Jazz/World

Tálas Áron: Az Artisjus-díj motiváció

2020.03.09. 16:05
Ajánlom
Féltucatnyi formációban zongorázik és dobol, 2018-ban jelent meg saját triójának második lemeze, idén pedig Artisjus-díjjal jutalmazták mint az év könnyűzenei alkotóját. Tálas Áront a díj kapcsán villáminterjúban kérdeztük.

Vagy féltucat formációt felsorolhatunk, amiben játszol. Alapelemed, hogy ennyi irányba dolgozol?

A jazz-zenészek életének velejárója ez az sokfelé figyelés, nem is nagyon tudok olyan embert, aki beszállt egy zenekarba – mondjuk a húszas évei elején –, és azóta is csak abban játszik. Nem mondanám, hogy kényszerpálya ez, hiszen mindegyiket szeretem, de természetesen a saját szerzeményeim megírása a legfontosabb. A tavalyi évben kevesebbet foglalkoztam ezzel, úgyhogy az Artisjus-díjat most egyfajta motivációnak is tekintem. Nem számítottam a díjra, de persze nem is ezért csinálja az ember.

Artisjus-díjat érdemelt a Fábián Juliról készült dokumentumfilm

Kapcsolódó

Artisjus-díjat érdemelt a Fábián Juliról készült dokumentumfilm

Tátrai Tibort életműdíjjal, Oláh Kálmánt az év zeneszerzője, Hujber Szabolcsot pedig az év szövegírója címmel jutalmazták az Artisjus 2020-as díjainak átadóján hétfőn Budapesten.

Azt nyilatkoztad egy helyen, hogy több a jó zenész, mint a jó zeneszerző. Pedig a jazzben nem válik el olyan élesen a két szerep.

Az improvizációban fontos, hogy az adott pillanatban hogyan nyilvánulunk meg „spontán zeneszerzőként”. De maga a számírás, zeneszerzés képessége – főleg arányérzék terén – tényleg megtizedeli a jazz-zenészek számát.

Hogy kezdődik nálad a komponálás?

Sokszor a zongoránál, mikor „csak úgy” leülök improvizálni, játszogatni, és ha születik használható ötlet, akkor azt felveszem. De egy jó dallamot akár a buszon vagy az utcán is ki lehet találni, és gyakran a hangszernél komponált ötleteket is „utólag letesztelem” az utcán dúdolgatva, mert volt már dallam, ami így kihullott.

Műfajhoz kötöttek a zenei ötletek?

Nincsenek műfaji korlátok.

Nálam különösen jellemző, hogy mindegy, honnan származik egy ötlet, ha megfog egy dallam, egy ritmika vagy egy hangulat, az lenyomatot hagy a szerzeményeimen is, sokszor tudat alatt.

Egyébként nem is jazz-zenészként kezdtem, a rock világa fogott meg először.

Dobosként kezdtél. Dave Grohl mondta, hogy ő például ütőhangszernek tekinti a gitárját, egy-egy húrt a dobszerkó egy-egy elemének feleltet meg. Ha a zongoránál ülsz, akkor is fontos a ritmus?

Nem a dobot szeretném imitálni, de szerencsés, hogy dobosként kezdtem. Minden hangszernél egyaránt fontos a ritmus. Mulgrew Miller jazz-zongorista mondta, hogy mindegy, milyen hangszeren játszol vagy énekelsz, annak egyedül magában kell hordoznia a lüktetést.

Feldobnék néhány együttest és nevet, akikkel együtt zenélsz. Mondj róluk valamit, kérlek! Elsőként a Lantos Zoltán Open Source.

Nyolc éve játszok együtt Zolival, a miskolci Művészetek Házában hallottam először. Rögtön megfogott, ahogy szólóban hegedült, a játékának a ritmusa, ahogy a pedálokat használta, és az indiai elemek, amiket akkor még nem tudtam mihez kötni. Ő nem „esett át” a szokásos jazziskolákon, ezért máshonnan közelít meg dolgokat. Ez néha furcsa hangzásokat eredményez, de ez a legtöbbször működik.

Tálas Áron Trio

Tálas Áron Trio

Nagy Emma Quintet.

Itt még új vagyok, az előző billentyűs kiment külföldre. Szinte mindenki a tanítványom volt közülük a konziban, nagyon furcsa érzés életemben először a legöregebbnek lenni egy zenekarban, egy picit kívülállónak is érzem magam (nevet). Emmát viszont egy különleges egyéniségnek tartom zeneszerzőként és előadóként is, mostanában fogunk majd felvenni egy lemezt.

Borbély Műhely. Ott viszont te vagy fiatal.

Amikor hozzájuk bekerültem, még Baló István dobolt. Új dolog volt nekem szabadabb zenét játszani. Volt egy próba, ami egyben a meghallgatásom volt, nagyon féltem, de hamar oldódott a hangulat, meg hát rájöttem, hogy nem fogok jól játszani, ha félek. Amit Misi [Borbély Mihály] csinál, a balkáni hatások jazzbe ágyazása, a kortárs zenei hozzáállása a kezdetektől fogva inspirál.

Saját trióddal, a Tálas Áron Trióban 2018-ban készítettétek az első lemezt...

A másodikat. Az első fenn van YouTube-on.

Gondolom, ez szól leginkább rólad.

Itt van a legnagyobb szabadságom szerzőként és előadóként. Zenekarvezetőnek lenni sokrétű feladat, nem csak a bulikat megszervezni, hanem például egy setlistet megírni is komolyabb felelősség. Mindkét lemezen Barcza Horváth József bőgőzik és Gyárfás Attila dobol. Nagyban hozzájárulnak a trió hangzásához egyéni soundjukkal.

Flight Modus. Itt dobolsz.

Szeretném idén aktivizálni magunkat, és végre megcsinálni egy lemezt.

Tálas Áron: „A jazz egy önképző szakkör”

Kapcsolódó

Tálas Áron: „A jazz egy önképző szakkör”

A 27 éves multiinstrumentalista, zeneszerző az egyik legfoglalkoztatottabb szereplője a magyar jazz-színtérnek. Két fő hangszere, a dob és a zongora mellett basszusgitározik és énekel is – nem akárhogyan. Márciusban megjelent lemeze, a Little Beggar kapcsán beszélgettünk.

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

„Most vagyok abban az időszakban, amikor már van jogom megformálni ezt a szerepet”

A Bánk bán című opera minden magyar szívében különleges helyet foglal el. Az egyik legjelentősebb operánk ezúttal a Coopera szervezésében, a Margitszigeti Szabadtéri Színpadon kel életre, Vidnyánszky Attila Kossuth-díjas rendező kezei nyomán. Az előadás egyik főszereplőjét, Gertrudot a Magyar Állami Operaház népszerű mezzoszopránja, Mester Viktória alakítja majd, akivel a készülő produkció kapcsán beszélgettünk.
Zenés színház

Mutatjuk az első képeket a Puskás musicalből!

Puskás, a musical címmel nagyszabású zenés színházi produkció készült Szente Vajk rendezésében. A legismertebb magyar életéről szóló darab előzetes bemutatója augusztus 20-án lesz az Erkel Színházban.
Vizuál

Antonio Banderas abszurdnak tartja, hogy szexszimbólumnak bélyegezték

A talán legsikeresebb hollywoodi karriert befutó spanyol filmszínész, Antonio Banderas augusztus 10-én ünnepli hatvanadik születésnapját. 
Vizuál

A Pilátus is versenybe szállhat a Golden Globe-ért

Dombrovszky Linda filmjét beválogatták a legjobb idegennyelvű filmnek járó Golden Globe-díjért versenybe szálló alkotások közé, a Foreign Language Film Series 2021 elnevezésű programba.
Vizuál

Raffaello nem szerette az orrát, ezért retusálta azt önarcképein

A reneszánsz olasz festő valószínűleg saját orrának "idealizált" változatát festette meg önarcképein, vélik olasz kutatók.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World interjú

Korb Attila, a harsonás-zeneszerző

A Modern Art Orchestra harsonása – a zenekar számos tagjával egyetemben – zeneszerzőként is közreműködik a MAO alkotói műhelyében. Attila már gyermekként egy professzionális nagyzenekari projekt harsonása volt, melynek köszönhetően belföldön és külföldön is építhette koncertrutinját. A húszas évek big band vénáját tanulmányozva a harsonás-zeneszerző több hangszeren játszó művésszé érett, s ennek a zenei utazásnak egy mérföldköve a nemsokára megjelenő Swinging on the Danube című szerzői lemez.
Jazz/World hír

5,3 milliárd forint a zenészeknek, kluboknak, fesztiváloknak és technikusoknak

Kezdjünk barátkozni a raktárkoncert fogalmával! A kormány a rendezvényszervezők, a klubok és a technikai személyzet támogatását tervezi a most bejelentett csomaggal. Gulyás Gergely az SZFE-t érintő kérdésekre is válaszolt.
Jazz/World interjú

A boglári közönséget táncoltatja meg pénteken a Budapest Bár

Azt már egyértelműen láthatjuk, hogy 2020 nem a nagykoncertek és a többezres fesztiválok éve, de a Budapest Bár legénysége ebben a nehéz helyzetben sem maradt tétlen. Az utóbbi hónapokban tökéletesítették friss lemezük dalait és előkészítettek egy koncertszínházi darabot, amit augusztusban és szeptemberben több ízben is meghallgathatunk. Legközelebb 7-én, pénteken lépnek fel Balatonbogláron, a Kultkikötő 15. születésnapján. A zenekar vezetőjével, Farkas Robival beszélgettünk.
Jazz/World mao

Tizenhét ember szíve egy akkordban - Beszélgetés Bacsó Kristóffal

Elvégezte a Liszt Ferenc Zeneakadémiát és a Berklee College of Music-ot, bizonyított a francia és az amerikai komolyzenei színtéren, londoni, barcelonai és pescarai jazz fesztiválokon nyűgözte le a szakmát, Orszáczky- és Artisjus-díjban részesült, és különböző formációival eddig négy saját lemezt jelentetett meg. Bacsó Kristóf szaxofonista és zeneszerző jelenleg a Modern Art Orchestra művésze – zenei pályafutásáról, a MAO-val közös munkájáról, jövőbeni terveiről beszélgettünk.
Jazz/World lemezajánló

10+1 magyar jazzlemez, amit hallanod kell idén

Összeszedtük az elmúlt hónapok legfontosabb megjelenéseit a magyar jazzben: Lukács Miklós, a Subtones, Dés András, a Modern Art Orchestra és Juhász Gábor, valamint egy külföldi csapat tisztelgése Bartók előtt – a Fidelio válogatásában.