Jazz/World

Tóth Viktor: "Az a törekvésem, hogy a zeném a tudathoz, a szívhez és a lábhoz egyszerre szóljon"

2018.12.20. 08:50
Ajánlom
Szinte minden évben előrukkol egy újabb lemezzel Tóth Viktor. Az altszaxofonos ezúttal a Mahasimbadavi Players nevű nemzetközi csapatával adja ki koncertfelvételeit, ami szerinte nem csupán jazz, hanem bulizene.

Nagy mesélő vagy, aki különböző formációival más és más történeteket mond el. A Mahasimbadavi Players formációval miről meséltek?

A lemez címe az, hogy Lamu, ami a szabadság és kreativitás madara – a daru rokona. Hallottál már róla?

Nem.

Mert a szívben és a képzeletben él. Szóval ez három olyan koncert élő felvétele, amik szinte katartikus őrületbe fulladtak. Nekem ez a popzene.

Az a törekvésem, hogy a zeném a tudathoz, a szívhez és a lábhoz egyszerre szóljon.

Addig próbálom ezeket a ritmusokat fújni, amíg nem mozog mindenkinek a lába. Addig nyitom a saját szívemet, amíg nem nyílik a többi szív is, és addig próbálok univerzális terekbe energiákat bocsátani, amíg nem válunk mindannyian egy családdá. Ez az egész muzsika igazából arról szól, hogy lépjünk ki a megszokott kalitkákból és legyünk szabadok.

Gondolom ennek előfeltétele, hogy olyan zenészekkel vedd körbe magad, akik már kiléptek ebből a kalitkából. Kik a zenésztársaid ebben a formációban?

Ezeket a számokat speciálisan erre a formációra írtam: a Hamid Drake és a Hodek Dávid dobolására, Szandai Mátyás bőgőjátékára, a belga Bart Maris trombitajátékára. Elképzeltem, hogyan szól a trombita és a szaxofon együtt, és milyen az, ha mindehhez beemeljük a rapet. Simple One spoken world művészben egy nagyon fontos társra találtam: ő egy spirituális beállítottságú, érzékeny ember, aki nem a nagy kocsikról, nagy dollárokról rappel és beszél, hanem egészen finom dolgokról. Az egyik utazás közben Dávidka mondta neki, hogy „Figyelj, berakok egy alapot, te meg free style-ozzál, jó?”. És akkor öt percig folyamatos rímben mesélt el egy történetet, amit ott improvizált, keretes szerkezetben, csattanóval.

Szerintem ez maga a kötészet a pillanatba oltva, és talán sokkal nehezebb, mint amit a zenészek csinálnak.

A lemezen is van több ilyen pillanat. Arról szól ez a muzsika, hogy ezek a csodálatos lelkek összejönnek és valami megismételhetetlen szépet alkotnak.

Jellemző rád egy nagyon erős hagyománytisztelet a jazz- mesterek és a magyar népi kultúra felé is, illetve egy óriási nyitottság az újdonságokra. Hogy működik ez a két irányú érdeklődés?

Azok a mesterek, akik a példaképeim, pont ilyenek. Bach egy rock&roll zenész volt, nem beszélve Árvai Sándor pásztorénekesről, aki egy free style improvizatőr – betyárosan. A pillanatban alkot, nem foglalkozik a konvenciókkal. Zavarba hozza a zenészt, mert nem úgy énekel, ahogy várják. Ő élni akar. Szerintem az egy félreértése lett a világnak, hogy nem akarunk a pillanatban létezni, hanem  egy pontos tervet akarunk készíteni és aszerint cselekedni. Azzal foglalkozunk folyton mi volt, s azon aggódunk mi lesz. És lemaradunk a pillanat szabadságáról.

_SAD9023-155905.jpg

Tóth Viktor és a Mahasimbadavi Players (Fotó/Forrás: Fidelio)

Mennyire követed a zenei trendeket? A hiphop és a jazz ötvözése például most nagyon divatos.

Nekem fogalmam sincs, mi divatos a jazzben. Én azzal foglalkozom, hogy ki vagyok én, miért töltöttem 26 évet a hangszeremmel, mi közöm van például  a balkáni zenéhez, a kimondott szóhoz, a költészethez, a klasszikus zenéhez, a jazzhez. Mi közöm van az emberekhez, a gyerekekhez, a meséhez. Eddig azt hittem, hogy az Arura trióm zenéje ön és közgyógyító, aztán rájöttem, hogy minden megfogalmazásomban saját magamat próbálom meggyógyítani a saját butaságomból, türelmetlenségemből, és emlékeztetni magamat és másokat arra, hogy van esély:

lehetsz bárki, aki szeretnél - megváltozhatsz.

Ebben a folyamatos keresésben, újrafogalmazásban nem távolodsz el attól az önmagadtól, aki három vagy négy éve ezeket a felvételeket készítette?

Nem. Egy kicsit olyan ez, mint amikor egy tíz éves gyereket megkérdezel arról, hogy ő volt-e az, aki azt a rajzot készítette háromévesen. Szerintem ő azt mondaná, hogy most nem így rajzolnám, de értem, hogy miért rajzoltam akkora ormányt annak az elefántnak. A múltkor Spotifyon egy tizenévvel ezelőtti lemezembe hallgattam bele, és olyan volt, mintha egy teljesen más ember játszotta volna. Eszembe jutott, miről írtam az egyik dalt: a tanyán gyakoroltam kora tavasszal, néztem ki az ablakon, és láttam egy nyulat, amelyik bulizott a réten, kergette saját magát és őrült tempóban elbújt, lebújt – élvezte a tavaszt.  Most, amikor újrahallgattam ezt a számot, mulattatott, hogyan fejeztem ki ezt a hangulatot akkor. Ugyanígy visszahelyezkedtem a három évvel ezelőtti koncertek közben átélt életérzésbe a lemez keverési folyamatában is.

tothviktor_b52fotokadarviktorff-155158.jpg

Tóth Viktor (Fotó/Forrás: Kádár Viktor)

Van időd arra, hogy a sok utazás, koncertezés közben felfogd és feldolgozd, ami veled történik? 

Kétféle üzemmódban élek. Az egyik a rengeteg utazással járó koncertezés, pörgés. A másik periódus, amikor elvonulok a tanyámra, ahol eltöltök egy hónapot minden és mindenki nélkül. Ott egészen más tudatállapotba kerülök. Ez nemcsak a gyakorlás ideje, hanem a megnyugvásé meg az élményekkel telt zsebek kiürítéséé is.

Van valamilyen összefoglaló tematikája a Lamu című lemeznek?

TothViktor_LAMU_cover1-155213.jpg

Tóth Viktor és a Mahasimbadavi Players: Lamu

Az volt az első gondolatom, hogy megkérek egy producert, hogy készítsen ebből a három élő felvételből egy remixet. Tehát, hogy rontsa el az egészet, amit csináltam. Aztán amikor végig hallgattam a felvételeket egyben,

rájöttem, hogy ez az egész eleve organikusan elrontott: semelyik nóta nem úgy kezdődik és végződik, ahogy a kottában van. Pont az az erőssége az élő zenének, hogy olyan, mint egy mix.

A lemez felén nem az én koncepciómat követjük, hanem azt, ami öt ember együtt gondolkodásából született. Én ezt nagyon élvezem, mert óriási energiája van annak, ha nem tudjuk, mi fog történni a következő pillanatban. Egy nagyon pozitív, táncos muzsikáról van szó, ami banális lehetne, ha nem így lenne játszva. De így játsszuk.

Mikor jelenik meg a lemez és hol mutatjátok be?

December közepétől kapható a Fonóban és a Mesterportán, valamint a tothviktor.hu-n. A lemez a belga El Negocito kiadó gondozásában jelenik meg, ami azért jó, mert széleskörű a terjesztésük; mindenhol kapni lehet majd az albumot és egy csomó kritikushoz el fog jutni Európa-szerte. A lemezbemutató is szuper lesz, mert közös esten lépünk fel a világ egyik legjobb altszaxofonosával, Kenny Garrettel, március 29-én, a MOMKultban, ahol a zenekar teljes fényében képviselteti majd magát.

A legszikárabb magyar jazzmuzsikus – Tóth Viktor

Kapcsolódó

A legszikárabb magyar jazzmuzsikus – Tóth Viktor

Elképesztő szívóssággal fogja össze a leghosszabb ideje fennálló magyar jazzszaxofon-kvartettet, a Road Six Saxet. Tóth Viktor a Kult50-ben megjelent portréja.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Hiphopra gyúrja a zongorát, és kavicsot dob a klasszikus zene állóvizébe

Chloe Flower az idei Grammy-gálán tűnt fel, most pedig leszerződtette a Sony. Nem, nem klasszikus zenész a szó szoros értelmében, de a hiphopban is előny lehet, ha egy zongoraművész a Juilliard Schoolban tanult.
Vizuál

14 érdekesség Rembrandt épp restaurálás alatt álló Éjjeli őrjáratáról

A Rijks Múzeum július elején megkezdte a festmény nyílt színi restaurálását. A projektet online és a helyszínen is nyomon követhetik az érdeklődők. Ennek apropóján összegyűjtöttünk néhány izgalmas tényt a képről.
Zenés színház

Ezek Renée Fleming kedvenc szopránáriái

Az egyik legnépszerűbb amerikai operaénekes, Renée Fleming hat kedves áriáját gyűjtötte össze. Meglepő, de hiányzik egy nagyon fontos darab a listáról.
Klasszikus

Egy este a hangszerek királynőjével: jön az Orgonák Éjszakája

Első alkalommal lesz olyan, hogy Orgonák Éjszakája. Mégpedig július 20-án, országszerte, és a Filharmónia Magyarország szervezésében.
Jazz/World

Ez Amerika egyik legjelentősebb hegedűkollekciója, mégis fel fogják darabolni

David Bromberg 263 historikus értékű hegedűjét tudósoknak, hangszerészeknek kellene tanulmányozni, de az amerikai Library of Congress nem akarja megvenni a gyűjteményt. Pedig megígérték.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World hegedű

Ez Amerika egyik legjelentősebb hegedűkollekciója, mégis fel fogják darabolni

David Bromberg 263 historikus értékű hegedűjét tudósoknak, hangszerészeknek kellene tanulmányozni, de az amerikai Library of Congress nem akarja megvenni a gyűjteményt. Pedig megígérték.
Jazz/World gyász

Elhunyt a zenész, aki Mandelával egy színpadon énekelte az apartheid-ellenesek himnuszát

Hatvanhat éves korában kedden meghalt Johnny Clegg dél-afrikai énekes, dalszerző. Ő írta az Asimbonanga című dalt.
Jazz/World hír

Keresik Erdély legszebb magyar dalát

A zenei pályázatra erdélyi zenészek és zenekarok, amatőr és hivatásos zenészek jelentkezését várják.
Jazz/World hír

Budapesten is bemutatják a Miles Davisről szóló friss dokumentumfilmet

Fantasztikus hír, nem csak jazzrajongóknak: augusztus 30-tól műsorára tűzi az Uránia az idén debütált, Birth of the Cool című dokumentumfilmet, amely angol nyelven, magyar felirattal lesz látható a Pannonia Entertainment forgalmazásában.
Jazz/World magazin

Amikor Andy Warhol még jazzborítókat tervezett

Persze nem akármilyeneket: többek között a jó ízléséről híres Blue Note kiadó albumaihoz adta kézjegyét, később pedig több pop és rockelőadó lemezén díszelgett műve.