Jazz/World

Új, nemzetközi kvartettjével mutatkozik be Szandai Mátyás

2018.07.11. 15:05
Ajánlom
A kiemelkedő kvalitású magyar bőgős régóta dédelgetett álmának megvalósulásához visz közelebb július 13-án az Opus Jazz Clubban hallható koncertje.

Szandai Mátyás gyakori vendég az Opus színpadán, dacára annak, hogy immár hosszabb ideje Párizsban él és dolgozik. A BMC Records számtalan korábbi kiadványán – többek között a Dresch Quartet, a Tóth Viktor Trió, vagy a Balázs Elemér Group tagjaként – is szereplő művész nem lett hűtlen a kiadóhoz sem, legutóbb éppen a Mathias Lévy hegedűssel és Lukács Miklós cimbalmossal közösen készített Bartók Impressions lemezzel nyűgözte le a hazai és a nemzetközi közönséget. Szandai mostani fellépése mindazonáltal még így is különleges jazz csemege lesz az Opus látogatóinak.

Köztudott, hogy a magyar bőgős Párizs nyüzsgő jazz-életének igen keresett zenésze,
aki folyamatosan játszik úgy a francia, mint az ott élő nemzetközi jazz-társadalom legprominensebb alakjaival, elég ha csak Christoph Monniot, Mathias Lévy, vagy Archie Shepp nevét említjük.
Szandai_Matyas_foto_CsendesKrisztina-164726.jpg

Szandai Mátyás (Fotó/Forrás: Csendes Krisztina / Opus Jazz Club)

Így került egy-két éve kapcsolatba Nelson Veras brazil származású gitárossal is, azzal az őstehetséggel, akit 14 évesen, 1994-ben Pat Metheny fedezett fel, s aki amellett, hogy 2004 óta saját kvartettjét vezeti, olyanok társaságában játszott azóta, mint Lee Konitz, Aldo Romano, Dominique di Piazza, Michel Petrucciani, Gary Peacock, Mark Turner vagy Steve Coleman. Aztán a sors összehozta további két kitűnő zenésszel. Egyikük a 2001 óta Párizsban élő kubai tenorszaxofonos, Ricardo Isquierdo , aki többek között Franck Lacy, Michel Zenino, Hamid Drake, Manu Codjia, Jason Palmer, Jeff Ballard, vagy Bojan Z társaként közismert arról, hogy milyen kitartó makacssággal törekszik játékának, improvizációs technikájának folytonos megújítására. A másik a szenzációs francia autodidakta dobos, Fabrice Moreau , aki tehetséges és jónevű festőként vált ismertté, majd szép lassan egyre több jeles franciaországi zenekarban – Jean Philippe Viret Trio, Guillaume de Chassy Trio, Edward Ferlet Quartet – , illetve John Taylor, Franciaországban élő, közelmúltban elhunyt angol zongorista oldalán tűnt fel a dobok mögött.

Szandai e három markáns, különböző zenei kultúrákból érkező egyéniséggel együttműködve hozta létre azt a kvartettet, mellyel olyan saját zenei elképzeléseit valósíthatja meg, melyeket már hosszú ideje tervezett.

Egyaránt helyet kap ebben a zenében a kompozíciós fegyelem, a virtuozitás, a latin-amerikai temperamentum, a könnyedség és az elegancia.

A csapat intenzív munkába kezdett az elmúlt hónapokban, s ennek eredményeképpen az Opus-beli koncertet követő napokban a BMC stúdiójában rögzítik debütáló lemezük anyagát, mely a BMC Recordsnál jelenik majd meg.

Szandai Mátyás:

Kapcsolódó

Szandai Mátyás: "Külföldön élve sokkal erősebb az öndefiníció igénye"

Szandai Mátyás, miután végigzongorázta, pontosabban -bőgőzte szinte az összes neves hazai jazzformációt, tehetségét Párizsban bontakoztatta tovább. Február 10-én hazatér, hogy Lukács Miklós cimbalmossal és a francia hegedűs Matthias Lévyvel közös, Bartók Impressions című lemezüket bemutassák az Opus Jazz Clubban.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Plácido Domingo fia végigfényképezte a Virtuózok koncertjét – íme a fotók!

„Istenem! Annyi érzelem van bennem a Virtuózokkal kapcsolatban!” – mondta a koncert után José Plácido Domingo, a világhírű tenor fia.
Zenés színház

Először csendült fel az Egyesült Államokban a Bánk bán

Tizenötezer néző volt kíváncsi a magyar kultúrát népszerűsítő, vasárnap zárult kéthetes rendezvénysorozat előadásaira New Yorkban.
Klasszikus

Átkelni az Urálon Berezovszkijjal

Egyszerre különleges, és első pillantásra kissé rendhagyó összeállítással készült Borisz Berezovszkij A Zongora című sorozatban rendezett idei koncertjére, melyet a Zeneakadémia Nagytermében adott november 9-én.
Klasszikus

Ezt hallani kell: Rahmanyinov Chopint játszik

Az orosz zeneszerző, aki negyvenöt éves korában határozta el, hogy zongoraművész lesz, egy 1919-es felvételen Chopin Asz-dúr keringőjét játssza. Lélegzetelállító!
Klasszikus

Akit Kodály még személyesen instruált – Perényi Miklós

Azt vallja, egy zeneművet eljátszani csak a kezdet: elmélyedni, újrajátszani, folyton keresni, mint az aranyásó, ez a zenész feladata. Perényi Miklós Kult50-ben megjelent portréja.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Jazz/World ajánló

Tankcsapdát és Quimby-t is feldolgoz új lemezén a Sárik Péter Trió

Nemrég még Bartók jazzfeldolgozásai apropóján beszélgettünk Sárik Péter zongorista-zeneszerzővel, most azonban könnyedebb vizekre eveztünk a Jazzkívánságműsor magyarul című lemez kapcsán, amit december 14-én mutatnak be a MOMKultban.
Jazz/World magazin

60 éve készült ez az ikonikus fotó a jazz-legendák találkozójáról

Art Kane, az Esquire magazin jazz-szerető szerkesztője 1958-ban ötvenhét veterán és feltörekvő jazz-csillagot hívott egybe, hogy elkészítse A Great Day in Harlem című, azóta emblematikussá vált fotót.
Jazz/World soul

Ötven év után bemutatják az Aretha Franklinnel készült koncertfilmet

Sydney Pollack dokumentumfilmje 50 éven át dobozban lapult, most, hogy az énekesnő elhunyt, az ügyvédei sem akadályozzák meg a bemutatását.
Jazz/World interjú

Stanley Jordan: „Az emberek megérdemelnek egy olyan világot, amelyben hiteles művészek alkotnak”

Vajon miért pont Bartók Béla a kedvenc zeneszerzője és miért ragaszkodik annyira magyar zenésztársaihoz, Horváth Kornélhoz és Dörnyei Gáborhoz? A gitárvirtuóz november 17-én ad koncertet a Müpában, ennek apropóján válaszolt a fenti kérdésekre.
Jazz/World magazin

A test is egy hangszer, amit meg kell tanulni használni

"A zene fölemel" – szól a Snétberger Központ mottója. Igen ám, de a zenéléshez szükséges napi 5-8 óra gyakorlás rengeteg terhet, feszültséget is ró a zenészekre, különösen a testükre. Ezt felismerve indított Alexander-órákat a felsőörsi intézmény.