Jazz/World

"Szemet kaptunk a szépség látására"

2014.09.30. 07:41
Ajánlom
Kiváló altszaxofonosunk, a tökéletesség keresésének jegyében élő Tóth Viktor idén jelentette meg ötödik szólólemezét. Balladákra épülő programját új, Arura nevű triója adja elő Lukács Miklós cimbalomművésszel és Orbán György nagybőgőssel. A Lengyelországban is népszerű szaxofonost a Budapest Music Center-beli lemezbemutató koncertje előtt új zenekaráról kérdeztük. INTERJÚ

- Az Arura a testi és lelki bajra is gyógyírt adó, képzeletbeli, misztikus növény neve. A harmóniahangszeres kapcsolódás mindig érzékeny terület volt nekem, így azt gondoltam, hogy Lukács Miki személyében igazi partnerre találok. Orbán Gyuri régi kolléga, nagyon jó választás volt. Miki is teljesen más ízt hozott, mint amire számítottam. Sok időt töltünk azzal, hogy ezek a számok miről szólnak. Mindegyiknek nagyon erős képi vagy lelki világa van, nincs sok köze a papíron lefektetett harmóniasorhoz és hangjegyekhez, ezek érzetek inkább. Nagyon fontos volt nekem a zenészek kiválasztásában, hogy olyan lelkialkatú emberekkel próbáljam meg ezt eljátszani, akik megértik, hogy miről van szó. Ezek nem balladák, nem is vagyok benne biztos, hogyha ezeket a számokat mások eljátszanák, akkor jó számok lennének. Lehet, hogy így sem azok, de erre a hangzásra lettek írva, a belső tartalmaim kivetülései. Viszont a játszókra van bízva, hogy milyen érzelmi plusszal töltik meg őket. Először mesélek egy történetet, például hogy mi a kapcsolat a macska és a Hold közt ott a kertben a Cat and the Moon című számban, azután azt mondom, játsszátok el, ahogy gondoljátok. Nekem fontos, hogy ők megnyissák a saját tudattalan emlékképeiket a Holddal és a macskával kapcsolatban, és ne arról beszéljünk, hogy ez egy dm9-es akkord vagy éppen fisz-moll major. Itt a macska meg a Hold a kérdés.

- Ezeket a történeteket, képeket, nagyobb gondolati egységeket megjelenítő számokat hogyan komponálod?

- A lemez címe, a Szemed kincse egy Weöres Sándor-i gondolat, vagyis hogy az egyetlen kincsed a könnyed. Ezzel egyetértek, mert a szomorúságban és az örömben is az egyetlen dolog a könnyünk, amit „cserébe" tudunk adni. A felsőbb létező viszont a szemünkbe a fényt adja. A szemed kincse szerintem a könny és a fény. A lemez egyfajta hálaadás, örömzene, köszönet annak, akitől kaptuk ezt a nagy szerencsét. Nem is annyira azt, hogy számot írhatunk meg koncertezhetünk, esetleg az embereknek örömet okozhatunk, hanem hogy szemet kaptunk a szépség látására. Hogy hallhatom azt a zenét, amit szeretek, vagy hogy láthatom a Tisza csillogását, vagy érezhetem a hársfa illatát. Megnyitottak minket a szépre. Úgy érzem, hogy nekem ezt ünnepelnem kell. Ezért hálaadás minden kompozíció ezen a lemezen. Vannak drámaibb pillanatok is rajta, de azok is örömben gyökereznek.

- Az a benyomásom, hogy ha nem is sötétebb, de mintha kicsit tempóban és tónusban visszafogottabb lenne ez a lemezed az eddigieknél.

- Két szám valóban sötétebb a lemezen. Az egyik, a Barta Bertalan dala, az ükapám története, ilyen is akart lenni. Hortobágyi juhász volt, aki szerelmes lett a számadó juhász lányába. Eltiltották tőle és elkergették, de a lány is vele ment. Húsz lovassal keresték őket, hogy mindkettejüket megöljék. Így került Barta Bertalan és az egész családom a Vajdaságba. Ez a hortobágyi juhász egy csillagokat olvasó, furulyázó, „fényes" ember volt. Megfogott a történet, amit a nagymamámtól hallottam. Ez a hangulat inkább a „juhász blues", a hortobágyi bolyongás gondolatkörében fogant meg. A másik, Az éjszaka zenéje, amelyiktől megijedhet az, aki például nem jár éjszaka egy réten. Először vannak szokatlan, ijesztő hangok, de azután rájön az ember, hogy ezek ugyanazok, mint amit csodált az ember napközben, a katángokat meg a fehér virágokat. 

- A lengyel trombitással, Piotr Wojtasikkal folytatott együttműködésed már rég nem alkalmi, hiszen egy working bandről, rendszeres közös munkáról van szó.

- Vagy öt évvel ezelőtt odafordult mellém Piotr Wojtasik egy BMC-fesztiválon, utánam játszott, és azt mondta, hogy meghallgatta a koncertemet, és hagyjam meg az elérhetőségemet a trombitatokján, mert az új kvartettjében én leszek a szaxofonos. Ezek után két évig semmi, én meg rég letettem róla, mondván, hogy ez biztos csak egy kedves gesztus volt. És egyszer csak csörgött a telefon, hogy: na, megvan a zenekar, nagyon várlak, mondom a dátumokat! Kérdeztem, hogy mit fogunk játszani? Azt válaszolta, hogy csak a mosolyomat vigyem és a szaxofonomat. Akkor elindult, és azóta is megy ez a dolog. Piotr mint mester és társ fantasztikus. Tavaly meg is jelent az első lemezünk, Amazing Twelve címmel, amin az első szám az én szerzeményem, a White Flowers, és minden koncertet is ezzel kezdünk, ehhez Piotr ragaszkodik. Nagyon komoly szeretet és barátság fűzi össze ezt a négy embert.

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

Apukák, korhelyek, Alberich, gonosz vagy borvirágos pasik

Nem is igazi basszus, inkább bariton, mondja magáról. De nem is ez a lényeg, hanem az, hogy a legjelentősebb operajátszó helyekre hívják. Pünkösdkor például Salzburgba, de az alábbi beszélgetéshez is Párizsba telefonáltunk. Márciusban A Mester és Margarita premierjén láthatjuk színpadon.
Klasszikus

A 94 éves Kurtág György Mozartot játszik – VIDEÓ

Feleségének, Mártának tett ígéretét teljesíti be azzal, hogy február 19-én előadja Mozart F-dúr szonátáját a BMC-ben.
Klasszikus

Richter, Ojsztrah és Rosztropovics közös Beethoven-felvétele, ami borzalmasan sikerült

Maga Richter is azt mondta rá, nem hajlandó vállalni, de nem volt mit tenni, az EMI klasszikus zenei supergroup-ot álmodott magának.
Zenés színház

Vitray Tamás Händel-operában lép színpadra

Nem mindennapi operabemutatóval készül idei évadára a Szegedi Szabadtéri. Händel vígoperai jellegű művében, az Agrippinában Mester Viktória és Ludovik Kendi mellett Vitray Tamás is színpadra lép.
Plusz

9,3 milliárd forintot kaptak tavaly a zeneszerzők

2019-ben több mint 17 ezer új dal született és közel 14 ezer magyar szerző részesült jogdíjból. Minden korábbinál több jutott a hazai alkotóknak, mint a külföldieknek: közel 5 milliárd Ft jogdíjat kaptak egy év alatt. Az Artisjus szerzői egyesület közzétette 2019-es zenepiaci statisztikáit.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World ajánló

A jazz nagyágyúi érkeznek a Müpába

A jazz élő legendái, Roy Ayers, Lee Ritenour, Dave Grusin, Kamasi Washington és Wynton Marsalis érkeznek a Müpa Jazztavasz sorozatába.
Jazz/World ajánló

Új szenzációk és nagy visszatérők a 2020-as Szigeten

A napokban nyilvánosságra hozta első 80 idei fellépőjének névsorát a Sziget. A teljesség igénye nélkül kicsipegettük belőle a szívünknek legkedvesebb tízet. Akiket szerintünk botorság lenne kihagyni.
Jazz/World portré

Genesis-szel és anélkül: Peter Gabriel a feltűnő jelmezektől a filmzenékig

A Genesis együttes első énekese, aki szólóban is mindent elért, amit ebben a szakmában el lehet. Peter Gabriel február 13-án ünnepli hetvenedik születésnapját.
Jazz/World ajánló

Hallotta már élőben a VOLOSI-t?

A Fonó meghívására érkezik Budapestre a lengyel világzene egyik vezető formációja, a VOLOSI, akik a 2017-es, Katowiczeban megrendezett WOMEX-en (World Music Expon) felléptek a nyitókoncert programjában is.
Jazz/World interjú

„Nem elég tökéletesen játszani – egyéninek kell lenni”

Mogyoró Kornél az egyik legkeresettebb magyar ütőhangszeres, legközelebb március 7-én a GetCloser Jazz Fesztiválon, egy nagyszabású koncert keretében hallhatjuk őt a Richard Bona, Alfredo Rodriguez és Pedrito Martinez alkotta trió előtt.