Jazz/World

Tíz női instrumentális jazz-zenész, aki megmutatta

2016.03.17. 08:54
Ajánlom
Gondolkodott már azon, hogy hol vannak a nők a jazzből? Persze énekeseket találunk szép számmal, akik csodás ruháikban tündökölnek, hangjukkal formálnak íveket, miközben kiváló férfizenészek csillogtatják meg improvizációs készségüket a háttérben. De míg a klasszikus zenében már-már egyértelmű a nők jelenléte, addig a jazzben fel sem tűnik a hiányuk a hangszeres zenészek közül. Most mutatunk tíz olyan női instrumentális jazz-zenészt, akik nélkül unalmasabb és szegényebb lenne a világ.
Sok esetben a legnagyobb dicséret, amit egy női jazz-zenész kaphat, hogy „olyan jól játszol, mint egy férfi”. Pedig a nők bizonyos időszakokban komoly jogot formáltak arra, hogy színpadi előadóként képviseljék a műfajt. Először persze a zongora mellett érhettek el sikereket a jazzben, hiszen sok középosztálybeli afroamerikai családban volt otthon zongora. A ragtime őrület alatt viszont a zongoristák (pl. Mary Lou Williams) mellett nagy számban voltak jelen réz- és fafúvós nők is, elég ha a legendás trombitás Valaida Snow-ra gondolunk. Az 1920-as '30-as években pedig rendkívüli népszerűségnek örvendtek a csak nőkből álló bigbandek (Harlem Playgirls, Hour of Charm, Ina Ray Hutton's Melodears, The International Sweethearts of Rhythm) is, sőt később olyan nagyságok is foglalkoztattak női zenészeket „koedukált bigbandjeikben” mint Woody Herman vagy Gerald Wilson. Aztán persze a női szerepek és a világ is megváltozott, és mintha a nők részéről is elhalványult volna az igény arra, hogy a jazzben hangszeres zenészként is kibontakozzanak. De hol a felszín alatt, hol előbukkanva mindig is voltak olyanok, akik a női energiát képviselték a jazzben.

1.  Terri Lyne Carrington

Talán ő ma az egyik legismertebb női jazz-zenész. Harminc évvel ezelőtt, illusztris pályája indulásakor női jazz-dobosként nem volt könnyű dolga a férfiak uralta műfajban, de azzal a karakán személyiséggel és hihetetlen tehetséggel, amivel rendelkezik, nem lehetett nem észrevenni. Elnyerte a Berklee ösztöndíját, majd tanárnak is kinevezték ugyanitt. Karrierje során olyan legendákkal dolgozott együtt mint Herbie Hancock, Al Jerreau, később azonban már ő maga vált referenciaponttá. Két lemezéért is Grammy-díjat is kapott: a The Mosaic Project címűn mintegy bizonyításképpen kizárólag női jazz zenészekkel dolgozott együtt. Ez a lemez azonban nem instrumentális kategóriában lett díjazott, hanem a legjobb vokális jazz album díját nyerte el többek között Diana Reevesnek, Gretchen Parlatonak köszönhetően. (Erről a lemezről Zipernovszky Kornél írt korábban izgalmas lemezismertetőt.) A Money Jungle: Provocative in Blue című albuma viszont 2013-ban már a legjobb instrumentális jazz album kategóriában nyert, mintha a zenei világ ezzel hivatalosan is elismerte volna a női instrumentális jazz-zenészek létjogosultságát.

2. Geri Allen

A női jazz megkerülhetetlen személyiségeként ő az egyetlen zongorista válogatásunkban. Első jazz-zenészként kapta meg a Lady of Soul Awardot, és szintén első nőként, valamint legfiatalabbként a dán Jazz Par-díjat. A legnagyobbakkal játszik és játszott, úgymint Ornette Coleman, Ron Carter, Tony Williams, Dave Holland, Jack DeJohnette, vagy Charles Lloyd. Ő a Mary Lou Williams Collective zeneigazgatója, valamint a Pittsburgi Egyetem Jazz Tanszakának vezetője. Számos zenét írt filmekhez, két szerzeménye pedig szerepel Terri Lyne Carrington imént említett Grammy-díjas CD-jén is . Töretlenül tanít, komponál és játszik sokunk örömére.

Geri Allen

Geri Allen

3. Ingrid Jensen

Jazztrombitásként egész életében a sztereotípiák ellen küzdött: „Ha fehér vagy és nő, akkor nem kéne, hogy így szóljon a trombitád” – mondta egyszer a Women in Jazz elnevezésű konferencián San Fransiscóban a sztereotípiáról, amivel nap mint nap találkozik. A zenész, aki szárnykürtön is játszik, 1967-ben született Vancouverben zenész anya gyermekeként. Ösztöndíjjal végezte a Berklee-t 1989-ben. Többször jelölték a Juno Awardsra, ami a Grammy-díjnak felel meg Kanadában. Olyan zenészek lemezein közreműködött mint a Maria Schneider Orchestra, Jeff "Tain" Watts, Gary Bartz és legendás bop trombitás Clark Terry. Az előadóművészet mellett fontos szerepet tölt be életében a tanítás, jelenleg Baltimore-on tanít, de világszerte hívják zenélni és workshopokat tartani.

4. Esperanza Spalding

Ez a lista nem jöhetett volna létre, ha Esperanza Spalding fel nem hívja a széles közönség figyelmét arra, hogy egy törékeny nő is megállja a helyét a bőgő, vagy a basszusgitár mellet, nem is akárhogy! Az anyai ágon ír, spanyol, amerikai, és indián felmenőkkel rendelkező, apai ágról afroamerikai bőgős és énekes fiatal kora ellenére (mindössze 31 éves), már négy Grammy-díjat, hat szólólemezt és 7 közreműködői lemezt tudhat a magáénak. Esperanza felvételt nyert a Berkleere, ahol húszéves korában már oktatott is. Játszott már a Fehér Házban, Nobel-díjátadón és Oscar ünnepségen is. Sikere valószínűleg lehengerlően bájos személyisége és invenciózus zenei képessége mellett a tudatosságban és folytonos alakváltoztató képességében rejlik. Legújabb lemeze épp a napokban jelent meg az NPR gondozásában Emily's D+Evolution címmel, amin a korábbihoz képest egészen eltérő imidzssel és új zenei hanggal mutatkozott be.

Esperanza Spalding

Esperanza Spalding

5. Melissa Aldana

A chilei származású szaxofonos mindössze 25 éves volt, amikor 2013-ban első női instrumentális zenészként megnyerte a Thelonius Monk jazzszaxofon versenyt. Az ő esetében ez azért is érdekes, mert édesapja, Marcos Aldana szintén szaxofonos, ő viszont 1991-ben ugyanezen a versenyen csak az elődöntőig jutott. Elnöki ösztöndíjjal került be a Berklee-re, mestere volt a szaxofonos Joe Lovano és Greg Osby is. Tavaly őt szavazták meg a Downbeat kritikusai a szaxofon „Rising Starjának”. Legfrissebb, Back Home című lemeze pár napja, március 11-én debütált a Wommusic kiadónál. A magyar közönség most abban a szerencsés helyzetben van, hogy a szintén hosszú éveken át Amerikában tanuló és zenélő Oláh Tzumo Árpád zenekarának vendégszólistájaként április 3-án hallhatja a Müpában.

6. Anat Cohen

Nem más ő, mint a trombitás Avishai Cohen és a szaxofonos Yuval Cohen édestestvére. Meg is jelentettek már egy-két közös albumot The Three Cohens néven, de négy albumot már sajátjakét, szólóban jegyez, ezzel bebizonyította, hogy a saját jogán is tud érvényesülni. Legtöbbször klarinéton muzsikál, de sokszor előkerülnek nála más fafúvósok is, például basszusklarinét, tenorszaxofon, vagy szoprán szaxofon. Zenéjében főleg a klezmer hatások és a latin dallamok érvényesülnek. Ő is a Berklee-n végzett sok más sikeres nőtársához hasonlóan. 2008-ban a DownBeat a klarinét felnövekvő sztárjának szavazta meg, ugyanebben az évben a Jazzújságírók Szövetsége is az év klarinétosának választotta. Lehet, hogy egyszer majd eljön az idő, amikor a Cohen névről ő ugrik be elsőre?

Anat Cohen

Anat Cohen

7. Linda Oh

A malajziai származású bőgős a jazzvilág számos elismerését bezsebelte eddigi pályája során, 2010-ben a DownBeat Magazin kritikusaitól megkapta az akusztikus bőgő Rising Star elismerő címet. Gyermekkorában sok hangszert kipróbált a zongorától a fafúvósokon át a basszusgitárig, de végül a bőgő mellett döntött. Nemcsak kiváló hangszeres zenész, de zeneszerzői képességei is a sikerre predesztinálják: filmek és bigbandek számára is komponált már, sőt elnyerte a ASCAP Young Jazz Composers Award-ot. Jelenleg New Yorkban él és zenél akusztikus valamint elektromos bőgőn és számos különböző profilú zenekarban játszik a bigbandtől a politikai rockig. Olyan zenészek mellett közreműködött már lemezeken és élőben mint Lee Konitz, Kenny Barron, Geri Allen, Terri Lyne-Carrington, Joe Lovano, and Steve Coleman. Már debütáló, Entry című albumán –ahol a kevéssé szokványos trombita-bőgő-dob trióban hallható- tapasztalhatta a közönség semmivel össze nem hasonlítható, egyedi zenei hangját.

8.  Grace Kelly

A jazz világának egyik csodagyereke volt, nem meglepő, hogy az NPR rádió a jövő jazz-zenészének nevezte őt. A most 23 éves Grace Kelly hétszer nyerte el a DownBeat magazin kritikusainak díját, ezzel az egyik legnagyobb jazzcsillaggá emelkedett fiatal kora ellenére. Négy évesen kezdett klarinétozni, majd 10 évesen altszaxofonra váltott, debütáló, Dreaming című albumát 12 évesen rögzítette. 2011-ben, 19 évesen diplomázott a Berklee-n. A szaxofonlegenda Lee Konitz mentoráltja, és olyan művészekkel játszott már együtt mint Wynton Marsalis és Phil Woods. Szólistaként eddig 10 albumot jegyez és még előtte az élet.

Grace Kelly

Grace Kelly

9. Brandee Younger

A most 32 éves zenész a Dorothy Ashby és Alice Coltrane által megteremtett jazzhárfás-hagyományt követi, mégis valóságos kultúrsokként hatott, amikor bekerült a University of Hartford konzervatóriumába. „Nem elég, hogy fekete, még hárfázik is, ráadásul jazzt” – mondták. Tehetsége révén azonban kivívta magának az elismerést. Először 2007-ben figyelt fel rá a széles közönség, amikor már a New York-i egyetem végzett hallgatójaként a szaxofonos Ravi Coltrane mellet, annak édesanyja, Alice Coltrane gyászszertartásán zenélt. Younger később a jazz és a hip-hop szcéna olyan nagyságaival játszott, mint Jack DeJohnette, Charlie Haden, Common vagy Lauren Hill. Supreme Sonacy című albuma (ami egy tribute-lemez Ashby tiszteletére) 2015-ben jelent meg a Revive/Blue Note kiadó gondozásában, hatalmas sikerrel.

10. Elena Ayodele Pinderhughes

A mindössze 20 éves fuvolista-énekes éppen csak hogy befejezte a Manhattan School of Music jazz szakát, máris szerte a világon sikert aratott a Montreux-i Jazz Fesztiváltól a Carnegie Hallon keresztül a Fehér Házig. Olyan jazz-sztárokkal játszott már mint Herbie Hancock, Hubert Laws, Kenny Barron, Esperanza Spalding, Ambrose Akinmusire, Joshua Redman és még sokan mások. Számos fesztiválról elhozta a legjobb szólista címet, a DownBeat kritikusai is elismerő szavakkal illetik folyamatosan, a Guardian pedig 2015-ben az év legizgalmasabb fuvolistájának választotta. Jelenleg saját albumán dolgozik, ami idén tavasszal fog megjelenni.

Elena Pinderhughes

Elena Pinderhughes (Fotó/Forrás: Katherine Tom)

Programkereső

Legnépszerűbb

Könyv

„Írás és olvasás ikrek” - Vámos Miklós a Lírástudókban

A könyvesboltok újdonságai között segít eligazodni a Líra Könyv és a Fidelio május 12-én, szerda este fél 8-kor jelentkező irodalmi podcastja. A friss könyvajánlókat és tartalmas beszélgetéseket kínáló műsor házigazdája Szabó T. Anna, az adás vendége Vámos Miklós író.
Vizuál

Nézze meg ingyenesen az európai film legjobbjait a Lux-díj online csatornáján

A Lux Közönségdíj online mozicsatornáján május 16-ig ingyenesen megtekinthető három sokszorosan díjazott európai film: az Oscar- és Európa-díjas Még egy kört mindenkinek, az Oscar-jelölt Kollektíva és a Corpus Christi című alkotás. A közönség szavazatait is várják.
Színház

Gyabronka József, Háy János és Alföldi Róbert az újranyitó Átrium színpadán

Május 21-től újra élő előadásokat tart az Átrium. A budai intézmény első produkciója a Fehér nyuszi, vörös nyuszi című darab Gyabronka József előadásában, ezt követően egy Háy János-premierrel, valamint a Mefisztó című kortárs zenés kabaréval várják a közönséget.
Vizuál

Paul Almásy válogatott fotográfiáiból rendezett tárlatot a Mai Manó Ház

A Mai Manó Ház A képírás mestere – Paul Almásy címmel rendezett kiállítást a világhírű franciaországi magyar fotóriporter munkáiból, mely május 11. és június 6. között látogatható.
Színház

Eredeti Örkény-egypercessel köszöntötték Mácsai Pált a jubileumi Azt meséld el Pista! után

Május 12-én különleges évfordulót ünnepelt az Örkény Színház, ugyanis 700. alkalommal tűzték műsorra Mácsai Pál egyszemélyes előadását, az Azt meséld el, Pista!-t.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World ajánló

Megjelent a Zűrös Banda 2021 című új lemeze

A Zűrös második lemeze a 2021 címet viseli, egy nehéz évben született, de tele alkotó energiákkal és saját számokkal! A zenekar talán nem is fejezhette volna be jobbkor az albumot, hiszen itt a nyitás: a lemezbemutatóra már élőben, közönség előtt kerül sor a Fonó nagytermében június 4-én.
Jazz/World hír

"Tragikus végű játszma" – A kékszakállú herceg várát új formába öntötte Sárik Péter

Bartók Béla A kékszakállú herceg vára című operájára Sárik Péter zeneszerző, jazz-zongoraművész készített jazzátiratot, melyet először élőben augusztusban hallhat a közönség a Zempléni Fesztiválon.
Jazz/World ajánló

Kocsmazene magyarul – ezért könnyű beleszeretni az Aurevoir.-ba

Ma már egyre inkább elmosódnak a könnyűzene műfaji határai, de még ebben a sokszínű felhozatalban is akadnak karakteres, azonnal felismerhető stílusok. Az Aurevoir. rengeteg forrásból táplálkozó zenéje ethno-beat névre hallgat, és alig pár év alatt hódította meg a hazai klubszínpadokat. Népzene és angolszász beat-folk, lélekig hatoló mélységek és őrült elszállás: mutatjuk, miért ne hagyjátok ki a zenekar május 16-i ingyenes online koncertjét!
Jazz/World hír

Egyedi hangszín és világzenei hangulat

Szól a világ címmel május 10-én jelenik meg a Napfonat együttes első nagylemeze. Az öttagú a cappella csapat 2018-ban alakult és dalaikban a saját szövegeik mellett, versfeldolgozások, valamint magyar és más nemzetek népdalai szólalnak meg egyedi hangzásban.
Jazz/World interjú

„Élvezem, hogy mennyi mindent nem tudok” – Interjú Fábri Péterrel, az Artisjus életműdíjasával

Az Artisjus könnyűzenei alkotói életműdíját idén Fábri Péter író, költő, dalszövegíró, műfordító kapta. Az elismerés okán beszélgetve felidéztük, hogyan inspirálták őt barátok, szerelmek, dalok és formák. Megtudtuk, miért nem ír már több verseskötetet és az is kiderült, miként vált boldogtalan költőből boldog dalszövegíróvá.