Jazz/World

Tálas Áron: Az Artisjus-díj motiváció

2020.03.09. 16:05
Ajánlom
Féltucatnyi formációban zongorázik és dobol, 2018-ban jelent meg saját triójának második lemeze, idén pedig Artisjus-díjjal jutalmazták mint az év könnyűzenei alkotóját. Tálas Áront a díj kapcsán villáminterjúban kérdeztük.

Vagy féltucat formációt felsorolhatunk, amiben játszol. Alapelemed, hogy ennyi irányba dolgozol?

A jazz-zenészek életének velejárója ez az sokfelé figyelés, nem is nagyon tudok olyan embert, aki beszállt egy zenekarba – mondjuk a húszas évei elején –, és azóta is csak abban játszik. Nem mondanám, hogy kényszerpálya ez, hiszen mindegyiket szeretem, de természetesen a saját szerzeményeim megírása a legfontosabb. A tavalyi évben kevesebbet foglalkoztam ezzel, úgyhogy az Artisjus-díjat most egyfajta motivációnak is tekintem. Nem számítottam a díjra, de persze nem is ezért csinálja az ember.

Artisjus-díjat érdemelt a Fábián Juliról készült dokumentumfilm

Kapcsolódó

Artisjus-díjat érdemelt a Fábián Juliról készült dokumentumfilm

Tátrai Tibort életműdíjjal, Oláh Kálmánt az év zeneszerzője, Hujber Szabolcsot pedig az év szövegírója címmel jutalmazták az Artisjus 2020-as díjainak átadóján hétfőn Budapesten.

Azt nyilatkoztad egy helyen, hogy több a jó zenész, mint a jó zeneszerző. Pedig a jazzben nem válik el olyan élesen a két szerep.

Az improvizációban fontos, hogy az adott pillanatban hogyan nyilvánulunk meg „spontán zeneszerzőként”. De maga a számírás, zeneszerzés képessége – főleg arányérzék terén – tényleg megtizedeli a jazz-zenészek számát.

Hogy kezdődik nálad a komponálás?

Sokszor a zongoránál, mikor „csak úgy” leülök improvizálni, játszogatni, és ha születik használható ötlet, akkor azt felveszem. De egy jó dallamot akár a buszon vagy az utcán is ki lehet találni, és gyakran a hangszernél komponált ötleteket is „utólag letesztelem” az utcán dúdolgatva, mert volt már dallam, ami így kihullott.

Műfajhoz kötöttek a zenei ötletek?

Nincsenek műfaji korlátok.

Nálam különösen jellemző, hogy mindegy, honnan származik egy ötlet, ha megfog egy dallam, egy ritmika vagy egy hangulat, az lenyomatot hagy a szerzeményeimen is, sokszor tudat alatt.

Egyébként nem is jazz-zenészként kezdtem, a rock világa fogott meg először.

Dobosként kezdtél. Dave Grohl mondta, hogy ő például ütőhangszernek tekinti a gitárját, egy-egy húrt a dobszerkó egy-egy elemének feleltet meg. Ha a zongoránál ülsz, akkor is fontos a ritmus?

Nem a dobot szeretném imitálni, de szerencsés, hogy dobosként kezdtem. Minden hangszernél egyaránt fontos a ritmus. Mulgrew Miller jazz-zongorista mondta, hogy mindegy, milyen hangszeren játszol vagy énekelsz, annak egyedül magában kell hordoznia a lüktetést.

Feldobnék néhány együttest és nevet, akikkel együtt zenélsz. Mondj róluk valamit, kérlek! Elsőként a Lantos Zoltán Open Source.

Nyolc éve játszok együtt Zolival, a miskolci Művészetek Házában hallottam először. Rögtön megfogott, ahogy szólóban hegedült, a játékának a ritmusa, ahogy a pedálokat használta, és az indiai elemek, amiket akkor még nem tudtam mihez kötni. Ő nem „esett át” a szokásos jazziskolákon, ezért máshonnan közelít meg dolgokat. Ez néha furcsa hangzásokat eredményez, de ez a legtöbbször működik.

Tálas Áron Trio

Tálas Áron Trio

Nagy Emma Quintet.

Itt még új vagyok, az előző billentyűs kiment külföldre. Szinte mindenki a tanítványom volt közülük a konziban, nagyon furcsa érzés életemben először a legöregebbnek lenni egy zenekarban, egy picit kívülállónak is érzem magam (nevet). Emmát viszont egy különleges egyéniségnek tartom zeneszerzőként és előadóként is, mostanában fogunk majd felvenni egy lemezt.

Borbély Műhely. Ott viszont te vagy fiatal.

Amikor hozzájuk bekerültem, még Baló István dobolt. Új dolog volt nekem szabadabb zenét játszani. Volt egy próba, ami egyben a meghallgatásom volt, nagyon féltem, de hamar oldódott a hangulat, meg hát rájöttem, hogy nem fogok jól játszani, ha félek. Amit Misi [Borbély Mihály] csinál, a balkáni hatások jazzbe ágyazása, a kortárs zenei hozzáállása a kezdetektől fogva inspirál.

Saját trióddal, a Tálas Áron Trióban 2018-ban készítettétek az első lemezt...

A másodikat. Az első fenn van YouTube-on.

Gondolom, ez szól leginkább rólad.

Itt van a legnagyobb szabadságom szerzőként és előadóként. Zenekarvezetőnek lenni sokrétű feladat, nem csak a bulikat megszervezni, hanem például egy setlistet megírni is komolyabb felelősség. Mindkét lemezen Barcza Horváth József bőgőzik és Gyárfás Attila dobol. Nagyban hozzájárulnak a trió hangzásához egyéni soundjukkal.

Flight Modus. Itt dobolsz.

Szeretném idén aktivizálni magunkat, és végre megcsinálni egy lemezt.

Tálas Áron: „A jazz egy önképző szakkör”

Kapcsolódó

Tálas Áron: „A jazz egy önképző szakkör”

A 27 éves multiinstrumentalista, zeneszerző az egyik legfoglalkoztatottabb szereplője a magyar jazz-színtérnek. Két fő hangszere, a dob és a zongora mellett basszusgitározik és énekel is – nem akárhogyan. Márciusban megjelent lemeze, a Little Beggar kapcsán beszélgettünk.

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

A Churchill és Garbo bemutatójával nyit újra a Rózsavölgyi Szalon

„A művészet az emberiségben megnyilvánuló nagyság. A művészet túléli a politikát. A művészet mindent túlél.” Ezt Winston Churchill mondja a Churchill és Garbo című darabban, amelyet május 17-én mutat be a Rózsavölgyi Szalon, ezzel újra kinyitva kapuját a közönség előtt.
Színház

Megújult műsorral érkezik a Szegedi Szabadtéri Játékok

A pandémia és a bizonytalan pályázati támogatások miatt módosul a Szegedi Szabadtéri Játékok idei évada – tudatta Barnák László, a fesztivál ügyvezető igazgatója.
Színház

Napokon belül eldőlhet, hogy ki kapja a Nemzet Színésze címet

Törőcsik Mari halálával nem csupán egy kivételes művész távozott, a Nemzet Színészei is kevesebben lettek. Az új tag személyéről várhatóan május 11-én döntenek majd.
Vizuál

Hamarosan a mozikban Gothár Péter új filmje, a Hét kis véletlen

Gothár Péter filmjei érzékeny vizuális és zenei világ megteremtésére vállalkoznak, ezt ígéri új munkája, a Hét kis véletlen is. A filmet május 13-tól előjátsszák a mozik, az országos premiert május 20-án tartják.
Vizuál

A 125. évfordulóján nyitja meg újra kapuit a Műcsarnok

Különleges programokkal ünnepli nyitásának 125. évfordulóját és az újranyitást a Műcsarnok, május 4-én.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World pannonia entertainment

A jazz, a rhythm'n'blues és a rock'n'roll szülővárosának portréja a mozikban

New Orleans – A zene városa címmel 2021. májusában érkezik a mozikba Michael Murphy zenei betétekkel gazdagon átszőtt dokumentumfilmje, amelyben az amerikai város páratlanul gazdag zeneiségének múltja és jelene tárul fel. A filmet Budapesten az Uránia Nemzeti Filmszínházban vetítik, emellett országszerte több artmozi is műsorra tűzi.
Jazz/World hír

Három évtized lenyomata Szokolay Dongó Balázs és Fábri Géza új lemezén

A friss albumon moldvai dallamokat, parasztzenéket ad elő saját jellegzetes értelmezésében Szokolay Dongó Balázs és Fábri Géza fúvós hangszereken és kobozon.
Jazz/World hír

Megjelentek az első Raktárplusz koncertek

Az NKA-koncertek A38 hajón rögzített koncertsorozata a világjárvány miatt hosszú ideig fellépési lehetőség nélkül maradt zenészek támogatására született meg, egyben kordokumentum is.
Jazz/World ajánló

Zenei kalandozások az A38 fedélzetén

18 évvel ezelőtt, április 30-án kezdte meg működését az A38 Hajó, Budapest egyik legizgalmasabb koncerthelyszíne. A kulturális központ az amerikai funk és soul jazz szaxofonos, Maceo Parker négyórás, felejthetetlen koncertjével indított, azóta pedig számos jazzkoncertet hallhatott náluk a közönség.
Jazz/World hír

„Tarkovszkijt idéző, álomszerű üzenet” – elkészült Kaltenecker Zsolt és Mózes Tamara új klipje

Kaltenecker Zsolt és Mózes Tamara első közös fellépésén született IT IS OPEN című dalhoz, finnországi tájak inspirálta, látványos videóklip készült.