Jazz/World

Tálas Áron: „A jazz egy önképző szakkör”

2018.04.02. 09:53
Ajánlom
A 27 éves multiinstrumentalista, zeneszerző az egyik legfoglalkoztatottabb szereplője a magyar jazz-színtérnek. Két fő hangszere, a dob és a zongora mellett basszusgitározik és énekel is – nem akárhogyan. Márciusban megjelent lemeze, a Little Beggar kapcsán beszélgettünk.

- Nehezen tudtunk időpontot egyeztetni, hiszen folyamatosan tanítasz, próbálsz, koncertezel. Mikor marad időd az alkotásra, gyakorlásra és hogyan tudod megőrizni a zenéléshez szükséges szellemi frissességedet?

- A mentális készülés egész nap zajlik, hiszen a zenészek legtöbbször egész nap azon agyalnak, hogy a fontosabb koncerteken mit fognak csinálni. Gyakorolni pedig általában akkor szoktam, ha nem jön az egyik tanítványom, vagy éjjel, ha még nem köpöm ki a tüdőm.

Egyébként van egy fáradtsági agyhullám, ami még jó

hatással is van a zenélésre: ilyenkor már a saját feladatomra nem is tudok koncentrálni, ugyanakkor jobban hallgatóvá tudok válni.

Mintha kijjebb zoomolnék, ezáltal újra lehet értelmezni az adott pillanatban a zenekarban betöltött szerepemet. Az lenne az ideális, ha ez fáradtság nélkül is menne.

Tálas Áron

Tálas Áron

Olyan, mintha több ember lakna benned: nemcsak több hangszeren játszol magas színvonalon, de már a két saját formációd – A Tálas Áron Trió és a Flight Modus – is teljesen más zenei világot képvisel. Hogyan tudsz belehelyezkedni ennyire eltérő zenei világokba?

- Én a jazzbe is belehelyezkedtem.

Viszonylag későn, 17 éves korom környékén kezdtem foglalkozni ezzel a műfajjal, ráadásul a dob felől jöttem, egyáltalán nem akartam jazz-zongorázni.

A doborientált dolgok mindig vonzottak – ennek a lenyomata a Flight Modus nevű groovos formációm. A jazzben viszont kellett egy jó idő, mire meghallottam azt a lüktetést – például egy swing zenében -, ami a hip-hopot, vagy más tánczenét jellemzi. Ha nem tanultam volna dobot, akkor nem nyílt volna ki a fülem erre.

- Arra gondolsz, hogy a ritmika felől közelíted meg a zongorázást is?

- Meg az egész zenét. Ha beraksz valakinek egy bebop számot, akkor valószínűleg csak fura hangokat, akkordokat és értelmezhetetlen alapot fog benne hallani. Nem gondol arra, hogy ez akár tánczene is lehetne. Pedig ha ritmikai szemszögből nézem a bebopot akár, nagy hasonlóság van tánczenékkel.

- Úgy tűnik, mintha mára mégis a zongora lenne a fő hangszered.

- Talán azért, mert nagyobb szükség volt erre azokban a zenekarokban, ahova meghívtak játszani. De nem volt ilyen döntésem, hogy többet fogok zongorázni, és kevesebbet dobolni. Lehet, hogy az számított, a jazz tanszakon belül először a zongorát végeztem el, és csak utána a dobot.

De már az első évben is tudtam, hogy a jazztanszak főleg a kapcsolatszerzésre való.

Tálas Áron

Tálas Áron

- Nem tudtál újat tanulni az egyetemen?

De. Kiváló tanárok tanítanak, akiknek a mai napig sokat köszönhetek, mint pl. Binder Károly, Oláh Kálmán, Berdisz Tamás vagy Borbély Mihály, aki még diákkoromban elhívott a zenekarába Szabó Dániel helyére.

Izzadtam is az első próbán... Akikkel ma játszom, javarészt a jazztanszakon ismerkedtünk meg, ezért is volt különösen fontos ez az időszak. Viszont az is igaz, hogy a jazz alapvetően egy önképző szakkör. Ez nem olyan, mint egy sportolónál, akinek bizonyos idő alatt bizonyos eredményt el kell érnie, hanem csak iránymutatást kapunk, és nekünk kell felfedezni a saját utunkat.

- És mi a helyzet az énekléssel? Ifj. Tóth István gitárossal közös duótokban énekelsz és fantasztikusan scattelsz, improvizálsz.

- Ez a hobbim, persze részben azért is szerettem volna énekelni, mert ez hangszeresként sokkal könnyebben tud menni, mint egy olyan énekesnek, aki nem játszik hangszeren.

Az én kedvenc énekeseim mind játszanak hangszeren is: Nat King Cole vagy Chet Baker.

És ez nem csak a scatben nyilvánul meg, hanem a téma eléneklésénél is: egyszerűen érződik, hogy pontosan tudják, mi megy alattuk a kíséretben. Mindenesetre lehet, hogy majd csinálok olyan lemezt, amin énekelek is, de egyelőre vannak fenntartásaim. Túl jól ismerem a korlátaimat, és foglalkoznom kellene vele technikai szinten is.

- Nemrég egy cikkben a triód összes tagja (Gyárfás Attila dobos, Barcza Horváth-József bőgős) felsorolta a kedvenc zenéit, és feltűnően nagy volt nálad a műfaji szórás: a Linkin Parktól az örmény jazz-zongorista, Tigran Hamasyanig szerepeltek rajta számok. Tényleg ennyi féle zenét hallgatsz?

- Ezt kétoldalról lehet megközelíteni. Gyerekkoromban nem hallgattam jazzt, meg klasszikus zenét, hanem Linkin Parkot, meg System of a Downt. És később jött be az a vonal, hogy a jazz miatt kinyílt a fülem más dolgok felé is – onnantól kezdve már a Linkin Parkot is más füllel hallgattam. Nem akartam egy vonalat húzni, hogy ezek a zenék soha nem léteztek az életemben. Valószínűleg Tigrannál, vagy a bőgős Avishai Cohen régebbi albumain is azért vannak rockzenei lenyomatok, mert ők is ezt hallgatták fiatalabb korukban, és ezt vállalják is.

Én a Flight Modusban élem ki ezt az énemet: ebben a zenében a jazz inkább csak szemléletként jelenik meg, de ez nem igazán jazz.

Szeretem például a Jojo Mayer zenéjét, és arra is rá lehet mondani, hogy jazz, de az igazából egy sima groovos tánczene. Szerintem a jazz inkább csak egy szemléletmód a tekintetben, hogy akármilyen zenét játszunk, az nincs teljesen bezárva, hanem lehet máshogy játszani, alakítani rajta.

Tálas Áron Trió

Tálas Áron Trió (Fotó/Forrás: Sztraka Ferenc)

- Az új lemezedhez írt kísérőszövegében Pallai Péter eljátszott a gondolattal, hogy ha New Yorkban élnél, mekkora figyelem övezne mára világszerte. Vannak is nemzetközi kapcsolataid, első lemezedet egy japán kiadó gondozta, bekerültél a Montreux-i jazz-zongora verseny döntőjébe. Nem gondolkodtál még azon, hogy külföldön építesz karriert?

- A gyakorlatban ez elég bonyolultAmikor kiadót kerestem az első lemezemhez, írtam vagy 30 levelet, és összesen két helyről jött válasz, egy nemleges, és egy, akik végül ki is adták a lemezemet. Talán ha írnék ötvenezer booking cégnek, akkor lehet, hogy egy válaszolna. De olyan úgysincs, hogy küldök egy booking cégnek anyagot, és akkor ők egyszer csak elkezdenek foglalkozni velem. Hanem hallottam olyanról, hogy be lehet fizetni egy összeget, és ezért ők garantálnak bizonyos számú koncertet. Most, hogy két lemezünk van, talán el is kezdem körüljárni ezeket a lehetőségeket.

- Nemrég mutattátok be a trió új lemezét, a Little Beggart, ami a BMC Recordsnál jelent meg. Mire utal a lemez címe?

- Ez egy nem annyira jó fordítása a kis betyárnak. Benne van a magyar hagyomány, a népzenei elemek használata. De ez nálam inkább egy attitűdöt jelent, nem pedig konkrét zenei utalásokat. Egyébként korábban tudatosan próbáltam a zenémbe beleoltani a magyar népzenét, de valahogy akkor nem volt normális ötletem. Csak akkor lett, amikor egyszerűen csak egy számot akartam írni, és utólag hallottam benne.

Ha az ember olyan zenéket hallgat, ami tetszik neki, az akaratlanul is meg fog jelenni a zenéjében – de ha nem, az se baj. Ezt nem szabad erőltetni.

- Bartókot, Kodályt, vagy autentikus népzenét is hallgatsz?

- Kodályt és Bartókot játszottam a klasszikus zongora tanulmányaim alatt, meg elkezdtem népzenét hallgatni. Sokszor meg sem bírtam hallgatni, mert teljesen más rendszerben van, mint a jazz. Semmi olyan zenéhez nem tudtam kötni, amit addig tanultam. De aztán elkezdtem hallani benne azokat a dolgokat, amik most már megcáfolhatatlanul tetszenek: egy-egy dallam megformálása, vagy egy hajlítás – ezeket bele lehet tenni egy jazzes környezetbe is, csak mindig figyelni kell az arányokra.

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Nem a szokásos nemzeti ünnep – Tízezres tömeg ment utcára a független Színművészetiért

Háborút nem vívtak, de seregüket felvonultatták a színművészetisek. Hol klasszik tüntetés, hol ’56-ra emlékező előadás volt az ünnepnapra hirdetett megmozdulás, amin több mint tízezren vehettek részt.
Klasszikus

Bach gitárrajongóknak, gitár Bach-rajongóknak – interjú Marcin Dyllával

Idén először rendeznek online gitárfesztivált Magyarországon. A Budapesti Nemzetközi Gitárfesztiválon ebben az évben a V4 országok nagyjai adnak szólóestet. Közülük a tizenkilencszeres versenygyőztes lengyel gitárművésszel, Marcin Dyllával beszélgettünk.
Vizuál

Saját agyműtétjéről készített fotósorozatot a Capa-nagydíj nyertese

„Nem tudtam, mi történik velem. Megijedtem, tanulmányoztam, mostanra elfogadtam” – írta Neogrády-Kiss Barnabás fotós.
Tánc

Egy valódi danseur noble – Balázsi Gergő Ármin a Kult50-ben

Fiatal kora ellenére díjak egész sorával büszkélkedhet a Magyar Nemzeti Balett principálja, Balázsi Gergő Ármin, aki 2019-ben „Az évad legjobb férfi táncművésze” cím mellett megkapta a Junior Prima Díjat is.
Fidelio Tours

Egy polgári életforma szellemi lenyomatai - Baján kalandozik a Partitúra

„Ahogy a Duna-parton, a leszakadó, agyagos parton látod, hogy mikor van áradás, mikor van agyagos lerakódás, ebben a házban is így, 150-200 esztendő óta hol fellobbant az olajmécs, hol elhalványult, majd újratöltődött…” Ifj. Éber Sándor írta ezt a családi házukról. Bajai festőművész dinasztia az övék. Ma az Éber-emlékházban őrzik id. Éber Sándor és két gyermeke, Sándor és Anna hagyatékát: festményeken, rajzokon, szobrokon kívül a család hely- és irodalomtörténeti dokumentumait, és bácskai, sárközi néprajzi, népművészeti tárgyakat is. Itt is forgatott a Partitúra stábja. A bajai műsor október 24-én, szombaton, a szokásos időben, 14.30-kor látható a Duna tévén.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World lemez

Megjelent a Nagy Emma Quintet új lemeze

A folyamatos változásról szól a Nagy Emma Quintet új, második lemeze. A Bartók Konzervatórium növendékeiből alakult formáció október 27-én mutatja be a Low Frequency Oscillator című anyagot a fővárosi Opus Jazz Clubban.
Jazz/World ajánló

Élvezze a fotelból a legnevesebb gitárművészek koncertjeit a Budapesti Nemzetközi Gitárfesztiválon!

A V4 országok nemzetközi hírű művészeire fókuszál idén november 2-7. között a Budapesti Nemzetközi Gitárfesztivál. Olyan kiválóságok adnak koncertet, mint Marcin Dylla (PL), Pavel Steidl (CZ), Karol Samuelcik (SLO) és Csáki András (HU) és bemutatkoznak remek fiatal művészek is.
Jazz/World hír

Keith Jarrett agyvérzést kapott, soha nem léphet pódiumra többé

A jazzlegenda 2017-ben játszotta utolsó koncertjét, azóta nem állt közönség elé. A New York Timesban megjelent riport szerint két agyvérzés után részlegesen lebénult.
Jazz/World interjú

Nagy Emma: Akik minket kedvelnek, nyitottak a változásra

A Nagy Emma Quintet már az alapítás évében, 2018-ban alakult elnyerte a II. Belvárosi Jazzverseny fődíját, a következő évben pedig a Müpa Jazz Showcase szakmai díját. Eközben megjelent első lemezük Set to Face címmel, amellyel felléptek a Müpa, a Sziget Fesztivál és az Opus Jazz Club színpadán is. Idén az NKA Hangfoglaló Program jóvoltából elkészítették második, LFO (Low Frequency Oscillator) című albumukat. A zenekar énekesnője, Nagy Emma a Fidelio.hu-nak mesélt. Október 24-én a Partitúra kulturális kalandtúra bajai adásában a Duna tévén a Novák Péter által rendezett videóklipje is megtekinthető.
Jazz/World ajánló

Balkáni hév, magyar népdal és cigány hallgatók – Bemutatjuk az idei WOMEX fellépőit

Öt magyar együttest mutatunk be az idei WOMEX-ről, akiket élőben hallhat a Müpában. Ők a hazai világzene fűszerei: izgalmas és színes előadók, egyik lábukkal a tradícióban, másikkal a modernitásban.