Jazz/World

Úgy kísérletezni, hogy a kishúgom is bulizzon rá – Itt van Balogh Tomi új lemeze

2020.02.02. 17:00
Ajánlom
A mai napon jelenik meg Balogh Tomi új lemeze, a Young Feelings, amely különös kirándulás a hiphop felé. Zenei névjegy, mondja róla a jazz-zongorista, aki fiatalságát is meg szerette volna örökíteni az albummal.

A jazz és a hiphop régóta együtt fejlődnek, és az új lemezeden sem választható el a két stílus. Miért inspiráltak?

Valóban régen összefonódott már a két stílus, egyik nagy példaképem, Herbie Hancock is otthon van mindkettőben. Benne azt szeretem, hogy bátran nyúl elektronikához, most, nyolcvanhoz közel is kipróbál újat. Azért csináltam meg ezt a lemezt, mert ez a zenei világ foglalkoztat most leginkább.

Szerettem volna az absztrakt ötleteket, a kísérleti hangzásokat úgy beültetni a zenébe, hogy mondjuk a kishúgom is bulizzon rá.

A lemezen ugyanis van egy csomó szám, amik kifejezetten táncolhatók. Jó dolog volt megmutatni a számokat barátoknak, a családomnak. És hogy kicsit popos a hangzás, az nem kompromisszum, mert nem kellett kihúznom semmit csak azért, mert merész. Sőt, arra törekedtem, hogy minden ötletet meg tudjak tartani.

Volt olyan is, hogy kompromisszumot kellett hoznod?

Ezen a lemezen nem, amúgy hangszerelőként, producerként igen. Jellemző volt, hogy ha összeraktunk egy dalt, és beletettem valami merész ötletet, akkor azt mondták, hogy aha, ez nagyon jó, de vegyük ki, mert a hallgatók úgysem fogják érteni. Azt hiszem, nyugatabbra sokkal több minden belefér a könnyűzenébe. Hallgass meg a Justin Timberlake-számot, tele vannak jobbnál jobb harmóniákkal. Pharrell Williams mondta egy interjúban, hogy arra törekszik, hogy olyan akkordmeneteket hozzon létre a zenében, ami teljesen új érzéseket vált ki, ami valami más.

Sokszor meg elég egy jó riff, és meg is van a popszám, a te dalaid viszont tömörek, tele vannak ötlettel.

A popzenében vannak három-négy akkordos nóták, amivel nincs is baj. Robert Glasper például gyakran hajlandó ilyen párakkordos történetekre, de Miles Davisnek vagy John Coltrane-nek is vannak olyan szerzeményei, amik tulajdonképpen két akkordból állnak. (Például a So What? vagy az Impressions.) Csak az nem mindegy, milyen az a két akkord. A formát is szabadabban kezeltem a lemezen, mint a popzenében szokás, nem feltétlenül úgy épülnek fel a dalok, ahogy az megszokott. Ebben meg Kendrick Lamar és Tyler the Creator inspirált.

Kepernyofoto2020-01-27-211805png-204221.jpg

Balogh Tomi (Fotó/Forrás: Hatvani István)

Jellegzetes hangzása van a lemeznek. Ez hogyan alakult ki?

Nem használtam máshonnan származó sample-t, minden saját. Azt szerettem volna, ha a számokat a hangszín alapján akár egyetlen másodpercből is fel lehet ismerni.

A komponálás és a felvételek készítése mennyiben fonódik össze?

Most többnyire először csináltam meg a hangszereléseket, tehát a dalok vázát, aztán utána a dallamot és a szöveget. Ez azt is jelzi, hogy sokkal fontosabb volt a groove, a beat. Általában az fog meg egy zenében, hogy mennyire dög, milyen jó akkordok vannak benne.

Említetted például Lamart, akinél a hiphop elválaszthatatlan a fekete gyökereitől, és tematikus szinten is foglalkozik a kisebbségi kérdésekkel. A te zenédben ilyenről nyilván nem lehet szó.

Lehetőségként éltem meg, hogy van egy zenei stílus, ahhoz tartozik egy tematika, és a hallgató most nem azt kapja. Szeretem Kendricket, de rögtön más témái vannak például Tylernek, aki hétköznapi, banális „hülyeségeket” is simán rappel, vagy Common, akinek a szövegei sokszor szerelmes témákról szólnak, mégsem durvák vagy nyálasak, inkább emelkedett hangvételűek, erősek, és szintén nem a hiphopra jellemző, sokszor a nőket degradáló stílusban íródtak.

Szerettem volna megörökíteni, ami bennem van, innen a cím: Young Feelings. Egyrészt a fiatalkori érzéseket, másrészt az érzéseknek a fiatalságát, frissességét is jelenti.

Mennyi idő alatt készült a lemez?

2018 szeptembere óta dolgoztam rajta, még a Berklee-n [Berklee College Of Music-on], ahol volt egy produceri szoba, ott kezdtem el alapokat gyártani. Minden nap csináltam kettőt-hármat, össze is jött vagy negyven, azok közül válogattam. De a többi ötlet is megtalálja majd a helyét.

Mennyiben tett hozzá a lemezhez, hogy Amerikában jártál?

A főtárgytanárom, Kevin Harris nagyon jó tanácsokat adott, minden észrevétele gondolatgazdag volt.

De volt, hogy csak annyit mondott, hogy hallgassam meg ezt meg ezt a számot, aztán sétáljak ki az óceánpartra.

Nem mindennapi pedagógiai tanács.

Felszabadító volt, hogy nem kell mindig a technikai vagy elméleti részleteket görcsölni, hanem egy tanárt érdekli, hogy művészi szempontból mit rejt egy dal. Nem akarok senkit megsérteni, de itthon gyakran éreztem, hogy a kísérletezést nem mindig fogadják jól, és nem díjazzák.

Hiphopnak neveznéd a lemezt, vagy csak én címkézem most fel?

Valóban inspirálta a hiphop, illetve az R&B… de nem szívesen kategorizálok. Viszont azzal sincs bajom, ha valaki be akarja sorolni. Ha meghallgatod, úgyis hallod, hogy nem csupán hiphop, kicsit más.

Akkor az sem érdekel, ha azt mondják, hogy Balogh Tomi beadta a derekát a kurrens hiphopnak?

Nem, mert én azért csináltam ilyen lemezt, mert ez érdekelt. Azért használtam autotune-t, mert tetszett a hangzása. És amúgy sincs értelme azzal vádolni, hogy a népszerűségre hajtanék. Erre a zenére egy jazzklub szervezője azt mondja, hogy hiphop, egy popmenedzser meg azt, hogy jazz.

A teljes album

Balogh Tomival legutóbb Junior Prima Díja kapcsán készítettünk interjút.

„Nem szeretnék kimaradni a jelenlegi áramlatokból”

Kapcsolódó

„Nem szeretnék kimaradni a jelenlegi áramlatokból”

A zongorista-zeneszerző Balogh Tamás szemtelenül bátran nyúl a zenéhez, és folyton új zenei projekten töri az agyát. Akusztikus jazzkvartettje mellett most éppen egy elektronikus hatásokkal teleszőtt szólóalbummal jelentkezett, aminek Visit Planet Earth a címe. Nem mellesleg nemrég megkapta a Junior Prima díjat.

Olvass tovább a témában! (1) (2)

Hogyan kezdődött a jazz és a hiphop házassága?

Kapcsolódó

Hogyan kezdődött a jazz és a hiphop házassága?

A jazz egyik legmarkánsabb irányvonala mára a jazz rap, vagy jazz hiphop lett, aminek az USA-ban olyan népszerű előadói vannak, mint Robert Glasper, Kamasi Washington, Christian Scott és még sokan-sokan mások. De hogyan kezdődött a kettő kapcsolata?

Mit jelent egy Pulitzer-díjas hip-hop zenész a „magaskultúra” számára?

Kapcsolódó

Mit jelent egy Pulitzer-díjas hip-hop zenész a „magaskultúra” számára?

Kendrick Lamar az első nem klasszikus, nem jazz előadó, aki zenei Pulitzer-díjat kapott. A díjtestület szerint a hip-hop művész DAMN. című albuma „a modern afroamerikai élet hiteles lenyomata”. Lamar klasszikus zeneszerzők elől vitte el az elismerést. Mit jelent ez a „magaskultúra” képviselőinek?

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Vizuál

Az idei Berlinalén az is kiderült, hogy Martin Scorsese egy két lábon járó filmenciklopédia

A 74. Berlinale a megkezdett mederben folyt tovább: az elmúlt öt napban is maradt a határok és az aktuális társadalmi kérdések feszegetése.
Színház

Kétszemélyes tantermi előadás készült a Sorstalanságból a Katonában

A Gloviczki Bernát és Jakab Balázs előadásában látható színpadi adaptációt Bagossy Júlia rendezte. A bemutatót február 23-án tartják a Sufniban.
Klasszikus

Bach, Chopin és Schumann műveit szólaltatja meg Grigorij Szokolov a Müpában

Az orosz zongoraművész szólóestjén Johann Sebastian Bach négy duettje és c-moll partitája, Chopin mazurkái és Schumann Waldszenen (Erdei jelenetek) című műve hangzik el az MVM Koncertek – A Zongora sorozatban március 13-án a Müpában.
Vizuál

„Nem elég gondolni, tenni is kell” – fontos társadalmi ügyekről rendez kiállítást a Radnóti Színház

A társulat célja ráirányítani a figyelmet közös ügyeinkre, közelebb hozva, felnagyítva, kihangosítva azokat. Az előző évadban elindult kampány fotósorozatait Csoszó Gabriella készítette, a figyelemfelkeltő akció idén az újonnan szerződött színészek ügyeivel folytatódott.
Vizuál

Süveges Rita festőművész lett az Esterházy Art Award közönségdíjasa

A 2023-as Esterházy Art Award-díjhoz kapcsolódó kiállítás március 3-ig tekinthető meg a Ludwig Múzeumban, majd április közepén a kismartoni Esterházy-kastélyban is kiállítják a díjazott alkotók munkáit.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Jazz/World ajánló

Ráadáskoncertet ad Charlie triója a BJC-ben

A nagy érdeklődésre való tekintettel február 20-án a telt házas este nyolc órai koncert után fél tízkor is fellép a Trio Special a Budapest Jazz Clubban.
Jazz/World ajánló

Bartók jazzköntösben a Sárik Péter Trióval

Bartók Béla születésének 143. évfordulója alkalmából ad koncertet a Sárik Péter Trió március 25-én 19 órától az Óbudai Társaskörben.
Jazz/World videó

Jó hír – már meghallgatható a Dresch Quartet új albumának dala

„Ha van egy jó érzés, akkor azt elkezdem dalként építeni” – meséli a Kossuth-díjas Dresch Mihály, aki Quartetjével 2022 novemberében az EFG London Jazz Fesztiválon lépett fel. A koncert felvételéből március 8-án jelenik meg a Live in London című album.
Jazz/World ajánló

Világsztárok érkeznek áprilisban a Budapest Ritmóra

Mások mellett Salif Keita, Gérald Toto, Gaye Su Akyol és a BCUC is fellép a főváros legnagyobb világzenei fesztiválján április 11. és 13. között.
Jazz/World ajánló

Tehetségbörze a Müpában – hamarosan kezdődik az idei Jazz Showcase!

A jövő tehetségei 17. alkalommal mutatkoznak be a Jazz Showcase-en a Müpában február 16. és 18. között. Közép-Európa egyik legjelentősebb zenei tehetségbörzéjén a fiatal előadók fellépése mellett ezúttal is lesznek esti nagykoncertek.