Jazz/World

Több dalt adtak ki a zenészek tavaly, a koronavírus alatt, mint a korábbi években

2021.02.13. 11:45
Ajánlom
A kifizetett jogdíjak fele – 4,74 milliárd forint – jutott hazai dalok, zeneművek alkotóinak. 2020-ban 15 468 magyar zenei szerző részesült jogdíjban és rekordszámú új dal született. A pandémiás helyzet miatt megnőtt a jogdíjak jelentősége, ugyanakkor az Artisjus tavalyi bevételei már 17,7 százalékkal csökkentek, ezen belül az élőzenei jogdíjbevételek a felére zuhantak – tette közé friss zeneipari statisztikáit a szerzői egyesület.

Az Artisjus a zeneszerzők és szövegírók közös jogkezelőjeként hatalmas zenei adatbázist gondoz, és minden évben több millió elhangzási adatot vizsgál meg. A zeneművek lejátszásait felhasználási csatornánként méri – rádió, televízió, élőzenés rendezvények, hangfelvételek, online zenehallgatás –, majd ezek alapján osztja fel a korábban beszedett jogdíjakat a szerzőik között.

Az Artisjus 2020-ban 9,373 milliárd forint jogdíjat osztott fel a dalok, zeneművek alkotói között. Ennek fele (51%) jutott magyar zeneművek, dalok szerzőinek. Azonban a jogkezelő 2020-as bevételei 17,7 százalékkal csökkentek az előző évihez képest. A koncertek elmaradásával párhuzamosan az élőzenei jogdíjbevételek 54,1 százalékot zuhantak, míg a vendéglátóhelyek bezárása miatt a háttérgépzenéből származó jogdíjak 26,6 százalékkal estek vissza. Ez a csökkenés pedig majd a 2021-es kifizetéseknél fogja éreztetni hatását.

Részletes statisztikák mutatják a 2020-as, covid által befolyásolt trendeket

04_AJ_OsszesJogdijJPG-112516.jpg

04 (Fotó/Forrás: Artisjus)

06_AJ_UJSzerzok_JPG-112516.jpg

06 (Fotó/Forrás: Artisjus)

08_AJ_UjDalok_JPG-112516.jpg

08 (Fotó/Forrás: Artisjus)

 

02_ZIJ1-112514.jpg

02 (Fotó/Forrás: Artisjus)

03_ZIJ1-112514.jpg

03 (Fotó/Forrás: Artisjus)

09_ZIJ1-112514.jpg

09 (Fotó/Forrás: Artisjus)

10_AJ_1-112516.jpg

10 (Fotó/Forrás: Artisjus)

11_AJ_1-112515.jpg

11 (Fotó/Forrás: Artisjus)

12_ZIJ1-112515.jpg

12 (Fotó/Forrás: Artisjus)

13_ZIJ1-112514.jpg

13 (Fotó/Forrás: Artisjus)

14-AJ_1-112515.jpg

14 (Fotó/Forrás: Artisjus)

15_ZIJ1-112515.jpg

15 (Fotó/Forrás: Artisjus)

16_ZIJ1-112515.jpg

16 (Fotó/Forrás: Artisjus)

Egyre fontosabb bevétel a jogdíj

A pandémiás helyzet rávilágított arra, hogy a szerzői jogdíj a szerző-előadók jövedelmének igen fontos pillére. 2020-ban összesen 15 468 szerző részesült jogdíjból, ennyien tudtak erre a bevételre támaszkodni egy olyan évben, amikor az élőzenei rendezvények elmaradásával az előadóként is aktív zenészek búcsút mondhattak a fellépti díjaknak.

A jogdíjpiramis alján található szerzők vannak a legtöbben (74,3%) – ez természetes, hiszen az új belépők többsége aligha fog rögtön annyi jogdíjat kapni, mint akinek slágerekkel teli életműve van.

A piramis aljának szélesdéséhez hozzájárul, hogy a felosztás egyre pontosabb, a technológiai fejlesztések miatt egyre több elhangzást lehet beazonosítani, köztük a ritkán hallható műveket is.

Aki havi 5 ezer és 50 ezer forint közötti jogdíjat kap (18%) – ami éves szinten 60-600 ezer forintnyi „fizetést” jelent –, már részben tudja finanszírozni a zenélést a jogdíjból, hiszen a bevételt hangszer vagy hangtechnika vásárlására fordíthatja.

A piramis csúcsán a szerzők mindössze 0,8 százaléka található – ők minimum havi bruttó 500 ezer forint jogdíjhoz jutottak sikeres műveik után.

Rekordszámú új dal, jönnek a fiatalok

2020-ban jelentősen megugrott az Artisjusnál regisztrált új szerzők száma és a bejelentett zeneművek mennyisége is. Tavaly 1619 zeneszerző, szövegíró regisztrált a jogkezelőnél, ami 8 százalékkal több az előző évinél. Az új alkotók közül minden második 30 év alatti fiatal, ráadásul a regisztrálási életkor egyre korábbra tolódik: az összes új szerző 11 százaléka volt 20 évnél is fiatalabb.

Évek óta stabilan évi 16-18 ezer új zeneszámot jelentettek be a szerzők, 2020-ban viszont 23 155 zeneművet regisztráltak, ami a 2019-eshez képest 34 százalékos emelkedés. Az alkotási kedvnek feltehetően kedvezett, hogy a kijárási korlátozások miatt több idő maradt a zenélésre, és vannak, akik terápiás célból is írnak dalokat. Az ugrásszerű növekedés okai között lehet az is, hogy az egyéb bevételi források elapadásával a korábban inkább másból élő szerző-előadók számára megnőtt a jogdíj jelentősége, és az is feltehető, hogy most lett idejük a dalok regisztrációjára.

A szerzők által megadott műfaji besorolások szerint az új szerzemények között az élen továbbra is a pop (19%), a rock/metal (16%) és az elektronikus zene (12%) áll, de magas (12%) a „klasszikus/instrumentális” kategóriába sorolt darabok száma is.

Az új daloknak bevétel szempontjából komoly jelentősége van egy dalszerző életében: a jogdíjkifizetések 35-40 százaléka 5 évnél nem régebbi szerzeményből származik. Amiből nem lesz sláger, az a dal a megjelenése után néhány évvel már nem termel jogdíjat az alkotóknak.

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Plusz

„Vissza a pénzt a kultúrába!” – Duda Éva és Fodor Tamás felolvasta a FESZ követeléseit a Civil Sugárúton

Az 1848-as forradalom évfordulója alkalmából Civil Sugárút néven, civil szervezetek részvételével tartottak eseménysorozatot a Hősök tere és az Andrássy út között március 14-én és 15-én. Itt hangzott el a Független Előadó-művészeti Szövetség kiáltványa.
Plusz

„Nem karriert, sokkal inkább magamat próbáltam építeni” – interjú Menyhárt Jenővel, az Európa Kiadó énekes-gitárosával

„Az én fejemben is többször megfordult, hogy disszidáljak. Egyszer ténylegesen közel kerültem ahhoz, hogy meg is tegyem” – meséli az Európa Kiadó énekes-gitárosa, Menyhárt Jenő. Interjú.
Színház

Harmadszor mutatta be a Szegedi Nemzeti Színház az anatevkai tejesember történetét

Király Levente és Gregor József után ezúttal Borovics Tamás bújt Tevje bőrébe a Hegedűs a háztetőn című musical szegedi előadásában. A zenés produkció márciusban három, áprilisban további két alkalommal látható a Nagyszínházban.  
Zenés színház

Hiánypótló szláv műveket mutat be jövő évadában a Magyar Állami Operaház

Meghirdette 2023/24-es évadát a Magyar Állami Operaház, melynek a Szláv Szezon címet adták. Színre kerül Dvořák Ruszalkája és Muszorgszkij Borisz Godunovja, valamint megismerheti a közönség Eötvös Péter első, magyar szövegre készült operáját is.
Színház

Egri Márta és Péter Kata szerepelnek a Gólem Színház új bemutatójában

Borgula András Szorítsd meg a kezem címmel Marianna D. Birnbaum önéletrajzi írásaiból rendez színdarabot: egy nő találkozik a kómában fekvő anyjával. De vajon tényleg találkoznak?

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Jazz/World magazin

„Youn Sun Nah az egyik legfontosabb példakép számomra" – Karosi Júlia jazzénekes kedvenc lemezei

„Hallgató” címmel indult el nemrég a Fidelio és a GetCloser Concerts közös sorozata, amelyben a hazai, valamint a nemzetközi jazz- és világzenei színtér egy-egy emblematikus képviselője osztja meg olvasóinkkal, milyen zenéket hallgat mostanában.
Jazz/World ajánló

Világsztárokat hoz el tavasszal a Jazzfest Budapest

Lizz Wright, Avishai Cohen, Stanley Clarke, Simon Phillips, Stacey Kent, Stefano Bollani – csak néhány név azok közül a nemzetközi sztárok közül, akik Magyarországra érkeznek április 26. és május 17. között.
Jazz/World ajánló

Női vonások – pénteken a hölgyeké a színpad a Fonóban

Március 10-én a népzene emblematikus női előadói teremtenek táncos hangulatot a Fonó Budai Zeneházban: a Női vonások című műsorban fellép többek között a Fehérnépek Társulat és a Triolina Folk. A koncertek mellett táncházzal is várják a közönséget.
Jazz/World ajánló

Zenei kísérletek, kortárs útkeresések a Fonóban

Csütörtökönként új zenei kísérletekkel telik meg a Fonó: a fellépők között vannak fiatal alkotók, új formációk és olyan zenészek is, akiket már régóta ismerünk és szeretünk, de most más arcukat mutatják.
Jazz/World gyász

Elhunyt Wayne Shorter szaxofonos

A világhírű amerikai jazz-zeneszerző nyolcvankilenc éves korában hunyt el – írja a New York Times. A zenész halálhírét sajtósa erősítette meg a lapnak. Halálnak okáról egyelőre semmit nem tudni.