Jazz/World

Transzhiány

2010.03.09. 10:30
Ajánlom
Tunéziai és marokkói muzsikusoké volt a főszerep Anouar Brahem és az Archie Shepp Quartettet kísérő Dar Gnawa együttes hangversenyén. Egyik előadás sem azt bizonyította, hogy a jazz konfliktusmentesen integrálható a divatos világzenékbe. KRITIKA

Minthogy a koncertről szóló hírek nem voltak egyértelműek, többen úgy képzeltük, mindenki együtt zenél majd a színpadon: az ötvenhárom éves, tunéziai származású udművész, Anouar Brahem, akit magam csak a Le pas du chat noir című 2002-es ECM-lemezről ismertem eddig, valamint egyik kedvencem, Archie Shepp, aki viszont ezúttal - így a beharangozó - a Dar Gnawa elnevezésű arab zenekarral működik majd együtt. Fantáziánkban egzotikus hangszerekkel telt meg a Művészetek Palotája színpada, s elkezdődött valamiféle szufi szellemiségű transzzenei performansz, mely Shepp afro-amerikai gettósoundjával keveredve emelte a közönséget le nem írható misztikus magasságokba.           

A valóságban nem ez történt.

A színpadon egy afrikai-európai kvartett foglalt helyet, s csak az ud alakja-hangja, valamint Shepp hiánya jelezte, hogy Brahem zenekarával van dolgunk. A formáció akár érdekes is lehetett volna: az arab lant vitte a főszólamot két basszushangszerrel (klarinét és gitár), valamint ütőhangszerekkel (bendir, darbouka) körítve. Ám a láthatóan élvezettel játszó kvartett nem tudott egyetlen használható impulzust sem küldeni a közönségnek. Álmosító, ha rosszabb kedvemben volnék, azt mondanám: dögunalmas, bazári világzene szólt a színpadról, egy szerencsétlenül összeválogatott zenekar tolmácsolásában: Brahem virtuóz játékos, ez rendben is van. Khaled Yassine ütőzése szintén elfogadható; viszont Klaus Gesing (basszusklarinét) és Björn Meyer (basszusgitár) egyáltalán nem volt meggyőző. Utóbbi érdektelen gitárhangú effektekkel kezdett, s később kísérőként se mutatott többet a hangszeren, mint egy közepes képességű zeneiskolai növendék. Gesing rögzítette hangszerét (rossz jel!), majd egy kissé túlhaladott, kiüresedett ECM-formanyelvet kezdett használni, vagyis öncélúan szépelgett a hangszer felső regiszterében. John Surman muzikalitása és invenciózus játéka teljesen hiányzott az előadásából. A számok jórészt megkülönböztethetetlenek voltak, az efféle zenét csak nagyon halkan lehet elviselni, és akkor is csak annyi ideig, amíg a kairói szálloda liftjén felérünk az ötödik emeletre. Anouar Brahem tetszetős játéka önmagában kevés volt ahhoz, hogy feledtesse a társak seszínűségét. Mind Ahmed Abdul Malik, mind pedig Rabih Abou-Khalil sokkal érdekesebb és színvonalasabb formákat talált arab lantjátékához. A Brahemmel épp egyidős libanoni Abou-Khalil legjobb lemezein a jazz élő klasszikusaival vette körbe magát, s így a produkciói sokkal közelebb kerültek a jazz, mint a világzene - egyébként meghatároz(hat)atlan - műfajához.

Csak a szünetben vált világossá, hogy Archie Shepp koncertje sem marad el, csupán a második félidőig kell várni rá. A szaxofonosról nehéz új információkat adni: már sokszor leírták vele kapcsolatban, hogy Cecil Taylor és Bill Dixon oldalán kezdte pályafutását, s később John Coltrane vonzáskörébe került. Jellegzetesen rekedtes, sok dirty sounddal tarkított játékában ma is felfedezhetők a 1960-as évek stílusfordulatai. Művészete mélyen benne gyökerezik az afro-amerikai jazzhagyományban, és most, hetvenhárom évesen is elég csak egyetlen hangot fújnia, hogy drámát varázsoljon a színpadra. Énekstílusa, hasonlóan szaxofonozásához, szaggatott és drámai. Akár R&B-hangulatú melódiát, akár jazzesebb kompozíciót énekel, rendkívül expresszív az előadása, s a hallgatónak eszébe se jut, hogy kétségbe vonja a számok mögött feszülő szélsőséges érzelmek és szenvedélyek hitelességét. Archie Shepp az "igazi" jazzművészek egyike, akinek minden gesztusát mélyen átitatja a kultúra, melyet művel.

Amíg kvartettben játszott (két és fél számot), a hallgató önmagáról s a világról megfeledkezve gyönyörködött az eseményben. A változás akkor következett be, amikor Shepp a koncertjein rendszeresen játszott Mama Rose intrója után színpadra hívta a négytagú afrikai Dar Gnawa - "Gnawa ház" - elnevezésű csoportot. A zenekar élén Abdellah „Boulkhair" El Gourd áll, aki egy afrikai húros hangszeren (guimbri) játszik és énekel. Három társa ritmikus tánccal és csörgő hangot adó vaslapok összeütögetésével kíséri. A marokkói muzsikusok hagyományosan a zenével való gyógyítás mesterei. Nevezetesek zenei tisztító szertartásaik. Zenéjük azonban nem tekinthető tisztán arabnak, hiszen első képviselőik a 16. század elején rabszolgaként kerültek Maliból és Guineából északra. A gnawa muzsikusok többnyire ma is fekete bőrűek. Szerzeményeiket arab és bambara nyelven adják elő. Transzzenei spiritualitásuk összecseng azoknak a fekete amerikai zenészeknek a filozófiájával, akik újra meg újra Afrikához, a jazz bölcsőjéhez nyúlnak vissza ihletért. Ezt tette 1994-ben Randy Weston, amikor lemezt készített marokkói gnawákkal, illetve Pharoah Sanders a Maleem Mahmoud Ghania guimbriművésszel közösen jegyzett The Trance Of Seven Colors című albumon (Marokkó, 1994).

Ahogy Westonnak és Sandersnek, úgy sajnos Archie Sheppnek sem sikerült áthidalnia a jazz és az autentikus gnawa zene között tátongó űrt. Sőt: élőben még reménytelenebbek a hídépítési kísérletek, mint stúdiólemezeken. A Shepp hangversenyein elmaradhatatlan bluesos ritmika és életérzés különösen összehozhatatlannak tűnik az afrikai gyógyító zenével. Mihelyt bekapcsolódtak a marokkóiak a Shepp-előadásba, a koncert egyszerűen darabjaira hullott. Az afrikai táncosok fokozatosan átvették az irányítást a színpadon, és cirkuszi látványossággá fokozták le a szaxofonos kvartettjének produkcióját. A szellemi összefüggések elméletiek maradtak; magából a megszólalásból elmaradt minden, ami a katartikus élményhez szükséges. 

(2010. március 4. 19:30 Művészetek Palotája - Fesztivál Színház - Anouar Brahem, valamint Archie Shepp és a Dar Gnawa koncertje)

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Elhunyt Magyar Gábor gordonkaművész

Életének 60. évében, 2021. február 23-án súlyos betegség után elhunyt Magyar Gábor, az Opera Zenekar gordonkaművésze.
Könyv

Nem véleményezheti az új érettségi vizsgamodellt a Magyartanárok Egyesülete

Növekszik a magolandó anyag mennyisége az új érettségi vizsgamodellben, az olvasás öröme helyett a „műcímek bemagolása” lesz a cél a Magyartanárok Egyesülete szerint. Hiába mondanák el a véleményüket, nem kaptak erre lehetőséget.
Színház

Ingyenes stream-előadásként láthatók a Magyar Színház jelenetíró pályázatának döntősei

A Pesti Magyar Színház 2020 novemberében jelenetíró pályázatot hirdetett, melynek témája a karantén utáni élet volt. A beérkezett 193 pályamű közül a legjobb 7 bemutatkozási lehetőséget is kap, melyet az érdeklődők a színház Facebook-oldalán és honlapján ingyenesen megtekinthetnek.
Klasszikus

Virtuóz fiatalokkal ad koncertet a Liszt Ferenc Kamarazenekar

Online koncertet ad a Liszt Ferenc Kamarazenekar február 26-án. A szólisták közül a legfiatalabb 11 éves, mindannyiukat számos díjjal ismerték már el, és van köztük, aki a világhírű Carnegie Hallban is fellépett.
Színház

Psotás fények és árnyak

Öt évvel ezelőtt, 2016. február 25-én, 86 éves korában hunyt el a magyar színházművészet egyik legegyedibb és utánozhatatlan alakja, Psota Irén, akinek neve már életében fogalommá vált. Utolsó éveiben visszavonultan élt, elzárkózott a nyilvánosság elől, emiatt is különleges ez a 2009-ben készült beszélgetés, amelyben bepillanthatunk egy nagy művész hétköznapjaiba. Egy valódi, megismételhetetlen legendára emlékezünk ezzel az írással.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World hír

Az üveghegyen túl – Új nagylemezt készített a Free Style Chamber Orchestra

Az album azokat a népzenei- és jazz elemeket ötvöző dalokat tartalmazza, melyeket a zenekar a járványügyi korlátozások miatt őszre halasztott, ingyenes ifjúsági koncertsorozatán fogja játszani. A lemezbemutató koncert a tervek szerint április 12-én lesz a Budapest Jazz Clubban.
Jazz/World ajánló

Egy teljes hét zene és együttlét: Fonó Selection

Ebben az időszakban még fontosabb az egymásra figyelés, a beszélgetés, a másik szempontjainak megértése, a támogatás. A Fonó Selection sorozata idén erről szól. Hétfőtől kezdve minden reggel 8 órakor podcastban beszélgetnek a szakma részvevői, művészek, intézményvezetők, újságírók a piac szereplőit mozgató kérdésekről, esténként pedig duó formációban különleges művészek találkozásaira kerülhet sor, így együtt lép fel Dresch Mihály és Tóth Viktor, Bede Péter és Unger Balázs, Kacsó Hanga és Szabó Dániel, Szokolay Dongó Balázs és Fábri Géza, Varga Veronika és Réti Benedek, ifj Szerényi Béla és Fekete Márton. A hét vasárnap a Fonó 25 díj átadásával zárul, amely a közönség és a szakmai zsűri szavazatai alapján állt össze, tíz kategóriában díjazzák az alkotókat. A Fonó Selection tartalmai ingyenesen érhetők el a Fonó YouTube- és Facebook-csatornáján.
Jazz/World magazin

Chick Corea – Hogyan kezdjünk ismerkedni a legendás billentyűs zenéjével?

Összeszedtünk tíz felvételt – stúdiólemezeket és élő felvételeket egyaránt –, amelyek remekül bevezetnek Chick Corea világába, ha még nem ismered a művészetét. Azok számára pedig, akik ismerik már az életművet, lehetőséget teremtünk az emlékezésre.
Jazz/World felhívás

Jelentkezőket vár a Snétberger Zenei Tehetség Központ

Elindult a jelentkezés a Snétberger Zenei Tehetség Központ 11. évfolyamára. Az idén jubileumát ünneplő Snétberger Program keretén belül hatvan hátrányos helyzetű, elsősorban roma származású fiatal kezdheti meg tanulmányait júniusban a felsőörsi központban. Online formában, április 30-ig várják a bemutatkozó videókat.
Jazz/World magazin

Több dalt adtak ki a zenészek tavaly, a koronavírus alatt, mint a korábbi években

A kifizetett jogdíjak fele – 4,74 milliárd forint – jutott hazai dalok, zeneművek alkotóinak. 2020-ban 15 468 magyar zenei szerző részesült jogdíjban és rekordszámú új dal született. A pandémiás helyzet miatt megnőtt a jogdíjak jelentősége, ugyanakkor az Artisjus tavalyi bevételei már 17,7 százalékkal csökkentek, ezen belül az élőzenei jogdíjbevételek a felére zuhantak – tette közé friss zeneipari statisztikáit a szerzői egyesület.