Jazz/World

Tízszeres Grammy-díjas sztár érkezik Budapestre

2015.02.17. 11:25
Ajánlom
Február 23-án Budapesten ad koncertet a tízszeres Grammy-díjas Arturo Sandoval. A kubai származású, Amerikában élő trombitás a Művészetek Palotájában lép a közönség elé. A zongoristaként is számon tartott zenész azt ígéri, hogy ezúttal is leül a billentyűs hangszerhez.

Az 1949-ben született Sandoval azon kevés zenészek egyike, akiről életében játékfilm készült, sokan valószínűleg az HBO által 2000-ben filmre vitt története alapján ismerték meg valóban regényes életét, sokszínű, érzelemgazdag játékát. Az Amerikába emigrált zenészt Andy Garcia, Sandoval amerikai művésztársát, mentorát és barátját, Dizzy Gillespie-t Charles Dutton alakította a For love or country: The Arturo Sandoval story című, Magyarországon A legendás trombitás címmel vetített filmben. Sandoval a film zenéjéért Emmy-díjban részesült.

"Nem tudom, hogy a film után híresebb lettem-e. Ez a filmsztárok, szappanoperák, popénekesek esetében így működik, de mi, dzsessz-zenészek nem vagyunk híres emberek" - mondta a művész az a budapesti koncert előtt adott interjúban. "Amúgy hálás vagyok a készítőknek, mert remek munkát végeztek, a film jól sikerült" - tette hozzá a kaliforniai otthonából telefonon nyilatkozó művész.

Sandoval először zongorázni tanult, klasszikus zenét játszott, de már igen fiatalon "átnyergelt" a dzsesszre. 1973-ban egyik alapítója volt az Orquestra Cubana de Musica Moderna együttesnek, amely később Irakere néven vált világhírűvé, Grammy-díjat is nyert. A sikeres munka ellenére Sandoval kivált és saját zenekart alapított. A műfaj kiválóságaival - köztük Gillespie, Billy Cobham, Woody Herman, Stan Getz - és popsztárokkal is színpadra lépett. Arturo Sandoval 1990-ben hagyta el végleg hazáját, egy európai turné alkalmával a római amerikai nagykövetségen kért menedékjogot. Családjával az Egyesült Államokban telepedett le, ezt a Flight to freedom című lemezével "ünnepelte" meg. Az amerikai állampolgárságot csak 1998 végén, második nekifutásra kapta meg.

A róla készült film elkészültekor 50 éves volt, azóta tizenöt év telt el. Azt mondja, nem utasítaná vissza, ha megkeresnék egy második önéletrajzi film ötletével. "Azt azért kétlem, hogy ilyen bárkinek eszébe jutna" - mereng azon a felvetésen, hogy a filmipar szereti a folytatásos történeteket. Azóta sok minden történt: tucatnyi új Sandoval-lemez jelent meg, új és újabb Grammy- és Billboard-díjak jelzik zenei munkásságát. 2013-ban a Fehér Házban Obamától Elnöki Szabadságérmet vehetett át. Dear Diz (Every day I think of you) címmel abban az évben jelent meg 1993-ban elhunyt mentora, az egykori bebop-muzsikus emlékének szentelt lemeze, barátságuk történetét The man who changed my life címmel könyvben írta meg. Egyetemeken kurzusokat tart a dzsessz történetéről, a latin gyökerekről, magánórákat ad tizenéveseknek, halad a korral, skypon is elérhető.

A nevét viselő intézet szlogenje: Save the Music. "Ez az üzenet arról szól: szeretnénk, ha az emberek megtudnák, mi is a jó zene. Mi megteszünk mindent, ami tőlünk telik" - mondja válaszul a kérdésre, miért vagy mitől kell megmenteni a zenét. A Los Angelesben működő nonprofit szervezet egyik fő feladata, hogy segítsen a kispénzű családoknak, hogy zenét tanulhassanak - osztja meg hitvallásukat. „Nem az a célunk, hogy sikeresek legyünk. Egyedül arra törekszünk, hogy segítsünk azoknak, akiknek erre szükségük van" - teszi hozzá, megjegyezve, korábban főként Kaliforniára figyeltek, de már kiterjesztették tevékenységüket az ország más részeire, mi több, külföldre is. "Kubában nem segítünk, mert én ott nem kívánatos személy vagyok" - mondja arra utalva, hogy 25 éve nem utazhatott vissza a szigetországba.

Arturo Sandoval sokat komponál, "termékeny" szerzőnek számít. A világ egyik vezető trombitása mintegy kéttucatnyi lemezt jegyez. Tizenkilencszer jelölték Grammy-díjra, ebből tíz kitüntetést megkapott, hatszoros Billboard-díjas. Korán kelő vagyok, minden nap gyakorolok, épp annyit, amennyire szükségem van, minden nap igyekszem zenét is szerezni - avat be napi rutinjába, hozzátéve, szívesen ír filmzenét is, amikor erre alkalma nyílik, s ha utazik, akkor is több órát játszik. "Sűrű az életem, az alkotói válság elkerült" - ad magyarázatot aktivitására.

"Bármi a világon adhat nekem ihletet az alkotáshoz. Ez jelenti nekem a boldogságot. Ihletet meríthetek akár abból is, amikor az unokám reggel bejön hozzám és megpuszil. Ez például kitűnő inspiráció, utána jobban megy a zeneírás" - mondja a legendás trombitás.

Arturo Sandoval a február 23-i budapesti koncertjére Londonból érkezik, másnap Bécsbe megy tovább. "Két trombitát hozok magammal. A kettő teljesen eltérő. Az egyik nagy és sötét hangú, a másik hagyományos trombita. Természetesen zongorázni is fogok" - jelzi műsora "színeit". A művész 2014-ben indult világkörüli turnéra zenekarával. Szaxofonosuk, Zane Musa néhány hete elhunyt. "Zane Musa rendkívüli zenész volt. Nagyszerű szaxofonos. Mindenkinek nagyon hiányzik" - emlékezett zenésztársára Arturo Sandoval. A koncertturné további állomásain Rene Toledo játszik e hangszeren.

Programkereső

Legnépszerűbb

Plusz

Kiderült, kik ők: Kult50 – A kultúra 50 arca

Megvan A kultúra 50 arca, a legújabbak, akik 2018-ban „pörgették a magyar kultúrát”, és jelentős teljesítményük miatt tíz kategóriában bekerültek az idei Kult50-be. A Fidelio kiadványát és egész évre kiterjedő programját ma délelőtt mutatták be a Rózsavölgyi Szalonban.
Klasszikus

"Tartozunk Bartóknak és Kodálynak" – Rohmann Ditta és a Söndörgő a Kult50-ben

Indul a Kult50 videósorozata! Hetente két alkalommal jelentkezünk videóval, melyekben párosával mutatjuk be az idei Kult50 szereplőit. Az első részben Rohmann Ditta csellóművészt és Eredics Benjamint, a délszláv népzenét játszó Söndörgő zenekar egyik tagját ültettük le beszélgetni, akik korábban soha nem találkoztak személyesen.
Klasszikus

Túlélte a Notre Dame orgonája, de nem tudjuk, meg fog-e szólalni

A hangszerben három-négy évszázad orgonaépítői tapasztalata egyesült, különlegessége éppen a korában rejlett. Szívfájdító belegondolni, hogy lehet, soha nem fog megszólalni.
Színház

Elhunyt Bács Ferenc színművész

Életének 83. évében, hosszan tartó, súlyos betegség után április 16-án, kedden elhunyt Bács Ferenc Kossuth- és Jászai Mari-díjas, érdemes és kiváló művész, Budapest díszpolgára.
Tánc

Elmaradó előadások az Experidance Társulatnál (FRISSÍTETT CIKK)

A Román Sándor vezette társulat közleménye szerint a repertoár bemutatása csak időszakosan szünetel, amelynek oka nyolc táncművész távozása. (CIKKÜNK FRISSÜLT.)

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World ajánló

Budapesten játszik John McLaughlin, a gitárlegenda

John McLaughlin, olyan zenészóriásokkal játszott együtt, mint Miles Davis, Jimi Hendrix, vagy Jaco Pastorius, az ő nevéhez fűződik az első jazz-rock album, és a szimfonikus zene, a jazz és az indiai zene legelső fúziója. Ezúttal a The 4th Dimension nevű zenekarával lép fel április 20-án.
Jazz/World ajánló

Szerelmes Chagall – Horgas Eszter és Bálint András estje

A mester életútját követve orosz, zsidó, francia és amerikai klasszikus és jazz zeneművekből válogatott bravúros feldolgozásokat hallhat a közönség május 25-én az Urániában.
Jazz/World hír

A spanyol királyi család is elismerően nyilatkozott a Snétberger-módszerről

A Nemzetközi Roma Napon, április 8-án vette át a Spanyol Roma Kulturális Intézet díját (Nuevos Creadores) Snétberger Ferenc a Spanyol Nemzeti Múzeumban, a Pradóban, ahol a királyi család tagjai is gratuláltak a Felsőörsön zajló tehetséggondozáshoz.
Jazz/World interjú

„Ha valaki nem őszinte, az a jazzben erősen kiütközik” - Interjú Oláh Krisztiánnal

A zongorista Oláh Krisztián mindössze 23 éves, de már nyolc éve profi zenészként működik. Azt meséli, most jött el az a pillanat, amikortól kezdve tudatos szeretne lenni a mindennapokban és a zenekarvezetésben egyaránt.
Jazz/World interjú

Szőke Nikoletta újabb saját dallal ostromolja a jazz és pop közötti falat

Néhány napja debütált a sztenderd-éneklés és scat egyik legnagyobb hazai kiválósága, Szőke Nikoletta harmadik saját szerzeménye, melynek kapcsán nekünk is mesélt a dalszerzés belső folyamatáról.