Jazz/World

Tzumóval Mehldauékról

2010.11.29. 17:53
Ajánlom
Brad Mehldau és Joshua Redman koncertjéről Oláh Tzumó Árpád mondta el benyomásait a Fideliónak.

Az amerikai jazz élvonalához sorolt Brad Mehldau (zongora) és Joshua Redman (szoprán- és tenorszaxofon) ritka duófellépéseinek egyikét hallhattuk november 25-én, turnéjuk zárása volt a Müpa-beli koncert. Oláh Tzumó Árpád egyik első benyomása az volt, hogy elég világos tónusban szólaltak meg, sok páratlan ritmusban, dúr hangnemekben, például A-ban és E-ben. A jazz az utóbbi 5-10 évben erősen támaszkodik klasszikus gyökereire, erősebben hat mostanában a klasszikus zene a jazzre, mint régebben, legalábbis Tzumó ezt így érzékeli mostanában, és a koncert után a Müpában is ezt emelte ki. A jelenséget Tzumó a Wayne Shorter Quartet megszületéséhez köti, most is hatása alatt van annak, amikor először hallotta őket élőben.

Ennek a jelenségnek Brad Mehldau szinte pályája eleje óta egyik legfontosabb képviselője, de a Müpában Tzumó azért így is felkapta a fejét például a Brahms-jellegű hangzásoknál, az erősen kontrapunktikus szerkesztésre, vagy amikor háromszólamú improvizációt hallott. Ugyan saját szerzeményekből álló repertoárjukat kiegészítették néhány standarddel, de ezek kevésbé győzték meg az Amerikában, a Monk-intézetben mesterdiplomát szerzett magyar zongoristát.

Ellenvetésünkre, hogy az első ráadás, ami szintén örökzöld volt, a jazz lényegébe vágóan elképesztő szépségű és sűrűségű improvizációt vonultatott fel és mindezt eredeti stílusban, direkt és újabb klasszikus zenei hatás nélkül is, Tzumó elismerte, hogy ez így van, hiszen mindkettejükben mélyen, zsigeri szinten érezni az ősi blues-felfogást. De például Mehldau billentése, ütemen belüli ritmikája kiegyenlítettebb, szimmetrikusabb, mint a jazzben szokásos, és sokkal jobban hasonlít a klasszikus zenére.

Tzumó mindezzel együtt a legnagyobb elismerés hangján méltatta a duó produkcióját, azt, hogy ilyen hihetetlen összeszokottak, mert hogy húsz éve játszanak együtt. Szinte egymásra nézés nélkül is tudják, hogy mikor váltanak hangnemet, mikor állnak ki, egyszóval a kollektív improvizáció lényegét. Tzumónak erről is Herbie Hancock és Wayne Shorter (tanárai a Los Angeles-i művészképzőben) jutottak eszébe, akik annyi évtized után már szinte próba nélkül tudtak ilyen szorosan együtt mozogni egy-egy koncerten, mindenkit elkápráztatva a színvonallal.

Mehldau technikája előtt Tzumó mélyen megemeli a kalapját, mégha a Nirvana- és Jeff Buckley-feldolgozások, amik inkább hozzá, mint Redmanhez köthetőek, Tzumó számára nem adnak különösebb pluszt: "Ez csak rock and roll" - mondta mosolyogva. Szerinte ezeket ugyanis csakis a nagyobb népszerűség kedvéért tűzik műsorra, ez csak a hab a tortán.

Tzumó kiemelte, hogy a zongorista határozta meg inkább a koncert jellegét, már csak hangszerének többszörös funkciója miatt is. De Redman soundjáért is nagyon lelkesedik Tzumó, akinek nagyívű, körlégzésre épített szólói eszméletlen nehézségi fokot mutatnak. Egyszóval nagyon tudnak muzsikálni, összegzett csettintgetve Tzumó.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Én vagyok az igazmondó a zenekarban

Konrád Györgynek kilencvennégy évesen már nem kell kertelnie. Örökifjú, máig kezébe fogja a brácsát, a hegedűt, és olyan egyszerűséggel beszél a zenéről, hogy öröm hallgatni. A zene mellett egy másik szenvedélye is megmaradt egy életen át, a sport. Mellesleg a hosszú élet titkát is elárulta.
Tánc

Elmaradó előadások az Experidance Társulatnál (FRISSÍTETT CIKK)

A Román Sándor vezette társulat közleménye szerint a repertoár bemutatása csak időszakosan szünetel, amelynek oka nyolc táncművész távozása. (CIKKÜNK FRISSÜLT.)
Vizuál

Modern rabszolgák, akiket a félelem tart fogva

Maris modern rabszolgaként él napjaink Budapestjén egy családnál, ahol megalázzák, és fizikailag is bántalmazzák. Tuza-Ritter Bernadett másfél évig követte kamerájával az 52 éves asszony mindennapjait, hogy bemutassa, hogyan lehet valakit tíz évig fogva tartani rácsok helyett rettegéssel. 
Színház

„Mindent elölről kell mindig kezdeni” – Fodor Tamás a Kult50-ben

Fodor Tamás, a Stúdió K alapítója A vihar és A székek című előadásban nyújtott alakításáért került be a Fidelio Kult50 című kiadványába. Videónkban a független színház mibenlétéről is beszélt nekünk.
Tánc

Cáfolja a megszűnésről szóló hírt az Experidance

A társulat ma adott ki sajtónyilatkozatot, melyben „egyértelműen és határozottan visszautasítják” azt a hírt, mely szerint feloszlanának.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World müpa

Női energiáktól pezseg a Jazztavasz

A május 3. és 5. között zajló Jazztavaszon idén három hölgy közvetíti a jazz iránti szenvedélyt – ezúttal basszusgitáron, szaxofonon, illetve énekhanggal.
Jazz/World ajánló

Budapesten játszik John McLaughlin, a gitárlegenda

John McLaughlin, olyan zenészóriásokkal játszott együtt, mint Miles Davis, Jimi Hendrix, vagy Jaco Pastorius, az ő nevéhez fűződik az első jazz-rock album, és a szimfonikus zene, a jazz és az indiai zene legelső fúziója. Ezúttal a The 4th Dimension nevű zenekarával lép fel április 20-án.
Jazz/World ajánló

Szerelmes Chagall – Horgas Eszter és Bálint András estje

A mester életútját követve orosz, zsidó, francia és amerikai klasszikus és jazz zeneművekből válogatott bravúros feldolgozásokat hallhat a közönség május 25-én az Urániában.
Jazz/World hír

A spanyol királyi család is elismerően nyilatkozott a Snétberger-módszerről

A Nemzetközi Roma Napon, április 8-án vette át a Spanyol Roma Kulturális Intézet díját (Nuevos Creadores) Snétberger Ferenc a Spanyol Nemzeti Múzeumban, a Pradóban, ahol a királyi család tagjai is gratuláltak a Felsőörsön zajló tehetséggondozáshoz.
Jazz/World interjú

„Ha valaki nem őszinte, az a jazzben erősen kiütközik” - Interjú Oláh Krisztiánnal

A zongorista Oláh Krisztián mindössze 23 éves, de már nyolc éve profi zenészként működik. Azt meséli, most jött el az a pillanat, amikortól kezdve tudatos szeretne lenni a mindennapokban és a zenekarvezetésben egyaránt.