Jazz/World

Új szenzációk és nagy visszatérők a 2020-as Szigeten

2020.02.14. 09:45
Ajánlom
A napokban nyilvánosságra hozta első 80 idei fellépőjének névsorát a Sziget. A teljesség igénye nélkül kicsipegettük belőle a szívünknek legkedvesebb tízet. Akiket szerintünk botorság lenne kihagyni.

The Strokes

Egy zenekar, amelyet 2020-ban nem leghamvasabb, legfrissebb, legaktuálisabb állapotában láthatunk, de még az is lehet, hogy jó ütemben kaphatjuk el őket.

A New York-i Strokes a 2000-es évek új gitárzenei beindulásának első számú zenekara volt, az évtized The + s formulájának alapegyüttese, az a banda, amely elsőként nyúlt vissza hangsúlyosan a koszos, recsegős garázshangzáshoz,

a 70-es évek Ramones-, Blondie-, Television-, Talking Heads-, Modern Lovers-féle amerikai art punkjához és aktualizálta azt. E sorok szerzője például első hallásra azt hitte első lemezükről, a 2001-ben megjelent Is This It? című albumról, hogy nem jól szól, aztán rájött, hogy dehogynem, csak a közlő szándéka az, hogy visszahozzon egy régi hangzást. A zenekar ugyan a 2010-es években is kiadott két nagylemezt, de összességében átaludta az évtizedet, most azonban nagyon készül a visszatérésre The New Abnormal című lemezével, miközben nemrég Bernie Sanders demokrata elnökjelölt több kampányrendezvényén is fellépett.  

 

Kings Of Leon

A Followill-fivérek zenekara is a 2000-es évek új gitárzenei eresztésével érkezett,

stílusában az amerikai déli rockot keresztezte a New York-i stíllel – és ezzel hatalmas sikereket aratott a négyes.

A zenekar első nagylemeze, a Youth & Young Manhood 2003-ban jelent meg, a kreatív csúcsra a 2007-es Because Of The Times című albummal, míg népszerűségük csúcsára a 2008-as Only By The Nighttal és a Sex On Fire című slágerrel értek fel. A 2010-es években is népszerűek tudtak maradni, de ezeket sikerben vagy alkotásban nem tudták felülmúlni és talán az sem véletlen, hogy legutóbbi nagylemezük, a Walls megjelenése óta négy év telt el. Fennállásuk alatt összesen 12 Grammyre jelölték őket, amiből négyet söpörtek be.

 

FKA twigs

Persze nem csak visszatérők tesznek majd minket boldoggá a Szigeten, hanem az aktuális menők is. Közülük is kiemelkedik a kortárs könnyűzenei színtér egyik legizgalmasabb jelensége, az angol FKA twigs, akinek az R&B-t artisztikus popzenével keretező 2019-es Magdalene című albuma majd minden tavalyi év végi listán a legfontosabb lemezek között szerepelt. A Tahliah Debrett Barnett néven anyakönyvezett énekes-dalszerzőnő táncosként kezdte pályáját, aztán a 2010-es években már EP-ket jelentetett meg, majd 2014-ben jött az első nagylemeze, az LP1, melyet követett a már említett tavalyi második. A Mária Magdolna-figurát, ha nem is új, de a kanonizálttól eltérő összefüggésbe helyező, ilyen módon persze

a nőiséget is az elvárttól eltérően tárgyaló lemez elképesztő művészi vállalás, a kísérletező elektronikától a komolyzenéig ível és nem csak sokat markol, de sokat is fog. A Sziget egyik legizgalmasabb fellépőjét köszönthetjük személyében.

 

Little Simz

Jó ideje tudjuk, hogy a hiphop már nem amerikai monopólium – folyamatosan érkeznek a jobbnál jobb rapperek a brit szigetről is. Ezek egyike Little Simz, aki nigériai szülők gyermekeként látta meg a napvilágot 1994-ben Londonban. Kamaszként televíziós műsorokban is szerepelt, első hanganyaga 2010-ben jelent meg, a nagy áttörést pedig harmadik nagylemeze, a 2019-ben megjelent, Mercury Prize-ra is jelölt Grey Area hozta el számára, bár a szélesebb közönség akkor már ismerhette a Gorillaz Humanz című nagylemezének 2017-es turnéjáról.

Ha egyszerre érzékeny, okos és vagány kortárs hiphopot szeretnénk hallani, semmiképp se hagyjuk ki szigetes fellépést.

 

Foals

Sokan temették az elmúlt években a gitárzenét, de azt, hogy azoknak, akik szerint a gitározós rockzene már nem tud érvényes zenei állításokat tenni, nincs igazuk, többek között az angol Foals munkássága és sikere bizonyítja. A Yannis Philippakis gitáros-énekes vezette zenekar 2005-ben alakult Oxfordban, és már első lemezével, a 2008-as Antidotesszal elnyerte a közönség kegyeit.

Az együttes artrockból, indie-rockból, elektronikából és posztrockból épít várat és tíz éve töretlen népszerűségnek örvend.

Egyszerre tudnak finomak és erőteljesek, elszálltak, zúzósak és táncosak lenni – és ennek a sokarcúságnak a tavalyi év a leghőbb bizonyítéka, amikor is tizenkét hónap alatt két albumot is (Everything Is Not Saved Will Be Lost – Part 1, Everything Is Not Saved Will Be Lost – Part 2) megtöltöttek zenével úgy, hogy egyáltalán nem érezzük azt, hogy túl sok volna belőlük.

 

Floating Points

Különösen felcsillant a szemünk, amikor megláttuk az első körben bejelentett Sziget-fellépők között az angol kísérletező elektronikus zenész (és tudós, neurobiológus), Sam Sepherd, azaz Floating Points nevét, aki a tavalyi év egyik legizgalmasabb elektronikuszenei lemezét szállította a Crush című lemezzel.

Az albumon hallható töredezett és mégis melodikus zene pontosan olyan különös és evokatív, mint az album borítója – jó lesz benne elmerülni az óbudai éjszakában.

 

Daughter

A háromtagú londoni, ír-olasz-svájci-francia Daughter az egyik apró csoda a Sziget 2020-as felhozatalában.

Az együttes, mely legutóbbi sorlemezét, a Not to Disappear című nagylemezt 2016-ban jelentette meg (azóta írtak egy filmzenét is: Music From Before the Storm, 2017) egyszerre hozza a Cocteau Twins, meg általában a legendás 4AD lemezkiadó 80-as évekbeli zenekarainak lebegős, elszállós világát, és a kora 90-es évek Alternatíive Nation- és 120 Minutes-gitárzenekarainak shoegaze hangulatát hatalmas terekkel és fura hangokkal. Ébren álmodni szuper lesz velük.

 

Of Monsters and Men

Ezer helyen leírták már, elemezték, szétszálazták, hogy Izland az egyik legkülönösebb hely a könnyűzene térképén, csupa furcsa, öntörvényű, különleges - és sikeres - produkcióval. Persze nem csak Björkre vagy a Sigur Rósra gondolunk, hanem az idei Szigetre érkező folk pop/indie-zenekarra, a 2010-ben alakult Of Monsters and Menre is. Egy évvel megalakulásuk után már megjelent az első EP-jük, amit azóta három sorlemez és egy koncertalbum is követett – a legutóbbi ezek közül a Fever Dream című 2019-es stúdióalbum.

Zenéjük lendületes, epikus és szerethető – nem véletlen, hogy - persze menő izlandiságukat is felhasználva - jól szerepelnek a nemzetközi piacon,

játszottak már a chilei Lollapaloozán, a Coachellán és Glastonburyben is, szerepeltek a Saturday Night Live-ban, dalaik felhangzottak filmekben és sorozatokban. Az öttagú, koncerteken kísérőzenészekkel kiegészülő együttes a Sziget közönségét is megtáncoltatja majd, ebben biztosak vagyunk.

 

Miles Kane

Az idén a krisztusi korba érkező angol gitáros-énekes, Miles Kane a Little Flames nevű gitárpop-zenekarban kezdte pályáját, aztán a Rascals nevű együttesben folytatta, a világ mégis csak akkor ismerte meg igazán, amikor az Arctic Monkeys frontemberével, Alex Turnerrel megalakították a Last Shadow Puppets nevű duót, mellyel két nagylemezt jelentettek meg (a második, egyben legutóbbi turnéján a Szigeten is felléptek). Kane a páros első albuma, a The Age Of The Understatement után lépett szólópályára, első különbejáratú lemeze, a Colour of the Trap 2011-ben jelent meg.

Az a modern-retrós hangzás, az az újrakeretezett 60-as/70-es évekbeli hatásokban megforgatott beates-glames zene, ami a debütáló albumot jellemzi, ilyen-olyan hangsúlyeltolásokkal jellemző a zenész további lemezeire is,

így a 2013-as Don’t Forget Who You Are-ra és a 2018-as Coup de Grace-re is. Miles Kane szólóban sem először jön a Szigere – de egyáltalán nem vagyunk bánatosak, hogy 2014 után visszatér.

 

Anna Calvi

Arról, hogy az 1980-as születésű brit dalszerző-énekesnő mennyire menő, személyesen is meggyőződhettünk már korábban, hiszen 2018-ban koncertezett az A38 Hajón. A híre persze már azt a koncertet is megelőzte, hiszen akkora már túl volt két nagyszerű nagylemezen, a 2011-es címnélküli bemutatkozó albumon és a 2013-as One Breath-en, miközben abban az évben jelent meg pályafutása eddigi csúcsa, a Hunter.

Zenéjében ott vannak a soulos, blues-os gyökerek, gitárjátéka harapós, az egésznek pedig a Bowie-es, Nick Cave-es artisztikum ad különleges csillogást,

dalait hallva pedig nem meglepő, hogy amikor az őt ért hatásokról faggatják, filmeket és filmeseket is emleget, David Lynch-et, Gus Van Santet vagy Wong Kar-Wait például. Ott a helyünk a szigetes fellépésén!

 

Fejléckép: Anna Calvi 2015-ben, a Le festival des vieilles charrues fesztiválon. (fotó: Wikimedia, Thesupermat)

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Felmondások és tiltakozás az SZFE-n Vidnyánszky Attila kinevezése miatt

Zsámbéki Gábor rendező 41 év tanítás után hagyja ott az Egyetemet, és követi példáját Gáspár Máté megbízott intézetvezető is, aki lemondásával az SZFE modellváltásának elve és gyakorlati megvalósítása ellen is tiltakozik. Mindez azután, hogy a minisztérium bejelentette: Vidnyánszky Attila vezetheti az Egyetemet fenntartó alapítvány kuratóriumát.
Színház

Otthagyja a Nemzetit Bánsági Ildikó

A színésznő a közösségi oldalán jelentette be, hogy felmondott a Vidnyánszky Attila vezette teátrumban.
Színház

Trokán Péter Székesfehérvárra szerződött - Évadnyitót tartott a Vörösmarty Színház

Az Ember tragédiája 2-vel kezdődik az új évad a Vörösmarty Színházban, ezt követően azonban bőven lesz alkalma az önfeledt szórakozásra a nézőknek a Boeing, Boeing, leszállás Párizsban című bohózat, a Mágnás Miska, vagy a Koccanás megtekintésével.
Jazz/World

10+1 magyar jazzlemez, amit hallanod kell idén

Összeszedtük az elmúlt hónapok legfontosabb megjelenéseit a magyar jazzben: Lukács Miklós, a Subtones, Dés András, a Modern Art Orchestra és Juhász Gábor, valamint egy külföldi csapat tisztelgése Bartók előtt – a Fidelio válogatásában.
Jazz/World

Barabás Lőrinc: Úgy énekelsz, amilyen ember vagy

Hajlamos egyedül maradni a színpadon, a zenéjét is belső utazásnak tartja. Barabás Lőrinc trombitáján úgy szól a jazz, hogy arra a popra éhes fülek is megnyílnak. Augusztus 13-án a Kultkikötő badacsonyi színpadán lép fel a Random Szerda. Csütörtökön.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World interjú

A boglári közönséget táncoltatja meg pénteken a Budapest Bár

Azt már egyértelműen láthatjuk, hogy 2020 nem a nagykoncertek és a többezres fesztiválok éve, de a Budapest Bár legénysége ebben a nehéz helyzetben sem maradt tétlen. Az utóbbi hónapokban tökéletesítették friss lemezük dalait és előkészítettek egy koncertszínházi darabot, amit augusztusban és szeptemberben több ízben is meghallgathatunk. Legközelebb 7-én, pénteken lépnek fel Balatonbogláron, a Kultkikötő 15. születésnapján. A zenekar vezetőjével, Farkas Robival beszélgettünk.
Jazz/World mao

Tizenhét ember szíve egy akkordban - Beszélgetés Bacsó Kristóffal

Elvégezte a Liszt Ferenc Zeneakadémiát és a Berklee College of Music-ot, bizonyított a francia és az amerikai komolyzenei színtéren, londoni, barcelonai és pescarai jazz fesztiválokon nyűgözte le a szakmát, Orszáczky- és Artisjus-díjban részesült, és különböző formációival eddig négy saját lemezt jelentetett meg. Bacsó Kristóf szaxofonista és zeneszerző jelenleg a Modern Art Orchestra művésze – zenei pályafutásáról, a MAO-val közös munkájáról, jövőbeni terveiről beszélgettünk.
Jazz/World lemezajánló

10+1 magyar jazzlemez, amit hallanod kell idén

Összeszedtük az elmúlt hónapok legfontosabb megjelenéseit a magyar jazzben: Lukács Miklós, a Subtones, Dés András, a Modern Art Orchestra és Juhász Gábor, valamint egy külföldi csapat tisztelgése Bartók előtt – a Fidelio válogatásában.
Jazz/World opus jazz club

Női újhullám az Opus Jazz Club színpadán

Augusztusban öt olyan formáció játszik a fővárosi Opus Jazz Club színpadán, amely új megvilágításba helyezi az improvizatív női éneklést.
Jazz/World interjú

Barabás Lőrinc: Úgy énekelsz, amilyen ember vagy

Hajlamos egyedül maradni a színpadon, a zenéjét is belső utazásnak tartja. Barabás Lőrinc trombitáján úgy szól a jazz, hogy arra a popra éhes fülek is megnyílnak. Augusztus 13-án a Kultkikötő badacsonyi színpadán lép fel a Random Szerda. Csütörtökön.