Két alkalmat is szolgál az izgalmas, kétzenekaros avantgárd koncert. A tavaly indult Polyphony az év derekáig tartó magyar soros EU tanácsi elnökség előtt tiszteleg, többnyire világzenei és hasonló zenekarokat hívnak a tagállamokból egy stílusban, felfogásban hozzájuk közel álló magyar produkció mellé. Az A38 hajó, amelyik nemrég ki is bővült, „legfontosabb lelki rokonával, kedvencével" ünnepli születésnapját. A világ vezető avantgárd dzsesszmuzsikusaiból verbuválódott Peter Brötzmann (Chicago) Tentet + 1 a kortárs szabad zene egyik csúcsa. Brötzmann megkerülhetetlen egyénisége az egyetemes jazztörténetnek. Az avantgarde és a free jazz illetve zajzenék úttörőjeként a hatvanas évek vége óta meghatározó egyéniség, A szabad improvizációs hullám egyik első nagy alakja, előadásai máig nem vesztettek lendületükből. Az All Music megbízható bemutatója szerint Brötzmann az Albert Ayler-követő free fűvósok táborába sorolható, akik az improvizáció dallamvonalának mélységet is tudnak adni, és érzékenységet is fel tudnak mutatni. Az őserő Brötzmannból kitörő megnyilvánulásaiba egy kevésbé technikás szaxofonos azonnal belesápad. Persze az A38 szervezőinek eme ritka jelzése zenei preferenciáikat illetően nem csak Brötzmann személyének szól, hanem annak a focicsapatra való rettenetes muzsikusnak, akik a tentett plusz egy főbe belefértek. Ha csak a névsor elejét, a szaxofon szekciót nézzük (Ken Vandermark, Mats Gustafsson, Joe McPhee - utóbbi át-át pártol a rezekhez, ahogy a többiek is több hangszert szólaltatnak meg egymás után), már egy all-star csapat körvonalai bontakoznak ki. Apropos, a tárogató nem a budapesti fellépés kedvéért került a listára Brötzmann neve mellé, már több mint egy évtizede használja rendszeresen, mint például a Broken English című lemezen.
A Polyphony sorozat koncepciójának megfelelően a melléjük társított, velük egy felfogásba tartozó magyar zenekar vezetője Grencsó István, akit nem kell a Fidelio olvasóinak külön bemutatni, hiszen munkásságának újabb és újabb fejezeteiről rendszeresen hírt adunk, és ő lesz Hangszerelem című rovatunk következő interjúalanya is. Szabad zenei szelleme, irányzatoktól, divatoktól, iskoláktól független, öntörvényű gondolkodása, s nem utolsó sorban a hangszeréhez fűződő viszonya a legjelentősebb hazai zenészek közé sorolja műfajában. Leginkább maradandót talán azon műveivel alkotott, melyekben hatvanas évekbeli slágerek, keringők, sanzonok újraértelmezéseit kísérli meg. Ezúttal egy olyan kvartettel lép fel a hajó pódiumára, ahol egyébként rendszeres vendég, amelyet régi partnereivel működtet, és amely a Kollektív egyik műhely-jellegű kiadásának tekinthető.
A sorozat állandó támogatóin kívül a különleges műsort a hajó a Goethe Intézet és a Ultrahang Foundation támogatásával állítja színpadra.
Április 30, 19:00
Peter Brötzmann Tentet + 1 (DE/USA/NOR)
Peter Brötzmann - tárogató, klarinét, alt- és tenorszaxofon, Johannes Bauer - trombon, Jeb Bishop - trombon, Per Åke Holmlander - tuba, Fred Lonberg-Holm - cselló, elektronika, Kent Kessler - bőgő, Michael Zerang - dob, Paal Nilssen-Love - dob
Grencsó Kollektív Töltelék
Grencsó István - szaxofon, Hans van Vliet - harsona, Benkő Róbert - bőgő, Miklós Szilveszter - dob