Jazz/World

The Jazzy Violin - Illényi Katica új lemeze

2007.11.21. 00:00
Ajánlom
Október közepén jelent meg Illényi Katica The Jazzy Violin című, negyedik szólólemeze. A korongon olyan felvételek szerepelnek, amelyeket Katica Stéphane Grappellitől, a világhírű francia jazz hegedűstől hallott először, és ez inspirálta arra, hogy az addig tanult komolyzenei tudását kiszélesítse.

Grappelli jövőre lenne száz éves, a lemezen Illényi Katica felidézi azt a stílust, mellyel a francia jazzista egyedülállóan meghódította a világot. Akik eddig is figyelemmel kísérték a hegedűművész szólókarrierjét, azokat nem éri nagy meglepetés: az új album tulajdonképpen egy válogatás az elmúlt három év koncertfelvételeinek (Művészetek Palotája, Zeneakadémián, Thália Színház) már megjelent lemezeiről. Ami azonban újdonság, és az utóbbi években Illényi Katicától "szokatlan", hogy egy műfajra koncentrál. A lemezen éppúgy helyet kaptak a nagyközönség számára kevésbé ismert művek (Stompin’ At Decca, J’attendrai, Embraceable You) mint a népszerű standardek (Alexander’s Ragtime Band, I Got Rhythm, Sweet Georgia Brown). Külön érdekesség még, hogy több felvételen játszik az azóta elhunyt Dobsa Sándor, aki a Magyar Rádió Stúdió 11 zenekarának volt a vezetője és zongoristája. Megkapóan szép, ihletett és megismételhetetlen pillanat kettősük, a "La chanson des rues" című felvétele. És négy szám erejéig közreműködik Illényi Csaba is, aki – habár szintén komolyzenészként végzett – méltó társa Katicának, akár a Tiger Ragről, akár a Four Brothersről legyen szó. A magyar jazzrajongók előtt jól ismert Fekete-Kovács Kornél hangszerelte a legtöbb felvételt, kivételt képeznek ez alól a Thália Színházbeli koncertrészletek, melyeknek hangszerelése Dobsa Sándor egyik utolsó munkája volt.

Illényi Katica, a hazai és nemzetközi zenei kultúra méltán elismert művésze, szakmailag magas színvonalon bizonyítja, hogy stílustörés vagy keveredés, a divatos crossover műfaj mellőzésével is van átjárhatóság a komoly-, a jazz- és a könnyűzene között.

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Egy vidám tekintet, egy izgalmas száj – és a kettő között az évek múlása

Évtizedekig kutatta Törőcsik Mari arcait. Fotózta színpadon és magánéletben egyaránt, közel hetven esztendőn át. Kivételes szakmai kapcsolat és mély barátság fűzte a nemrégiben elhunyt színésznőhöz a Kossuth- és Balázs Béla-díjas fotóművészt, Keleti Évát, aki személyes történetei és képei segítségével járult hozzá, hogy fölidézhessük Törőcsik Mari különleges alakját.
Klasszikus

„Így kell dolgozni, így kell élni” – Tallér Zsófiára emlékezünk

A Fidelio felkérésére Tallér Zsófia három egykori tanítványa – ahogy ő fogalmazott, Petrovics unokák – emlékezik a fiatalon elhunyt Erkel-, Bartók–Pásztory-, Fonogram-, valamint Artisjus-díjas zeneszerzőre.
Plusz

Új kutatás bizonyítja a komolyzene felszabadító hatását

A válaszadók 82 százaléka érzi úgy, hogy a komolyzene megnyugtatja, 67 százalékukat pedig inspirálják a klasszikus dallamok - derül ki a Liszt Ferenc Kamarazenekar megbízásából készült reprezentatív felmérés adataiból.
Zenés színház

Orfeum a háború árnyékában – interjú Laki Péterrel

Laki Péter 2012 óta számos szerepben bizonyított már a Budapesti Operettszínházban, legutóbb a Marica grófnő Zsupánjaként láthatta őt a közönség. Ezúttal az operettirodalom egyik legismertebb darabja, a Csárdáskirálynő Bónijaként áll a nézők elé – online. Az elmúlt időszakról, a zene iránti szeretetéről és az előadás történelmi hátteréről beszélgettünk.
Vizuál

Ilyen volt a karantén nyolc képzőművész szemével

Vírushelyzet alatt készült kortárs műveket mutat be a MANK Karantén-naplók címmel. Az új online kiállításon a művészek naplószerűen fogalmazzák meg hogyan hatott életükre, gondolkodásukra a vírus és az elmúlt egy év.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World ajánló

Igazi francia dzsesszcsemege Thomas de Pourquery új lemeze

Korlátoktól mentes, felszabadult, improvizatív zene hallható a francia dzsessz aktuális színfoltja, Thomas de Pourquery új albumán. Az énekes, szaxofonos Droles de Dames című anyaga a magyar BMC gondozásában jelent meg.
Jazz/World podcast

„A jazz passzol a lázadáshoz” – Harcsa Veronikával indul a Fidelio új podcastja, a Fülbemászó

Örök kísérletező, akinek nem kell kompromisszumokat kötnie, ha jazzről van szó. Pályája szorosan összefügg a budapesti Fringe Fesztivállal, ahol először adhatta elő saját dalait közönség előtt, mégpedig komoly sikerrel. Harcsa Veronikával Tompa Diána beszélgetett a Fülbemászóban.
Jazz/World ajánló

Prince egykori zenésze is a Müpa Home fellépői között

Három egyedülálló online koncertpremiert kínál április 16-17-én és 30-án a Müpa Home. Tzumo Árpád zenekara, a Solati Music és a Blahalouisiana mellett látható lesz a basszusgitár dán ikonja, Ida Nielsen koncertje is.
Jazz/World interjú

„Szíven üt, hogy EP már soha többé nem ülhet itt” – Interjú Lukács Miklós cimbalomművésszel

Esterházy Péter születésnapján, április 14-én az E(gy)P(ercesek) – Esterházy-fragmentumok című online produkcióval tiszteleg a Katona József Színház az író emléke előtt. EP írásai Máté Gábor hangján szólalnak meg, játszótársa Lukács Miklós cimbalomművész.
Jazz/World interjú

Vers és elektronika a költészet napján – páros interjú Pátkai Rozinával és Fenyvesi Mártonnal

Elektronika teszi emlékezetessé Pátkai Rozina új lemezén a magyar verseket. Elektronikai eszközökre Fenyvesi Mártonnak is szüksége van, aki az utóbbi időben hangmérnökként és producerként legalább annyit dolgozott, mint gitárosként. Az életben egy párt alkotnak, kézenfekvő volt, hogy együtt ültetjük őket mikrofon elé.