Jazz/World

Szirtes Edina Mókus: "Az anyanyelvem a komolyzene"

2013.06.22. 07:06
Ajánlom
A hegedűművészként és zeneszerzőként is ismert énekesnővel az akusztikus hangszer nem ideális környezetben való megszólaltatásáról, zenei példaképekről és kedvenc lemezekről, valamint emékezetes fellépésekről is beszélgetett Párniczky András. INTERJÚ

- Egy olyan hegedűs esetében, aki gyakran szerepel hangosan megszólaló felállásokban (például dobosok mellett), alapvető kérdés, hogy miként oldja meg hangszerének az akusztikai problémáit. Vesz-e erősítőt, elkezdi-e az elektromos hangját fejleszteni, vagy hangszerén akusztikusan gyakorol és a hangerő kérdését teljes egészében a technikusokra bízza.

- Szecsődi Ferenc tanítványaként végeztem mint klasszikus hegedűs. Kiegyenlített, telített, egyenletes hangképzést tanultam, számomra a hegedű hangja az olyan, amit Itzhak Perlman szólaltat meg. Hogy térhetnék el ettől? Ezzel együtt igen korán elkezdtem improvizálni, legelőször Juronics Tamás felkérésére, a Csodálatos mandarin előtt. Írtam is számokat, de mégis az anyanyelvem a komolyzene. Az összes többi dolgot ehhez tanultam hozzá: természetes például, hogy ha egy bolgár vagy más népzenét gyakorlok, akkor a vonót is próbálom másképp tartani, mint ahogy megszoktam.

- Hogy tudod akkor megoldani egy akusztikus hangszer számára nem túl ideális környezetben ennek a hangnak a megszólaltatását?

- Ez mindennapi küzdelem. Van egy nagyon jó mikrofonom, ami direkt hegedűre és ilyen helyzetekre lett kifejlesztve. Sokat segít, de azért nem tökéletes. Amikor a vonósnégyesemmel játszom, akkor tudom igazán azt a fajta hangképzést használni, amit gyerekkorom óta fejlesztek. A koncertfelvételeket visszahallgatva sokszor rájövök, hogy úgy játszottam, mint egy őrült, hiszen ilyenkor teljesen másképp hallom magamat, mint akusztikusan. A fülmonitor bizonyos szempontból megoldás, annak segítségével legalább én jól hallom a játékomat, de ez még mindig nem oldotta meg a többi zenész számára a problémát. A megoldás az szokott lenni, hogy lehetőség szerint a dobot elszigeteljük egy plexi fallal.

- De így állandóan ki vagy szolgáltatva a technikusoknak.  

- Ez teljesen így van! Vettem egy öthúros elektromos hegedűt direkt ilyen célra Frankie Látótól, de még nem tudom hol is lehetne igazán használni. Pont néhány hete játszottam Kézdy Lucával, aki szintén hegedűs és kifejezetten járatos a hegedű erősítésében. Én is használok loopert, azaz ismétlő effektet és van egy pedálom, ami harmonizerként is funkcionál, de én ezeket inkább az akusztikus hang kiegészítéseként használom, nem önálló elektromos hangként. Luca hozzám képest futurisztikus hangzásokat szólaltat meg időnként, ahogy Lantos Zoltán is, aki a példaképem. Az ideális az lenne, ha az ő világukat tudnám ötvözni az általam etalonnak tartott hangszerhanggal, akár élőben is.

- Amennyiben lehetőség nyílna rá, hogy találkozz egy zenésszel akár kortársaid közül, akár a múltból, ki lenne az?

- Bartók Béla és a még élők közül Arvo Pärt. Látni Bartókot, beülni egy órájára, vagy hallani őt játszani csodálatos lenne, ahogy egy Bartók-darab megtanulása is az. Az ő muzsikája egyszerre szabadítja fel a gondolataimat, nyújt megoldást a problémáimra, mutatja az elviselhetetlen mélységet és a legszentebb igazságot. Arvo Pärt megosztja zenei világával az embereket, de annak - én is ezek közé tartozom - aki szereti, az érzelmeken túli érzések kifejezését jelenti. Megmutatja az elviselhetetlen fájdalmat, de úgy, hogy közben megóv minket hallgatókat és felemel.

- Felsorolnál olyan lemezeket, amik a legnagyobb hatással voltak rád?

- Megpróbálom időrendi sorrendben: Michael Jackson Off the Wall, Pangea Live at Music Academy, Bobby McFerin Bang! Zoom, Bobby McFerin Beyon Words, ekkor olyan tizenhét éves lehettem, és ezzel egy időben a Bartók Concerto. Zbigniew Preisner - Requiem for my Friend, őt onnan lehet ismerni, hogy Kieslowski lengyel filmrendezővel dolgozott együtt, ezt a művet az ő halálakor komponálta. Ezt követte Arvo Pärt Tabula Rasa című lemeze. Majd Lantos Zoltán több albuma, sőt vele volt szerencsém együtt is játszani. Rajta keresztül szerettem meg az indiai zenét, és kezdett el érdekelni az a fajta díszítés, amit Indiában használnak, akár a hangszereken, akár az énekben.

- Amikor énekelsz, tudatosan használod a hangod?

- Sosem akartam énekes lenni, már gyerekkoromban is inkább zeneszerző szerettem volna lenni. Még csak nem is hegedűs. Eleinte semmi tudatosság nem volt benne, egyszerűen csak rengeteg zenét hallgattam és énekeltem a felvételekkel. Sokszor van, hogy hallok valamit belül, amit megpróbálok megszólaltatni. A díszítések megszállottja vagyok. A bolgár, a cigány, az afro-amerikai, az arab hangképzés az, amit igazán szeretnék megtanulni. A hangszín is a díszítésektől változik.

- Ezekből a népzenei hangképzésekből te megpróbálod az esszenciát kivenni, amikből benned majd összeáll valamilyen új hangzás, vagy kizárólag autentikusan használod fel őket?

-Nem tudom igazán letenni egyik mellett sem a voksot egyelőre. Annyiféle zenei környezetben dolgoztam, hogy néha már magam sem tudtam, mi vagyok igazából. Ezért kellett elkészítenem, egyedül feljátszanom a Tao-t, hogy halljam a saját hangomat. Van, amikor tudatosan keverek zenei stílusokat, de azért jó lenne, ha szükség esetén el is tudnám különíteni ezeket.

- Fel tudnád idézni a legjobb és a legrosszabb színpadi élményedet?

- A legrosszabb az, ha indokolatlanul vagyunk ügyetlenek. Fehérváron játszottunk mintegy főpróbaként egy nagy Müpa-beli koncertünk előtt. Nagyon nehéz volt az anyag, és szinte mindent elrontottunk, amit lehetett. Ezt be is vallottam a közönségnek, kár lett volna tagadni. Borzasztó volt. A legjobb pedig az, amikor az embert váratlan szeretettel, nyitottsággal hallgatják. Egy ilyen alkalom volt például még régen, tanuló éveim alatt, amikor Kapolcson léptünk fel. Olyan nagy sikerrel fogadtak minket, hogy mindannyian sírtunk a meghatottságtól.

- Végezetül áruld el mi volt életed első saját hangszere, és mivel bővítetted legutoljára a hangszereid sorát.

- Az első egy furulya volt az óvodában és egy nyolcados méretű hegedű: ezeket egyszerre kaptam. Legutóbb pedig, körülbelül egy fél éve egy gadulkát vettem Szőke Szabolcs segítségével. Mivel a Szabi megszólaltatta, ezért tudom, hogy szól, de sajnos nekem azóta sem sikerült mást, mint nyekergést kihoznom belőle. Sokféle hangszerem van, de ez az első, amit ennyire nehéz bejátszanom.

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Pedro Almodóvar elkészítette élete legszemélyesebb filmjét

Élet és film szétválaszthatalanul összegabalyodik Pedro Almodóvar legújabb alkotásában. Egy héttel a cannes-i bemutató után itthon is látható a Fájdalom és dicsőség Antonio Banderas és Penelope Cruz főszereplésével. Kritika.
Klasszikus

Hogyan találkozott Gustav Mahler és Sigmund Freud?

Mahler többször is időpontot kért a pszichoanalízis atyjához, de legmondta az első hármat. De miért kereste meg a hírhedt Freudot egyáltalán?
Vizuál

Leonardo da Vinci figyelemzavaros és hiperaktív volt, és egyszerre volt ez áldás és átok életében

Legalábbis egy újabb kutatás szerint, amely a figyelemhiányos hiperaktivitás-zavarral (ADHD) magyarázza Leonardo állandó halogatását.
Klasszikus

Ezért érdemes Schumannt hallgatni Várjon Dénes szerint

Május 25-én és 26-án utolsó két fejezetéhez ér a Schumann összes zongorás kamarazenéjét megszólaltató sorozat a Zeneakadémián. Várjon Dénes elmondja, miért játssza olyan szívesen a zeneszerző műveit.
Vizuál

Mától tudjuk megcsodálni a frissen vásárolt Renoir-aktot

A Szépművészeti Múzeum augusztus 20-ig kamarakiállításon mutatja be a gyűjtemény elmúlt száz évének legértékesebb szerzeményét.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World ajánló

Ülj föl a balatoni jazzhullámokra! – Jön az első Babel Jazz Fesztivál

A Babel Sound világzenei fesztivál szervezői ezúttal a jazz műfaján belül teremtik meg azokat az ünnepi találkozásokat, amik immár a Babel védjegyét jelentik. Május 27. és 29. között Budapesten, május 30-tól június 1-ig pedig Balatonbogláron várnak az izgalmas hazai és külföldi együttesek.
Jazz/World ZSIMÜ 2019

A gothic metál egyik legnépszerűbb énekesnője a Zsidó Művészeti Napokon

Izgalmas zenei fúzióval érkezik az idei Zsidó Művészeti Napokra Moran Magal izraeli származású énekesnő.
Jazz/World interjú

„Aki azért lépi át ajtaja küszöbét, hogy a maga igazát bizonyítsa, könnyen pórul jár”

Berecz András mesemondó, énekes ezúttal a szövevényes görög mitológia labirintusában és a görög népdalokban keresi az igazságot, test és lélek harmóniáját. Síp és lant - Tisztelet Arisztotelésznek című estje május 26-án látható a Nemzeti Színházban. Interjú.
Jazz/World kritika

Omara, a napfény hangja

Omara Portuondo, a Buena Vista Social Club egykori dívája valószínűleg utolsó koncertjét adta Budapesten május 18-án és 19-én, amin beteljesítette az összes Kubáról alkotott pozitív előítéletünket: napfényt hozott az esős budapesti vasárnapba.
Jazz/World ajánló

Zeneünnep - Pop, swing, klezmer

Szűcs Gabi, Falusi Mariann és Váczi Eszter közös koncertje június 1-jén,19 órától látható a MOMkult Színháztermében, a Zsidó Művészeti Napok keretében.