Jazz/World

Tálas Áron: Az Artisjus-díj motiváció

2020.03.09. 16:05
Ajánlom
Féltucatnyi formációban zongorázik és dobol, 2018-ban jelent meg saját triójának második lemeze, idén pedig Artisjus-díjjal jutalmazták mint az év könnyűzenei alkotóját. Tálas Áront a díj kapcsán villáminterjúban kérdeztük.

Vagy féltucat formációt felsorolhatunk, amiben játszol. Alapelemed, hogy ennyi irányba dolgozol?

A jazz-zenészek életének velejárója ez az sokfelé figyelés, nem is nagyon tudok olyan embert, aki beszállt egy zenekarba – mondjuk a húszas évei elején –, és azóta is csak abban játszik. Nem mondanám, hogy kényszerpálya ez, hiszen mindegyiket szeretem, de természetesen a saját szerzeményeim megírása a legfontosabb. A tavalyi évben kevesebbet foglalkoztam ezzel, úgyhogy az Artisjus-díjat most egyfajta motivációnak is tekintem. Nem számítottam a díjra, de persze nem is ezért csinálja az ember.

Artisjus-díjat érdemelt a Fábián Juliról készült dokumentumfilm

Kapcsolódó

Artisjus-díjat érdemelt a Fábián Juliról készült dokumentumfilm

Tátrai Tibort életműdíjjal, Oláh Kálmánt az év zeneszerzője, Hujber Szabolcsot pedig az év szövegírója címmel jutalmazták az Artisjus 2020-as díjainak átadóján hétfőn Budapesten.

Azt nyilatkoztad egy helyen, hogy több a jó zenész, mint a jó zeneszerző. Pedig a jazzben nem válik el olyan élesen a két szerep.

Az improvizációban fontos, hogy az adott pillanatban hogyan nyilvánulunk meg „spontán zeneszerzőként”. De maga a számírás, zeneszerzés képessége – főleg arányérzék terén – tényleg megtizedeli a jazz-zenészek számát.

Hogy kezdődik nálad a komponálás?

Sokszor a zongoránál, mikor „csak úgy” leülök improvizálni, játszogatni, és ha születik használható ötlet, akkor azt felveszem. De egy jó dallamot akár a buszon vagy az utcán is ki lehet találni, és gyakran a hangszernél komponált ötleteket is „utólag letesztelem” az utcán dúdolgatva, mert volt már dallam, ami így kihullott.

Műfajhoz kötöttek a zenei ötletek?

Nincsenek műfaji korlátok.

Nálam különösen jellemző, hogy mindegy, honnan származik egy ötlet, ha megfog egy dallam, egy ritmika vagy egy hangulat, az lenyomatot hagy a szerzeményeimen is, sokszor tudat alatt.

Egyébként nem is jazz-zenészként kezdtem, a rock világa fogott meg először.

Dobosként kezdtél. Dave Grohl mondta, hogy ő például ütőhangszernek tekinti a gitárját, egy-egy húrt a dobszerkó egy-egy elemének feleltet meg. Ha a zongoránál ülsz, akkor is fontos a ritmus?

Nem a dobot szeretném imitálni, de szerencsés, hogy dobosként kezdtem. Minden hangszernél egyaránt fontos a ritmus. Mulgrew Miller jazz-zongorista mondta, hogy mindegy, milyen hangszeren játszol vagy énekelsz, annak egyedül magában kell hordoznia a lüktetést.

Feldobnék néhány együttest és nevet, akikkel együtt zenélsz. Mondj róluk valamit, kérlek! Elsőként a Lantos Zoltán Open Source.

Nyolc éve játszok együtt Zolival, a miskolci Művészetek Házában hallottam először. Rögtön megfogott, ahogy szólóban hegedült, a játékának a ritmusa, ahogy a pedálokat használta, és az indiai elemek, amiket akkor még nem tudtam mihez kötni. Ő nem „esett át” a szokásos jazziskolákon, ezért máshonnan közelít meg dolgokat. Ez néha furcsa hangzásokat eredményez, de ez a legtöbbször működik.

Tálas Áron Trio

Tálas Áron Trio

Nagy Emma Quintet.

Itt még új vagyok, az előző billentyűs kiment külföldre. Szinte mindenki a tanítványom volt közülük a konziban, nagyon furcsa érzés életemben először a legöregebbnek lenni egy zenekarban, egy picit kívülállónak is érzem magam (nevet). Emmát viszont egy különleges egyéniségnek tartom zeneszerzőként és előadóként is, mostanában fogunk majd felvenni egy lemezt.

Borbély Műhely. Ott viszont te vagy fiatal.

Amikor hozzájuk bekerültem, még Baló István dobolt. Új dolog volt nekem szabadabb zenét játszani. Volt egy próba, ami egyben a meghallgatásom volt, nagyon féltem, de hamar oldódott a hangulat, meg hát rájöttem, hogy nem fogok jól játszani, ha félek. Amit Misi [Borbély Mihály] csinál, a balkáni hatások jazzbe ágyazása, a kortárs zenei hozzáállása a kezdetektől fogva inspirál.

Saját trióddal, a Tálas Áron Trióban 2018-ban készítettétek az első lemezt...

A másodikat. Az első fenn van YouTube-on.

Gondolom, ez szól leginkább rólad.

Itt van a legnagyobb szabadságom szerzőként és előadóként. Zenekarvezetőnek lenni sokrétű feladat, nem csak a bulikat megszervezni, hanem például egy setlistet megírni is komolyabb felelősség. Mindkét lemezen Barcza Horváth József bőgőzik és Gyárfás Attila dobol. Nagyban hozzájárulnak a trió hangzásához egyéni soundjukkal.

Flight Modus. Itt dobolsz.

Szeretném idén aktivizálni magunkat, és végre megcsinálni egy lemezt.

Tálas Áron: „A jazz egy önképző szakkör”

Kapcsolódó

Tálas Áron: „A jazz egy önképző szakkör”

A 27 éves multiinstrumentalista, zeneszerző az egyik legfoglalkoztatottabb szereplője a magyar jazz-színtérnek. Két fő hangszere, a dob és a zongora mellett basszusgitározik és énekel is – nem akárhogyan. Márciusban megjelent lemeze, a Little Beggar kapcsán beszélgettünk.

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Jazz/World

Shadows in the Forest, avagy milyen törékeny az élet – ALBUMPREMIER

Shadows in the Forest címmel jelent meg az MZK Publishingnál Palotás Gábor ütőhangszeres művész új marimba-albuma, amelynek a címadó dalból készült videóklipje is most a Fidelión debütál.
Klasszikus

Elhunyt Fodor Tamás hegedűművész

A Budafoki Dohnányi Zenekar egykori koncertmesterét, a Pesti Vigadó munkatársát váratlanul érte a halál. Egykori munkahelyei fájó szívvel emlékeztek rá.
Plusz

Kapszulák – Patti Smith Nap a Csokonaiban

Október 1-jén, a Patti Smith Napon a Csokonai Művelődési és Rendezvény Ház tereiben a zenét és a szabadságot körbejáró eseménysorozat veszi kezdetét, melynek keretében izgalmas performanszon, felolvasáson, beszélgetésen vehetünk részt és egy különleges, zenehallgató kapszulákból álló installációt is megtekinthetünk.
Vizuál

Idén sem lett jobb hely a világ – megnyílt a World Press Photo kiállítás – Galéria

Megnyitott a World Press Photo kiállítás a Magyar Nemzeti Múzeumban. A nemzetközi zsűri idén 130 ország 4066 fotóriporterének 64 823 fotójából válogatta össze a tárlat anyagát, amelyet világszerte százhúsz helyszínen mutatnak be.
Könyv

„Irodalom nélkül nem volna civilizáció sem” – exkluzív interjú Sjónnal

„Bármikor, ha a világ jelentősen változik, azt legelőször az irodalomban lehet észrevenni” – fejtette ki lapunknak adott interjújában Sjón. A PesText Fesztiválon vendégeskedő író-költővel az irodalom jelentőségén túl az izlandi nyelv történetéről, a jó regény ismérveiről és filmes munkáiról beszélgettünk, de elárulta azt is, mire a legbüszkébb.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Jazz/World magazin

Shadows in the Forest, avagy milyen törékeny az élet – ALBUMPREMIER

Shadows in the Forest címmel jelent meg az MZK Publishingnál Palotás Gábor ütőhangszeres művész új marimba-albuma, amelynek a címadó dalból készült videóklipje is most a Fidelión debütál.
Jazz/World hír

Zeneipari díjat alapít a Music Hungary Szövetség

Zeneipari díjat alapít a Music Hungary Szövetség; a nyolc kategóriában meghirdetett elismerést a 10. Music Hungary Konferencia & Showcase második napján, november 30-án adják át Veszprémben.
Jazz/World ajánló

A jazz progresszív és kurrens képviselői három napon át – Ismét itt az Újbuda Jazz Fesztivál

Újbuda két fontos kulturális központja, az A38 Hajó és a Fonó Budai Zeneház idén tizenhetedik alkalommal rendezi meg az Újbuda Jazz Fesztivált, melynek alapvető célja, hogy a műfaj progresszív, aktuális és kurrens képviselőit mutassa be lehetőleg legújabb, legfrissebb felállásukkal.
Jazz/World ajánló

Fesztivált rendez a Muzsikás együttes – október elején a Fonóban és a Zeneakadémián is várják a közönséget

A Muzsikás az ország egyik legrégebben működő népzenei együttese, az 50 éves táncházmozgalom zászlóshajója. A frissen életre hívott Muzsikás Fesztiválon október 6. és 8. között várják az érdeklődőket számos helyszínen, többek között a Zeneakadémián és a Fonóban.
Jazz/World ajánló

"Ha én jól érzem magam, akkor te is jól fogod" – Sherry Williams is fellép a Liszt Ünnepen

Mézédes, lágy hangja az első pillanattól elvarázsol, és egészen a jazz fénykorába repít minket vissza – Sherry Williams igazi történetmesélő, aki nagy elődeihez hasonlóan szavakkal, dallamokkal festi elénk a képet, amit láttatni kíván. A Grammy-jelölt énekesnő a világ legismertebb színpadai után hamarosan újra Magyarországra látogat.