Ha 1957 és 2000 közötti időszakból származó, az underground vagy experimentális zenéhez köthető (punk, kísérleti jazz, elektronikus zene, computer-zene, stb.) bármilyen hangzó vagy vizuális felvétellel, koncertfotókkal esetleg egyéb dokumentummal rendelkezel és hozzájárulnál az adatbázis bővüléséhez, augusztus 10-éig jelentkezz ezen az emailcímen: [email protected].
Hiánypótló zenei adatbázis épül öt európai uniós ország összefogásából, amelyhez most bárki hozzájárulhat a saját anyagaival. Az UNEARTHING THE MUSIC projekt elérhetővé teszi azokat az eddig ismeretlen kísérleti és underground zenei tartalmakat, amelyek a 1957-2000-ig tartó időszak nem demokratikus rendszereiben születtek. Az adatbázis mind a volt szocialista tömb országaiból, mind az egykori jobboldali autoriter berendezkedésű Spanyolország, Portugália területeiről származó dokumentumokat feldolgozza.
A projekt kutatói számára
komoly kihívás jelent megtalálni azokat az elveszett, kallódó akár rejtőzködő hangzó és képi felvételeket, melyek magánszemélyeknél, esetleg archívumok mélyén lappanganak.
Ezért kérik mindazokat, akik az érából származó és az underground vagy experimentális zenéhez köthető (punk, kísérleti jazz, elektronikus zene, computer-zene, stb.) bármilyen hangzó vagy vizuális felvétellel, koncertfotókkal esetleg egyéb dokumentummal büszkélkedhetnek, hogy járuljanak hozzá az adatbázis lehetséges bővüléséhez és vegyék fel velük a kapcsolatot ezen e-mail címen augusztus 10-éig.
A Magyar Rádió körzeti stúdiója, Halász Mária montíroz, 1961, Pécs (Fotó/Forrás: Fortepan/adományozó: Magyar Rádió és Televízió újság)
Az eddig fellelt archív anyagok között már most bárki szabadon böngészhet az UMSCENE adatbázisában.
A magyar részben részletes információk olvashatók mások mellett a 180-as Csoportról, a Bizottságról, a Balatonról, Molnár Gergelyről, Kurtág Györgyről, Ligeti Györgyről, Lukin Gáborról, az Illésről, a Kontroll Csoportról, Binder Károlyról, Hortobágyi Lászlóról, Kistamás Lászlóról, a Sziámiról, Rupaszov Tamásról, Ungváry Tamásról, Szemző Tiborról, a Trabantról vagy a Vágtázó Halottkémekről.
A kezdeményezés nemcsak arra szolgál, hogy különleges zenei felfedezésre invitálja az érdeklődőket,
ugyanis a vonatkozó országok underground és experimentális zenéin keresztül komplexebb képet kaphatunk kontinensünk történelemről is. A vizsgált underground kultúra által megismerhetjük a közelmúlt szólás- és mozgásszabadságát, tudásáramlását; és egyben megtudhatjuk azt is, miként volt lehetséges ennyire különböző országokban megőrizni a teremtő gondolkodást és életre hívni az önkifejezés új formáit.
Az együttműködés öt EU-tagország részvételével valósult meg, a vizsgált országok között szerepel Németország, Spanyolország, Portugália, Görögország, Lengyelország, Csehország, Szlovákia, Magyarország, Románia, Oroszország, Ukrajna, Fehéroroszország, Észtország, Lettország, Litvánia, Horvátország, Szerbia, Szlovénia, Észak-Macedónia, Bosznia-Hercegovina, Bulgária, Albánia, Koszovó, Grúzia és Azerbajdzsán.