Jazz/World

Tóth Viktor felírta magát a világklasszisok listájára

2016.03.08. 16:23
Ajánlom
Legalábbis erre utal az a tény, hogy nemrégiben felkérést kaptak a Tóth Viktor Arura Trióval a neves NDR Rádióba, Hamburgba, egy olyan sorozat részeként, amit anno még Dizzy Gillespie nyitott meg.
Tóth Viktor

Tóth Viktor

Az 1953-ban indult, világklasszisokat felvonultató sorozaton való fellépésre Viktorékat a sorozat művészeti vezetője, Stefan Gerdes kérte fel. Ez hatalmas megtiszteltetésnek számít bármely muzsikus számára, tekintve hogy az idei programban is olyan sztárok sorakoznak, mint Avishai Cohen, Antonio Sanchez, Joachim Kühn, vagy Carla Bley. Tóth Viktor a koncert kapcsán elmondta: „Azt hiszem az év koncertje számomra megtörtént. Az Arura trio, amiben Lukács Miklós cimbalmossal és Orbán György nagybőgőssel játszunk, két egymást követő napon lépett fel március 3-án és 4-én a híres Rolf-Liebermann-Studióban. A koncert első felét mi játszottuk, a második set-ben Joachim Kühn és triója lépett fel. Mindkét napon telt ház előtt játszottunk és műsorunk – ami mindkét nap más kompozíciókból állt - nagy sikert aratott. A CD-árus, elmondása szerint a közönség részéről a lemezeink iránt a megszokottnál nagyobb érdeklődést tapasztalt. Stefan Gerdes a közeli viszontlátás bizonyosságával búcsúzott a zenekartól”.

A koncert kapcsán interjút is készített Tóth Viktorral az NDR, aminek címében egyszerűen csak a „puszta Charlie Parkerjeként” emlegetik a magyar szaxofonost. Tóth Viktor a riporter kérdésére -miszerint fontos-e a spirituális háttér a zenében- elmondta: „A zene egyfajta művészi üzenet, így az improvizáció is. Mindig az adott pillanatban és pillanatnak játszom, és erre az utazásra szeretném meginvitálni a hallgatókat is. Mindenféle ismétlést kerülök, ezért inkább vállalom annak a kockázatát, hogy sebezhetővé válok.” 

Tóth Viktor Arura Trió a Rolf-Liebermann-Studióban

Tóth Viktor Arura Trió a Rolf-Liebermann-Studióban

Az NDR riporterét az is érdekelte, hogy milyen szerepet játszik Tóth Viktor zenéjében a népzene. „Sokat utazom és útjaim során rengeteg dallamot gyűjtöttem idős emberektől, ahogy azt egykor Bartók is tette. De emellett nyitott vagyok minden stílusra: a bebopra és a tibeti tanításokra is, vagyis mindenre, ami szívből jön. Az érdekel, hogy valami újat hozzak létre. Nem az a lényeg, hogy legyen a zenémben egy kis népi rész aztán pedig jöhet a jazz. Meg akarom találni a saját zenei utamat, beleértve azt is, hogy ki vagyok én és miért játszom”.

Tóth Viktor legközelebb a Bart Maris Ensemble-al játszik március 20-án Leuven-ben, Belgiumban, majd visszatérő vendégként a Piotr Wojtasik Quintet-el szerepel március 29. és április 2. között Párizsban.

A két német koncert az NKA Cseh Tamás Programjának támogatásával valósult meg.

A jazz összehozza az embereket keleten, nyugaton

Tóth Viktor nemrégiben személyes útibeszámolót közölt a Fidelio oldalán a lengyelországi és erdélyi koncertturnéjáról. A cikket ide kattintva olvashatja.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Plácido Domingo fia végigfényképezte a Virtuózok koncertjét – íme a fotók!

„Istenem! Annyi érzelem van bennem a Virtuózokkal kapcsolatban!” – mondta a koncert után José Plácido Domingo, a világhírű tenor fia.
Zenés színház

Először csendült fel az Egyesült Államokban a Bánk bán

Tizenötezer néző volt kíváncsi a magyar kultúrát népszerűsítő, vasárnap zárult kéthetes rendezvénysorozat előadásaira New Yorkban.
Klasszikus

Átkelni az Urálon Berezovszkijjal

Egyszerre különleges, és első pillantásra kissé rendhagyó összeállítással készült Borisz Berezovszkij A Zongora című sorozatban rendezett idei koncertjére, melyet a Zeneakadémia Nagytermében adott november 9-én.
Klasszikus

Akit Kodály még személyesen instruált – Perényi Miklós

Azt vallja, egy zeneművet eljátszani csak a kezdet: elmélyedni, újrajátszani, folyton keresni, mint az aranyásó, ez a zenész feladata. Perényi Miklós Kult50-ben megjelent portréja.
Klasszikus

Ezt hallani kell: Rahmanyinov Chopint játszik

Az orosz zeneszerző, aki negyvenöt éves korában határozta el, hogy zongoraművész lesz, egy 1919-es felvételen Chopin Asz-dúr keringőjét játssza. Lélegzetelállító!

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Jazz/World ajánló

Tankcsapdát és Quimby-t is feldolgoz új lemezén a Sárik Péter Trió

Nemrég még Bartók jazzfeldolgozásai apropóján beszélgettünk Sárik Péter zongorista-zeneszerzővel, most azonban könnyedebb vizekre eveztünk a Jazzkívánságműsor magyarul című lemez kapcsán, amit december 14-én mutatnak be a MOMKultban.
Jazz/World magazin

60 éve készült ez az ikonikus fotó a jazz-legendák találkozójáról

Art Kane, az Esquire magazin jazz-szerető szerkesztője 1958-ban ötvenhét veterán és feltörekvő jazz-csillagot hívott egybe, hogy elkészítse A Great Day in Harlem című, azóta emblematikussá vált fotót.
Jazz/World soul

Ötven év után bemutatják az Aretha Franklinnel készült koncertfilmet

Sydney Pollack dokumentumfilmje 50 éven át dobozban lapult, most, hogy az énekesnő elhunyt, az ügyvédei sem akadályozzák meg a bemutatását.
Jazz/World interjú

Stanley Jordan: „Az emberek megérdemelnek egy olyan világot, amelyben hiteles művészek alkotnak”

Vajon miért pont Bartók Béla a kedvenc zeneszerzője és miért ragaszkodik annyira magyar zenésztársaihoz, Horváth Kornélhoz és Dörnyei Gáborhoz? A gitárvirtuóz november 17-én ad koncertet a Müpában, ennek apropóján válaszolt a fenti kérdésekre.
Jazz/World magazin

A test is egy hangszer, amit meg kell tanulni használni

"A zene fölemel" – szól a Snétberger Központ mottója. Igen ám, de a zenéléshez szükséges napi 5-8 óra gyakorlás rengeteg terhet, feszültséget is ró a zenészekre, különösen a testükre. Ezt felismerve indított Alexander-órákat a felsőörsi intézmény.