Jazz/World

Tóth Viktor: "Az a törekvésem, hogy a zeném a tudathoz, a szívhez és a lábhoz egyszerre szóljon"

2018.12.20. 08:50
Ajánlom
Szinte minden évben előrukkol egy újabb lemezzel Tóth Viktor. Az altszaxofonos ezúttal a Mahasimbadavi Players nevű nemzetközi csapatával adja ki koncertfelvételeit, ami szerinte nem csupán jazz, hanem bulizene.

Nagy mesélő vagy, aki különböző formációival más és más történeteket mond el. A Mahasimbadavi Players formációval miről meséltek?

A lemez címe az, hogy Lamu, ami a szabadság és kreativitás madara – a daru rokona. Hallottál már róla?

Nem.

Mert a szívben és a képzeletben él. Szóval ez három olyan koncert élő felvétele, amik szinte katartikus őrületbe fulladtak. Nekem ez a popzene.

Az a törekvésem, hogy a zeném a tudathoz, a szívhez és a lábhoz egyszerre szóljon.

Addig próbálom ezeket a ritmusokat fújni, amíg nem mozog mindenkinek a lába. Addig nyitom a saját szívemet, amíg nem nyílik a többi szív is, és addig próbálok univerzális terekbe energiákat bocsátani, amíg nem válunk mindannyian egy családdá. Ez az egész muzsika igazából arról szól, hogy lépjünk ki a megszokott kalitkákból és legyünk szabadok.

Gondolom ennek előfeltétele, hogy olyan zenészekkel vedd körbe magad, akik már kiléptek ebből a kalitkából. Kik a zenésztársaid ebben a formációban?

Ezeket a számokat speciálisan erre a formációra írtam: a Hamid Drake és a Hodek Dávid dobolására, Szandai Mátyás bőgőjátékára, a belga Bart Maris trombitajátékára. Elképzeltem, hogyan szól a trombita és a szaxofon együtt, és milyen az, ha mindehhez beemeljük a rapet. Simple One spoken world művészben egy nagyon fontos társra találtam: ő egy spirituális beállítottságú, érzékeny ember, aki nem a nagy kocsikról, nagy dollárokról rappel és beszél, hanem egészen finom dolgokról. Az egyik utazás közben Dávidka mondta neki, hogy „Figyelj, berakok egy alapot, te meg free style-ozzál, jó?”. És akkor öt percig folyamatos rímben mesélt el egy történetet, amit ott improvizált, keretes szerkezetben, csattanóval.

Szerintem ez maga a kötészet a pillanatba oltva, és talán sokkal nehezebb, mint amit a zenészek csinálnak.

A lemezen is van több ilyen pillanat. Arról szól ez a muzsika, hogy ezek a csodálatos lelkek összejönnek és valami megismételhetetlen szépet alkotnak.

Jellemző rád egy nagyon erős hagyománytisztelet a jazz- mesterek és a magyar népi kultúra felé is, illetve egy óriási nyitottság az újdonságokra. Hogy működik ez a két irányú érdeklődés?

Azok a mesterek, akik a példaképeim, pont ilyenek. Bach egy rock&roll zenész volt, nem beszélve Árvai Sándor pásztorénekesről, aki egy free style improvizatőr – betyárosan. A pillanatban alkot, nem foglalkozik a konvenciókkal. Zavarba hozza a zenészt, mert nem úgy énekel, ahogy várják. Ő élni akar. Szerintem az egy félreértése lett a világnak, hogy nem akarunk a pillanatban létezni, hanem  egy pontos tervet akarunk készíteni és aszerint cselekedni. Azzal foglalkozunk folyton mi volt, s azon aggódunk mi lesz. És lemaradunk a pillanat szabadságáról.

_SAD9023-155905.jpg

Tóth Viktor és a Mahasimbadavi Players (Fotó/Forrás: Fidelio)

Mennyire követed a zenei trendeket? A hiphop és a jazz ötvözése például most nagyon divatos.

Nekem fogalmam sincs, mi divatos a jazzben. Én azzal foglalkozom, hogy ki vagyok én, miért töltöttem 26 évet a hangszeremmel, mi közöm van például  a balkáni zenéhez, a kimondott szóhoz, a költészethez, a klasszikus zenéhez, a jazzhez. Mi közöm van az emberekhez, a gyerekekhez, a meséhez. Eddig azt hittem, hogy az Arura trióm zenéje ön és közgyógyító, aztán rájöttem, hogy minden megfogalmazásomban saját magamat próbálom meggyógyítani a saját butaságomból, türelmetlenségemből, és emlékeztetni magamat és másokat arra, hogy van esély:

lehetsz bárki, aki szeretnél - megváltozhatsz.

Ebben a folyamatos keresésben, újrafogalmazásban nem távolodsz el attól az önmagadtól, aki három vagy négy éve ezeket a felvételeket készítette?

Nem. Egy kicsit olyan ez, mint amikor egy tíz éves gyereket megkérdezel arról, hogy ő volt-e az, aki azt a rajzot készítette háromévesen. Szerintem ő azt mondaná, hogy most nem így rajzolnám, de értem, hogy miért rajzoltam akkora ormányt annak az elefántnak. A múltkor Spotifyon egy tizenévvel ezelőtti lemezembe hallgattam bele, és olyan volt, mintha egy teljesen más ember játszotta volna. Eszembe jutott, miről írtam az egyik dalt: a tanyán gyakoroltam kora tavasszal, néztem ki az ablakon, és láttam egy nyulat, amelyik bulizott a réten, kergette saját magát és őrült tempóban elbújt, lebújt – élvezte a tavaszt.  Most, amikor újrahallgattam ezt a számot, mulattatott, hogyan fejeztem ki ezt a hangulatot akkor. Ugyanígy visszahelyezkedtem a három évvel ezelőtti koncertek közben átélt életérzésbe a lemez keverési folyamatában is.

tothviktor_b52fotokadarviktorff-155158.jpg

Tóth Viktor (Fotó/Forrás: Kádár Viktor)

Van időd arra, hogy a sok utazás, koncertezés közben felfogd és feldolgozd, ami veled történik? 

Kétféle üzemmódban élek. Az egyik a rengeteg utazással járó koncertezés, pörgés. A másik periódus, amikor elvonulok a tanyámra, ahol eltöltök egy hónapot minden és mindenki nélkül. Ott egészen más tudatállapotba kerülök. Ez nemcsak a gyakorlás ideje, hanem a megnyugvásé meg az élményekkel telt zsebek kiürítéséé is.

Van valamilyen összefoglaló tematikája a Lamu című lemeznek?

TothViktor_LAMU_cover1-155213.jpg

Tóth Viktor és a Mahasimbadavi Players: Lamu

Az volt az első gondolatom, hogy megkérek egy producert, hogy készítsen ebből a három élő felvételből egy remixet. Tehát, hogy rontsa el az egészet, amit csináltam. Aztán amikor végig hallgattam a felvételeket egyben,

rájöttem, hogy ez az egész eleve organikusan elrontott: semelyik nóta nem úgy kezdődik és végződik, ahogy a kottában van. Pont az az erőssége az élő zenének, hogy olyan, mint egy mix.

A lemez felén nem az én koncepciómat követjük, hanem azt, ami öt ember együtt gondolkodásából született. Én ezt nagyon élvezem, mert óriási energiája van annak, ha nem tudjuk, mi fog történni a következő pillanatban. Egy nagyon pozitív, táncos muzsikáról van szó, ami banális lehetne, ha nem így lenne játszva. De így játsszuk.

Mikor jelenik meg a lemez és hol mutatjátok be?

December közepétől kapható a Fonóban és a Mesterportán, valamint a tothviktor.hu-n. A lemez a belga El Negocito kiadó gondozásában jelenik meg, ami azért jó, mert széleskörű a terjesztésük; mindenhol kapni lehet majd az albumot és egy csomó kritikushoz el fog jutni Európa-szerte. A lemezbemutató is szuper lesz, mert közös esten lépünk fel a világ egyik legjobb altszaxofonosával, Kenny Garrettel, március 29-én, a MOMKultban, ahol a zenekar teljes fényében képviselteti majd magát.

A legszikárabb magyar jazzmuzsikus – Tóth Viktor

Kapcsolódó

A legszikárabb magyar jazzmuzsikus – Tóth Viktor

Elképesztő szívóssággal fogja össze a leghosszabb ideje fennálló magyar jazzszaxofon-kvartettet, a Road Six Saxet. Tóth Viktor a Kult50-ben megjelent portréja.

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

A legjobban várt januári filmek

Hűvös, szürke januári estéken jó dolog moziba járni, mostanában különösen, mert fontos és izgalmas filmek érkeznek, legtöbbjük számos kategóriában Oscar-díjra jelölt. Szubjektív válogatásunkból a francia szerzői film és egy különleges dokumentumfilm sem maradhatott ki. 
Könyv

A nő vagy szent anya, vagy prostituált? – Interjú Hidas Judit íróval

Könyv egy negyvenes nőről, aki keresi önmagát, mert úgy érzi, szép lassan eltűnik abban, hogy megfeleljen a környezete elvárásainak. Hidas Judit Boldogság tízezer kilométerre című novellafüzérének főhőse, Anna, a hagyományos női szerepek és a karrier közt őrlődik. S vajon hányan vagyunk hasonló helyzetben? Mikor vesszük észre – vagy egyáltalán észrevesszük-e –, hogy apránként föladjuk magunkat? Fájdalmasan sokakat érintő problémákról és tabukról beszél ez a könyv, ami láthatóvá teszi a társadalmi elvárások mögött szenvedő egyént: a nőt. A könyv szerzőjével, Hidas Judittal beszélgettünk.
Könyv

Pintér Béla is Baumgarten-emlékdíjat kapott

Kukorelly Endre az állami kitüntetések elfogultsága miatt élesztette fel a díjat, amelynek összegét közösségi finanszírozásból fedezték.
Színház

Megkezdődött a Trianon100 emlékév a Nemzetiben

Sajtónyilvános olvasópróbán ismertette a trianoni évfordulóra készülő programjait a Nemzeti Színház. Első bemutatójuk, a Wass Albert szövegei és korabeli dokumnetumok alapján készülő Tizenhárom almafa lesz.
Klasszikus

Bach billentyűs szvitjeit viszi egy általános iskolába Fejérvári Zoltán

Fejérvári Zoltán szólóestjével indul az alsógödi Belépés családostul klasszikus zenei sorozatának 2020-as évada. A művész Bach Francia szvitjeit adja elő január 25-én a Búzaszem Általános Iskola aulájában. Utána pedig a Zeneakadémiára viszi a műsort.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World Nők a zenében

Ki mondta, hogy egy nő nem trombitálhat jazzt?

Új albumán bátor nők előtt tiszteleg Yazz Ahmed, aki trombitásként és nőként maga is ritka jelenség. Meghallgattuk a Polyhymnia című lemezt.
Jazz/World fesztivál

Négy magyar zenekar lép fel az Eurosonic Fesztiválon

A Bluebay Foxes, a Harmed, a Qualitons, valamint Devil's Trade képviseli Magyarországot a napokban zajló Eurosonic Fesztiválon, Európa legfontosabb showcase fesztiválján és konferenciáján a hollandiai Groningenben.
Jazz/World Rock & Roll

Whitney Houston az egyetlen nő, aki idén bekerül a Rock & Roll Hírességeinek Csarnokába

Az idei új beiktatandók között szerepel még a T. Rex, a Depeche Mode, Notorious B.I.G., a Nine Inch Nails és a The Doobie Brothers is. A Rock & Roll Hírességek Csarnokába azok kerülhetnek be, akik több mint 25 éve adták ki első albumukat.
Jazz/World gyász

Elhunyt Wolfgang Dauner jazz-zongorista

A német jazz egyik meghatározó „apafigurája” 84 éves volt. Egyaránt alkotott rádiónak, televíziónak, operaháznak, és persze saját jazzegyütteseinek.
Jazz/World ajánló

Melis László emléke előtt tiszteleg a MAO

Az Erkel Ferenc-díjas zeneszerző a Sörgyári capriccio Pepin bácsija által ihletett darabját is előadja január 18-án a Budapest Music Centerben a Modern Art Orchestra.