Jazz/World

Vakrepülés Gayer Ferenccel

2011.12.05. 16:23
Ajánlom
Ezúttal a Budapest Ragtime Bandet vezető bőgősnek kell különböző zeneszámokat felismernie, véleményeznie, s esetleg a felvételeken hallható muzsikusokat beazonosítania.

A „Vakrepülés", azaz a Blindfold Test az amerikai Down Beat magazin által meghonosított zenehallgatási próba, illetve játék. A „Vakrepülés"-ben részt vevő jazzmuzsikusnak különböző zeneszámokat kell kitalálnia, véleményeznie, értékelnie, s esetleg a felvételeken hallható muzsikusokat beazonosítania. Az értékelés hagyományosan csillagokkal (*) történik. Az öt csillagos felvétel kiváló, az egy csillagos értékelhetetlenül rossz. A játékot megelőzően a muzsikus semmilyen információt sem kap az egyes zeneszámokról.

A Gayer Ferenccel készült Vakrepülés felvételére 2011. november 29-én került sor. Összeállította és szerkesztette Máté J. György.  

DAVE HOLLAND: Global Citizen (a Not For Nothin' című lemezről, ECM, 2001. Holland: bőgő; Chris Potter: szaxofonok; Robin Eubanks: harsona; Steve Nelson: vibrafon; Billy Kilson: dob).

[A szám közben:] Egyelőre fogalmam sincs, mit hallunk. Annyit viszont mondhatok, hogy a dobolás nagyon tetszik. A bőgősre nincs tippem. Pedig kiválóan játszik, nagyon jó a soundja. Talán McBride vagy Brian Bromberg. Bár ő virtuózabb ennél. A vibrafonostól nem vagyok elbűvölve. Hallatszik a felvételen, hogy a bőgős a zenekarvezető. Ezt az ad libitum játék alapján mondom. Hagyott egy kis szabad részt magának. A szerzemény amúgy nem áll nagyon közel hozzám. Bár a végére egész jó kis zene kerekedett belőle. [Dave Holland nevének elhangzása után:] Ezt nem hiszem el! Nem találtam ki, pedig ő az egyik legnagyobb név a szakmában! 3-4 csillagot adnék erre az előadásra.

PAUL CHAMBERS: Whims Of Chambers (a Whims Of Chambers című lemezről, Blue Note, 1956. Chambers: bőgő; Kenny Burrell: gitár; Horace Silver: zongora; „Philly" Joe Jones: dob).

[Néhány taktus után:] Paul Chambers. Ismerem ezt a felvételt. F-dúrban szól, ha jól hallom. A frazír, a hangok, a tempó mind tökéletes, a bőgőzés csúcsa. Egyénien és szépen improvizál dallamokat. Chambers remekül játszott vonóval is. Akusztikailag nekem kicsit érces ez a felvétel, más lemezeken jobban szól a hangszere, szerintem talán túl közelről mikrofonozták, de ez nem von le semmit a zene értékéből. Chamberst mindenki ikonnak tekinti a kollégák közül. Coltrane hozzá írta a Mr. P.C. című számot. 4 csillagot adok rá.

OSCAR PETTIFORD: Perdido (a Complete Big Band Studio Recordings című lemezről, Lone Hill, 1956. Pettiford: bőgő; nagyzenekar).

Charles Mingus? De lehet Percy Heath is. Legalábbis annak az iskolának a bőgőse. Nagyon szép volt a szóló, remekül frazíroz a művész. [Oscar Pettiford nevének elhangzása után:] Ő is alapember. Van bőgőiskolája. Annak idején Berkes Balázs az ő művei alapján tanította nekünk a frazírozást. Nagy bőgős volt, 5 csillagot érdemel.

RAY DRUMMOND: Dedication (To John Hicks) (a Vignettes című lemezről, Arabesque, 1996. Drummond: bőgő; Gary Bartz: alt- és szopránszaxofon; Chris Potter: tenorszaxofon; Renee Rosnes: zongora; Billy Hart: dob). 

Mindenki nagyon szépen játszik, tetszik nekem ez a szerzemény. Ilyen mélyen és ennyi döggel Ron Carter és Buster Williams bőgőzött. De ez nem Ron Carter, őt megismerném. [A bőgőszóló alatt:] Nagyon jó! A szaxofonos Wayne Shorter volt? [Ray Drummond nevének elhangzása után:] Bevallom férfiasan: nem ismertem eddig a munkásságát. De 5 csillagot adok erre a számra.

CHRISTIAN McBRIDE: Xerxes (a Sci-Fi című lemezről, Verve, 2000. McBride: bőgő; Ron Blake: tenorszaxofon; Herbie Hancock: zongora; Rodney Green: dob).

Nincs ötletem erre a zenére se. Teljesen tanácstalan vagyok. A zongorista Chick Corea? A bőgős lehet esetleg John Patitucci. [A bőgőszóló alatt:] Nagyon jó ez a sound, a technikája alapján Christian McBride lehet még. [Herbie Hancock nevének elhangzása után:] Ő ma is nagyon aktív, mindig kitalál valami újat. McBride pedig kiválóan képzett bőgős. Az ő játékára 5 csillagot adok.

MARC JOHNSON: Bass Desires (a Bass Desires című lemezről, ECM, 1986. Johnson: bőgő; Bill Frisell: gitárszintetizátor; John Scofield: gitár; Peter Erskine: dob).

Talán Charlie Haden? John Scofield lehet a gitáros. Megint felmerült bennem John Patitucci neve is. Nem rossz zene, kedvelem a kicsit „vadabb" dolgokat is. Gondolom, az ECM-nél jelent meg, ott készítettek ilyen stílusú lemezeket. [Marc Johnson nevének elhangzása után:] Csupa nagy névből áll ez a zenekar, de a közös teljesítményükre nem adhatok 3 csillagnál többet.

GÜNTER LENZ: Perpetual Questions (a Springtime című lemezről, Jazzwerkstatt, 2004. Lenz: bőgő; Gebhard Ullmann: szaxofonok, basszusklarinét; Ernst-Ludwig Petrowsky: altszaxofon, fuvola; Dieter Glawischnig: zongora; Billy Elgart: dob).

Ez sem Charles Mingus? Nehéz kérdéseket kapok, ezt a bőgőst sem ismerem fel. A trombitás viszont elsőrangú. Meg kell mondjam, nem nagyon tetszik a bőgős soundja. Nem természetesen szól a hangszer. A bőgőszóló is elég közömbös volt, amikor vonóval játszott, többször hamis volt. Tudom, hogy Ron Carter is időnként hamisan játszott vonóval, de ő ezzel együtt zseniális volt. Ez egy nagyon dekadens zene, 3 csillag, szerintem lépjünk tovább. 

CHARLES MINGUS: Yesterdays (a Mingus Three című lemezről, Roulette, 1957. Mingus: bőgő; Hampton Hawes: zongora; Danny Richmond: dob).

A számot ismerem, ez a Yesterdays. Ray Brown! Vagy Scott LaFaro? Akárki is, nagyon tetszik. Lehet még Percy Heath is. Ha nem, akkor viszont Charlie Mingus. A sokszor hallott Mingus-lemezek soha nem kerültek közel hozzám, egyik-másik felvétele nekem túlkomponáltnak tűnt. Most hallom először standardot játszani, nagy élmény! A time remek, abszolút 5 csillag. Íme, egy jó példa arra, hogy még egy 50-es években készült lemez is szolgálhat újdonsággal. A ma hallottak közül ez tetszett a legjobban.

VICTOR WOOTEN: Us 2 (a Palmystery című lemezről, Heads Up, 2008. Wooten: basszusgitár, dobprogram; Keb' Mo': slide gitár; Joseph Wooten: billentyűs hangszerek).

A basszusgitárosok világában egyáltalán nem mozgok otthonosan. Erre az előadásra még tippelni se nagyon tudok. Talán Marcus Miller vagy Victor Bailey lehetett. [Victor Wooten nevének elhangzása után:] Hallottam róla. Hogy őszinte legyek, nem nagyon fogott meg ez a zene, 2 csillagot adok rá. 

PIERRE MICHELOT: Gavotte (a Round About A Bass című lemezről, Gitanes, 1963. Michelot: bőgő; Georges Grenu: szopránszaxofon; Maurice Vander: zongora; Christian Garros: dob).

 Ez tetszik! Egy dúrban játszott blues. A frazír alapján akár fekete zenész is lehetne. Jó a time, minden a helyén van. [Pierre Michelot nevének elhangzása után:] 5 csillaggal jutalmazom, bár nem ismertem eddig. Francia létére abban a stílusban játszott, mint a nagy amerikaiak.

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Egy vidám tekintet, egy izgalmas száj – és a kettő között az évek múlása

Évtizedekig kutatta Törőcsik Mari arcait. Fotózta színpadon és magánéletben egyaránt, közel hetven esztendőn át. Kivételes szakmai kapcsolat és mély barátság fűzte a nemrégiben elhunyt színésznőhöz a Kossuth- és Balázs Béla-díjas fotóművészt, Keleti Évát, aki személyes történetei és képei segítségével járult hozzá, hogy fölidézhessük Törőcsik Mari különleges alakját.
Klasszikus

„Így kell dolgozni, így kell élni” – Tallér Zsófiára emlékezünk

A Fidelio felkérésére Tallér Zsófia három egykori tanítványa – ahogy ő fogalmazott, Petrovics unokák – emlékezik a fiatalon elhunyt Erkel-, Bartók–Pásztory-, Fonogram-, valamint Artisjus-díjas zeneszerzőre.
Vizuál

Catherine Deneuve és Gérard Depardieu új filmjeivel jön a Frankofón Filmnapok

Online rendezik meg a 11. Frankofón Filmnapokat április 22. és május 2. között. A tíz napon át látható válogatásban nyolc olyan játékfilm kapott helyet, amellyel a magyar közönség először találkozhat.
Vizuál

Hartung Dávid és Réder György is a legjobb operatőrök között

Hat kategóriában adták át Kovács László-Zsigmond Vilmos Operatőr Verseny díjait szombat este a Pesti Vigadóban. A közönség a Facebookon nézhette élőben a rendezvényt.
Plusz

Új kutatás bizonyítja a komolyzene felszabadító hatását

A válaszadók 82 százaléka érzi úgy, hogy a komolyzene megnyugtatja, 67 százalékukat pedig inspirálják a klasszikus dallamok - derül ki a Liszt Ferenc Kamarazenekar megbízásából készült reprezentatív felmérés adataiból.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World ajánló

Igazi francia dzsesszcsemege Thomas de Pourquery új lemeze

Korlátoktól mentes, felszabadult, improvizatív zene hallható a francia dzsessz aktuális színfoltja, Thomas de Pourquery új albumán. Az énekes, szaxofonos Droles de Dames című anyaga a magyar BMC gondozásában jelent meg.
Jazz/World podcast

„A jazz passzol a lázadáshoz” – Harcsa Veronikával indul a Fidelio új podcastja, a Fülbemászó

Örök kísérletező, akinek nem kell kompromisszumokat kötnie, ha jazzről van szó. Pályája szorosan összefügg a budapesti Fringe Fesztivállal, ahol először adhatta elő saját dalait közönség előtt, mégpedig komoly sikerrel. Harcsa Veronikával Tompa Diána beszélgetett a Fülbemászóban.
Jazz/World ajánló

Prince egykori zenésze is a Müpa Home fellépői között

Három egyedülálló online koncertpremiert kínál április 16-17-én és 30-án a Müpa Home. Tzumo Árpád zenekara, a Solati Music és a Blahalouisiana mellett látható lesz a basszusgitár dán ikonja, Ida Nielsen koncertje is.
Jazz/World interjú

„Szíven üt, hogy EP már soha többé nem ülhet itt” – Interjú Lukács Miklós cimbalomművésszel

Esterházy Péter születésnapján, április 14-én az E(gy)P(ercesek) – Esterházy-fragmentumok című online produkcióval tiszteleg a Katona József Színház az író emléke előtt. EP írásai Máté Gábor hangján szólalnak meg, játszótársa Lukács Miklós cimbalomművész.
Jazz/World interjú

Vers és elektronika a költészet napján – páros interjú Pátkai Rozinával és Fenyvesi Mártonnal

Elektronika teszi emlékezetessé Pátkai Rozina új lemezén a magyar verseket. Elektronikai eszközökre Fenyvesi Mártonnak is szüksége van, aki az utóbbi időben hangmérnökként és producerként legalább annyit dolgozott, mint gitárosként. Az életben egy párt alkotnak, kézenfekvő volt, hogy együtt ültetjük őket mikrofon elé.