Jazz/World

Társítás és társalkodás

2008.01.22. 00:00
Ajánlom
Harasztÿ István, a mobilszobrokat készítő híres képzőművész ellopta a show-t. Az Édeske néven is ismert szobrász személyisége annyira megnyerő, hogy Alföldi Róbert házigazda és vendégei elsősorban hozzá társították eszméiket, gondolataikat. Ez volt 2006 ősze óta a tizenkettedik Képzett társítás - AEGON-estek a Bárkában.

Aki még nem volt ilyen esten, az is könnyen el tudja képzelni, hogyan zajlik. A rendezés, az alapötlet leginkább egy tévés talk-show mintáját követi. A széksorok és a színpadi díszlet berendezése írógépre emlékeztet, a könyvnyereményeket is a székeken elhelyezett betűpárnák alapján sorsolják ki a végén. Alföldi, a tévében is gyakran látható színész és színidirektor az állandó házigazda. Az alapötlet Eszéki Erzsébet, újságíró és kulturális rovatvezető nevéhez fűződik, ő kutatja fel és "ereszti össze" a különböző művészeti ágakat képviselő vendégeket. Alföldi közvetlensége a tömegmédiumokból is ismert, de személyesen, otthonának mondható színházában még inkább közvetlen kapcsolatot tudott teremteni a közönséggel, már az est elején. De a legutolsó, lelkes taps után is olyan kedvesen tudja mondani a még mindig ülve maradó közönségnek, hogy: – Viszontlátásra!!

Az első hang és az utolsó ezen az estén, január 18-án, a Fekete-Kovács Kornél (trombita) Dés András (ütőhangszerek) duóé volt. Mire ők belekezdtek emelkedett produkciójukba, a közönség már szembesült egy Haraszty-mobilszoborral a színpadon (amit később meg is mozgattak, mindenki ámulatára). Láthattunk továbbá sok reprodukciót a vászonra kivetítve, tehát a társművészetek közti asszociációs játék azonnal beindult. Azt azért meg kell jegyezni, hogy minderre a Sirály (e heti bemutatójára lázasan próbáltak már másnap reggeltől) díszletei között került sor, bizarr, eltávolító felhangot adva a talk-shownak.

A duó filmzene-szerű, jazzes, finoman elvonatkoztatott úgynevezett riffeket játszott, amelyek úgy is felfoghatóak voltak, hogy a mobilszobrok kiszámíthatatlan mozgásdinamikájával állnak gondolati párhuzamban. Egy adott pillanatban pedig a vonat hangját idézve illusztrálták a felolvasott regényrészletet. A házigazda első beszélgetőpartnere Haraszty volt, és a csevegés rögtön szórakoztató dolgokat fedett fel a sokat megélt, örök lázadó művész életéből. Sajnos a kivetített repróknak Alföldi háttal ült, nyílván ezért nem tudott rájuk többször érdemben reagálni.

Haraszty megkerülhetetlen és hallatlanul eredeti figurája a magyar képzőművészeti életnek, most már mindenki tudja róla, hogy mekkora kincs, sőt közkincs. Ez nem mindig volt így, ő viszont semmit sem változott, most is azon az elvi alapon áll, mint amikor még az Aczél-féle kulturális vezetés − jó esetben − tűrte működését, de az is előfordult, hogy betiltották már meghirdetett kiállítását. Mára már díszpolgár lett Kispesten, ahol mindig is élt, és néhány éve Kossuth-díjat is kapott. Telibe talált, ironikus műcímei annak is felkeltik az érdeklődését, aki nem ismeri munkásságát. Címeit régen is, most is, társadalomkritikus éllel adja: Fügemagozó, Illuminoszkóp, Súlytólégtornász [sic!], Ketyegéspótló.ű

A legjellemzőbb történetet, amelyből sokat meg lehetett tudni a nyolcvanas évekbeli magyar közállapotokról is, Haraszty mesélte el az esten. A hivatal folyamatos packázása miatt sokáig kellett várjon, hogy a Nyugat-Berlinbe szóló DAAD-ösztöndíj meghívásával élhessen. Így azután, amikor a Műcsarnokba egy csoportos kiállításra kapott felkérést, ő a Termékszerkezetváltás, azaz a Stemplire várva című alkotását vitte, amelyhez piros szőnyeget is választhatott a hatás fokozására. A látogató ugyanis a géphez járulva, belehelyezve egy üres lapot, megkaphatta a stemplit arról, hogy ő várt a stemplire. Az akkori kulturális miniszter, Köpeczi Béla is megnézte a Műcsarnok-beli reprezentatív anyagot, kapott is egy szabályos stemplit a géptől, amit hümmögve vett tudomásul. De Néray Katalin igazgatónak és Frank Jánosnak (Haraszty monográfusának) hála, a nyilvánvalóan rendszerkritikus alkotást nem merte kicenzúráztatni. Azt azért szóvá tette, hogy a stemplizőhöz vezető hosszú vörös szőnyeget inkább vegyék ki ebből az installációból, mert az pont olyan, mint az ő miniszteri előszobájában. Így tett szert Haraszty akaratlanul egy szép, hosszú vörös szőnyege.

A beszélgetésből kiderült, hogy miért is becézi mindenki Harasztyt. Ha saját szobrával mérnénk meg a mestert, a Szeretet mutatóval, biztosan kilengene. Ő maga mondta, hogy azért készít szobrokat, mert szereti az embereket, hogy azok közel jöjjenek a szobraihoz, mert az ilyesmi, főleg ha még mozog is, érdekli őket. Az est végén nem kevesen mentek oda hozzá egy-két szóra, és a magával hozott, nevét tartalmazó stemplivel sok látogatónak nyomott is egy-egy pecsétet. Szeretetből.

A stempliző, mint sok más alkotása is, Harasztyt a magyar neoavantgárd akciókkal rokonítja. A Magyar Műhely, a párizsi magyar emigráns írók és költők folyóirata volt az az őrhely, amely a magyar avantgárd hagyományát életben tartotta akkor is, amikor itthon alig volt mozgástere az "élcsapatnak". Weöres Sándortól Tamkóig és Nicolas Schöfferig sokan tartottak kapcsolatot a szerkesztőkkel, Papp Tiborral, Nagy Pállal meg Bujdosó Alpárral, a fiatalabbak is, akik már a neoavantgárd mozgalomhoz sorolhatóak.

Harasztyhoz hasonlóan a párizsiakkal barátkozott az est második vendége, Petőcz András is. Ma már nem a képversek, performanszok izgatják Petőczöt, mint annak idején a nyolcvanas években, hanem inkább a próza, méghozzá Alföldi pompás meglátása szerint a "minimálpróza": egészen csupasz, alig egy-két jelzővel. A leghétköznapibb nyelven megfogalmazott egyszerű, egyenletes tempóban sorjázó mondataiból kanyarog elő a történet. Az Idegenek című, tavaly megjelent regényéből Varjú Olga olvasott fel egy részletet, egy készülő novellaciklusból pedig maga a szerző. Alföldi a regény alcíme (Harminc perccel a háború előtt) kapcsán arról faggatta Petőczöt, hogy mitől olyan biztos benne, hogy háború van, vagy legalábbis lesz. Az író persze kitért a határozott válasz elől, de a beszláni tragédia emlegetése − sajnos − elég meggyőzően hangzott a szájából.

Ezen az estén a képzetek társítását, a társművészeti inspirációt, inkább a két fantáziadús, nyitott zenész tudta megvalósítani, ők annyira együtt lélegeztek a prózában, a színészetben és a szobrászatban működő társaikkal. Érdekes lett volna, ha nem csak zenében, hanem szóban is megnyilvánulhatnak, de hát így is az volt a közönség benyomása, hogy az idő milyen hamar elszállt.

(2008. január 18. 19:00 Bárka Színház (Budapest) - Képzett társítások - AEGON-estek a Bárkában; vendég: Haraszty István "Édeske" (kinetikus, szobrász), Petőcz András (író), Dés András (ütőhangszerek), Fekete-Kovács Kornél (trombita); házigazda: Alföldi Róbert; sorozatszerk.: Eszéki Erzsébet)

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Veszélyben van a szimfonikus zenekar intézménye?

Számos veszély fenyegeti a szimfonikus zenekarokat, de ha túlélik, az biztos, hogy a jövő zenekara nem olyan lesz, mint a mai. Fischer Iván szerint ideje megreformálni a zenekarok működését, hogy megfeleljen a következő generációk korszakának.
Klasszikus

Rácz Ödön nagybőgős rekordot döntött A dongóval

Rimszkij-Korszakov eredetileg hegedűre és zongorára írt darabját már majd' minden hangszercsoport képviselői eljátszották, most egy extra gyors nagybőgő verziót mutatunk. Videó!
Színház

Kállai Ferenc, az egyik legsokoldalúbb magyar színész

Tíz éve, 2010. július 11-én halt meg Kállai Ferenc Kossuth-díjas színész, a nemzet színésze. 
Színház

Idén is vár kicsiket és nagyokat a balatonszárszói Csukás Színház

Sorban érkeznek a szárszói teátrumba az elismert művészek és a minőségi gyerekprogramok.
Jazz/World

Kiütötték a Fonó falát!

A kényszerű koncertszünetben elkészült a Fonó új, szabadtéri színpada!

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World hír

Az augusztus végi tömegrendezvények is elmaradhatnak

Elsodorhatja a járvány második hulláma a nyár végére halasztott rendezvényeket és az augusztus 20-i ünnepségeket - mondta Palkovics László.
Jazz/World fonó

Kiütötték a Fonó falát!

A kényszerű koncertszünetben elkészült a Fonó új, szabadtéri színpada!
Jazz/World ajánló

Ha esik, ha fúj – szabadtéren koncertezik a Louisiana Double & Csillagkórus

Apák énekei két zenészre, hat hangszerre, egy kortárs költőre, két torokra és három szívre július 9-én este 7 órakor.
Jazz/World ajánló

Minden hétvégén koncert a Városmajorban

Július közepétől egészen szeptember közepéig változatos és színes programkínálattal, szombat esténként pedig igazi zenei csemegének ígérkező koncertek sorával várja közönségét a Városmajori Szabadtér Színház.
Jazz/World gyász

Meghalt Ennio Morricone olasz zeneszerző

Hétfőn, 91 éves korában elhunyt Ennio Morricone olasz zeneszerző - közölte családja az ANSA hírügynökséggel.