Jazz/World

Tavaszi saláta a fesztiválon

2013.04.09. 10:31
Ajánlom
Világzenei gitár-basszgitár duó, multimédiás kortárs balett és hazai új cirkusz: a Tavaszi Fesztiválban az a legjobb, hogy ezeket együtt szolgálják fel – írja ZIPERNOVSZKY KORNÉL. Heti jegyzetében kollégánk egy-egy zenei hírt, eseményt, jelenséget tárgyal E/1-ben, szigorúan a vonal alatt.

A sors, no meg persze a még nála is hatalmasabb parancsoló úr, az időbeosztás úgy hozta, hogy négy nap alatt három Budapest Tavaszi Fesztivál eseményre jutottam el a Müpában - hogy mint jazzrajongó tudósító vagy mezei fesztivál-látogató, az mindegy is. Nem ennek a rovatnak a témájába tartozik, úgyhogy csak megemlítem, hogy az új cirkusz műfajában komolyan bejelentkezett egy fiatal és sugárzóan ambiciózus magyar csapat. A Recirquel - Cirkusz az éjszakában, Vági Bence rendező és a Baross Imre Artistaképző Szakközépiskola és Szakiskolára épülő társulatának produkciója a BTF-en debütált, nagy sikerrel.

A produkció zenei szempontból is figyelemre méltó, az elektronikus zenei, hangsúlyosan mai részeket Fiddler (Terjék) Gábor, az akusztikus és szinte mindig pastiche-szerűen odatett darabokat Sárik Péter szerezte, utóbbi az egyetlen "élőben", a színpadon zongorán közreműködő zenész. A bennem korábban felmerült kérdésre egyértelmű választ kaptam: ennek az összművészeti műfajnak igenis helye van a Fesztivál Színházban, még ha az előadás egyes artista-számait összetartó dramaturgiának van is hova fejlődnie.

Ha már tavasz, akkor Le Sacre du printemps: Sztravinszkij műve éppen idén száz éves, de az én fülemnek ezt hiába mondom, nem hiszi el. Bizonyára hasonlóan fogta fel a művet a német Klaus Obermaier, aki 2006-ban Linzben mutatta be koreográfiáját. Az Ars Electronica Futurelab műhelyével közösen a technika segítségével transzponálták az egy szem szólótáncost - a Müpában a fantasztikus Julia Mach-ot láttuk - egy bonyolult, 3D-s kivetítő rendszeren keresztül - és persze a pódiumon, amint eltáncolja a darabot.

A kivetítő rendszer izgalmas lehetőségeiről, amelyhez ki is osztották a kellő, térhatású szemüveget, hosszan lehetne mesélni. A közönséget szinte teljesen felkészületlenül érő előadásnak óriási sikere volt, mert a technika önálló médiummá vált az alkotók kezében, akik építettek is arra, hogy a bekamerázott pódiumon mozgó táncosnőt és az alterált vetített képét egyszerre is lehetett figyelni. A polivalens, bátor és iszonyatosan sok munkával létrehozott előadással az egyetlen bajom, hogy ennek a műnek a koreográfiáját nehezen tudom elképzelni futás, nagy ugrás, sebesség nélkül: de ezeket a technikához alkalmazkodó méretű, kisebb pódium nem engedte meg. Értelmezésben ez viszont introvertált, belső folyamatokra redukált tavaszi áldozatot eredményezett, és a művet, úgy tudom, azért társas extázisként is érvényesen vitték már színre. A Keller András vezényelte Concerto Budapest az első részben egy ritkábban játszott Sztravinszkij-balettet adott elő, az Apolló a múzsák között címűt, ami hangulatilag jól vezette be a fő műsorszámot, de (tánc nélkül) nem tudta mindig teljesen lekötni a figyelmemet. Ehhez prelűdként játszották a 3. Brandenburgi versenyt, az eredeti kamara hangszerelésben, igazán szellősen, könnyedén és vidáman, de alig észrevehető apróbb pontatlanságokkal.

Az időpontok torlódása miatt sajnos nem jutottam el a Snétberger Tehetségközpont Thália-beli bemutatkozására. Ezzel lett volna ugyanis igazán kerek a Snétberger Ferenc-Richard Bona duókoncertről szóló történet, ráadásul Bona már a Müpában kilátásba helyezte, hogy másnap ő is fellép - nyilván meglepetésként, mert programjukban csak a pécsi, vasárnapi duókoncertjük volt meghirdetve. Snétberger bizonyára rekorder, a Magyar Érdemrend középkereszttel tavaly és régebben Liszt-díjjal kitüntetett előadóművész nyolcadszor lép fel a Müpában öt év óta, de mindig más felállásban. Ehhez azonban rögtön hozzá kell tenni, ami a zseniális gitáros számára első számú prioritássá lépett elő: a Veszprém megyei Felsőörsön két éve indult Snétberger Tehetségközpont (amiről szerveződésétől kezdve rendszeresen beszámoltunk) négy különböző koncerthez adta tavalyelőtt január óta az apropót Müpában.

Így azután a Bona-Snétberger duó sem volt még ezen a helyszínen: csak Vinacciával kiegészülve játszottak itt. Egészen más volt az az este: Bona a Nemzeti Hangversenyteremben pénteken vendégként úgy érezte magát, mintha "Ferenc" régi törzsklubjában játszottak volna - társalgott, ismételten a magyar pálinkát és a gulyást dicsérte, sztorizott, politizált (occupy alapon, némi populizmussal keverve), elmondta, hogy most már neki is a kisgyerekek tanítása a legfontosabb, és mindig újra elcsodálkozott azon, hogy a közönségből a karzatra, a háta mögé is jutott.

A kameruni származású basszusgitáros-énekes világsztár és Berlinben élő magyar barátja között az első néhány számban intim és - ütőhangszeres vagy fúvós nélkül - olyannyira visszafogott volt a művészi interakció, hogy szinte megfeledkeztek a közönségről. Különösen, hogy a bevezető új, meditatív Snétberger-kompozíció után néhány számban akusztikus gitáron duóztak. A több mint másfél órás örömzenélés során sokszor változtattak a "hangszerelésen", hiszen Bona samplerrel és más elektronikus eszközökkel is árnyalja basszusgitárját és énekét, méltán híres hangterjedelme és invenciózussága. Míg Snétberger (a szólóban játszott medley-ben is) a klasszikus gitár felfogásból indulva a latin harmónia- és ritmusvilágtól és a jazztől megtermékenyítve jutott el saját stílusáig improvizációiban és szerzeményeiben, Bona az ösztönös rögtönző, kis túlzással azt lehet mondani, hogy az ő world-music levesébe a téma nem is kerül bele, hanem rögtön annak egy variációja. Hangképzésük, ritmikájuk és ebből adódóan attitűdjük is más, Snétbergeré egyenes, a Nyugat-Afrikát zenei otthonának mondó Bonáé inkább parlando és persze off-beat, az eltérést keresi a szokásostól, a szimmetrikustól. Persze ez a kontraszt a koncert javára vált, és a magyar közönség boldogan, sőt önfeledten azonosult mindkét fantasztikus muzsikussal.

Programkereső

Legolvasottabb

Plusz

Újra színpadon - Így élték meg a művészek a visszatérést

A pandémia miatti leállás során nemcsak mi, nézők szoktunk el a személyes kulturális élményektől, de bizony a művészeknek is újra kellett tanulniuk a színpadi jelenlétet és a közönséggel történő találkozást. Ennek a folyamatnak a lelki oldaláról kérdeztük őket.
Vizuál

75 év után újra Magyarországon Courbet festménye

Magyar magángyűjtő vásárolta meg, így 75 év után újra Magyarországra került az egykori Hatvany-gyűjtemény jeles darabja, Gustave Courbet Fürdőzők az erdőben című festménye. Rövidesen a magyar közönség is láthatja az értékes alkotást.
Jazz/World

Kizökkenés a mából – Megjelent Orbán Bori első albuma

A Kaláka Kiadó gondozásában látott napvilágot Orbán Bori első lemeze Ma chanson címmel. Az album készüléséről, terveiről és vágyairól faggattuk a fiatal énekesnőt.
Plusz

A nyugalom fesztiválja vár a Káli-medencében

Pál István Szalonna és Bandája, Nagy Feró, Ferenczi György és a Pesti Rackák, a Szent Efrém Férfikar, a Fonó zenekar, de Pély Barna is ott lesz a Kőfeszten, aminek idén is a Káli-medence ad otthont augusztus 4. és 8. között. A fesztivál tíz településen, ingyenes programokkal várja az érdeklődőket.
Klasszikus

Középpontban Liszt Ferenc és Dukay Barnabás munkássága Pannonhalmán

Augusztus 27-29. között rendezik meg az Arcus Temporum Pannonhalmi Kortárs Művészeti Fesztivált, amelynek zenei gerincét idén Liszt Ferenc és Dukay Barnabás munkássága adja. A programot Klukon Edit és Ránki Dezső művészházaspár állított össze. 

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Jazz/World interjú

Kizökkenés a mából – Megjelent Orbán Bori első albuma

A Kaláka Kiadó gondozásában látott napvilágot Orbán Bori első lemeze Ma chanson címmel. Az album készüléséről, terveiről és vágyairól faggattuk a fiatal énekesnőt.
Jazz/World ajánló

Sztárprodukciók a Vajdahunyadvárban

A Budapest Bár és a 100 Tagú Cigányzenekar koncertjeivel zárul a 29. Vajdahunyadvári Nyári Zenei Fesztivál, amely idén összesen 8 koncerttel örvendeztette meg a közönséget.
Jazz/World ajánló

Nyári jazz meglepetés a Müpa videócsatornáján

Újranézhetők az idei Jazz Showcase felfedezettjeinek koncertjei, péntektől kezdve három héten át minden pénteken két koncertfelvételt tesz elérhetővé a Müpa videómegosztó felületén.
Jazz/World ajánló

Nyitottság, képzelőerő, sokoldalúság – Stanley Jordan ismét Budapesten koncertezik

Július 21-én a Margitszigeti Színházban igazi örömzenélésre számíthatnak a jazzrajongók, hiszen a legendás Stanley Jordan mellett, Laurence Cottle, Horváth Kornél és Dörnyei Gábor is színpadra lépnek.
Jazz/World ajánló

A hazai jazzélet kiválóságai Szentendrén

Július 24-én különleges zenei csemegére számíthatnak a Szentendrére látogatók, hiszen a MűvészetMalom udvarán Borbély Mihály és zenésztársai mellett, László Attila is színpadra lép.