Jazz/World

Tóth Evelin: "Erős szálakkal kötődünk a tradicionális módszerekhez"

2012.04.08. 15:50
Ajánlom
Az Ektar énekesnőjeként ismertté vált Tóth Evelin Méthode Traditionelle elnevezésű új kvartettje április 11-én mutatkozik be az A38 Hajón. A koncertet a BMC rögzíti, és az anyagot a kiadó első, magyar énekesőt bemutató lemezeként jelenteti meg.

- A Budapest Music Center felkérése jött az ötlet, hogy új felállásban próbáld ki magad?

- Számos formációval játszom, de Gőz Lászlóék éppen akkor jöttek el egy koncertemre - Marton László Távolodó 2011. májusában rendezett könyvbemutatójára - ahol Lantos Zoltánnal és Szalai Péterrel léptünk fel. Az esten Marton László-verseket, saját számokat és jazz sztenderdeket dolgoztunk fel a ránk jellemző improvizatív, izgalmas, progresszív hangvételben. A koncert után Bognár Tamás (a BMC label managere - a szerk.) - aki már jó ideje figyelemmel kisérte a zenei jelenlétem - egy hivatalos felkérés keretében elmondta, hogy a BMC szerint ez volna az a felállás, amit el tudnának képzelni egy Tóth Evelin lemez kapcsán.

- Ekkor tehát még nem volt Hammond-orgona a felállásban, pedig korábban Fassang László személyében dolgoztál már együtt hammondossal. Hogy került be a projektbe Premecz Mátyás?

- Valóban volt 2010-ben néhány felejthetetlen közös koncertünk Fassang Lászlóval és Szalai Péterrel. Nagyon megszerettem a Hammond-orgona hangzását, de akkor nem nagyon volt lehetőség, hogy az alapvetően szabad zenéről szóló projektet továbbgondoljuk. Engem viszont elkezdett érdekelni, hogy ezt a hangzást hogyan lehet konkrét kompozíciókba, kötöttebb formákba, "számokba" önteni, s hogy azok hogyan tudnának akár dalokként is működni. Laci erre az irányra nem igazán volt nyitott, ami érthető, hiszen számára a Hammond maga az improvizáció. Rajta kívül, itthon egyedül Premecz Mátyás Hammond játékát ismertem. Láttam-hallottam őt több projektjében is, aztán kipróbáltuk egymást, és bár teljesen más megközelítésből de működött.

- A koncert meghirdetésekor trióról volt szó, Lantos Zoltán pedig vendégként  működött volna közre, a végleges műsorban viszont már kvartettként szerepeltek. Menet közben változott meg a koncepció?

- Ahogy említettem, az utóbbi idő közös koncertjeit még nem az együtt komponált darabok, hanem a találkozás-zene jellemezte. Ezzel nem azt akarom mondani, hogy ne előzték volna meg próbák a fellépéseket, de korántsem állt mögöttük egy olyan próbafolyamat, aminek - már csak a lemezkészítés miatt is - a mostani életszakaszomban igényét éreztem. Fontossá vált, hogy a közös improvizációra szánt időt kitoljuk, többször találkozzunk a munkafolyamat során, hogy legyen alkalmunk együtt gondolkodni, a számokat együtt kitalálni, összerakni, és ezekből a többszöri találkozásokból állhasson össze egy repertoár. Zoli rengeteg fellépése van szerte a világon és hozzászokott ahhoz, hogy számára a legnagyobb koncert előtt is legföljebb egy összpróba áll rendelkezésére, és így nagyobb hangsúlyt fektet az önálló felkészülésre. Lassan aztán beérett nála is, hogy részt kíván venni a közös munkában. Már nyáron és ősszel is volt egy intenzívebb próbafolyamat. Akkor készítettük el azt a négy dalt tartalmazó demófelvételt, amire Gőz Lászlóék az áldásukat adták.

- Ebből a demóanyagból származnak azok a számok, amelyeket néhány napja kitettek a youtube-ra?

- Igen, és ezek már beletartoznak a koncert illetve a majdani lemez anyagába is.

- Az egyik egy Björk-feldolgozás, a másik pedig egy saját szám. Mesélnél egy kicsit a projekt zenei világáról?

- A koncepció az, hogy a kötöttebb formán belül engedjünk szabadságot, de nem hangszeres szólók formájában, hanem egymást keresve, "fúgaszerűen", amibe az énekhang is instrumentumként kapcsolódik be. Fontos még, hogy a hegedű inkább effekthangszerként jelenik meg, illetve Lantos Zoltán és Premecz Mátyás elektronikusan is manipulálják a hegedű és a Hammond hangzását, különböző samplerek és looperek segítségével. Szalai Péter pedig nemcsak tablán játszik, hanem cajonon és más ütőhangszereken is, kicsit szintén az elektronikus, helyenként ipari hangzást imitálva. Sokszor használja Ő is effektszerűen a ritmushangszereket . Ahogy ebben a két számban is, mindig lesz egy téma, vagy egy dal, amit persze - a BMC preferenciáival összhangban - a kortárs jazz felé mozdítunk el. Feldolgozunk sztenderdeket is, de ahogy például a Sentimental Moodhoz nyúlni fogunk, az nyilvánvalóan nem egy mainstream jazz megközelítés lesz. A téma mellett persze a kiindulásként szolgáló szám szövegét és témáját lényegében megtartjuk.

- A projekt neve, a Méthode Traditionelle ezek szerint a hagyományos kompozíciós munkafolyamatra, illetve a hagyományos jazzből való merítésre utal?

- A francia kifejezésben - tradícionális módszer - számunkra a tradíció szó a legfontosabb. Szalai Péter, Lantos Zoltán és én is erős szálakkal kötődünk a tradicionális (többek között indiai) technikákhoz, amelyekből mint gyökerekből táplálkozunk. Ezeket rendkívül sokféle szövetben helyeztük már el a pályánk során - Zoli a jazz formációktól a popon át akár a komolyzenéig, és mégis három hangból felismerhető a hagyományos metóduson alapuló, de csak rá jellemező zenei nyelv. Ez így van Szalai Péterrel is. Pár évet én is tanulhattam dél-indiai énektechnikát, de tanulmányoztam a szintén hagyományos szefárd, cigány vagy magyar népzenei "módszereket", és persze mindezek mellett klasszikus zenét. Matyi pedig a jazznak a tiszta és hagyományos iskoláját hozza magával. Neki mint fiatal Hammond-virtuóznak ez az a tradíció, amiből építkezik. Emellett a név nagyon izgalmas asszociációs játékot kínál, ugyanis Franciaországban és mindenhol másutt is a pezsgő hagyományos előállítási módszerét  méthode traditionelle-nek nevezik. Etyeken élek, a szőlőhegy közepén,  ahol történetesen pezsgőalapként használt szőlő nő. Idén ugyan még csak bort csináltunk, de jövőre pezsgőt is fogunk! A pezsgő egyébként hordozza  azt az eleganciát, exkluzivitást, és azt a megfoghatatlan ünnepet jelenti, amit a zenémmel szeretnék kifejezni.

- Hogyan tovább a bemutatkozó koncert után?

-  Ez a formáció nem titkoltan a BMC által kiadandó lemez kedvéért állt össze, de a próbák során fontossá vált nekem - és talán a többiek számára is - annyira, hogy legyen folytatása. Terveink vannak egymással a jövőre nézve, és a BMC is hosszú távon gondolkodik velünk. A jövőre nyíló BMC-központban induló jazzklubba, illetve a ház Trafó-méretű nagytermébe már várják a zenekart, lemezbemutatóra és más fellépésekre is. Természetesen külföldi koncerteket is tervezünk, a szervezésében pedig közreműködik a (Lajkó Félix, Boban Markovic, és a Muzsikás együttes fellépéseit szervező) X-produkció is, 2012 májusától ugyanis hivatalosan is ők képviselik a Tóth Evelin és a Méthode Traditionelle-t. Ezek a felkérések nagyon is valós jövőképet adnak az éppen csak születőben lévő formációnak.

Programkereső

Legnépszerűbb

Tánc

Szergej Polunyin elvesztette a józan eszét?

Először a mellkasára tetováltatta egy politikus arcképét, majd homofób és kirekesztő üzeneteket posztolt Instagram oldalán. A táncvilág komoly aggodalmát fejezte ki a táncos mentális állapota miatt.
Vizuál

Pont a Mona Lisánál nem működik a Mona Lisa-hatás

Leonardo da Vinci híres portréjához számos rejtély kapcsolódik a hölgy személyétől a mosoly okáig. Az egyik legutóbbi kutatás annak járt utána, tényleg követi-e a tekintetével a titokzatos asszony a nézőit.
Klasszikus

Gilbert Varga debütáló koncertje

Vezető karmesterként első alkalommal dirigálja a Pannon Filharmonikusokat a Maestro január végén a Müpában.
Klasszikus

Nem gyöngyszem, gyémánt – 25 éve hunyt el Cziffra György

Huszonöt éve, 1994. január 15-én hunyt el meg Franciaországban Cziffra György zongoraművész, akit gyakran emlegetnek Liszt Ferenc méltó, sőt egyetlen igazi örököseként.
Tánc

25 éve halt meg Róna Viktor, aki még Nurejevvel is jó barátságot ápolt

Adottságai egyáltalán nem predesztinálták a balettművész-pályára, szorgalmának köszönhetően mégis világhírnévre tett szert az 1994. január 15-én elhunyt Kossuth- és Liszt Ferenc-díjas balettművész, aki Rudolf Nurejev pályájának is meghatározó alakja volt.

Támogatott mellékleteink

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World hír

Ő itt Django Reinhardt unokája, és hamarosan magyar romazenészekkel játszik

A legendás cigány jazzgitáros, Django Reinhardt unokája, Dotschy Reinhardt énekes is fellép az Európai Roma Fesztiválzenekarral február 10-én a Müpában.
Jazz/World hír

Herbie Hancock nevét viseli ezentúl a Thelonius Monk Intézet

2019. január elseje óta a fúziós jazz élő legendájának nevét viseli az intézmény.
Jazz/World interjú

Andreas Shaerer: „Hagyom magam oda sodródni, ahol az igazi varázslat történik”

Sokak szerint az egyik leginnovatívabb és legbátrabb európai, férfi jazzénekes az ECHO-díjas svájci Andreas Schaerer. A hangvirtuóz január 12-én az Opus Jazz Clubban játszik Kalle Kalima finn gitárossal, aki szerinte hozzá hasonlóan egy igazi punk zenész.
Jazz/World magazin

Jégből készült hangszereken játszanak az első jégzenei fesztiválon

Színházzá alakítottak egy 2600 méter magasan fekvő iglut az olasz Alpokban, a Vermiglióban lévő létesítményben jégzenei fesztivált rendeznek több mint 60 koncerttel a programban három hónapon át.
Jazz/World ajánló

Nap- és holdzene is lesz hétvégén a Fonóban

Január 12-én különleges együttállás figyelhető meg a Sztregova utcai univerzumban: a nevét a bolgár ’holdacska’ szóból kölcsönző világzenei szupernova, a Meszecsinka, valamint a hat női énekes-egyéniségből alakult a cappella együttes, a Napfonat lép fel egyazon estén.