Jazz/World

Totál Vokál I.

2014.10.30. 08:11
Ajánlom
A kiváló budapesti vokálkvintett, a Jazzation és példaképük, a legendás svéd-dán The Real Group akár együtt is értelmezhető két koncertjét adta a jazzprogramokban kiemelkedő kínálatot nyújtó CAFe Budapest Kortárs Művészeti Fesztiválnak - írja cikkének első részében Zipernovszky Kornél. Jegyzetében kollégánk egy-egy zenei hírt, eseményt, jelenséget tárgyal E/1-ben, szigorúan a vonal alatt. TAKE7

A budapesti Jazzation fejlődése elért egy olyan szintet, ahol már minden apróság számít. Az éneklés már megvan - intézhetnénk el kb. egy évtized áldozatos munkáját, hiszen technikailag közel jár a száz százalékhoz a csapat - és a produkció is már elég profi. Kisétálnak a CAFe fesztivál által felállított cirkuszi sátor porondjára a Müpa autóparkolójában, mintha mi sem történt volna (csak az történt, hogy iszonyú kevesen jöttek el, és a sátor akusztikája is hagyott kívánni valót maga után), és úgy törik meg a csendet, hogy azonnal beindul a doo-bop elvégre - Dubapesten volnánk.

Idestova tíz éve működik Várallyay Katus szoprán vezetésével az együttes, de a két új taggal két éve stabilizálta a pozícióit, kialakította saját repertoárjának kereteit, stílusának jellemzőit és ebben kellő számmal szerepelnek saját feldolgozások, a tagok kiemelkedően színvonalas arranzsai, sőt nekik írt szerzemények is. A jelenlegi névsor: Csernus Szilvi, Fábián Attila, Homor Máté, Kanizsa Gina és Várallyay Katus.

Miután a grazi Vokal Total versenyen már kaptak egy díjat 2010-ben, és más külföldi megmérettetéseken is elértek szép sikereket, tavaly nyáron ugyanott a fődíjat zsebelték be a jazz kategóriában, tizenkét formáció közül. Énekelni persze, akár öt szólamban is, sokan tudnak, de egy produkció a capella, vagyis minden fogódzó, kíséret, támaszkodásra való alkalmatosság nélkül meg kell álljon a lábán. A versenyeken általában már ezek a nem mindig legfontosabb körülmények, mellékesek döntenek. A győzelmet meghozó feldolgozásban a Jazzation minden erénye megmutatkozik: a Köszönöm, hogy imádott, (és az ebbe a csoportba tartozó Egy kis édes félhomályban, és Az én babám) „ómagyar" sláger, amelynek előadása elképzelhetetlen kellően beállított irónia nélkül - miközben a szerelmes szöveg integritását sem lehet teljesen sutba dobni.

Nagyon nagy geg a gramofon tűjének sercegését és a lemez elakadását hozzáadni a számhoz, és hibátlanul megvannak azok a trükkök is, amiket már másoktól is hallhattunk, de idevalók: a díva frivolitása, a komikusig nyitott „a" hangok ejtése - ezek által sikerült egyéni és hatásos interpretációt készíteni (csak a Díva a rózsát vegye át és dobja is el egyből!). Nagyon fontos elem mindebben a Dubapest - vagyishogy lehetőleg magyar szöveg, vagy egyenesen magyar sláger szerepeljen a műsorukban. A jazzes vokálegyütteseknek nagy hagyománya van Magyarországon is, gondoljunk csak a Macskafogó által itthon végképp közkinccsé tett nótákra, amelyek közül egyet, a Vámpírszerenádot saját szöveggel a Jazzation is műsoron tart. Ezért fontos az egyensúly, miközben teljesen egyértelmű, hogy a Jazzation számára a kiszemelt példakép, a svéd-dán The Real Group követése, jó döntés volt. Részt vettek workshopokon, éneklik néhány nótájukat (pl. Chili Con Carne), és a produkció beállításában is sokat tanultak tőlük. Ahogy a Real Group is merít a skandináv népzenéből, úgy Katusék paklijában is komoly ütőkártya néhány saját, etnojazz feldolgozásuk, a Zöld az erdő.

Ezt is a végére tartogatták, az első óra után még mindig olyan aduik is voltak a sátor közönségének, mint az It don't mean a thing..., vagy a Sway, amelyek ugyan igazán ismerős dalok, de a saját hangszerelésnek köszönhetően a koncert kiemelkedő pillanataivá váltak. Apropó lemez - a legendás Twisted (a Lambert-Hendricks-Ross vokáltrió megunhatatlan nótája a "hány fejem is van?" témájára), ami szintén elhangzott, az est legjobb koreográfiájával, ugyancsak kicsit átdolgozott formában, így megérdemel egy külön felkiáltójeles említést. Bár a konferálások olykor esetlenek voltak, sőt egy hajszálnyi bizonytalanság is előfordult (Dindi), a Jazzation közel másfél órás, üresjáratok nélküli műsora, bizony, gálaesthez méltó színpadot érdemelt volna, nem szirénák és repülők hangjától is alig védő, cúgos sátrat.

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Kilép a POSZT-ot szervező cégből a Magyar Színházi Társaság

A szervezet azt sérelmezi, hogy nem tudják megfelelően gyakorolni tulajdonosi és ellenőrzési jogukat. FRISSÍTÉS: Karsai György kilép a POSZT Tanácsadó Testületéből.
Klasszikus

Nem vagyok kétlaki - Interjú Selmeczi Györggyel 

Kisorosziban Selmeczi György, Orbán György, Vajda János és Csemiczky Miklós zeneszerzők fogadták a Partitúra stábját. Miklósa Erika és Batta András a kamerák előtt pillanthatott be a kortárs magyar zeneszerzés Négyek-nek is nevezett csoportja semmihez sem hasonlítható alkotói miliőjébe.
Színház

Balogh Tibor válasza Karsai Györgynek

A POSZT Szakmai Tanácsadó Testületének tagja nyílt levélben reagál Karsai György egyetemi tanár, színikritikus hétfőn közzétett írására, amelyben lemond a POSZT Tanácsadó Testületi tagságáról.
Klasszikus

Alig egy hónap, és kezdődik Érdi Tamás nyári fesztiválja

Ötödik alkalommal rendezik meg a Klassz a pARTon! fesztivált. Idén negyven koncertet, összesen 62 programot látogathatunk a hazai vízpartokon.
Klasszikus

Így gyakorolj! – Tabea Zimmermann brácsaművész tanácsai

A hazánkban is gyakran megforduló brácsaművész, Várjon Dénes zenészpartnere a Strad hasábjain hat pontban szedte össze tanácsait a fiatal (vonós)hangszereseknek.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World magazin

Megjelenik Miles Davis eddig kiadatlan lemeze

Az 1986-os Rubberband – ahogy már Miles Davistől megszokhattuk – körülbelül egy évtizeddel előzte meg a későbbi neo-soul hangzásvilágot. Most az album eredeti producerei kiegészítve adják közre a kincset érő felvételeket.
Jazz/World ajánló

A hazai jazzélet izgalmas arcaival vár a Gödi Jazz Napok

Június 21-én a Syrius Legacy és a Rákfogó együttes koncertjével folytatódik a 2019-es Gödi Jazz Napok.
Jazz/World ajánló

Válogatás az Óbudai Társaskör nyári programjaiból

Hangversenyre, operába, jazz koncertre vagy régi pesti kabaréba menne nyáron? A Társaskör kertjében jó helyen jár, itt mindezt megtalálja.
Jazz/World magazin

Portréalbum jelent meg a tízéves KOBUCI emblematikus zenészeiről

Tíz éve nyílt Óbuda egyik legkellemesebb szabadtéri koncerthelyszíne, a Kobuci Kert. Az évfordulót a Szent Margit Kórház javára rendezett jótékonysági koncerttel és a hely mikroközösségét bemutató portréalbummal ünneplik június 19-én.
Jazz/World hír

Tíz évig titkolták, hogy félmillió történelmi jelentőségű felvétel égett el

500 ezer master, köztük jazz- és poptörténeti jeletőségűek váltak a lángok martalékává a los angeles-i Universal Studióban kitört tűzvészben, 2008-ban. A hatalmas veszteségre most derült fény.