Jazz/World

Tizenhét ember szíve egy akkordban - Beszélgetés Bacsó Kristóffal

2020.08.05. 10:50
Ajánlom
Elvégezte a Liszt Ferenc Zeneakadémiát és a Berklee College of Music-ot, bizonyított a francia és az amerikai komolyzenei színtéren, londoni, barcelonai és pescarai jazz fesztiválokon nyűgözte le a szakmát, Orszáczky- és Artisjus-díjban részesült, és különböző formációival eddig négy saját lemezt jelentetett meg. Bacsó Kristóf szaxofonista és zeneszerző jelenleg a Modern Art Orchestra művésze – zenei pályafutásáról, a MAO-val közös munkájáról, jövőbeni terveiről beszélgettünk.
Bacsó Kristóf

Bacsó Kristóf (Fotó/Forrás: Vancsó Zoltán)

Mesélj egy kicsit a kezdetekről! Emlékszel arra a pillanatra, amikor beleszerettél a szaxofonba?

Már kisgyermek koromban érdeklődtem a zene iránt, és szerencsére ezt a szüleim is teljes mértékben támogatták. Hat évesen kezdtem el hegedülni, azonban nem sok sikerélményem származott belőle. Tizenegy éves korom körül úgy éreztem, hogy hangszert szeretnék váltani. Nagyon tetszettek a fúvós hangszerek és azok közül is a szaxofon, így alakult, hogy elkezdtem szaxofonon tanulni.

Az egész világot beutaztad már, több helyen is éltél, végül mégis visszatértél Magyarországra. Miért döntöttél így?

Első hosszabb külföldi tartózkodásom a franciaországi tanulmányaimmal kezdődött, majd ösztöndíjjal az Egyesült Államokba kerültem, ahol három évig éltem. A lelki egyensúlyom megtartásához a zene mellett biztos családi háttérre is szükségem van. Így kalandos és sűrű öt külföldi év után úgy éreztem, hogy egy kicsit megemésztem a látottakat, és átgondolom az életemet. Ekkor találkoztam feleségemmel, akivel azóta három gyönyörű gyermeket nevelünk boldogságban. De szerencsére a fellépések miatt az utazások megmaradtak az életemben, így rengeteg országba eljutottam a zeném által. Az egyik ilyen friss élményem az a tavaly októberi brazíliai koncertsorozat volt, amelyet a triómmal a Bacsó Kristóf Triaddal adtunk Brasilia városban és Sao Paolóban.

Hihetetlen érzés volt, hogy mennyire értették és szerették a zenénket a világ másik felén.

Milyen a magyar zenei színtér összehasonlítva a franciával és az amerikaival?

Az alapvető különbség az, hogy mindkét országban jóval több zenész dolgozik, jóval nagyobb közönségnek. Így a közönség kultúrájához sokkal inkább hozzá tartozik a jazzkoncertre járás, mint szórakozási forma. Azt is látom, hogy a modern zenei stílusok áradatában sehol sem könnyű a nem tömegízlésnek behódoló zenészek élete. A globális összefonódások azonban számos olyan izgalmas nemzetközi projektet segítenek létrehozni, amelyek korábban talán nem jöhettek volna létre.

Bacsó Kristóf3 fotó VancsóZoltán

Bacsó Kristóf (Fotó/Forrás: Vancsó Zoltán)

Több formációban zenélsz, többek között a Modern Art Orchestránál is. Hogy kerültél kapcsolatba a zenekarral?

Fekete-Kovács Kornél a zenekar alapításakor hívott fel, hogy szeretne meghívni a zenekarba mint szólamvezető, mint szólista és mint zeneszerző-hangszerelő. Nagy öröm volt ez számomra, hiszen egy szakmailag rendkívül igényes és kreatív közegbe kerültem, amelyben a mai napig hatalmas öröm dolgozni, a mai napig tanulunk és fejlődünk az újabb és újabb feladatokból.

Hogy néz ki a közös munka Kornéllal? Miből áll az alkotói folyamat?

Kétféle munka adódik Kornéllal. Az egyikben szabad kezem van és rám van bízva az egész zenei koncepció. Ilyenkor meghallgatjuk egymás véleményét és számos esetben megfogadom a kollégák tanácsát, de alapvetően én mondom ki az utolsó szót. A másik megközelítés, amikor Kornél gondol ki  egy projektet a zenekarba és szétosztja a feladatokat. Ez szintén nagyon izgalmas kihívás, amelyben sok szabad kezet kapunk, de a végső szót Kornél mondja ki és elsősorban az ő elképzelései érvényesülnek. Az alappillére az együttműködésünknek mindkét eseteben a bizalom:

teljesen megbízunk egymás zenei ízlésében és felkészültségében, így a végeredmény csak jól sülhet el.

Hat évvel ezelőtt szerzői lemezt adtál ki a MAO-val, amit a kritikusok is elismertek. Tervezel hasonlót a jövőben?

Nagyon szeretem ezt a lemezt, és nagyon büszke is vagyok rá, mert rengeteg munkám volt benne, és elmondhatom, hogy ez volt az egyik legelső szerzői lemeze a MAO-nak. Azóta bőven született annyi zeném, hogy egy albumnyi anyag kijönne belőle. Bízom benne, hogy a közeljövőben erre is sor kerül.

Mivel számtalan zenekarban megfordultál, már jócskán van összehasonlítási alapod. Kisebb felállásokban vagy nagyzenekarral muzsikálsz szívesebben?

Mindkétféle felállást más miatt szeretem és más dolog miatt kihívás számomra. A kisebb formációkban jóval több terem van az improvizációra, a szabadságra és több spontán dolog jöhet létre egy koncert alatt. A nagyzenekar hangzásával azonban nem lehet betelni: a nagyzenekar olyan sokféleképpen tud megszólalni egyszerre, ahogyan egy kisebb formációban elképzelhetetlen. Mindemellett a MAO egy nagy család, és ez a zenekar hangzásában is érződik: amikor tizenhét ember szívét és lelkét és teljes koncentrációját egyként teszi bele egy akkordba, az az érzés hihetetlenül felemelő.

Támogatott tartalom.

Szaxofon Különkiadás – Modern Art Orchestra

Kapcsolódó

Szaxofon Különkiadás – Modern Art Orchestra

Fekete-Kovács Kornél, a Modern Art Orchestra művészeti vezetője a karantén időszakában sem hagyta unatkozni közönségét: minden második szerdán egy lemezhallgatással egybekötött beszélgetést hallgathatunk tőle a MAO Facebook-oldalán. Az adásokban a zenekar Legendás Albumok sorozatának egy-egy koncertjét játsszák le, a trombitás-zeneszerző pedig ehhez igazítva hív meg énekeseket, zenészeket, fotósokat, szobrászokat, tanárokat vagy akár IT szakembereket.

Programkereső

Legnépszerűbb

Plusz

Van neve annak, ami vagyok – Székely Kriszta kiállása

A Katona József Színház rendezője, Székely Kriszta is felszólalt június 14-én, a homoszexualitást a pedofíliával összemosó törvény elleni tüntetésen.
Zenés színház

58 év, 52 napló – beszélgetés Marton Évával

Egy férj, Dr. Marton Zoltán, aki azt mondja élete párjáról: „58 éve őt szolgálom”. És egy feleség, akit úgy hívnak: Marton Éva. S máris kirajzolódhat minden olvasó fejében a folytatás.
Színház

A Globe Színház szerint minden Shakespeare-mű rasszista

Úgy tűnik, hogy a rasszizmus elleni harc Shakespeare műveit is elérte, a Globe Színház ugyanis bejelentette, hogy „dekolonizálják” a szerző munkáit.
Vizuál

150 millió forintért kelt el egy Tihanyi-csendélet

A Kieselbach Galéria június 14-i aukcióján az egyik legdrágább tétel Tihanyi Lajos Csendélet cserepes virággal, kancsóval és citromokkal című festménye volt, melyet a festő 1909-ben készített.
Vizuál

Meghívták Rudolf Olivér diplomafilmjét a cannes-i fesztivál válogatásába

A FONICA M-120 című alkotást is beválogatták a cannes-i fesztivál Cinéfondation programja. A világ legnagyobb presztízsű filmes seregszemléje évről évre izgalmas válogatást mutat be a legfiatalabb generáció munkáiból.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World ajánló

Jazz-kalandra hív a Kati Bár

Június 18-án a balatonboglári Bábel Camp klubban ad nyárindító koncertet a legendás ’80-as évekbeli budapesti szórakozóhely nevét viselő Kati Bár jazz-formáció.
Jazz/World ajánló

Csík Jánossal köszöntik a nyarat Újpalotán

A XV. kerületi Boldog Salkaházi Sára templom udvara ad otthont június 21. és 25. között az Újpalotai Nyári Játékoknak, amelynek programjai ingyenesen látogathatók.
Jazz/World hír

Gitárpengetéstől lesz hangos Balatonfüred

Immár 16. alkalommal rendezik meg Magyarország egyik legjelentősebb gitárfesztiválját, a Balatonfüredi Nemzetközi Gitárfesztivált, amely a több hónapnyi bezártság után friss zenei élményeket szeretne nyújtani a városba látogatóknak.
Jazz/World gyász

Elhunyt Winand Gábor zenész

Hosszan tartó betegség után, 57 éves korában elhunyt Winand Gábor fuvolán és zongorán is kiválóan játszó zenész, énekes, tanár és zeneszerző – tudatta Budapest Jazz Club.
Jazz/World ajánló

Különleges hangzásvilággal szól a jazz a Rieger Rhodes Quartet első albumán

A Rieger Rhodes Quartet (RRQ) Long-lost Brothers című debütáló anyaga a patinás svájci jazz kiadó, a UNIT Records gondozásában jelenik meg. A júniusi magyar megjelenés megelőzi a nemzetközi kiadást, amely szeptember elejére van kitűzve. Ekkor lesz elérhető a nyolc saját kompozíciót tartalmazó CD teljes anyaga a nagyobb zeneletöltő portálokon is.