Jazz/World

Tóth Viktor: "A jazz az ego feladásáról szól"

2018.08.03. 11:45
Ajánlom
Augusztus 15-én, az Esszencia fellépése előtt tart előadást Tóth Viktor a Hétrétország köztiválon, az Őrségben, aki a jazz 100 évét mutatja be a közönségnek - zenével, videóval, beszélgetéssel. Őt kérdeztük.

Könnyen érthető jazz – ez az őrségi fellépésed mottója. Mit hallhat, láthat a közönség augusztus 15-én?

Ez egy interaktív szólókoncert-beszélgetés. Tényleg szeretném, ha "interaktív lenne", ha az emberek mernének kérdezni, közbevágni, kiegészíteni, újra hallani valamit. Ugyanis a jazz erről szól, a közösségi, közös emelkedésről. Előadásom egyfajta youtube-diszkó, felvételekkel, és azok magyarázatával a jazz száz évéről. Az elmúlt 26 évben azzal foglalkoztam, hogy a Mesterek közelségében egyre közelebb kerüljek a jazz mélyrétegeihez. Így egyre több szépség került a szívembe.

Abban szeretnék segíteni közönségemnek, hogy a jazz "rendszerbe" kerüljön bennük, a jazz "játékszabályait", "spirituális sarokköveit" megismerjék, ezek által egyre nagyobb örömet okozhasson a jazz hallgatása.

31-131943.jpg

Tóth Viktor Könynen érthető jazz előadása (Fotó/Forrás: Kádár Viktor / Hétrétország)

Ráfér a nevelés a hazai jazzközönségre?

A nevelés mindegyőnkre ránk fér. A tudás mélysége határtalan, a tanulás végtelen. Nagyon fontosnak érzem az igény felkeltését a mélyebb megértésre. Ahogy Weöres Sándor mondja: "A világot nem tudod megváltoztatni; de, egyféleképpen: ha magadat megváltoztatod." Én így próbálom a világot javítani.

Elcsépelt kérdés, mégis kíváncsiak vagyunk a véleményedre: mit jelent számodra a jazz?

A jazz számomra a szabadságról szól. Az összhangról szól. A „minden egy”-ről. A tisztaságról. Az ego feladásáról. A közösségről. Az ünnepségről.

Azt gondolom, hogy ha a Föld lakói úgy működnének, mint a jazztörténelem legnagyobb zenekarai, mondjuk mint például a John Coltrane Quartet, akkor eljönne a világbéke.

Abban a zenekarban a szépség ünnepléséről, az egyéniség ünnepléséről, ugyanakkor a közösségben a közös célért egyként tevékenykedésről volt szó. A csatornává válásról Isten és a Földanya középpontja között. Az embertársak szeretettel való felemeléséről. Üzenet volt a ritmus által a lábnak, dallam által a szívnek, és nem látható csatornán a tudatnak, a léleknek. Mindez giccsmentesen, a legegyszerűbb és legtisztább formában. A jazz szerintem valami ilyesmiről szól. A felemelkedésről.

B52-001-DSCF41511-131949.jpg

Tóth Viktor (Fotó/Forrás: Kádár Viktor / Hétrétország)

Nem az első alkalom, hogy az Őrségben koncertezel, hogy tetszenek az itteni fellépések?

Hihetetlen öröm számomra, hogy rendszeres fellépő lehetek az Őrségben. Ezúton is köszönöm a szervezők bizalmát felém. Azt gondolom, hogy nagyon nagyon komoly munka folyik itt a nemtudás és zártság elleni harc tekintetében. Csodálatos látni, hogy milyen nagyszerű lehetősége van az erre tévedőnek a magas művészettel és a nem múló értékekkel találkozni. Volt, hogy fájdalmat éreztem, hogy ezt vagy azt a koncertet miért nem hallották többen, s közben azon gondolkoztam, hogyan lehetne még több embert megnyerni a szépség fesztiváljának itt. Hogyan tudnék elcsalni egy-egy embert ide. Mert abban biztos vagyok, aki egyszer az igaz dolgokkal találkozik, többé nem kanyarodik vissza, vagy másfelé. Társunkká válik.

Van esetleg olyan hely, látnivaló, ahova ellátogatsz a koncert után?

Csodálatos élmény volt az idei Virágzás Napjai fesztiválon Kelemen Barnabásék koncertje a Veleméri Fény Templomában és a templom előtti réten.

Ajánlom mindenkinek ezt a csodálatos helyet, és remélem egyszer én is asszisztálhatok a madárdalhoz ott és megtölthetem szaxofonom hangjával az erdőt és a mezőt.

Esszencia Zenekar: „A minőségi zene szeretete az, ami összeköt bennünket”

Kapcsolódó

Esszencia Zenekar: „A minőségi zene szeretete az, ami összeköt bennünket”

Az Esszencia koncertjeinek különleges atmoszférája van. Zenéjük elgondolkodtat, kikapcsol, felszabadít. A zenekar augusztus 15-én Bognár Szilviával kiegészülve játszik az Őrség legnagyobb összművészeti rendezvényén, a Hétrétország köztiválon. Lakatos Róbertet kérdeztük.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Plácido Domingo fia végigfényképezte a Virtuózok koncertjét – íme a fotók!

„Istenem! Annyi érzelem van bennem a Virtuózokkal kapcsolatban!” – mondta a koncert után José Plácido Domingo, a világhírű tenor fia.
Zenés színház

Először csendült fel az Egyesült Államokban a Bánk bán

Tizenötezer néző volt kíváncsi a magyar kultúrát népszerűsítő, vasárnap zárult kéthetes rendezvénysorozat előadásaira New Yorkban.
Klasszikus

Átkelni az Urálon Berezovszkijjal

Egyszerre különleges, és első pillantásra kissé rendhagyó összeállítással készült Borisz Berezovszkij A Zongora című sorozatban rendezett idei koncertjére, melyet a Zeneakadémia Nagytermében adott november 9-én.
Klasszikus

Ezt hallani kell: Rahmanyinov Chopint játszik

Az orosz zeneszerző, aki negyvenöt éves korában határozta el, hogy zongoraművész lesz, egy 1919-es felvételen Chopin Asz-dúr keringőjét játssza. Lélegzetelállító!
Klasszikus

Akit Kodály még személyesen instruált – Perényi Miklós

Azt vallja, egy zeneművet eljátszani csak a kezdet: elmélyedni, újrajátszani, folyton keresni, mint az aranyásó, ez a zenész feladata. Perényi Miklós Kult50-ben megjelent portréja.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Jazz/World ajánló

Tankcsapdát és Quimby-t is feldolgoz új lemezén a Sárik Péter Trió

Nemrég még Bartók jazzfeldolgozásai apropóján beszélgettünk Sárik Péter zongorista-zeneszerzővel, most azonban könnyedebb vizekre eveztünk a Jazzkívánságműsor magyarul című lemez kapcsán, amit december 14-én mutatnak be a MOMKultban.
Jazz/World magazin

60 éve készült ez az ikonikus fotó a jazz-legendák találkozójáról

Art Kane, az Esquire magazin jazz-szerető szerkesztője 1958-ban ötvenhét veterán és feltörekvő jazz-csillagot hívott egybe, hogy elkészítse A Great Day in Harlem című, azóta emblematikussá vált fotót.
Jazz/World soul

Ötven év után bemutatják az Aretha Franklinnel készült koncertfilmet

Sydney Pollack dokumentumfilmje 50 éven át dobozban lapult, most, hogy az énekesnő elhunyt, az ügyvédei sem akadályozzák meg a bemutatását.
Jazz/World interjú

Stanley Jordan: „Az emberek megérdemelnek egy olyan világot, amelyben hiteles művészek alkotnak”

Vajon miért pont Bartók Béla a kedvenc zeneszerzője és miért ragaszkodik annyira magyar zenésztársaihoz, Horváth Kornélhoz és Dörnyei Gáborhoz? A gitárvirtuóz november 17-én ad koncertet a Müpában, ennek apropóján válaszolt a fenti kérdésekre.
Jazz/World magazin

A test is egy hangszer, amit meg kell tanulni használni

"A zene fölemel" – szól a Snétberger Központ mottója. Igen ám, de a zenéléshez szükséges napi 5-8 óra gyakorlás rengeteg terhet, feszültséget is ró a zenészekre, különösen a testükre. Ezt felismerve indított Alexander-órákat a felsőörsi intézmény.