Jazz/World

Tzumóval Mehldauékról

2010.11.29. 17:53
Ajánlom
Brad Mehldau és Joshua Redman koncertjéről Oláh Tzumó Árpád mondta el benyomásait a Fideliónak.

Az amerikai jazz élvonalához sorolt Brad Mehldau (zongora) és Joshua Redman (szoprán- és tenorszaxofon) ritka duófellépéseinek egyikét hallhattuk november 25-én, turnéjuk zárása volt a Müpa-beli koncert. Oláh Tzumó Árpád egyik első benyomása az volt, hogy elég világos tónusban szólaltak meg, sok páratlan ritmusban, dúr hangnemekben, például A-ban és E-ben. A jazz az utóbbi 5-10 évben erősen támaszkodik klasszikus gyökereire, erősebben hat mostanában a klasszikus zene a jazzre, mint régebben, legalábbis Tzumó ezt így érzékeli mostanában, és a koncert után a Müpában is ezt emelte ki. A jelenséget Tzumó a Wayne Shorter Quartet megszületéséhez köti, most is hatása alatt van annak, amikor először hallotta őket élőben.

Ennek a jelenségnek Brad Mehldau szinte pályája eleje óta egyik legfontosabb képviselője, de a Müpában Tzumó azért így is felkapta a fejét például a Brahms-jellegű hangzásoknál, az erősen kontrapunktikus szerkesztésre, vagy amikor háromszólamú improvizációt hallott. Ugyan saját szerzeményekből álló repertoárjukat kiegészítették néhány standarddel, de ezek kevésbé győzték meg az Amerikában, a Monk-intézetben mesterdiplomát szerzett magyar zongoristát.

Ellenvetésünkre, hogy az első ráadás, ami szintén örökzöld volt, a jazz lényegébe vágóan elképesztő szépségű és sűrűségű improvizációt vonultatott fel és mindezt eredeti stílusban, direkt és újabb klasszikus zenei hatás nélkül is, Tzumó elismerte, hogy ez így van, hiszen mindkettejükben mélyen, zsigeri szinten érezni az ősi blues-felfogást. De például Mehldau billentése, ütemen belüli ritmikája kiegyenlítettebb, szimmetrikusabb, mint a jazzben szokásos, és sokkal jobban hasonlít a klasszikus zenére.

Tzumó mindezzel együtt a legnagyobb elismerés hangján méltatta a duó produkcióját, azt, hogy ilyen hihetetlen összeszokottak, mert hogy húsz éve játszanak együtt. Szinte egymásra nézés nélkül is tudják, hogy mikor váltanak hangnemet, mikor állnak ki, egyszóval a kollektív improvizáció lényegét. Tzumónak erről is Herbie Hancock és Wayne Shorter (tanárai a Los Angeles-i művészképzőben) jutottak eszébe, akik annyi évtized után már szinte próba nélkül tudtak ilyen szorosan együtt mozogni egy-egy koncerten, mindenkit elkápráztatva a színvonallal.

Mehldau technikája előtt Tzumó mélyen megemeli a kalapját, mégha a Nirvana- és Jeff Buckley-feldolgozások, amik inkább hozzá, mint Redmanhez köthetőek, Tzumó számára nem adnak különösebb pluszt: "Ez csak rock and roll" - mondta mosolyogva. Szerinte ezeket ugyanis csakis a nagyobb népszerűség kedvéért tűzik műsorra, ez csak a hab a tortán.

Tzumó kiemelte, hogy a zongorista határozta meg inkább a koncert jellegét, már csak hangszerének többszörös funkciója miatt is. De Redman soundjáért is nagyon lelkesedik Tzumó, akinek nagyívű, körlégzésre épített szólói eszméletlen nehézségi fokot mutatnak. Egyszóval nagyon tudnak muzsikálni, összegzett csettintgetve Tzumó.

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Elhunyt Marton László

A Vígszínház egykori igazgatóját hosszú, méltósággal viselt betegség után érte a halál. 76 éves volt.
Zenés színház

Maxon a regény eksztázisa: ilyen A nagy Gatsby a Vígben

Gatsby pesti milleniál 2019-ből. Gatsby Fitzgerald klasszikus alakja. Gatsby visszafele úszik, az idővel szemben. A Vígszínház új előadásában Gatsby jól énekel.
Vizuál

Menekülés az arisztokráciába

Végre ismét megpillanthatjuk a Downton Abbey ismerős sziluettjét, kószálhatunk a tökéletes angol gyepen, és már szélesvásznon csodálhatjuk a tökéletes szereplők tökéletes jelmezeit. Kérdés, hogy ez elég-e? Kérdés, hogy akarunk-e egyáltalán többet?
Zenés színház

Gyerekszereplők mesélnek a távozó Billy Elliot musicalről

Az évek során több gyerek is játszott a musicalben, amelyre szeptember 22-én lejár az Operaház szerződése. Búcsúzóul nézd meg, milyen volt a darabban játszani.
Vizuál

A magyar festőnő Bernstein-képei, amik bejárták a világot

Miközben fest, a zenész felvételeit hallgatja, kompozícióinak hátterét pedig a muzsika inspirálja. Zászkalicky Ágnes festményei szeptember 26-ig láthatók a Forrás Galériában.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World ajánló

Szülővárosáról énekel Budapesten Dee Dee Bridgewater

A project ötlete évek óta érlelődött, miután Dee Dee Bridgewater visszatért Memphisbe, hogy felkutassa a zenei gyökereket, melyek hatással voltak egész életére. Október 7-én a Kongresszusi Központban énekli ezeket a nosztalgiával teli dalokat a Get Closer Concerts szervezésében.
Jazz/World budapest ritmo

Tartós zenei hidakat épít a Budapest Ritmo fesztivál

A korábbi évekhez hasonlóan idén is lesznek olyan koprodukciók, amik kifejezetten a fesztivál idejére állnak össze, de hallhatunk marokkói emancipációs zenekart, világhírű flamencoénekest, szülinapi koncertet és Césaria Évora emlékest is.
Jazz/World kritika

Érzelmi hullámvasút épült a New York-Hortobágy vonalon

Mi a közös egy magyar népdalban és egy mississippi bluesban? Ez is kiderült a szaxofonos Tóth Viktor Tercettjének Pocsai Kriszta és Horváth Sára Nina énekesekkel közös, szeptember 3-ai koncertjén.
Jazz/World ajánló

Kék bakeliten jelent meg a Solati Music első lemeze

A gyűjtők számára is ritkaságnak számító vinyl teljes anyagát december 7-én egy dupla koncertes lemezbemutató keretében élvezhetik élőben a jazz és a Neo-Soul rajongói a Budapest Jazz Clubban.
Jazz/World vakság

Vaksötétben éneklik Karády Katalin dalait

Szalóki Ági, Németh Juci és Kollár Klemencz László sötétben adnak koncertet szeptember 19-én Kardon Annamária és Helle Maximilian zongorakíséretével, aminek jegybevételeit látássérülteknek szóló hangoskönyvek készítésére fordítják.