formációja, a Marvels budapesti koncertje július 1-jén.
Jazz/World ajánló

90 évesen is a legjobbak között a BJC-be látogató Lee Konitz

A Világsztárok a Budapest Jazz Clubban sorozat következő vendége az idén 90 éves Lee Konitz, aki a jazz történetének élő legendája és egyben krónikása.
Jazz/World rustico

Alázattal kísérletezni

Kubinyi Júlia már tizenévesen nyakig benne volt a népzenei koncertéletben, hiszen a Dűvő Zenekar énekeseként rengeteg helyen játszottak. Most izgalmas mérföldkőhöz érkezett, amikor Szokolay Dongó Balázzsal és Zimber Ferenccel közös, Rustico című lemezén újraértelmezték a népi hangzásvilágot.