Jazz/World

Tálas Áron: Az Artisjus-díj motiváció

2020.03.09. 16:05
Ajánlom
Féltucatnyi formációban zongorázik és dobol, 2018-ban jelent meg saját triójának második lemeze, idén pedig Artisjus-díjjal jutalmazták mint az év könnyűzenei alkotóját. Tálas Áront a díj kapcsán villáminterjúban kérdeztük.

Vagy féltucat formációt felsorolhatunk, amiben játszol. Alapelemed, hogy ennyi irányba dolgozol?

A jazz-zenészek életének velejárója ez az sokfelé figyelés, nem is nagyon tudok olyan embert, aki beszállt egy zenekarba – mondjuk a húszas évei elején –, és azóta is csak abban játszik. Nem mondanám, hogy kényszerpálya ez, hiszen mindegyiket szeretem, de természetesen a saját szerzeményeim megírása a legfontosabb. A tavalyi évben kevesebbet foglalkoztam ezzel, úgyhogy az Artisjus-díjat most egyfajta motivációnak is tekintem. Nem számítottam a díjra, de persze nem is ezért csinálja az ember.

Artisjus-díjat érdemelt a Fábián Juliról készült dokumentumfilm

Kapcsolódó

Artisjus-díjat érdemelt a Fábián Juliról készült dokumentumfilm

Tátrai Tibort életműdíjjal, Oláh Kálmánt az év zeneszerzője, Hujber Szabolcsot pedig az év szövegírója címmel jutalmazták az Artisjus 2020-as díjainak átadóján hétfőn Budapesten.

Azt nyilatkoztad egy helyen, hogy több a jó zenész, mint a jó zeneszerző. Pedig a jazzben nem válik el olyan élesen a két szerep.

Az improvizációban fontos, hogy az adott pillanatban hogyan nyilvánulunk meg „spontán zeneszerzőként”. De maga a számírás, zeneszerzés képessége – főleg arányérzék terén – tényleg megtizedeli a jazz-zenészek számát.

Hogy kezdődik nálad a komponálás?

Sokszor a zongoránál, mikor „csak úgy” leülök improvizálni, játszogatni, és ha születik használható ötlet, akkor azt felveszem. De egy jó dallamot akár a buszon vagy az utcán is ki lehet találni, és gyakran a hangszernél komponált ötleteket is „utólag letesztelem” az utcán dúdolgatva, mert volt már dallam, ami így kihullott.

Műfajhoz kötöttek a zenei ötletek?

Nincsenek műfaji korlátok.

Nálam különösen jellemző, hogy mindegy, honnan származik egy ötlet, ha megfog egy dallam, egy ritmika vagy egy hangulat, az lenyomatot hagy a szerzeményeimen is, sokszor tudat alatt.

Egyébként nem is jazz-zenészként kezdtem, a rock világa fogott meg először.

Dobosként kezdtél. Dave Grohl mondta, hogy ő például ütőhangszernek tekinti a gitárját, egy-egy húrt a dobszerkó egy-egy elemének feleltet meg. Ha a zongoránál ülsz, akkor is fontos a ritmus?

Nem a dobot szeretném imitálni, de szerencsés, hogy dobosként kezdtem. Minden hangszernél egyaránt fontos a ritmus. Mulgrew Miller jazz-zongorista mondta, hogy mindegy, milyen hangszeren játszol vagy énekelsz, annak egyedül magában kell hordoznia a lüktetést.

Feldobnék néhány együttest és nevet, akikkel együtt zenélsz. Mondj róluk valamit, kérlek! Elsőként a Lantos Zoltán Open Source.

Nyolc éve játszok együtt Zolival, a miskolci Művészetek Házában hallottam először. Rögtön megfogott, ahogy szólóban hegedült, a játékának a ritmusa, ahogy a pedálokat használta, és az indiai elemek, amiket akkor még nem tudtam mihez kötni. Ő nem „esett át” a szokásos jazziskolákon, ezért máshonnan közelít meg dolgokat. Ez néha furcsa hangzásokat eredményez, de ez a legtöbbször működik.

Tálas Áron Trio

Tálas Áron Trio

Nagy Emma Quintet.

Itt még új vagyok, az előző billentyűs kiment külföldre. Szinte mindenki a tanítványom volt közülük a konziban, nagyon furcsa érzés életemben először a legöregebbnek lenni egy zenekarban, egy picit kívülállónak is érzem magam (nevet). Emmát viszont egy különleges egyéniségnek tartom zeneszerzőként és előadóként is, mostanában fogunk majd felvenni egy lemezt.

Borbély Műhely. Ott viszont te vagy fiatal.

Amikor hozzájuk bekerültem, még Baló István dobolt. Új dolog volt nekem szabadabb zenét játszani. Volt egy próba, ami egyben a meghallgatásom volt, nagyon féltem, de hamar oldódott a hangulat, meg hát rájöttem, hogy nem fogok jól játszani, ha félek. Amit Misi [Borbély Mihály] csinál, a balkáni hatások jazzbe ágyazása, a kortárs zenei hozzáállása a kezdetektől fogva inspirál.

Saját trióddal, a Tálas Áron Trióban 2018-ban készítettétek az első lemezt...

A másodikat. Az első fenn van YouTube-on.

Gondolom, ez szól leginkább rólad.

Itt van a legnagyobb szabadságom szerzőként és előadóként. Zenekarvezetőnek lenni sokrétű feladat, nem csak a bulikat megszervezni, hanem például egy setlistet megírni is komolyabb felelősség. Mindkét lemezen Barcza Horváth József bőgőzik és Gyárfás Attila dobol. Nagyban hozzájárulnak a trió hangzásához egyéni soundjukkal.

Flight Modus. Itt dobolsz.

Szeretném idén aktivizálni magunkat, és végre megcsinálni egy lemezt.

Tálas Áron: „A jazz egy önképző szakkör”

Kapcsolódó

Tálas Áron: „A jazz egy önképző szakkör”

A 27 éves multiinstrumentalista, zeneszerző az egyik legfoglalkoztatottabb szereplője a magyar jazz-színtérnek. Két fő hangszere, a dob és a zongora mellett basszusgitározik és énekel is – nem akárhogyan. Márciusban megjelent lemeze, a Little Beggar kapcsán beszélgettünk.

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Nem a szokásos nemzeti ünnep – Tízezres tömeg ment utcára a független Színművészetiért

Háborút nem vívtak, de seregüket felvonultatták a színművészetisek. Hol klasszik tüntetés, hol ’56-ra emlékező előadás volt az ünnepnapra hirdetett megmozdulás, amin több mint tízezren vehettek részt.
Klasszikus

Bach gitárrajongóknak, gitár Bach-rajongóknak – interjú Marcin Dyllával

Idén először rendeznek online gitárfesztivált Magyarországon. A Budapesti Nemzetközi Gitárfesztiválon ebben az évben a V4 országok nagyjai adnak szólóestet. Közülük a tizenkilencszeres versenygyőztes lengyel gitárművésszel, Marcin Dyllával beszélgettünk.
Színház

Hamarosan eldől, hogy ki vezetheti tovább a Pécsi Nemzeti Színházat – íme a pályázatok!

Rázga Miklós igazgatói megbízatása jövő év elején lejár, a meghirdetett igazgatói pozícióra pedig a szeptember 28-i határidőig két egyéni és két páros tervezet érkezett. A szakmai bizottság ezekről a pályázatokról október 21-én döntött, de a pécsi közgyűlés határozata még hátravan. Bemutatjuk a pályázókat.
Vizuál

Hatvan éve eltűnt festményt ismert fel szomszédai nappalijában a Met egyik látogatója

Jacob Lawrence sorozatából öt kép hiányzott, ebből kettőnek, köztük a most előkerült darabnak, csupán a címe volt ismert.
Zenés színház

Eladta alapítója portréját a londoni Királyi Operaház, hogy túlélje a járványt

A képet David Hockney, az egyik legkeresetebb élő művész készítette még a hetvenes években. Értékét az is növeli, hogy Hockney alig fest felkérésre. A portrét követően harminc évig nem vállalt hasonló megbízást.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World lemez

Megjelent a Nagy Emma Quintet új lemeze

A folyamatos változásról szól a Nagy Emma Quintet új, második lemeze. A Bartók Konzervatórium növendékeiből alakult formáció október 27-én mutatja be a Low Frequency Oscillator című anyagot a fővárosi Opus Jazz Clubban.
Jazz/World ajánló

Élvezze a fotelból a legnevesebb gitárművészek koncertjeit a Budapesti Nemzetközi Gitárfesztiválon!

A V4 országok nemzetközi hírű művészeire fókuszál idén november 2-7. között a Budapesti Nemzetközi Gitárfesztivál. Olyan kiválóságok adnak koncertet, mint Marcin Dylla (PL), Pavel Steidl (CZ), Karol Samuelcik (SLO) és Csáki András (HU) és bemutatkoznak remek fiatal művészek is.
Jazz/World hír

Keith Jarrett agyvérzést kapott, soha nem léphet pódiumra többé

A jazzlegenda 2017-ben játszotta utolsó koncertjét, azóta nem állt közönség elé. A New York Timesban megjelent riport szerint két agyvérzés után részlegesen lebénult.
Jazz/World interjú

Nagy Emma: Akik minket kedvelnek, nyitottak a változásra

A Nagy Emma Quintet már az alapítás évében, 2018-ban alakult elnyerte a II. Belvárosi Jazzverseny fődíját, a következő évben pedig a Müpa Jazz Showcase szakmai díját. Eközben megjelent első lemezük Set to Face címmel, amellyel felléptek a Müpa, a Sziget Fesztivál és az Opus Jazz Club színpadán is. Idén az NKA Hangfoglaló Program jóvoltából elkészítették második, LFO (Low Frequency Oscillator) című albumukat. A zenekar énekesnője, Nagy Emma a Fidelio.hu-nak mesélt. Október 24-én a Partitúra kulturális kalandtúra bajai adásában a Duna tévén a Novák Péter által rendezett videóklipje is megtekinthető.
Jazz/World ajánló

Balkáni hév, magyar népdal és cigány hallgatók – Bemutatjuk az idei WOMEX fellépőit

Öt magyar együttest mutatunk be az idei WOMEX-ről, akiket élőben hallhat a Müpában. Ők a hazai világzene fűszerei: izgalmas és színes előadók, egyik lábukkal a tradícióban, másikkal a modernitásban.