Jazz/World

Tényleg segít a zenehallgatás a koncentrációban?

2019.07.21. 15:40
Ajánlom
Miért segítene? Miért lenne jobb az agyunknak, ha egy dolog helyett rögtön kettőre kellene figyelnie: a zenére és arra, amit csinálsz?

Rengetegen hallgatunk zenét munka közben. Akár a külső zajok elcsendesítésére, akár csak a tevékenység ritmusát elősegítendő, de szeretjük, ha szól a fülünkben valami. Nem is kell, hogy a zene megfeleljen a legmagasabb esztétikai követelményeknek. Én például most egy chill-hop mixet hallgatok, miközben ezt a cikket írom.

Ahogy számos embertársam, én is zenére működöm, és ha dolgozom, általában szól a fülesben valami.

Érdekes, hogy nem tudjuk, miért szereti az agyunk a zenét, sem azt, hogy miért jobb zenére munkát végezni. Készült viszont néhány kutatás a témában, többek között azt is megállapították, hogy némely zenei jellemzőkért odavan az agyunk. Például a mérsékelten szinkópált ritmust jobban szeretjük – legyen a zene funkys, de ne túlságosan. Nem kell ezt sokat magyarázni: egy lötyögő metronóm mellett nem túl jó tevékenykedni. De ha az ember szabálytalan ritmusú free jazzt hallgat, amellett sem kezd téglavetésbe, nem veti magát kombájnnal a búzatáblába, és nem lát excel-táblák szerkesztéséhez sem. Túl bonyolult zene.

Az a jó, ha a zene eltalálja azt a kellemes arányt a kiszámítható és a kiszámíthatatlan között.

Ahogy például ez a James Brown-dal:

Na de miért jobb zenére?

Erre a kérdésre a válasz kulcsa: figyelem.

Az emberi agy alapvetően nem ahhoz fejlődött, hogy absztrakt információkat fogadjon be vagy hosszú időt töltsön egy-egy témán való gondolkodással. Kétfajta figyelemmel tudunk áldozni. Az egyik az, amiről mi döntünk. Ez a figyelem tudatos, és mi határozzuk meg, mire irányuljon. A másik tudattalanabb, és nagyjából mindig arra irányul, amit az érzékeink érdekesnek találnak. Ez utóbbi ösztönösebb, felületesebb és gyorsabb.

A gond csak az, hogy ez utóbbi sosem kapcsol ki igazán. Még szép. Máskülönben hogyan figyelnénk fel egy ránk törő ragadozó állatra? Vagy egy dőlő házfalra?

buster-keaton-140852.gif

Buster Keaton

De amikor az irodában ülsz, nem kell ragadozóra számítani, és nem fog összedőlni az épület sem. A kollégád viszont a kávéval csörömpöl vagy macskás videókat néz, te pedig mindig felfigyelsz a zajra. A zene ilyenkor segít: non-invazív hangforrást jelent, ráadásul élvezetet okoz a hallgatása. Segít kikapcsolni a külvilágra ösztönösen irányuló figyelmedet.

Milyen zene?

A vállalati munkakörnyezet a modern ember legőrültebb élőhelyévé vált, ahol a főnökeid nagyobbnál nagyobb baromságokat találnak ki, hogy te hatékonyabban dolgozz nekik. Így történt, hogy néhány vállalat kipróbálta, milyen, ha ún. pink noise-t (rózsaszín zajt) sugároznak az irodáikban. A pink noise a white noise-nál is barátságosabb, sistergő, folyamatos zaj, de hogy mennyire hatékony – az korántsem egyértelmű.

Hogy milyen zenét hallgatunk, az persze személyes ízlés kérdése. Érdemesebb instrumentális dolgokkal próbálkozni, arra jobban kikapcsol az agy, de sokszor az is működik, ha a zene szövege más nyelvű, mint amilyen nyelven épp a munkádat végzed. Mostanában hódít a lo-fi, a jazz hop, de maradhatsz a klasszikusoknál is. Ne felejtsd el, az agyunk jobban figyel az ismeretlen zenére, érdemes olyan trackek mellett dolgozni, amit már ismersz.

A cikk Dean Burnett írása alapján készült. A szerző Az idióta agy című könyvét ajánlom mindenkinek, aki kíváncsi rá, hogyan akadályoz minket az agyunk néha a boldog életben.

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

Közleményt adott ki Domingo ügyében a nevét viselő fesztivál

A Plácido Domingo Classics Fesztivál közleménye nem utal arra, hogy a tenor #metoo-botrányára kíván reagálni, de beszédes, hogy két nappal a kirobbanása után tették közzé.
Vizuál

Erőszakterápia és macsónosztalgia Tarantino kilencedikje

Volt egyszer egy férfiasabb világ, ahol a koszos hippik felett győzött John Wayne. Sharon Tate csillogó szemmel nézi a saját filmjét, és a rendező ilyen csillogónak akarja látni a mi szemünket is.
Zenés színház

Sonya Yoncheva kiáll Domingo mellett

A fiatal bolgár szoprán, Sonya Yoncheva szerint, aki majdnem tíz éve dolgozik a spanyol tenorral, Domingo igazi úriember. Anna Nyetrebko vagy Daniel Barenboim viszont hallgat. Európában nem mondták le az énekes koncertjeit.
Klasszikus

Mégis, hogy írjuk Sztravinszkij nevét? Akarom mondani, Stravinskyét...

Fél hajkoronámat elvesztettem már a kérdés felett töprengve, és a legrosszabb, hogy a másik fele beleőszül. Szerencsére Bárdos Lajos kisegít.
Klasszikus

„Atyaúristen” – Ilyen volt nekem idén Kaposfest

„Atyaúristen” – nyögte a templomi csöndben egy hölgy két tétel között. Ugyanis jó zenét hallott, meg én is, sokat. Naplószerűség Kaposfest első két napjáról.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World videó

Zseniális: dalban mondanak híreket

A Hírek dalban projekt az online térben kavargó híreket szórakoztatóan, akusztikus zenei kísérettel tálalja nekünk. Az első részben a Lóci játszik frontembere, Csorba Lóci öltötte magára az énekes-bemondó szerepét.
Jazz/World ajánló

Mintha Provence-ben járnánk - minifesztivál a Diszeli Kúriában

Új igazodási pont a Balaton-felvidék kulturális kínálatában a nemrég nyílt 18. századi műemlékegyüttes, a Diszeli Kúria. A Hosszúahétvége elnevezésű minifesztiválon fellép a Dés László Free Sounds Quartet, Bereményi Géza és Másik János pedig közös estjét adja elő.
Jazz/World lapszemle

A nap, amikor az egyik leghíresebb filozófus faggatta a legnagyobb jazz-szaxofonost

Milyen kapcsolatot talál nyelv és improvizáció között az egyik legnagyobb 21. századi posztmodern gondolkodó, nyelvfilozófus és a korszakalkotó free-jazz szaxofonosa? Ez is kiderül Jacques Derrida Ornette Colemannel készített 1997-es interjújából.
Jazz/World magazin

Ó, az az énekes! - 10 éve hunyt el Cseh Tamás

Tíz éve, 2009. augusztus 7-én hunyt el Cseh Tamás Kossuth-díjas énekes, zeneszerző, előadóművész, egy korszak hangulatának legendás tolmácsolója. Az évforduló alkalmából több megemlékezést is tartanak. 
Jazz/World magazin

Hogyan próbálta a jazzt felhasználni a saját céljaira Hitler?

Amerika fekete hangja beszűrődött a náci Németországba is, ezért a leleményes propagandisták saját finanszírozású jazz-zenekart hívtak életre.