Jazz/World

Totál Vokál I.

2014.10.30. 08:11
Ajánlom
A kiváló budapesti vokálkvintett, a Jazzation és példaképük, a legendás svéd-dán The Real Group akár együtt is értelmezhető két koncertjét adta a jazzprogramokban kiemelkedő kínálatot nyújtó CAFe Budapest Kortárs Művészeti Fesztiválnak - írja cikkének első részében Zipernovszky Kornél. Jegyzetében kollégánk egy-egy zenei hírt, eseményt, jelenséget tárgyal E/1-ben, szigorúan a vonal alatt. TAKE7

A budapesti Jazzation fejlődése elért egy olyan szintet, ahol már minden apróság számít. Az éneklés már megvan - intézhetnénk el kb. egy évtized áldozatos munkáját, hiszen technikailag közel jár a száz százalékhoz a csapat - és a produkció is már elég profi. Kisétálnak a CAFe fesztivál által felállított cirkuszi sátor porondjára a Müpa autóparkolójában, mintha mi sem történt volna (csak az történt, hogy iszonyú kevesen jöttek el, és a sátor akusztikája is hagyott kívánni valót maga után), és úgy törik meg a csendet, hogy azonnal beindul a doo-bop elvégre - Dubapesten volnánk.

Idestova tíz éve működik Várallyay Katus szoprán vezetésével az együttes, de a két új taggal két éve stabilizálta a pozícióit, kialakította saját repertoárjának kereteit, stílusának jellemzőit és ebben kellő számmal szerepelnek saját feldolgozások, a tagok kiemelkedően színvonalas arranzsai, sőt nekik írt szerzemények is. A jelenlegi névsor: Csernus Szilvi, Fábián Attila, Homor Máté, Kanizsa Gina és Várallyay Katus.

Miután a grazi Vokal Total versenyen már kaptak egy díjat 2010-ben, és más külföldi megmérettetéseken is elértek szép sikereket, tavaly nyáron ugyanott a fődíjat zsebelték be a jazz kategóriában, tizenkét formáció közül. Énekelni persze, akár öt szólamban is, sokan tudnak, de egy produkció a capella, vagyis minden fogódzó, kíséret, támaszkodásra való alkalmatosság nélkül meg kell álljon a lábán. A versenyeken általában már ezek a nem mindig legfontosabb körülmények, mellékesek döntenek. A győzelmet meghozó feldolgozásban a Jazzation minden erénye megmutatkozik: a Köszönöm, hogy imádott, (és az ebbe a csoportba tartozó Egy kis édes félhomályban, és Az én babám) „ómagyar" sláger, amelynek előadása elképzelhetetlen kellően beállított irónia nélkül - miközben a szerelmes szöveg integritását sem lehet teljesen sutba dobni.

Nagyon nagy geg a gramofon tűjének sercegését és a lemez elakadását hozzáadni a számhoz, és hibátlanul megvannak azok a trükkök is, amiket már másoktól is hallhattunk, de idevalók: a díva frivolitása, a komikusig nyitott „a" hangok ejtése - ezek által sikerült egyéni és hatásos interpretációt készíteni (csak a Díva a rózsát vegye át és dobja is el egyből!). Nagyon fontos elem mindebben a Dubapest - vagyishogy lehetőleg magyar szöveg, vagy egyenesen magyar sláger szerepeljen a műsorukban. A jazzes vokálegyütteseknek nagy hagyománya van Magyarországon is, gondoljunk csak a Macskafogó által itthon végképp közkinccsé tett nótákra, amelyek közül egyet, a Vámpírszerenádot saját szöveggel a Jazzation is műsoron tart. Ezért fontos az egyensúly, miközben teljesen egyértelmű, hogy a Jazzation számára a kiszemelt példakép, a svéd-dán The Real Group követése, jó döntés volt. Részt vettek workshopokon, éneklik néhány nótájukat (pl. Chili Con Carne), és a produkció beállításában is sokat tanultak tőlük. Ahogy a Real Group is merít a skandináv népzenéből, úgy Katusék paklijában is komoly ütőkártya néhány saját, etnojazz feldolgozásuk, a Zöld az erdő.

Ezt is a végére tartogatták, az első óra után még mindig olyan aduik is voltak a sátor közönségének, mint az It don't mean a thing..., vagy a Sway, amelyek ugyan igazán ismerős dalok, de a saját hangszerelésnek köszönhetően a koncert kiemelkedő pillanataivá váltak. Apropó lemez - a legendás Twisted (a Lambert-Hendricks-Ross vokáltrió megunhatatlan nótája a "hány fejem is van?" témájára), ami szintén elhangzott, az est legjobb koreográfiájával, ugyancsak kicsit átdolgozott formában, így megérdemel egy külön felkiáltójeles említést. Bár a konferálások olykor esetlenek voltak, sőt egy hajszálnyi bizonytalanság is előfordult (Dindi), a Jazzation közel másfél órás, üresjáratok nélküli műsora, bizony, gálaesthez méltó színpadot érdemelt volna, nem szirénák és repülők hangjától is alig védő, cúgos sátrat.

Programkereső

Legnépszerűbb

Plusz

Komolyan kellett volna venni, amiről a Joker szólt

Thomas Wayne-nek nem kell félnie, hogy orrba vágja Arthur Flecket, hiszen pénze van. A Joker kivételes, egymilliárd dolláros közönségsikere és a jelenlegi amerikai zavargások egy narratívában illeszthetők. Vélemény.
Jazz/World

Hallgasd meg az összetartozás dalát – Csík Zenekar: Hazám, hazám

Elkészült a Nemzeti Összetartozás Dala, a Csík Zenekar dalát olyan művészek éneklik, mint Miklósa Erika, Szarka Tamás és Molnár Levente.
Vizuál

Ingyenes filmek a Trianon emléknapon a Távmoziban

A korszakban játszódó ingyenesen vetített filmekkel, illetve az akkori virágzó filmes és színházi életet bemutató különleges Filmhíradóval kapcsolódik a Trianon100 eseménysorozathoz június 4-én a Budapest Film Zrt..
Könyv

Istencsapás, embercsapás

Vámos e hónapban is megmondja, mit érdemes elolvasni. Most értelemszerűen a karanténból, online.
Színház

86 éves korában elhunyt Földi Teri

A Jászai Mari-díjas színművész halálhíréről egykori színháza, a Vígszínház számolt be.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World Trianon100

Hallgasd meg az összetartozás dalát – Csík Zenekar: Hazám, hazám

Elkészült a Nemzeti Összetartozás Dala, a Csík Zenekar dalát olyan művészek éneklik, mint Miklósa Erika, Szarka Tamás és Molnár Levente.
Jazz/World hír

Kihirdették, mely jazz együttesek kapnak támogatást

A Budapest Music Center közzétette a Köszönjük, Magyarország! program keretében támogatott magyar jazz együttesek listáját.
Jazz/World gyász

Elhunyt Lennie Niehaus amerikai szaxofonos

Az Emmy-díjas művész 90 éves korában múlt csütörtökön távozott. Az amerikai altszaxofonos, komponista számos híres film zenéjében működött közre, Clint Eastwooddal több mint két tucat moziban dolgozott együtt.
Jazz/World interjú

A Metro ötven éve vette fel az első magyar koncertlemezt

Az Egy este a Metro Klubban... című korongról a jubileum alkalmából Sztevanovity Zorán és Dusán, valamint Frenreisz Károly idézte fel emlékeit és nosztalgiázott a zenekar történetéről.
Jazz/World online közvetítés

Online jön a Müpa könnyűzenei fesztiválja, a Hey June!

Június 3. és 17. között a Müpa online közvetítéssorozata, a Müpa Home speciális Hey, June! kiadása az elmúlt évek legizgalmasabb magyar könnyűzenei koncertjeiből válogat, így hozva el a nyarat virtuálisan a Müpába és a rajongók otthonába is.