Jazz/World

Tóth Evelin: "Erős szálakkal kötődünk a tradicionális módszerekhez"

2012.04.08. 15:50
Ajánlom
Az Ektar énekesnőjeként ismertté vált Tóth Evelin Méthode Traditionelle elnevezésű új kvartettje április 11-én mutatkozik be az A38 Hajón. A koncertet a BMC rögzíti, és az anyagot a kiadó első, magyar énekesőt bemutató lemezeként jelenteti meg.

- A Budapest Music Center felkérése jött az ötlet, hogy új felállásban próbáld ki magad?

- Számos formációval játszom, de Gőz Lászlóék éppen akkor jöttek el egy koncertemre - Marton László Távolodó 2011. májusában rendezett könyvbemutatójára - ahol Lantos Zoltánnal és Szalai Péterrel léptünk fel. Az esten Marton László-verseket, saját számokat és jazz sztenderdeket dolgoztunk fel a ránk jellemző improvizatív, izgalmas, progresszív hangvételben. A koncert után Bognár Tamás (a BMC label managere - a szerk.) - aki már jó ideje figyelemmel kisérte a zenei jelenlétem - egy hivatalos felkérés keretében elmondta, hogy a BMC szerint ez volna az a felállás, amit el tudnának képzelni egy Tóth Evelin lemez kapcsán.

- Ekkor tehát még nem volt Hammond-orgona a felállásban, pedig korábban Fassang László személyében dolgoztál már együtt hammondossal. Hogy került be a projektbe Premecz Mátyás?

- Valóban volt 2010-ben néhány felejthetetlen közös koncertünk Fassang Lászlóval és Szalai Péterrel. Nagyon megszerettem a Hammond-orgona hangzását, de akkor nem nagyon volt lehetőség, hogy az alapvetően szabad zenéről szóló projektet továbbgondoljuk. Engem viszont elkezdett érdekelni, hogy ezt a hangzást hogyan lehet konkrét kompozíciókba, kötöttebb formákba, "számokba" önteni, s hogy azok hogyan tudnának akár dalokként is működni. Laci erre az irányra nem igazán volt nyitott, ami érthető, hiszen számára a Hammond maga az improvizáció. Rajta kívül, itthon egyedül Premecz Mátyás Hammond játékát ismertem. Láttam-hallottam őt több projektjében is, aztán kipróbáltuk egymást, és bár teljesen más megközelítésből de működött.

- A koncert meghirdetésekor trióról volt szó, Lantos Zoltán pedig vendégként  működött volna közre, a végleges műsorban viszont már kvartettként szerepeltek. Menet közben változott meg a koncepció?

- Ahogy említettem, az utóbbi idő közös koncertjeit még nem az együtt komponált darabok, hanem a találkozás-zene jellemezte. Ezzel nem azt akarom mondani, hogy ne előzték volna meg próbák a fellépéseket, de korántsem állt mögöttük egy olyan próbafolyamat, aminek - már csak a lemezkészítés miatt is - a mostani életszakaszomban igényét éreztem. Fontossá vált, hogy a közös improvizációra szánt időt kitoljuk, többször találkozzunk a munkafolyamat során, hogy legyen alkalmunk együtt gondolkodni, a számokat együtt kitalálni, összerakni, és ezekből a többszöri találkozásokból állhasson össze egy repertoár. Zoli rengeteg fellépése van szerte a világon és hozzászokott ahhoz, hogy számára a legnagyobb koncert előtt is legföljebb egy összpróba áll rendelkezésére, és így nagyobb hangsúlyt fektet az önálló felkészülésre. Lassan aztán beérett nála is, hogy részt kíván venni a közös munkában. Már nyáron és ősszel is volt egy intenzívebb próbafolyamat. Akkor készítettük el azt a négy dalt tartalmazó demófelvételt, amire Gőz Lászlóék az áldásukat adták.

- Ebből a demóanyagból származnak azok a számok, amelyeket néhány napja kitettek a youtube-ra?

- Igen, és ezek már beletartoznak a koncert illetve a majdani lemez anyagába is.

- Az egyik egy Björk-feldolgozás, a másik pedig egy saját szám. Mesélnél egy kicsit a projekt zenei világáról?

- A koncepció az, hogy a kötöttebb formán belül engedjünk szabadságot, de nem hangszeres szólók formájában, hanem egymást keresve, "fúgaszerűen", amibe az énekhang is instrumentumként kapcsolódik be. Fontos még, hogy a hegedű inkább effekthangszerként jelenik meg, illetve Lantos Zoltán és Premecz Mátyás elektronikusan is manipulálják a hegedű és a Hammond hangzását, különböző samplerek és looperek segítségével. Szalai Péter pedig nemcsak tablán játszik, hanem cajonon és más ütőhangszereken is, kicsit szintén az elektronikus, helyenként ipari hangzást imitálva. Sokszor használja Ő is effektszerűen a ritmushangszereket . Ahogy ebben a két számban is, mindig lesz egy téma, vagy egy dal, amit persze - a BMC preferenciáival összhangban - a kortárs jazz felé mozdítunk el. Feldolgozunk sztenderdeket is, de ahogy például a Sentimental Moodhoz nyúlni fogunk, az nyilvánvalóan nem egy mainstream jazz megközelítés lesz. A téma mellett persze a kiindulásként szolgáló szám szövegét és témáját lényegében megtartjuk.

- A projekt neve, a Méthode Traditionelle ezek szerint a hagyományos kompozíciós munkafolyamatra, illetve a hagyományos jazzből való merítésre utal?

- A francia kifejezésben - tradícionális módszer - számunkra a tradíció szó a legfontosabb. Szalai Péter, Lantos Zoltán és én is erős szálakkal kötődünk a tradicionális (többek között indiai) technikákhoz, amelyekből mint gyökerekből táplálkozunk. Ezeket rendkívül sokféle szövetben helyeztük már el a pályánk során - Zoli a jazz formációktól a popon át akár a komolyzenéig, és mégis három hangból felismerhető a hagyományos metóduson alapuló, de csak rá jellemező zenei nyelv. Ez így van Szalai Péterrel is. Pár évet én is tanulhattam dél-indiai énektechnikát, de tanulmányoztam a szintén hagyományos szefárd, cigány vagy magyar népzenei "módszereket", és persze mindezek mellett klasszikus zenét. Matyi pedig a jazznak a tiszta és hagyományos iskoláját hozza magával. Neki mint fiatal Hammond-virtuóznak ez az a tradíció, amiből építkezik. Emellett a név nagyon izgalmas asszociációs játékot kínál, ugyanis Franciaországban és mindenhol másutt is a pezsgő hagyományos előállítási módszerét  méthode traditionelle-nek nevezik. Etyeken élek, a szőlőhegy közepén,  ahol történetesen pezsgőalapként használt szőlő nő. Idén ugyan még csak bort csináltunk, de jövőre pezsgőt is fogunk! A pezsgő egyébként hordozza  azt az eleganciát, exkluzivitást, és azt a megfoghatatlan ünnepet jelenti, amit a zenémmel szeretnék kifejezni.

- Hogyan tovább a bemutatkozó koncert után?

-  Ez a formáció nem titkoltan a BMC által kiadandó lemez kedvéért állt össze, de a próbák során fontossá vált nekem - és talán a többiek számára is - annyira, hogy legyen folytatása. Terveink vannak egymással a jövőre nézve, és a BMC is hosszú távon gondolkodik velünk. A jövőre nyíló BMC-központban induló jazzklubba, illetve a ház Trafó-méretű nagytermébe már várják a zenekart, lemezbemutatóra és más fellépésekre is. Természetesen külföldi koncerteket is tervezünk, a szervezésében pedig közreműködik a (Lajkó Félix, Boban Markovic, és a Muzsikás együttes fellépéseit szervező) X-produkció is, 2012 májusától ugyanis hivatalosan is ők képviselik a Tóth Evelin és a Méthode Traditionelle-t. Ezek a felkérések nagyon is valós jövőképet adnak az éppen csak születőben lévő formációnak.

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

85 évesen is filmet forgat Sophia Loren

Születésnapját ünnepli az olasz film egyik legnagyobb sztárja, akit szókimondó, határozott nőként ismerünk a filmvásznon. Sophia Loren hatvanéves karrierje mögött egy fegyelmezett, tudatos nő áll.
Klasszikus

„Zseni volt” – Végső nyugalomra helyezték Kocsár Miklóst

Családja, tisztelői, barátai és pályatársai végső búcsút vettek pénteken Kocsár Miklós Kossuth-díjas zeneszerzőtől a budapesti Farkasréti temetőben.
Vizuál

Mi minden nem lett Mészáros Márta?

88. születésnapját ünnepli szeptember 19-én Mészáros Márta, a női sorsok bemutatója, a magyar és az egyetemes filmtörténet meghatározó alakja. Tiszteletére fotókiállítás nyílt a Filmes Házban, ahol meghitt születésnapi köszöntésen találkoztunk vele.
Klasszikus

Zenészeket keres az Európai Unió Ifjúsági Zenekara

Az Európai Unió Ifjúsági Zenekarában 2003 óta játszanak magyar muzsikusok. Idén újra tagfelvételt hirdetnek – mutatjuk a részleteket!
Vizuál

„A komolyzene nem társadalomformáló tényező” – Szilágyi Zsófia és Balogh Máté a Kult50-ben

A Kult50 legújabb videójában Szilágyi Zsófia, az Egy nap című film rendezője, és Balogh Máté kortárs zeneszerző, a film komponistája ült le egymással beszélgetni az Egy nap című filmről, a hétköznapokról és a művészet társadalomformáló erejéről.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World interjú

"Nem élhetünk a természettől elszigetelten" - Interjú a máltai Tribali zenekarral

Hatalmas népszerűségnek örvend itthon a pszichedelikus cross-over örömzenét játszó Tribali zenekar, akik legközelebb szeptember 28-án lépnek fel a Dürer Kertben. A zenekar alapítótagja, a didgeridoo-n és dorombon is játszó énekes, Nik x Conti válaszolt kérdéseinkre.
Jazz/World ajánló

Jazztől és bortól fog pezsegni Szentendre

A varázslatos történelmi belváros sétálóutcáján és a Fő téren rendezik meg szeptember 27. és 29-e között a hetedik Jazz- és Bornapokat, ahol az ország minden borrégiójából érkező neves hazai pincészetek és jazz koncertek várják az érdeklődőket
Jazz/World womex

A Romano Drom az egyedüli magyar fellépő az idei Womexen

Az idén húszéves jubileumát ünneplő Romano Drom zenekar koncertet ad a világ legrangosabb világzenei eseményén, a Womexen, amelyet idén ősszel a finnországi Tamperében rendeznek.
Jazz/World interjú

„Engem a zenében elsősorban a kommunikáció izgat”

Tizenöt éves Nagy János Yancha egyik zenekara, a Free Style Chamber Orchestra, ami mottója szerint az „az együttes, amelybe mindenki máshonnan érkezett, de ugyanoda talált haza”. A zenekarvezetővel az október 2-ai jubileumi koncert apropóján beszélgettünk, amit a Müpában adnak.
Jazz/World ajánló

Grammy-díjas nagyságok a Budapesti Nemzetközi Gitárfesztiválon

A klasszikus gitár nagyjai, három Grammy-díjas legenda lesz a vendég az idei Budapesti Nemzetközi Gitárfesztiválon november 8-10. között a Zeneakadémián. Az Eötvös József Liszt-díjas gitárművész, a Zeneakadémia tanszékvezető tanára által hat éve életre hívott rangos fesztivál a klasszikus gitárzenét helyezi el a hazai zenei életben a megfelelő helyre, bemutatva a hangszer és irodalmának sokoldalúságát és kiemelkedő művészeit.