Jazz/World

Tudtad, hogy David Attenborough népzenét is gyűjtött?

2019.01.07. 16:25
Ajánlom
Kevésbé ismert oldaláról mutatkozik meg a természettudós a My Field Recordings from Across the Planet című, nemrég megjelent dupla lemezével.

Bárhol jártam, ha zenébe botlottam, rögzítettem”

– mondta a természettudós, aki több, mint hatvan zenei felvételt adományozott a BBC zenei gyűjteményének, amelyek Nyugat-Afrikából, Dél-Amerikából, Madagaszkárról, Indonéziából, Pápua Új-Guineából, csendes-óceáni szigetekről és Észak-Ausztráliából származnak.

Kiderült, hogy hópárducot filmezni és félénk halászokat, egyszerű embereket rávenni az éneklésre, zenélésre végeredményben hasonló dolog: türelem, empátia, alázat szükségeltetik mindkettőhöz, és idő, amíg megbíznak benned

- mondta a lemez producere. Néhányat ezek közül a felvételek közül Attenborough felhasznált természetfilmjeiben, mások több mint fél évszázadon keresztül lapultak az asztalfiókban. Ezekre bukkant rá Julian May, a későbbi lemez producere, aki meglepettségét fejezte ki a felvételek minősége és élvezeti értéke felett. „Valódi kincsek ezek” – vélekedett. Az ötlete az volt, hogy készítsenek egy rádióműsort, ahol a zenei gyűjtéseket David Attenborough saját élménybeszámolóival, visszaemlékezéseivel kísérné. Ebbe bele is egyezett a természettudós.

GettyImages-2667256-140902.jpg

David Attenborough 1954-ben (Fotó/Forrás: Getty Images)

Julian May felidéz egy vasárnap délelőtti összejövetelt, amikor először mutatta meg neki az általa kiválasztott, bemutatásra érdemesnek ítélt anyagokat. Attenborough hatvan éve nem hallotta ezeket, és nagyon meghatódott tőlük.

„A hatvanas években voltak olyan szegletei a világnak, ahol az emberek még a tradicionális zenei környezetükben éltek és tudomásuk sem volt a nyugati populáris vagy klasszikus zenéről, ami azóta meghódította az egész világot. Szóval ezek a hangok – amiket az ügyetlen kis magnómmal vettem fel – olyan állapotokat rögzítenek, amit ma már lehetetlen lenne reprodukálni”

– nyilatkozta David Attenborough. Így, miközben például Balin pitonok, vagy komodói varánusz keresésére indultak, a gamelán zene elképesztő világába csöppentek. „Minden este próbákat tartott a helyi közösség. A falusi emberek a földön, egy körben ültek, miközben a gamelán zenekar vezetője megtanította nekik a kompozíciókat és rávezette őket, hogyan játszanak. Ezután ezt a rendkívül összetett zenét elképesztő összehangoltsággal és nyugalommal játszották” – mesélte erről Attenborough. Egy másik rendkívüli találkozásról is beszámolt a Fidzsi-szigeteki Koróról.

„Azt mondták nekünk, hogy van egy helyi pap, aki az énekével a teknősöket ki tudja csalogatni az óceánból.

Elmentünk hozzá. Egy nagyon szerény ember volt, aki megerősítette a róla élő legendát, hozzátéve, hogy ha jól csinálja, a fehér cápa is hallgat az énekére. Elvitt minket egy óceánra néző sziklára, ahol gyönyörű, mélykék volt a víz. Amikor énekelni kezdett, hirtelen megjelent egy teknős. Azt gondoltam, biztos csak a véletlen műve, hiszen rengeteg teknős élhet errefelé. De nem mutatkozott több teknős. Miután eltűnt a víz felszínéről, nem sokkal később ugyanazon a helyen felbukkant egy fehér cápa. Lenyűgöző volt” - emlékezett vissza Attenborough. Madagaszkáron egy „visszafordulási” szertartás felemelő zenéjét rögzítette. A helyi emberek úgy vélik, bizonyos időközönként a halottaik visszafordulnak. Ilyenkor

kimennek a temetkezési helyre, vidáman zenélnek nekik, hogy megmutassák, minden rendben megy a földi életben, amióta ők eltávoztak.

GettyImages-3296710-140454.jpg

David Attenborough és Jack Lester a 'Zoo Quest' sorozat készítése közben 1955-ben (Fotó/Forrás: Getty Images)

Ausztráliában nagy hatást gyakorolt rá, amikor egy szertartáson a több ezer éves hangszerrel, a didgeridooval idézték meg a kígyóisten Yurlunggurt. Paraguayban pedig armadillókat, vagyis tatukat filmeztek a Zoo Quest című műsorba – eközben Attenborough egy albumra való tradicionális hárfazenét vett fel, amit a film aláfestésére is használt. „Ez a hárfazene nagyon népszerű lett Nagy-Britanniában, mert azelőtt nemigen hallhattak efféle hagyományos hárfaszót az itteni emberek. Nem sokkal később egy valódi paraguayi zenekar bukkant föl Londonban, ami ugyanazokat a dallamokat játszotta, mint amik a filmben szerepeltek, és csodálkoztak, hogy a közönség már velük dúdolta ezeket”. 

A visszaemlékezésekből és zenei gyűjtésekből 2016-ban készült rádióműsor a Radio 3 számára. A felvételek most My Field Recordings from Across the Planet címmel jelentek meg egy dupla lemezen a Wrasse Recordsnál, 52 oldalas magyarázattal a bookletben. A zenei anyag és Attenborough hozzá kapcsolódó kommentárjai online is elérhetőek a Spotifyon, és az Amazonon.

(forrás: songlines.co.uk)

Herczku Ágnes: „Közkinccsé teszem a gyűjtéseimet”

Kapcsolódó

Herczku Ágnes: „Közkinccsé teszem a gyűjtéseimet”

Hozomány címmel az énekesnő együtt adta közre az erdélyi Visában folytatott gyűjtőútja eredeti anyagát és a mezőségi dalok autentikus énekes-zenekari változatát.

A népzenegyűjtés „utolsó órája” húsz éve tart

A népzenegyűjtés „utolsó órája” húsz éve tart

„És lehet még valamit gyűjteni?” – hallja minduntalan sok népzenész, népzenegyűjtő a szkeptikus kérdést. Lehet!

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Klasszikus

Nyílt hétvégével ünnepli százötvenedik születésnapját a Zeneakadémia

November 8–9-én ingyenes programkavalkád várja az érdeklődőket a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem főépületében rendezett nyílt hétvégén, az intézmény a 150. évfordulóját pedig november 14-én nagyzenekari esttel, másnap Liszt-maratonnal ünnepli.
Színház

Nagy Viktor: „Az ország legjobb vidéki színházát kell újra felépíteni”

Hivatalosan szeptember végén nevezték ki a kaposvári színház vezetőjének Nagy Viktor színművészt. Az igazgató a legendás Babarczy-éra alatt, pályakezdőként került a Csikybe – a teátrumhoz fűződő múltjáról és jövőbeli terveiről kérdeztük. Interjú.
Klasszikus

Sztárénekesek és világhírű kórus csatlakoznak a Fesztiválzenekar karácsonyi koncertjéhez

A következő hónapokra is számos koncertkülönlegességet tartogat az együttes, csúcspontként pedig december 26-án Bach Karácsonyi oratóriumát adják elő, parádés szereposztással.
Könyv

Különleges francia irodalmi díjjal ismerték el Nádas Pétert

A Prix Médicis nevű rangos elismerés hírhedten szigorú zsűrije egy kifejezetten a magyar szerzőt és művét elismerő, ebből az alkalomból létrehozott különdíjjal jutalmazta a Világló részletek francia nyelvű kiadását.
Klasszikus

Alina Ibragimova hegedűművész koncertje szépíti meg az adventi várakozást

A Fesztivál Akadémia Budapest tizedik, jubileumi évében különleges, ünnepi koncerttel örvendezteti meg a közönséget december 13-án a Zeneakadémia Nagytermében. Az est vendége a varázslatos hegedűművész, Alina Ibragimova.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Jazz/World ajánló

Újszerű zenei közösségi élményt kínál Harcsa Veronika Flow By című lemeze

Harcsa Veronika új zenei projektje a közönség és az előadó közötti határokat kívánja feloldani. A Flow By című album megjelenése azonban egyszerre zenei és vizuális kísérlet, ugyanis Vancsó Zoltán slideshow-jával debütál.
Jazz/World ajánló

Erkel találkozik a jazzel a Modern Art Orchestra sorozatában

A MAO-XX születésnapi sorozat második koncertjére október 31-én kerül sor, Erkel Duettek címmel, tisztelegve a magyar nemzeti opera zeneszerzője előtt.
Jazz/World hír

Magyar fókusz a Jarasumon: a Dresch Quartet koncertje nyitotta a dél-koreai jazz fesztivált

A Dresch Quartet adta a dél-koreai Jarasum Jazz Fesztivál nyitókoncertjét a nagyszínpadon, míg a Jazz Lounge helyszín nyitónapi főfellépője a Gyémánt Bálint Trió, a Jazz Station színpadé pedig Lukács Miklós volt.
Jazz/World ajánló

The Necks – Ausztrália legkülönlegesebb improvizációs triója érkezik a MOMkultba

Improvizatív minimalizmus, kortárs jazz, repetitív ambient, avantgárd forma – de leginkább: csak a The Necks. November 5-én a MOMkult színpadán hallhatja őket újra a magyar közönség.
Jazz/World ajánló

Az afrobeat története

Adédèjì Adetayo a Liszt Ünnepen, a Magyar Zene Házában lép fel először Budapesten, koncertjét ráadásul a legendás műfajalapító, Fela Kuti születésnapján, október 15-én adja – azon a napon, amikor a világ legtöbb koncerthelyszínén az afrobeat ünnepét tartják.