Jazz/World

Tálas Áron: Az Artisjus-díj motiváció

2020.03.09. 16:05
Ajánlom
Féltucatnyi formációban zongorázik és dobol, 2018-ban jelent meg saját triójának második lemeze, idén pedig Artisjus-díjjal jutalmazták mint az év könnyűzenei alkotóját. Tálas Áront a díj kapcsán villáminterjúban kérdeztük.

Vagy féltucat formációt felsorolhatunk, amiben játszol. Alapelemed, hogy ennyi irányba dolgozol?

A jazz-zenészek életének velejárója ez az sokfelé figyelés, nem is nagyon tudok olyan embert, aki beszállt egy zenekarba – mondjuk a húszas évei elején –, és azóta is csak abban játszik. Nem mondanám, hogy kényszerpálya ez, hiszen mindegyiket szeretem, de természetesen a saját szerzeményeim megírása a legfontosabb. A tavalyi évben kevesebbet foglalkoztam ezzel, úgyhogy az Artisjus-díjat most egyfajta motivációnak is tekintem. Nem számítottam a díjra, de persze nem is ezért csinálja az ember.

Artisjus-díjat érdemelt a Fábián Juliról készült dokumentumfilm

Kapcsolódó

Artisjus-díjat érdemelt a Fábián Juliról készült dokumentumfilm

Tátrai Tibort életműdíjjal, Oláh Kálmánt az év zeneszerzője, Hujber Szabolcsot pedig az év szövegírója címmel jutalmazták az Artisjus 2020-as díjainak átadóján hétfőn Budapesten.

Azt nyilatkoztad egy helyen, hogy több a jó zenész, mint a jó zeneszerző. Pedig a jazzben nem válik el olyan élesen a két szerep.

Az improvizációban fontos, hogy az adott pillanatban hogyan nyilvánulunk meg „spontán zeneszerzőként”. De maga a számírás, zeneszerzés képessége – főleg arányérzék terén – tényleg megtizedeli a jazz-zenészek számát.

Hogy kezdődik nálad a komponálás?

Sokszor a zongoránál, mikor „csak úgy” leülök improvizálni, játszogatni, és ha születik használható ötlet, akkor azt felveszem. De egy jó dallamot akár a buszon vagy az utcán is ki lehet találni, és gyakran a hangszernél komponált ötleteket is „utólag letesztelem” az utcán dúdolgatva, mert volt már dallam, ami így kihullott.

Műfajhoz kötöttek a zenei ötletek?

Nincsenek műfaji korlátok.

Nálam különösen jellemző, hogy mindegy, honnan származik egy ötlet, ha megfog egy dallam, egy ritmika vagy egy hangulat, az lenyomatot hagy a szerzeményeimen is, sokszor tudat alatt.

Egyébként nem is jazz-zenészként kezdtem, a rock világa fogott meg először.

Dobosként kezdtél. Dave Grohl mondta, hogy ő például ütőhangszernek tekinti a gitárját, egy-egy húrt a dobszerkó egy-egy elemének feleltet meg. Ha a zongoránál ülsz, akkor is fontos a ritmus?

Nem a dobot szeretném imitálni, de szerencsés, hogy dobosként kezdtem. Minden hangszernél egyaránt fontos a ritmus. Mulgrew Miller jazz-zongorista mondta, hogy mindegy, milyen hangszeren játszol vagy énekelsz, annak egyedül magában kell hordoznia a lüktetést.

Feldobnék néhány együttest és nevet, akikkel együtt zenélsz. Mondj róluk valamit, kérlek! Elsőként a Lantos Zoltán Open Source.

Nyolc éve játszok együtt Zolival, a miskolci Művészetek Házában hallottam először. Rögtön megfogott, ahogy szólóban hegedült, a játékának a ritmusa, ahogy a pedálokat használta, és az indiai elemek, amiket akkor még nem tudtam mihez kötni. Ő nem „esett át” a szokásos jazziskolákon, ezért máshonnan közelít meg dolgokat. Ez néha furcsa hangzásokat eredményez, de ez a legtöbbször működik.

Tálas Áron Trio

Tálas Áron Trio

Nagy Emma Quintet.

Itt még új vagyok, az előző billentyűs kiment külföldre. Szinte mindenki a tanítványom volt közülük a konziban, nagyon furcsa érzés életemben először a legöregebbnek lenni egy zenekarban, egy picit kívülállónak is érzem magam (nevet). Emmát viszont egy különleges egyéniségnek tartom zeneszerzőként és előadóként is, mostanában fogunk majd felvenni egy lemezt.

Borbély Műhely. Ott viszont te vagy fiatal.

Amikor hozzájuk bekerültem, még Baló István dobolt. Új dolog volt nekem szabadabb zenét játszani. Volt egy próba, ami egyben a meghallgatásom volt, nagyon féltem, de hamar oldódott a hangulat, meg hát rájöttem, hogy nem fogok jól játszani, ha félek. Amit Misi [Borbély Mihály] csinál, a balkáni hatások jazzbe ágyazása, a kortárs zenei hozzáállása a kezdetektől fogva inspirál.

Saját trióddal, a Tálas Áron Trióban 2018-ban készítettétek az első lemezt...

A másodikat. Az első fenn van YouTube-on.

Gondolom, ez szól leginkább rólad.

Itt van a legnagyobb szabadságom szerzőként és előadóként. Zenekarvezetőnek lenni sokrétű feladat, nem csak a bulikat megszervezni, hanem például egy setlistet megírni is komolyabb felelősség. Mindkét lemezen Barcza Horváth József bőgőzik és Gyárfás Attila dobol. Nagyban hozzájárulnak a trió hangzásához egyéni soundjukkal.

Flight Modus. Itt dobolsz.

Szeretném idén aktivizálni magunkat, és végre megcsinálni egy lemezt.

Tálas Áron: „A jazz egy önképző szakkör”

Kapcsolódó

Tálas Áron: „A jazz egy önképző szakkör”

A 27 éves multiinstrumentalista, zeneszerző az egyik legfoglalkoztatottabb szereplője a magyar jazz-színtérnek. Két fő hangszere, a dob és a zongora mellett basszusgitározik és énekel is – nem akárhogyan. Márciusban megjelent lemeze, a Little Beggar kapcsán beszélgettünk.

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

Ingyenesen nézheti Andrew Lloyd Webber musicaljeit a YouTube-on

Bár a szolgáltatás ingyenes lesz, a nézőket arra bátorítják, hogy adakozzanak egy-egy alapítványnak a koronavírus-járvány közepette, amikor a színházak bezártak.
Klasszikus

A Zeneakadémia tanárai péntek esténként a remény dallamát játsszák erkélykoncerten

A párizsi és a lyoni Conservatoire közös felhívása nyomán először április 3-án, majd minden pénteken este 7-kor Marc-Antoine Charpentier Te Deumának jól ismert prelúdiuma szólal meg. A Zeneakadémia örömmel fogadta a felkérést: minden héten más oktatója játssza a dallamot erkélykoncerten.
Klasszikus

Gyakran ismételt kérdések a hárfáról – Razvaljajeva Anasztázia válaszol

Új sorozatunkban, amelynek címe: Hangszertár, zenekari művészeket és szólistákat kértünk arra, mutassák be szakmájuk legfontosabb eszközét. Razvaljajeva Anasztázia a klasszikus zenei színtér egyik legizgalmasabb hangszerese. Egyértelmű volt, hogy ha hárfáról van szó, hozzá kell fordulnunk.
Könyv

Az orvos, aki naplót vezetett Auschwitzban

Eddy de Wind műve különbözik minden más, a holokausztról és a haláltáborokról szóló beszámolótól, a zsidó orvos feljegyzései ugyanis nem visszaemlékezések, hanem a helyszínen született naplóbejegyzések. A szerző fia arról is mesélt, szülei története hogyan hatott az egész családra.
Színház

„Ami a szőnyeg alatt van” – Bíró Kriszta könyvet ír Molnár Piroskáról

Az életrajzi mű a Corvina Kiadónál készül, szerzője, az Örkény Színház többkötetes íróként is számon tartott művésze régóta jól ismeri Molnár Piroskát, így bizalmasan tud vele beszélgetni a szakmáról és életéről.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World hír

Fonogram-életműdíjat kapott Kovács Kati – Hallgasd meg a nyertes felvételeket!

Hobo, Rácz Gergő és Orsovai Reni, a Mörk, a Sárik Péter Trió, Lajkó Félix & Volosi, Krizso, a Bagossy Brothers Company is Fonogram-díjat kapott a szombaton az interneten tartott online eseményen. Életműdíjjal Kovács Katit, szakmai életműdíjjal Gőz Lászlót ismerték el.
Jazz/World Művészi szabadság

Szőke Nikoletta: „Ez egy érzelmileg intenzív időszak”

Három hete még stúdióban volt, klipet forgatott, az egész nyara be volt táblázva. Szőke Nikoletta érzelmileg intenzív időszakot él meg, aminek a hatására új dalok vannak születőben, de a kényszerű otthonmaradásban a régiekre is marad ideje. Interjú.
Jazz/World fonó

Toplistás a Besh o droM jubileumi lemeze

A Balkan World Music Chart negyedéves toplistáján a zenekar jubileumi lemeze.
Jazz/World gyász

Elhunyt Bill Withers, az Ain’t No Sunshine szerzője

81 éves korában elhunyt Bill Withers, a hetvenes évek ünnepelt soul-énekese. Legnagyobb slágerei az Ain’t No Sunshine és a Lean On Me voltak.
Jazz/World fonó

Lengyel Fonogram-díjat nyert Lajkó Félix és a VOLOSI közös albuma

Elnyerte a legrangosabb lengyel zenei elismerést, a helyi Fonogram-díjat Lajkó Félix és a Volosi közös albuma. Az elismerést a folk kategóriában kapta meg a lemez.