Jazz/World

Újjászületik a cool?

2012.06.03. 08:30
Ajánlom
Miles Davis 1949-es első saját együttese rövid életű maradt, de korszakalkotó repertoárja ma is több zenekart inspirál – írja ZIPERNOVSZKY KORNÉL. Heti jegyzetében kollégánk egy-egy zenei hírt, eseményt, jelenséget tárgyal E/1-ben, szigorúan a vonal alatt.

Miles Davis még igencsak zöldfülűnek számított 1948-ban, amikor először próbálkozott zenekarvezetőként, de ott volt mellette egy sokkal tapasztaltabb muzsikus, Gil Evans. Evans afféle szalont tartott fenn New York-i lakásában, ahol a korszak kiemelkedő zenészei összejártak, különösen azok, akik elégedetlenek voltak az új stílus, a bebop virtuozitásra épülő intenzív jellegével, mint például a zongorista John Lewis (később a Modern Jazz Quartet alapítója) vagy a baritonszaxofonos Gerry Mulligan. Davis azt szerette volna, hogyha Evans olyan hangszereléseket készítene az alakuló zenekarnak, mint amilyeneket a Claude Thornhill big band számára írt. De lehetőségeik sokkal szűkösebbek voltak, ezért a nagyzenekar létszámának felében kezdtek gondolkodni - így alakult ki a kilencfős együttes, amelynek végül az ügy mellett leginkább elkötelezett fiatal trombitás lett a vezetője.

De útjuk nem volt sikerrel kikövezve, bár Davis igazán hitt benne, annyira, hogy még egy Duke Ellingtontól jött ajánlatra is nemet mondott. Egy New York-i klubba szólt az első szerződésük, '48 szeptemberében, és Davis ragaszkodott hozzá, hogy Mulligan, Evans és Lewis nevét is kiplakátozzák, mint hangszerelőkét - ez teljesen szokatlan volt. Még egy rövid szerződést kaptak egy másik klubba a következő évben. Közben a Capitol lemezcég vállalta, hogy stúdióidőt ad a zenekarnak. '49 januárjában és áprilisában 4-4 számot rögzítettek, de a legközelebbi négyszámos felvételre majdnem 11 hónapot kellett várni, és időközben, sem azután már nem is volt semmilyen folytatása a projektnek, nem is próbáltak. A Capitol két kislemezt adott ki összesen négy számmal. A bizonytalanság miatt a zenekar koncert- és stúdiófellépésein csak a négy tagból álló mag maradt állandó, köztük az altszaxofonos Lee Konitz, a többi öt állandóan cserélődött. Az egyik legjellemzőbb szám az első lemezfelvétel idején készült Jeru, ami a komponista Mulligan beceneve, amit Davis adott neki.

A felvételek megjelentetésének és a zenekar posztumusz megdicsőülésének története kész regény, de nem tünteti fel a lemezipart valami jó fényben - későn eszméltek, mégis sok bőrt lehúztak az anyagról. A lemezszerződést eredetileg is kieszközlő tanácsadónak, Pete Rugolo jazzmuzsikusnak köszönhetően'54-ben végre a tizenkét számból 8 megjelent Classics in Jazz-Miles Davis címmel. De csak az LP típusú lemezek elterjedésével jutott el a Capitol odáig, hogy 11 számot kiadjon, és „visszadátumozással" a Birth of the Cool - amúgy frappáns - címet adja neki. Ugyanis időközben a cool elismert, sőt kereskedelmileg is sikeres stílussá vált; Mulligan, Konitz és mások befutása ezt a zenekart is új megvilágításba helyezte, ez az LP is fontos korszakhatárként került be a jazztörténetbe. Pedig a 12-ik (igaz, nem valami jól sikerült) felvétel már csak az 1971-es új kiadáson bukkant fel először. Viszont napvilágot láttak a legelső klubfellépés két koncertjének részletei is, Cool Boppin' címmel. A CD- korszakban bekövetkezett Complete... újrakiadás már azt jelezte, hogy ez az egyik legtöbbet újrahasznosított felvételsorozat. Képmutató módon az LP-t a Grammy Hírességek csarnokába is beválasztották - 1982-ben. El tudom képzelni, hogy Davis egy csavarosat káromkodott, amikor ezt meghallotta.

A megrekedt Davis-Evans-féle kezdeményezés sok muzsikust indított arra, hogy újra eljátssza a máig virítóan örökzöld számokat vagy új műveket írjon erre a hangszerelésre. Ahogy egyikük, az amerikai Jeff Preslaff fogalmazott: valahogy be kívánják tölteni azt az űrt, hogy ennek az igazi all-star zenekarnak, amely messze megelőzte korát, ilyen kevés lehetőség jutott. A Rebirth of the Cool egész mozgalom lett, az egyik első kezdeményező maga Gerry Mulligan volt. Konitz-ot, és a trombitás Art Farmert szólistának maga mellé véve egy tíztagú zenekart állított össze, lemezt is adtak ki ezzel a címmel. Amikor 1991-ben Rotterdamban találkoztak, Mulligan elmondta Davisnek, hogy fel akarja újítani a Birth of the Cool zenekar repertoárját saját együttesével. Davis nem zárkózott el az együttműködéstől, azzal váltak el, hogy kapcsolatban maradnak, de Davis még annak az évnek szeptemberében meghalt. Egyébként a jazzstílusok megújításában oly fáradhatatlan Davis csak egyetlenegyszer vett részt ilyen jellegű reprízben, éppen halála évében a Montreux-i fesztiválon, ahol Quincy Jones zenekarával koncertezett azzal az anyaggal, amit ő és Gil Evans bő 3 évtizeddel azelőtt rögzített.

A Re-Birth of the Cool műsorral a Gerry Mulligan tentet 1992-ben mutatkozott be. A következő, két részre bontott franciaországi tévéfelvételen a Blueport című Art Farmer-szerzemény hallható. Senkit se zavarjon, hogy Konitz neve látható inzerten Farmer szólója alatt, se az, hogy igen húzós a szám, Mulligannek ez a zenekara a turnén már egyáltalán nem ragaszkodott annyira a negyven évvel korábbi hagyományhoz, mint a lemez felvételén. 

A tény, hogy Davis halála után házának padlásáról előkerültek a Birth of the Cool felvételek eredeti kottái, újabb lökést adott a revivaleknek. Tavaly például a Cool Dawn nevű holland zenekar adott ki ilyen lemezt. Ráadásul az acid jazz divatjának idején egy soul-acid jazz lemezsorozatnak is a Rebirth... címet adták, amelyen például a Stereo MC, MC Solaar, a United Future Organization és mások szerepeltek. 

Művészileg nagyon komoly kísérlet az említett New York-i trombonos, egyben zongorista, Jeff Preslaff és kanadai trombitás barátja, McNeill új nonettje, a Complete Rebirth of the Cool. Mivel Gil Evans is kanadai volt, a nyugat-kanadai muzsikusok nagyon is magukénak érzik a projektet. Preslaff a winnipegi, McNeill a saskatchewani jazztanszak vezető professzora. Koncepciójuk nem merül ki abban, hogy lejátsszák az eredeti hangszereléseket, és arra szólózzanak. Ugyan a nyugat-kanadai, május közepi turnéjukon a Jeru és néhány más klasszikus is szerepelt az eredeti kottából előadva, a repertoárjuk ¾ része új kompozíció: felkérésükre fiatal kanadai szerzők és a zenekar néhány tagja erre a nonettre írtak műveket. A hagyományos ritmusszekció (zongora, bőgő, dob) mellett ugyanis a hat fúvós így áll fel: altszaxofon, trombita, trombon, kürt, tuba, baritonszaxofon. Ez adja meg a „cool" hangzás örökzöld frissességét, ez az, amivel Lewis, Mulligan és a többiek a klasszikus zene iránti lelkesedésüktől vezérelve annak idején kísérleteztek, erényt csinálva a szükségből, hogy izgalmas hangzással váltsák ki a big band erős megszólalását. Az új kompozíciók egy része megmaradt a cool stílus eszköztáránál, de a legtöbb a modern jazz erényeit is magáévá tette. A legjobban sikerült darabok vagy ritmikai újdonsággal (pl. latin-amerikaiakkal) toldották meg a polifon hangszerelés szépségeit, vagy kifejezetten a klasszikus repertoár egy-egy darabjának harmóniai vázát gondolták tovább. A Presslaff-Neill nonett első turnéja meglehetős sikerrel zajlott le, jövő hónapban még játszanak a Saskatchewan Jazzfesztiválon is. A Manitoba (Kanada) tartományi szubvenció (vö.: NKA) remélhetőleg elvezet a kiváló repertoár lemezen történő kiadásához is, hogy ne ismétlődjön meg annak a másik kilencfős zenekarnak az esete a lemezkiadókkal.

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

Ezek Renée Fleming kedvenc szopránáriái

Az egyik legnépszerűbb amerikai operaénekes, Renée Fleming hat kedves áriáját gyűjtötte össze. Meglepő, de hiányzik egy nagyon fontos darab a listáról.
Plusz

Elhunyt Heller Ágnes

A filozófus kilencven éves volt, a 444 értesülése szerint Balatonalmádiban érte a halál.
Klasszikus

Holnap kezdődik a Fesztivál Akadémia a Zeneakadémián

A Budapest legszebb helyszínein július 20. és 28. között zajló kamarazenei fesztiválon hét esti nagy koncert, mesterkurzusok, ingyenes előadások, nemzetközi hegedűverseny és számtalan kísérőprogram várja az érdeklődőket.
Zenés színház

Jesszumpeppi, az előzetes alapján borzasztónak tűnik a Macskák filmváltozata

Olyan világsztárok főszereplésével jön a Macskák című Lloyd Webber-musical filmváltozata, mint Taylor Swift, Ian McKellen és Judi Dench. Nem tűnik jónak.
Színház

Csákányi, Grecsó, Lackfi és a Sztalker Zsámbékon

Telt házzal mennek Zsámbékon a nyári színházi és felolvasószínházi előadások, amelyek a város több, emblematikus helyszínén várják a közönséget a Romtemplom és a Bázis vonzásában.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World balatonfüred

Kedden kezdődik a Balatonfüredi Prímásverseny

Ebben az évben a cigányprímásokon a sor, hiszen a 7. Prímásverseny nekik szól. A versenyre idén tíz prímás jelentkezett az ország több pontjáról.
Jazz/World hegedű

Ez Amerika egyik legjelentősebb hegedűkollekciója, mégis fel fogják darabolni

David Bromberg 263 historikus értékű hegedűjét tudósoknak, hangszerészeknek kellene tanulmányozni, de az amerikai Library of Congress nem akarja megvenni a gyűjteményt. Pedig megígérték.
Jazz/World gyász

Elhunyt a zenész, aki Mandelával egy színpadon énekelte az apartheid-ellenesek himnuszát

Hatvanhat éves korában kedden meghalt Johnny Clegg dél-afrikai énekes, dalszerző. Ő írta az Asimbonanga című dalt.
Jazz/World hír

Keresik Erdély legszebb magyar dalát

A zenei pályázatra erdélyi zenészek és zenekarok, amatőr és hivatásos zenészek jelentkezését várják.
Jazz/World hír

Budapesten is bemutatják a Miles Davisről szóló friss dokumentumfilmet

Fantasztikus hír, nem csak jazzrajongóknak: augusztus 30-tól műsorára tűzi az Uránia az idén debütált, Birth of the Cool című dokumentumfilmet, amely angol nyelven, magyar felirattal lesz látható a Pannonia Entertainment forgalmazásában.