Videósorozatunk hetente két alkalommal, kedden és csütörtökön jelentkezik új részekkel, amelyekben párosával mutatjuk be az idei Kult50 szereplőit.
Nézze meg a legújabb részt itt:
Molnár Áron noÁr
Hat évig játszott a Vígszínházban Molnár Áron. Egyetemistaként már ott volt gyakorlaton. Csakhogy a kuliszszákból rálátott a korlátokra is. Nézte a híreket, és egyszer csak betelt nála a pohár. Annyit érzett, de azt nagyon: tennie kell valamit. És a szabadságmániájára létrehozta a noÁr-projektet 2018-ban.
A gyűlölet a gyávák mérge, Molnár Áron viszont a bátorságot tartja természetesnek. Tisztán gondolkodik, szereti a másik embert. Ezért aztán nem is tudja elviselni, hogy egyesek ellenségnek látják azt, aki mást gondol a világról. "Azért jöttem el a színházból, mert szerintem ezek a problémák kinőtték azt a közeget” – mondja.
Egy éve már, hogy rapben beszéli el, ami az igazságérzetét bántja. Sosem ő áll a főszerepben, hanem a gondolatai.
2018-ban nyitott egy YouTube-csatornát, miután megírta az Ébresztő című rapszámát. Aztán elkészült a Tanulni akarunk! dalával, amelyet több mint egymillióan néztek meg a neten. Majd jött a Fogjunk össze! klipje – benne színészkollégák is, Sipos Vera, László Zsolt, Pál András. Meg Mohamed Fatima, aki hidegrázósan gyönyörűen énekli: „Fogjunk össze már együtt a gyűlölködés ellen, kell a bátorság, a tudás, a tettek és a jellem...” És pontosan ez a NoÁr-projekt célja.
A Fogjunk össze! rapszámot szintén egy hír indította el benne: színes bőrű lányt atrocitás ért egy pesti buszon. Lemigránsozták. Az utasok nem szóltak, nem védték meg, csendben, közönyben lapultak. „A Fogjunk össze! azt üzeni: nem számít, kinek milyen a bőre színe, az a lényeg, milyen ember ő maga. Romák, arabok, feketék, ázsiaiak is vannak a klipben, és mind fantasztikusak” – jegyzi meg Molnár Áron. Négyéves volt, amikor Szerbiából átjöttek a szüleivel ide. Szereti Magyarországot. Nem hagyná el sosem. Ezért nem is hagyja, hogy az eltérő nézetek megfojtsák itt az emberi kapcsolatokat. (Karácsony Ágnes)
Modern Art Orchestra
A Modern Art Orchestra világklasszis zenészegyéniségek demokratikus közössége. Fekete-Kovács Kornél nem csak a trombitához, a szárnykürthöz, a zeneszerzéshez és a hangszereléshez ért nagyon. Remek érzéke van ahhoz is, hogy felismerje és teret adjon a zenészekben buzgó alkotásvágynak.
Szinte a kezdetektől fogva olyan műhelyként működik a MAO, ahol a muzsikusok közösen ugranak fejest egymás egyedi zenei világának mély vizébe.
Legendás albumokat újragondoló Jazztörténeti sorozatuk és a Hajós Andrással közös, Zenehajó című szellemes gyerekkoncertjeik mellett szerzői esteket is tartanak. Ennek során egy-egy egész estét és lemezt szenteltek az egykori és jelenlegi tagok közül Ávéd János, Bacsó Kristóf, Cseke Gábor, Korb Attila, Oláh Szabolcs és Subicz Gábor szerzeményeinek.

A Modern Art Orchestra és a MAO plays Bartók Béla című lemez közreműködői a BMC-ben (Fotó/Forrás: Csendes Krisztina)
De ne feledkezzünk meg arról sem, hogy az improvizáció már önmagában is jelen idejű zeneszerzés; a hangszeres szólókban pedig nemcsak az említett muzsikusok, de valamennyi MAO-tag rendre maradandót alkot – amennyiben használhatjuk ezt a szót a pillanat művészetének kontextusában. 2017 végén ők sem hagyták ki azt a nagyszerű lehetőséget, hogy szabadon felhasználhatóvá váltak a Bartók Béla-szerzemények. A Tizenöt magyar parasztdal – Bartók Béla művét játsszák a MAO című lemezükön, és a 2018-as, nagy sikerű lemezbemutató koncerten némi pimaszság is vegyült abba a tiszteletbe, amivel a zeneszerző zongorára írt népdalátdolgozásaihoz közelítettek. A vendégelőadókkal – Harcsa Veronikával, Dave Liebmannal, Dresch Mihállyal, Lukács Miklóssal és Gőz Lászlóval – vezetett improvizációk során kommentálták a műveket, miközben a legmodernebb elektronika és az archív népzenei gyűjtések fúziójával tágították az amúgy sem szűkös bartóki univerzumot. (Szász Emese)