Jazz/World

Tizenhét ember szíve egy akkordban - Beszélgetés Bacsó Kristóffal

2020.08.05. 10:50
Ajánlom
Elvégezte a Liszt Ferenc Zeneakadémiát és a Berklee College of Music-ot, bizonyított a francia és az amerikai komolyzenei színtéren, londoni, barcelonai és pescarai jazz fesztiválokon nyűgözte le a szakmát, Orszáczky- és Artisjus-díjban részesült, és különböző formációival eddig négy saját lemezt jelentetett meg. Bacsó Kristóf szaxofonista és zeneszerző jelenleg a Modern Art Orchestra művésze – zenei pályafutásáról, a MAO-val közös munkájáról, jövőbeni terveiről beszélgettünk.
Bacsó Kristóf

Bacsó Kristóf (Fotó/Forrás: Vancsó Zoltán)

Mesélj egy kicsit a kezdetekről! Emlékszel arra a pillanatra, amikor beleszerettél a szaxofonba?

Már kisgyermek koromban érdeklődtem a zene iránt, és szerencsére ezt a szüleim is teljes mértékben támogatták. Hat évesen kezdtem el hegedülni, azonban nem sok sikerélményem származott belőle. Tizenegy éves korom körül úgy éreztem, hogy hangszert szeretnék váltani. Nagyon tetszettek a fúvós hangszerek és azok közül is a szaxofon, így alakult, hogy elkezdtem szaxofonon tanulni.

Az egész világot beutaztad már, több helyen is éltél, végül mégis visszatértél Magyarországra. Miért döntöttél így?

Első hosszabb külföldi tartózkodásom a franciaországi tanulmányaimmal kezdődött, majd ösztöndíjjal az Egyesült Államokba kerültem, ahol három évig éltem. A lelki egyensúlyom megtartásához a zene mellett biztos családi háttérre is szükségem van. Így kalandos és sűrű öt külföldi év után úgy éreztem, hogy egy kicsit megemésztem a látottakat, és átgondolom az életemet. Ekkor találkoztam feleségemmel, akivel azóta három gyönyörű gyermeket nevelünk boldogságban. De szerencsére a fellépések miatt az utazások megmaradtak az életemben, így rengeteg országba eljutottam a zeném által. Az egyik ilyen friss élményem az a tavaly októberi brazíliai koncertsorozat volt, amelyet a triómmal a Bacsó Kristóf Triaddal adtunk Brasilia városban és Sao Paolóban.

Hihetetlen érzés volt, hogy mennyire értették és szerették a zenénket a világ másik felén.

Milyen a magyar zenei színtér összehasonlítva a franciával és az amerikaival?

Az alapvető különbség az, hogy mindkét országban jóval több zenész dolgozik, jóval nagyobb közönségnek. Így a közönség kultúrájához sokkal inkább hozzá tartozik a jazzkoncertre járás, mint szórakozási forma. Azt is látom, hogy a modern zenei stílusok áradatában sehol sem könnyű a nem tömegízlésnek behódoló zenészek élete. A globális összefonódások azonban számos olyan izgalmas nemzetközi projektet segítenek létrehozni, amelyek korábban talán nem jöhettek volna létre.

Bacsó Kristóf3 fotó VancsóZoltán

Bacsó Kristóf (Fotó/Forrás: Vancsó Zoltán)

Több formációban zenélsz, többek között a Modern Art Orchestránál is. Hogy kerültél kapcsolatba a zenekarral?

Fekete-Kovács Kornél a zenekar alapításakor hívott fel, hogy szeretne meghívni a zenekarba mint szólamvezető, mint szólista és mint zeneszerző-hangszerelő. Nagy öröm volt ez számomra, hiszen egy szakmailag rendkívül igényes és kreatív közegbe kerültem, amelyben a mai napig hatalmas öröm dolgozni, a mai napig tanulunk és fejlődünk az újabb és újabb feladatokból.

Hogy néz ki a közös munka Kornéllal? Miből áll az alkotói folyamat?

Kétféle munka adódik Kornéllal. Az egyikben szabad kezem van és rám van bízva az egész zenei koncepció. Ilyenkor meghallgatjuk egymás véleményét és számos esetben megfogadom a kollégák tanácsát, de alapvetően én mondom ki az utolsó szót. A másik megközelítés, amikor Kornél gondol ki  egy projektet a zenekarba és szétosztja a feladatokat. Ez szintén nagyon izgalmas kihívás, amelyben sok szabad kezet kapunk, de a végső szót Kornél mondja ki és elsősorban az ő elképzelései érvényesülnek. Az alappillére az együttműködésünknek mindkét eseteben a bizalom:

teljesen megbízunk egymás zenei ízlésében és felkészültségében, így a végeredmény csak jól sülhet el.

Hat évvel ezelőtt szerzői lemezt adtál ki a MAO-val, amit a kritikusok is elismertek. Tervezel hasonlót a jövőben?

Nagyon szeretem ezt a lemezt, és nagyon büszke is vagyok rá, mert rengeteg munkám volt benne, és elmondhatom, hogy ez volt az egyik legelső szerzői lemeze a MAO-nak. Azóta bőven született annyi zeném, hogy egy albumnyi anyag kijönne belőle. Bízom benne, hogy a közeljövőben erre is sor kerül.

Mivel számtalan zenekarban megfordultál, már jócskán van összehasonlítási alapod. Kisebb felállásokban vagy nagyzenekarral muzsikálsz szívesebben?

Mindkétféle felállást más miatt szeretem és más dolog miatt kihívás számomra. A kisebb formációkban jóval több terem van az improvizációra, a szabadságra és több spontán dolog jöhet létre egy koncert alatt. A nagyzenekar hangzásával azonban nem lehet betelni: a nagyzenekar olyan sokféleképpen tud megszólalni egyszerre, ahogyan egy kisebb formációban elképzelhetetlen. Mindemellett a MAO egy nagy család, és ez a zenekar hangzásában is érződik: amikor tizenhét ember szívét és lelkét és teljes koncentrációját egyként teszi bele egy akkordba, az az érzés hihetetlenül felemelő.

Támogatott tartalom.

Szaxofon Különkiadás – Modern Art Orchestra

Kapcsolódó

Szaxofon Különkiadás – Modern Art Orchestra

Fekete-Kovács Kornél, a Modern Art Orchestra művészeti vezetője a karantén időszakában sem hagyta unatkozni közönségét: minden második szerdán egy lemezhallgatással egybekötött beszélgetést hallgathatunk tőle a MAO Facebook-oldalán. Az adásokban a zenekar Legendás Albumok sorozatának egy-egy koncertjét játsszák le, a trombitás-zeneszerző pedig ehhez igazítva hív meg énekeseket, zenészeket, fotósokat, szobrászokat, tanárokat vagy akár IT szakembereket.

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Vizuál

10+1 kihagyhatatlan program a Múzeumok Éjszakáján

Tárlatvezetések, komoly- és könnyűzenei koncertek, filmvetítések, táncelőadások, kézműves foglalkozások és még táncház is vár minket a 2022-es Múzeumok Éjszakáján. Összegyűjtöttünk 10+1 helyszínt, amelyet semmiképp sem érdemes kihagyni június 25-én. 
Vizuál

Bereményi Géza belemegy a játékba

Élvezetes, szerethető és szívet melengető portréfilm lett a Bereményi kalapja, amelyet elsősorban az irónia hat át, mintsem a túlzott komolyság és drámaiság. Mindazonáltal szép, őszinte pillanatoknak is szemtanúi lehetünk a napjaink egyik legnagyobb alkotójáról szóló filmben.
Klasszikus

Visszatérés a Walhallába

A Covid miatti kényszerű kihagyás miatt idén végre visszatérhetett a Budapesti Wagner-napok közönsége a Müpába, ahol már az első fanfárként felcsendülő Walhalla-motívum közben sokan érezték, ismét egy különleges utazás részesei lehetnek. Beszámoló az első Ring-sorozatról és a Rienziről.
Klasszikus

Schiff András kapta az idei Bach-medált

A Lipcse városa által 2003-ban alapított díjat Johann Sebastian Bach műveinek kimagasló interpretációjáért ítélték oda Schiff Andrásnak. Korábban többek között Gustav Leonhardt, Sir John Eliot Gardiner, Ton Koopman, Nikolaus Harnoncourt vagy Robert Levin munkásságát ismerték el a díjjal.
Vizuál

Nyári hangulat a Virág Judit Galériában

Egry József, Csók István, Vaszary János, Szőnyi István egy-egy műve is megidézi a kánikulát a Virág Judit Galéria legújabb kiállításán. Az idén huszonöt éves galéria új, ingyenesen megtekinthető kamaratárlatán minden egyes alkotás megvásárolható.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Jazz/World ajánló

A Vujicsics Együttes is fellép Salföldön

A Balkánra fókuszál a 7. Salföldi Dalföld; a fesztivál koncertekkel, kiállításokkal, táncházzal, minikonferenciával és sok más kulturális programmal várja a közönséget június 24. és 26. között a Káli-medencében.
Jazz/World ajánló

Löszfal-tövi új dimenziók: Dombos Fest 2022

A Dombos Fest július elején újra várja Kishegyesen az igényes szórakozásra vágyókat, és mindazokat, akik idén is elvarázsolódnának a löszfal tövében. 22 évvel ezelőtt egy szemétdomb helyén civil összefogással indult a Dombos Fest, amely azóta a térség egyik legkedveltebb művészeti fesztiváljává vált.
Jazz/World ajánló

Chris Potter San Franciscó-i supergroupja, az SFJazz a Müpában

A jelenkor kihívásaira, az elmúlt évek nehézségeire reflektál június 24-i budapesti koncertjén az SFJAZZ Collective. A kilenctagú supergroup az élő bizonyítéka, hogy a jazz ma is ugyanolyan élő, érvényes és szerethető műfaj, mint egykoron.
Jazz/World gyász

Elhunyt Ducsai Szabolcs trombitás

A Budapest Jazz Orchestra és a Studio 11 állandó tagjának halálhírét a Magyar Jazz Szövetség jelentette be közösségi oldalán.
Jazz/World ajánló

Lemezpremier a Fidelión: itt a Blessing, a Rafael Mário Triótól

Rafael Mário a magyar jazz ifjú generációjának egyik kimagasló tehetségű zongoristája. Triójának létközege a kortárs ízekkel fűszerezett jazz, ez hatja át legújabb, Blessing című albumukat is. A lemezbemutató július 22-én hallható majd az Opus Jazz Clubban, Munkácsy Eszter (ének) és Tar Gergely (ütőhangszerek) közreműködésével.