Jazz/World

"Vágyakozás nélkül nem születik zene"

2016.01.15. 09:07
Ajánlom
Szirtes Edina Mókust az őszinte zenélés érdekli, nem gyűjt rajongókat, és mindig újabb és újabb ötletei vannak. A fontos dolgok úgyis elrendeződnek – vallja. Mókus különleges koncertet ad január 21-én az Átriumban. Zeneszerzésről, albumkészítésről és versfeldolgozásokról beszélgettünk.

- Kevesen vállalkoznak arra, hogy teljesen egyedül vegyenek fel albumot, te egy vagy közülük. Mi késztetett arra, hogy így készüljön el a Szerelmesezős és a Mókus és a Tao?

- Rengeteg olyan produkcióban vettem részt, ahol másnak zenéltem, mások stílusához igazodtam, és kíváncsi voltam, én hol is vagyok, mi van bennem, így születtek ezek az albumok. Elkezdtem Az út és erény könyvét feldolgozni, ebből lett a Mókus és a Tao. Később jöttem rá, hogy a címmel összhangban én is az utamat kerestem. Volt olyan dal, ami hatvan sávból állt, a szobámban készültek a felvételek.

Szirtes Edina Mókus

Szirtes Edina Mókus

- Ma egy átlagos zenész tizenkét órában zenél, a másik tizenkettőben pedig brandet épít és hirdeti magát. Természetesen túlzok, de nálad korántsem ezt látom.

- Nagyon nehezen megy nekem ez a műfaj. Elismerem, hogy szükség van rá, és néha kénytelen vagyok csinálni, de nem akarom előtérbe verekedni magam. Az image-építésnek van egy riasztó oldala. Ha szelíden használjuk, talán nincs vele baj, de sokszor pontosan a művészet lényegét zárja ki a magunk kényszeres mutogatása.

A művészet szolgálat, nem pedig hatalomszerzés.

Persze feltehetném a kérdést, hogy akkor miért kell nekem lemezt készítenem, miért nem elég, ha eljátszom magamnak. Lao-ce azt mondja, hogy nem alkot maradandót az ég s a föld, még kevésbé az ember. Valami nyomot mégis szeretnénk hagyni, magamnak, a szeretteimnek, meg persze hogy ne felejtsem el a darabjaimat. Nálam a lemezekhez emlékek kötődnek. Egyébként egyre szeretném háttérbe szorítani a kevésbé magaménak érzett munkákat, és a saját terveimmel foglalkozni.

- Milyen terveid vannak?

- Írtam egy háromtételes szimfonikus művet Vidróczki Márton történetéből. A darab főtémája a Kodály-kórusműből ismert népdal, és a betyársors romantikus témája is vonzott. Áprilistól indul koncertkörút. A lemezen a Fabula Rasa, a Modern Art Orchestra rézfúvósai, a Zeneakadémia végzett művészei és Födő Sándor FODO alkotják az együttest, Szokolai Balázs Dongó és Rátóti Zoltán működik még közre.

Egyébként állandóan terveim vannak, pedig még be sem fejeztem a jelenlegit. Emberi sorsokat összefogó dokumentumkoncertet tervezek őszre, melynek szövegét egy kortárs drámaíróra bíznám – Oláh-Horváth Sárira gondoltam, mert az ő tehetségében hiszek. Egy-egy valós történet alkotná a művek programját, és ehhez írnék zenét, programzenét.

Szirtes Edina Mókus

Szirtes Edina Mókus

- Hegedűművész szakon végeztél, de úgy tudom, mindig is zeneszerző akartál lenni. Hogyan viszonyul gyakorlatodban a zeneszerzés és a zenélés?

- A játék a pillanat élménye, a zeneszerzés ellenben folyamatosan jelen van az életben, mindkettő egy magasabb, szentebb, isteni szint. Nem én írom a zenét, hanem fentről származik. Én csak elkapom a pillanatnyi vágyaimra, érzéseimre felelő hangokat. A zeneszerzés álmodozás, egy vágyott világ elképzelése, melynek illata, éltető ereje, atmoszférája van. Nem a saját akaratomat, hanem ezt a világot kell megsejteni ahhoz, hogy létrejöjjön egy zenemű. Őszinte vágyakozás nélkül, önmagam kiüresítése nélkül nem születik zene. A Vidróczki-mű alkotása közben például először azt a pregnáns ritmust hallottam először, mely annak a világnak meghatározója volt. Ezután addig játszottam a felbukkanó dallamokat, míg meg nem jelent a helyes megoldás. Egyébként nem tartom magam zeneszerzőnek, inkább csak játszom ezzel a szereppel. Másképp nem is bátorkodnék belevágni ilyen súlyú feladatokba.

- Számos verset megzenésítettél már, Radnóti, József Attila és a kortársak műveit. Hogy működik ez nálad?

- Létezik az a jelenség, hogy elolvasod, és egyszerre hallani kezded a verset. Addig kell olvasni őket, míg meg nem szólalnak. Van ebben egyfajta alázat és türelem a zene és a szöveg felé, ami nélkül lehetetlen. Arany János Zách Klára című balladájánál voltam például így: addig olvastam, míg öntudatlanul énekelni nem kezdtem. De Szép Ernő Így szerettem volna élni című versére is egy pillanat alatt született meg a dallam. Nem gondolkoztam rajta, egyszerűen megjelent. Nem is tudok ellenállni annak, hogy ne zenésítsem meg ezeket a verseket, annyira hozzám szólnak.

- Azt mondtad egyszer, hogy ódzkodsz attól, ami divatos.

- Ezekkel a kijelentésekkel csínján kell bánni, lehet benne igazság, de vannak divatos és jó alkotások. Ha felkapottá lesz valami, könnyen kiüresedhet, és én ettől idegenkedem.

- Ahogy végigtekintek a pályádon, azt látom, valami mindig visszatartott, hogy két lábbal belépj a nagy tömegeket vonzó zenészek közé. Nagy dilemma neked ez a határhelyzet?

- A művészek feladata a példamutatás, illetve annak a szellemi gazdagságnak a megmutatása melyet birtokolnak. (Bartók és Kodály annak idején majdnem emigrált Németországba, mondva, hogy nem értékelik őket, itthonra elég lesz Kálmán Imre is.) Sok művész panaszkodik arra, hogy érdektelenség kíséri a jó zenét, de én ezzel nem értek egyet. Nem bánt, ha kisebb számú közönség hallgat, főleg, ha látom, hogy ugyanaz az elragadtatás mozgatja őket, mint engem. Halkabbak, kevesebben vannak, de velem együtt sírnak és örülnek a zenének.

A Nyitott Műhelyben játszottam nemrégen, és a "csilláron is lógtak", mintegy százan voltak azon a kis helyen, de boldog voltam. A szűk közönségre még inkább igaz, hogy egy vérből valók velem, hiszen a hasonló emberek megtalálják egymást. Az ilyen dolgok valahogy elrendeződnek. Így ismerkedtem meg Rofusz Kingával, akivel a legelső pillanattól kezdve megtaláltuk a közös hangot. Azt hiszem, vannak olyan emberek, akik hordoznak valamilyen világosságot magukban. Ha valahonnan a messzi világűrből a maszatos fejű zöld űrlények figyelik a Földet, észrevehetik őket: ők azok, akik az egyébként elpazarolt és egyre jobban elpusztított bolygót szebbé teszik. Saját nyugtalan természetemet is így magyarázom. Nekem folyamatosan mozgásban kell lennem, különben kihunyok.

Szirtes Edina Mókus

Szirtes Edina Mókus

- Maximalista vagy?

- Igen, de nem a hibákért haragszom, hanem a lelketlenségért. A zenésztársaim szerintem félnek tőlem,

bűntettnek tartom ugyanis a felelősség és odaadás nélkül eljátszott hangokat.

- Milyen lesz a január 21-i koncert az Átriumban?

- Több lesz, mint az eddigi koncertjeim, hiszen Závada Péter költővel és Vojnich Erzsébet festővel dolgozunk együtt. Az összművészetben hiszek: a zene csak egy része az egységnek, a vers, a festészet, és a befogadói érzések teszik a művészetet teljessé. Erzsébet képei nagyon erős teret teremtenek, intenzívek, azonnal hatnak. Azt hiszem, hármunk közül Péter képes leginkább kommunikálni ezzel a világgal, úgyis mondhatnám, ő a legjózanabb bolond közöttünk. Afféle költő-zenész párbajt hallhat majd a közönség, soronként, versenként felelünk egymásnak. Mindig is érdekelt a művészetek közötti átjárhatóság, hiszen ugyanazt érzi a költő, a festő és a zenész, a különbség csak az, hogy mást csinálunk.

Szirtes Edina Mókussal készült korábbi interjúnkat ide kattintva olvashatja.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Vizuál

Közzétették a 44. Magyar Filmszemle zsűrijének névsorát

A Magyar Filmművészek Szövetsége és a Budapest Film együttműködésében február 3–9. között a budapesti Corvin moziban rendezik meg a 44. Magyar Filmszemlét.
Zenés színház

Kortárs opera molnári receptre

Mit tesz egy vezető színész, ha revolverrel üldözik, ráadásul jogosan? A kulisszák mögé visz Molnár Ferenc egyfelvonásosa, az Előjáték Lear királyhoz, amely kortárs operaként éledt újjá Kecskeméten.
Klasszikus

Visszanézhető a Concerto Budapest Hegedűgálája

Nagy sikert aratott január 18-án a Zeneakadémián a Keller András karmester és neves hegedűművészek közreműködésével tartott koncert, amely tíz napig online is megtekinthető a közvetítés különböző felületein.
Plusz

10 kiváló programot ajánlunk a magyar kultúra napjára

Ingyenes múzeumlátogatás, koncert, néptánc, felolvasás, cirkusz és cimbalomest is lesz a magyar kultúra napján. Tíz eseményt választottunk ki, amire érdemes odafigyelni január 22-én.
Klasszikus

Jubileumi évaddal érkezik a Virtuózok

Az évad különlegességét nemcsak az évforduló és az izgalmas újdonságok adják, hanem a határon túli magyar tehetségek felkutatására helyezett kiemelt figyelem is, amely tovább erősíti a nemzeti és nemzetközi összefogást.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Jazz/World hír

A magyar dalszerzés évének nyilvánították 2025-öt

Az Artisjus Magyar Szerzői Jogvédő Iroda Egyesület és a Nemzeti Kulturális Alap közös ünnepi eseménnyel nyitotta meg a magyar dalszerzés évét január 22-én, a magyar kultúra napján az Artisjus székházában.
Jazz/World hír

Magyar zenekar dala lett listavezető Spanyolországban

A Peet Project 2024-ben megjelent új albumán szereplő, Queen of My Heart című a spanyol és latin-amerikai smooth jazz Top 100-as lista élére került.
Jazz/World gyász

Meghalt Horváth Márton zenész, dalszerző

Horváth Márton, művésznevén Hó Márton, a magyar zenei élet fontos alkotója 43 éves volt. Zenekara, a Hó Márton és a Jégkorszak utoljára 2023-ban koncertezett.
Jazz/World ajánló

Déli szláv hagyományokkal köszönti az új évet a Fonó

A Szerb Újéven a műfaj válogatott zenekarai adnak koncertet, és muzsikálnak táncházat, fellép a Balkan Pop Up és a Poklade is. A tánctér mindenkit vár – akár táncolni, akár csak balkáni ritmusokkal ünnepelni az új esztendőt!
Jazz/World ajánló

BJC 17! – ingyenes születésnapi esemény, neves fellépőkkel

Január 4-én nagyszabású koncerttel ünnepli 17. születésnapját a Budapest Jazz Club. A 20 órától kezdődő eseménysorozaton Fellép a Nagy János Trio és Nagy-Czirok Csaba, a Balázs József Quintet Molnár Enikővel kiegészülve, valamint a Hász Eszter Quartet.