Jazz/World

Tóth Viktor: "Az a törekvésem, hogy a zeném a tudathoz, a szívhez és a lábhoz egyszerre szóljon"

2018.12.20. 08:50
Ajánlom
Szinte minden évben előrukkol egy újabb lemezzel Tóth Viktor. Az altszaxofonos ezúttal a Mahasimbadavi Players nevű nemzetközi csapatával adja ki koncertfelvételeit, ami szerinte nem csupán jazz, hanem bulizene.

Nagy mesélő vagy, aki különböző formációival más és más történeteket mond el. A Mahasimbadavi Players formációval miről meséltek?

A lemez címe az, hogy Lamu, ami a szabadság és kreativitás madara – a daru rokona. Hallottál már róla?

Nem.

Mert a szívben és a képzeletben él. Szóval ez három olyan koncert élő felvétele, amik szinte katartikus őrületbe fulladtak. Nekem ez a popzene.

Az a törekvésem, hogy a zeném a tudathoz, a szívhez és a lábhoz egyszerre szóljon.

Addig próbálom ezeket a ritmusokat fújni, amíg nem mozog mindenkinek a lába. Addig nyitom a saját szívemet, amíg nem nyílik a többi szív is, és addig próbálok univerzális terekbe energiákat bocsátani, amíg nem válunk mindannyian egy családdá. Ez az egész muzsika igazából arról szól, hogy lépjünk ki a megszokott kalitkákból és legyünk szabadok.

Gondolom ennek előfeltétele, hogy olyan zenészekkel vedd körbe magad, akik már kiléptek ebből a kalitkából. Kik a zenésztársaid ebben a formációban?

Ezeket a számokat speciálisan erre a formációra írtam: a Hamid Drake és a Hodek Dávid dobolására, Szandai Mátyás bőgőjátékára, a belga Bart Maris trombitajátékára. Elképzeltem, hogyan szól a trombita és a szaxofon együtt, és milyen az, ha mindehhez beemeljük a rapet. Simple One spoken world művészben egy nagyon fontos társra találtam: ő egy spirituális beállítottságú, érzékeny ember, aki nem a nagy kocsikról, nagy dollárokról rappel és beszél, hanem egészen finom dolgokról. Az egyik utazás közben Dávidka mondta neki, hogy „Figyelj, berakok egy alapot, te meg free style-ozzál, jó?”. És akkor öt percig folyamatos rímben mesélt el egy történetet, amit ott improvizált, keretes szerkezetben, csattanóval.

Szerintem ez maga a kötészet a pillanatba oltva, és talán sokkal nehezebb, mint amit a zenészek csinálnak.

A lemezen is van több ilyen pillanat. Arról szól ez a muzsika, hogy ezek a csodálatos lelkek összejönnek és valami megismételhetetlen szépet alkotnak.

Jellemző rád egy nagyon erős hagyománytisztelet a jazz- mesterek és a magyar népi kultúra felé is, illetve egy óriási nyitottság az újdonságokra. Hogy működik ez a két irányú érdeklődés?

Azok a mesterek, akik a példaképeim, pont ilyenek. Bach egy rock&roll zenész volt, nem beszélve Árvai Sándor pásztorénekesről, aki egy free style improvizatőr – betyárosan. A pillanatban alkot, nem foglalkozik a konvenciókkal. Zavarba hozza a zenészt, mert nem úgy énekel, ahogy várják. Ő élni akar. Szerintem az egy félreértése lett a világnak, hogy nem akarunk a pillanatban létezni, hanem  egy pontos tervet akarunk készíteni és aszerint cselekedni. Azzal foglalkozunk folyton mi volt, s azon aggódunk mi lesz. És lemaradunk a pillanat szabadságáról.

_SAD9023-155905.jpg

Tóth Viktor és a Mahasimbadavi Players (Fotó/Forrás: Fidelio)

Mennyire követed a zenei trendeket? A hiphop és a jazz ötvözése például most nagyon divatos.

Nekem fogalmam sincs, mi divatos a jazzben. Én azzal foglalkozom, hogy ki vagyok én, miért töltöttem 26 évet a hangszeremmel, mi közöm van például  a balkáni zenéhez, a kimondott szóhoz, a költészethez, a klasszikus zenéhez, a jazzhez. Mi közöm van az emberekhez, a gyerekekhez, a meséhez. Eddig azt hittem, hogy az Arura trióm zenéje ön és közgyógyító, aztán rájöttem, hogy minden megfogalmazásomban saját magamat próbálom meggyógyítani a saját butaságomból, türelmetlenségemből, és emlékeztetni magamat és másokat arra, hogy van esély:

lehetsz bárki, aki szeretnél - megváltozhatsz.

Ebben a folyamatos keresésben, újrafogalmazásban nem távolodsz el attól az önmagadtól, aki három vagy négy éve ezeket a felvételeket készítette?

Nem. Egy kicsit olyan ez, mint amikor egy tíz éves gyereket megkérdezel arról, hogy ő volt-e az, aki azt a rajzot készítette háromévesen. Szerintem ő azt mondaná, hogy most nem így rajzolnám, de értem, hogy miért rajzoltam akkora ormányt annak az elefántnak. A múltkor Spotifyon egy tizenévvel ezelőtti lemezembe hallgattam bele, és olyan volt, mintha egy teljesen más ember játszotta volna. Eszembe jutott, miről írtam az egyik dalt: a tanyán gyakoroltam kora tavasszal, néztem ki az ablakon, és láttam egy nyulat, amelyik bulizott a réten, kergette saját magát és őrült tempóban elbújt, lebújt – élvezte a tavaszt.  Most, amikor újrahallgattam ezt a számot, mulattatott, hogyan fejeztem ki ezt a hangulatot akkor. Ugyanígy visszahelyezkedtem a három évvel ezelőtti koncertek közben átélt életérzésbe a lemez keverési folyamatában is.

tothviktor_b52fotokadarviktorff-155158.jpg

Tóth Viktor (Fotó/Forrás: Kádár Viktor)

Van időd arra, hogy a sok utazás, koncertezés közben felfogd és feldolgozd, ami veled történik? 

Kétféle üzemmódban élek. Az egyik a rengeteg utazással járó koncertezés, pörgés. A másik periódus, amikor elvonulok a tanyámra, ahol eltöltök egy hónapot minden és mindenki nélkül. Ott egészen más tudatállapotba kerülök. Ez nemcsak a gyakorlás ideje, hanem a megnyugvásé meg az élményekkel telt zsebek kiürítéséé is.

Van valamilyen összefoglaló tematikája a Lamu című lemeznek?

TothViktor_LAMU_cover1-155213.jpg

Tóth Viktor és a Mahasimbadavi Players: Lamu

Az volt az első gondolatom, hogy megkérek egy producert, hogy készítsen ebből a három élő felvételből egy remixet. Tehát, hogy rontsa el az egészet, amit csináltam. Aztán amikor végig hallgattam a felvételeket egyben,

rájöttem, hogy ez az egész eleve organikusan elrontott: semelyik nóta nem úgy kezdődik és végződik, ahogy a kottában van. Pont az az erőssége az élő zenének, hogy olyan, mint egy mix.

A lemez felén nem az én koncepciómat követjük, hanem azt, ami öt ember együtt gondolkodásából született. Én ezt nagyon élvezem, mert óriási energiája van annak, ha nem tudjuk, mi fog történni a következő pillanatban. Egy nagyon pozitív, táncos muzsikáról van szó, ami banális lehetne, ha nem így lenne játszva. De így játsszuk.

Mikor jelenik meg a lemez és hol mutatjátok be?

December közepétől kapható a Fonóban és a Mesterportán, valamint a tothviktor.hu-n. A lemez a belga El Negocito kiadó gondozásában jelenik meg, ami azért jó, mert széleskörű a terjesztésük; mindenhol kapni lehet majd az albumot és egy csomó kritikushoz el fog jutni Európa-szerte. A lemezbemutató is szuper lesz, mert közös esten lépünk fel a világ egyik legjobb altszaxofonosával, Kenny Garrettel, március 29-én, a MOMKultban, ahol a zenekar teljes fényében képviselteti majd magát.

A legszikárabb magyar jazzmuzsikus – Tóth Viktor

Kapcsolódó

A legszikárabb magyar jazzmuzsikus – Tóth Viktor

Elképesztő szívóssággal fogja össze a leghosszabb ideje fennálló magyar jazzszaxofon-kvartettet, a Road Six Saxet. Tóth Viktor a Kult50-ben megjelent portréja.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Kihirdették a 2021-es Artisjus-díjazottak névsorát

Könnyű- és komolyzenei alkotókat díjazott idén is az Artisjus. Fábri Pétert zenei munkásságáért életműdíjjal tüntették ki, az év zeneszerzője a világhírű dobos Borlai Gergő lett, míg a tragikusan fiatalon elhunyt Siklósi Örs előtt, posztumusz Junior Artisjus-díjjal tisztelegtek.
Zenés színház

Sába a mikrofon előtt

Lemezfelvétel készült Goldmark Károly legismertebb operájából, a Sába királynőjéből, az Eiffel Műhelyház Fricsay stúdiójában. A munkáról és az új helyszínről Csurgó Tamás zenei rendezőt, Kondás Ferenc hangmérnököt, valamint Gál Erika operaénekest, Sába megformálóját kérdeztük.
Könyv

Elhalasztják az Ünnepi Könyvhetet

A 92. Ünnepi Könyvhetet a Magyar Könyvkiadók és Könyvterjesztők Egyesülése döntése alapján 2021. szeptember 2. és 5. között rendezik meg - a tervek szerint a Vörösmarty tér és a Duna-korzó területén.
Vizuál

Különös szerelmi történetet mutat be Kocsis Ágnes új filmje

Május 27-én mutatják be Kocsis Ágnes Éden című, magyar-román-belga koprodukcióban készült új játékfilmjét, amelynek főszereplője egy harmincas évei végén járó nő, aki mindenre allergiás, ami a modern világgal jár, ezért teljes elszigeteltségben él.
Klasszikus

Bartók-kotta, Wagner-album, akár egy órán belül! – Házhoz jön a Rózsavölgyi kínálata

Mostantól még kényelmesebben juthatunk hozzá a Rózsavölgyi Zenemű- és Könyvesboltban fellelhető zenei kiadványokhoz és sikerkönyvekhez, ugyanis a Wolt futárai szállítják azokat házhoz, akár a rendeléstől számított egy órán belül.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World interjú

„Élvezem, hogy mennyi mindent nem tudok” – Interjú Fábri Péterrel, az Artisjus életműdíjasával

Az Artisjus könnyűzenei alkotói életműdíját idén Fábri Péter író, költő, dalszövegíró, műfordító kapta. Az elismerés okán beszélgetve felidéztük, hogyan inspirálták őt barátok, szerelmek, dalok és formák. Megtudtuk, miért nem ír már több verseskötetet és az is kiderült, miként vált boldogtalan költőből boldog dalszövegíróvá.
Jazz/World pannonia entertainment

A jazz, a rhythm'n'blues és a rock'n'roll szülővárosának portréja a mozikban

New Orleans – A zene városa címmel 2021. májusában érkezik a mozikba Michael Murphy zenei betétekkel gazdagon átszőtt dokumentumfilmje, amelyben az amerikai város páratlanul gazdag zeneiségének múltja és jelene tárul fel. A filmet Budapesten az Uránia Nemzeti Filmszínházban vetítik, emellett országszerte több artmozi is műsorra tűzi.
Jazz/World hír

Három évtized lenyomata Szokolay Dongó Balázs és Fábri Géza új lemezén

A friss albumon moldvai dallamokat, parasztzenéket ad elő saját jellegzetes értelmezésében Szokolay Dongó Balázs és Fábri Géza fúvós hangszereken és kobozon.
Jazz/World hír

Megjelentek az első Raktárplusz koncertek

Az NKA-koncertek A38 hajón rögzített koncertsorozata a világjárvány miatt hosszú ideig fellépési lehetőség nélkül maradt zenészek támogatására született meg, egyben kordokumentum is.
Jazz/World ajánló

Zenei kalandozások az A38 fedélzetén

18 évvel ezelőtt, április 30-án kezdte meg működését az A38 Hajó, Budapest egyik legizgalmasabb koncerthelyszíne. A kulturális központ az amerikai funk és soul jazz szaxofonos, Maceo Parker négyórás, felejthetetlen koncertjével indított, azóta pedig számos jazzkoncertet hallhatott náluk a közönség.